امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گفت و گو با مدیر واحد روباتیک و اتوماسيون سیکو
نویسنده پیام
Robocup آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 80
موضوع‌ها: 8
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۸۸

تشکرها : 1016
( 249 تشکر در 78 ارسال )
ارسال: #1
گفت و گو با مدیر واحد روباتیک و اتوماسيون سیکو
محمد حسین کاظمی دکترای برق گرایش کنترل از دانشگاه صنعتی امیر کبیر، فوق لیسانس کنترل از دانشگاه صنعتی شریف و لیسانس الکترونیک را از دانشگاه خواجه نصیر اخذ کرده است. هم اکنون هم مدیر واحد روباتیک و اتوماسیون شرکت مهندسی توسعه سایپا یا همان سیکو است. علاوه بر این وی در دانشگاه شاهد نیز تدریس می­کند. کار حرفه­ای خود را در پژوهشکده سیستم­های پیشرفته صنعتی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران شروع کرد. این پژوهشکده تقريباً اولین واردکننده روبات­های صنعتی به ایران بوده اما سیاست­های آن به تدریج تغییر کرده است. چند سال بعد ایران خودرو در این زمینه شرکت تام را تأسیس کرد و در سایپا نیازسنجی، تهیه و نصب روبات­های صنعتی اکنون یکی از وظایف شرکت سیکو یا همان شرکت مهندسی توسعه سایپاست. هرچند کارهایی که تاکنون در زمینه اتوماسیون و روباتیک انجام شده در خور شأن و پتانسیل­های گروه خودروسازی در مقایسه با سایر خودروسازان دنیا نیست، اما در هر صورت حرکت­های جدیدی آغاز شده است. دکتر کاظمی به کمک دکتر آریا الستی از دانشگاه صنعتی شریف حدود پنج سال پیش در سیکو، واحد روباتیک و اتوماسیون را راه‌اندازي کردند که هدف از تشکیل این واحد حمایت و پشتیبانی از فعالیت­ها و پروژه­های روباتیک گروه سایپاست. این واحد در پنج سال گذشته پروژه­های مختلفی اجرا کرده است، از جمله نصب و راه‌اندازي سلول روباتيك نقطه جوش در خط قدیم پراید، که در آن دو روبات صنعتی ABB جایگزین روبات­های کاوازاکی قدیمی شدند. این سلول اکنون در حال کار در خطوط سایپاست. در حال حاضر دو پروژه­ی دیگر هم در شرف نهایی شدن است؛ پروژه­ی پاشش پی­وی­سی کف بدنه پراید به کمک روبات صنعتی و دیگری پروژه ماستیک­زنی شیشه­های پراید. همچنین در پارس­خودرو نیز یک سلول روباتیک چسب­زنی دور شیشه­ی خودروی تندر 90 طراحی و اجرا کرده­است. این واحد، طراحی، نصب و اجرا را در همه زمینه­ها اعم از سخت­افزار و نرم­افزار را انجام می­دهد. بعد از طراحی يك سلول روباتيك، اجزای آن از یکی از شرکت­های معتبر در این زمینه، از جمله ABB، هیوندایی و غیره خریداری می­کنند. این واحد از نرم­افزار Robcad استفاده می­کند که امکان شبیه­سازی خطوط روباتیک و غیرروباتیک را فراهم می­آورد. سلول طراحی شده یک بار در واحد روباتیک سیکو امتحان و بعد به خط منتقل می­شود.

دکتر کاظمی معتقد است سیکو می­تواند ادعا کند که تمامی پروژه­های روباتیک را از ابتدا تا انتها اجرا و مدیریت کند. در زمينه روباتيك در كشور، هرچند گروه­های مختلفی در زمینه روبات کار کرده­اند اما منسجم و هدفمند عمل نکرده­اند، درضمن آن چه در دانشگاه­ها پیگیری می­شود با آن چه در صنعت مورد نیاز است تفاوت دارد و به همین دلیل روباتیک دانشگاهی در ایران با روباتیک صنعتی فاصله زیادی دارد و حتی بعضی از استادان برجسته در زمينه روباتيك وجود دارند كه تا كنون سروکار زیادی با روبات­های صنعتی نداشته‌اند. به علاوه در میان صنایع، بیشتر صنعت خودرو به روبات­های صنعتی روی آورده است.

مدیر واحد روباتیک و اتوماسیون سیکو درباره­ی دلايل روی آوردن به روبات در صنعت می­گوید: سه دليل اصلي براي استفاده از روبات وجود دارد، افزایش کیفیت، وجود محیط‌هاي زیانبار و خطرناک برای نیروی انسانی-حتی اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد-و سوم در شرایطی که نیاز به افزایش تیراژ تولید است و در گلوگاه­ها نیروی انسانی سرعت لازم را ندارد.

دکتر کاظمی با نقل قول از نشریه IFR (مخفف International Federation of Robotics) آمار جالبی مطرح می­کند و می­گوید: در آمار این نشریه برای سال 2005 در شاخه روباتیک صنعتی جهش 30 درصدی در به کارگیری روبات­ها رخ داده است. تعداد ربات­های نصب شده در سال 2005 حدود 136 هزار و 700 ربات بوده و اگر جهان را به سه بخش آمریکا، اروپا و آسیا تقسیم کنیم، رشد سال 2005 بیشتر مربوط به آمریکا و آسیاست. چون در اروپا سال­هاست که استفاده از روبات به تعادل رسیده است. این رشد بیشتر درصنعت خودرو و سایر صنایع نظیر الکترونیک، مخابرات و کامپیوتر اتفاق افتاده است. در آسیا بیشترین مصرف روبات در کشورهای ژاپن و کره است. جالب است بدانید کره در سال 2005 در زمینه به کارگیری روبات 138 درصد رشد داشته یعنی حدود 13 هزار روبات در سال 2005 مصرف کرده است. بعد از این دو کشور با فاصله نسبتاً زیادي چین قرار دارد، هند، اندونزی، مالزی، فلیپین، سنگاپور، تایوان، تایلند و ویتنام در رده‌هاي بعدي قرار دارند كه دز مجموع رقم بسیار ناچیزی را به خود اختصاص داده­اند.

دکتر کاظمی در باره چگالی روبات چنین توضیح می­دهد: اگر تعداد روبات نسبت به تعداد کارگر را چگالی روبات بناميم. در حال حاضر به ازای هر 10 هزار کارگر در ژاپن 352، در کره 173، در آلمان 171، ایتالیا 130، سوئد 117، فنلاند 99 و فرانسه 84 روبات وجود دارد. این چگالی برای کل صنایع است، اگر چگالی روبات در صنعت خودرو را در نظر بگیریم، در ژاپن 1710، روبات به ازای هر 10 هزار کارگر وجود دارد، این رقم برای ایتالیا 1600، آلمان 1180، فرانسه 1120، اسپانیا 950، ایالات متحده 770، انگلستان 610 است.

در مورد قیمت روبات دکتر کاظمی گفت: از سال 1990 تا 2005 قیمت روبات­ها تقریباً نصف شده ضمن آن که در این 15 سال کیفیت و کارایی روبات­ها و تعداد اعمالی که انجام می­دهند تقریباً پنج برابر شده است. البته می­توان این نکته را نیز لحاظ کرد که حقوق و مزایای کارگر در سال 2005 بسیار بالاتر از سال 1990 است؛ حتی بر اساس آمارهای موجود دراین 15 سال در ایالات متحده حقوق و مزایای کارگری حدود 80 درصد افزایش داشته است.

دکتر کاظمی از ارائه این آمار به این نتیجه رسید که در ایران پتانسیل زیادی برای استفاده از روبات وجود دارد. زیرا چگالی روبات در ایران فاصله زیادی با کشورهای صنعتی دارد. در ایران آمار دقیقی وجود ندارد اما بعید است که کل روبات­های صنعتی در ایران به 1000 دستگاه برسد. اگر سایپا به کیفیت می­اندیشد ناچار است میزان استفاده از روبات­های صنعتی را افزایش دهد. این که روبات جای کارگر را می­گیرد یک باور اشتباه اشت که متأسفانه بعضی از مدیران نیز بر این باورند. روبات­های صنعتی شرکت­ها را نه تنها از کارگر بی­نیاز نکرده بلکه موجب رشد و ارتقای دانش فنی کارگران می­شود و کار را آسان و کم­خطر می­کند. اگر بررسی شود مشخص خواهد شد که با نصب روبات صنعتی در ایران­خودرو و سایپا نه تنها کارگری اخراج نشده بلکه استفاده از روبات‌ها کارآفرین نيز بوده است. البته هدف بالا بردن آمار بهره گرفتن از روبات نیست باید در نهایت استفاده از فناوری موجب افزایش کیفیت­، ایمنی و سلامت نیروی انسانی و افزایش سرعت کار شود. نتایج، رسیدن به این هدف را به خوبی نشان می­دهد. يكي از الزامات اوليه پذيرش اين باور است كه استفاده از روبات‌هاي صنعتي و تكنولوژي‌هاي نو مي‌تواند در تعالي و رشد صنعتي كشور موثر واقع شود. در اين راستا فرهنگ‌سازي استفاده از روبات به همراه افزايش سطح دانش و آگاهي نيروهاي صنعتي كشور از مديران ارشد گرفته تا مديران مياني و پرسنل مهندسي و نيروهاي كارگري لايه پايين مي‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

رباتیک تخصص ماست

۱۶-آبان-۱۳۸۸, ۱۹:۵۷:۵۹
وب سایت ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : t3r!p3000
Robocup آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 80
موضوع‌ها: 8
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۸۸

تشکرها : 1016
( 249 تشکر در 78 ارسال )
ارسال: #2
RE: گفت و گو با مدیر واحد روباتیک و اتوماسيون سیکو
بزودی سمیناری با حضور جمعی از تولید کنندگان خودرو های ایرانی برگزار خواهد شد که موضوع مورد بحث در رابطه با رباتیک خواهد بود.

رباتیک تخصص ماست

(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۸-آبان-۱۳۸۸, ۱۵:۰۳:۱۷، توسط Robocup.)
۲۸-آبان-۱۳۸۸, ۱۴:۲۱:۵۰
وب سایت ارسال‌ها
پاسخ
ROBOTICS آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 208
موضوع‌ها: 121
تاریخ عضویت: خرداد ۱۳۸۷

تشکرها : 22
( 562 تشکر در 190 ارسال )
ارسال: #3
RE: گفت و گو با مدیر واحد روباتیک و اتوماسيون سیکو
لطفا لینک منبع را به طور کامل قرار دهید

------------------


در ضمن تا آنجا که من می دونم کاظمی دیگر در سیکو کار نمی کند
و این مطلب که فرستادی مربوط به سال قبل است .

هرکه را اسرار حق آموختند
مهر کردند و دهانش دوختند
۲۸-آبان-۱۳۸۸, ۱۴:۴۳:۲۷
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : Robocup, t3r!p3000
Robocup آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 80
موضوع‌ها: 8
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۸۸

تشکرها : 1016
( 249 تشکر در 78 ارسال )
ارسال: #4
RE: گفت و گو با مدیر واحد روباتیک و اتوماسيون سیکو
بله من هم این خبر رو شنیدم

رباتیک تخصص ماست

۲۸-آبان-۱۳۸۸, ۱۵:۱۲:۱۰
وب سایت ارسال‌ها
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مسابقات روباتیک جام نور مشهد akbar8 0 1,963 ۰۱-مهر-۱۳۹۳, ۱۳:۵۱:۴۵
آخرین ارسال: akbar8
  گفت و گوی جام جم با دکتر مرتضی‌ موسی خانی مدیر کمیته ملی ربوکاپ ایران ROBOTICS 0 2,983 ۲۴-تير-۱۳۹۱, ۱۱:۴۱:۵۲
آخرین ارسال: ROBOTICS
  شبیه سازی روباتیک بازوی اختاپوسها رسول 0 2,015 ۲۷-آبان-۱۳۹۰, ۲۳:۴۴:۳۳
آخرین ارسال: رسول
  ایجاد رشته ی مهندسی رباتیک در دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه ROBOTICS 0 1,761 ۰۵-آذر-۱۳۸۹, ۲۰:۰۲:۱۷
آخرین ارسال: ROBOTICS
  پذیرش دانشجو ی مهندسی رباتیک در دو واحد دانشگاه آزاد اسلامی از سال تحصیلی 89 ROBOTICS 0 2,175 ۰۳-اسفند-۱۳۸۸, ۱۰:۲۲:۲۹
آخرین ارسال: ROBOTICS

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

صفحه‌ی تماس | IranVig | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS