امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 4
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موتور های براشلس
نویسنده پیام
h0x00i آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 959
موضوع‌ها: 109
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۹

تشکرها : 2866
( 2450 تشکر در 949 ارسال )
ارسال: #1
myBB  موتور های براشلس
سلام به دوستان....

کسی هست با موتور براشلس کار کرده باشه
یا در مورد درایور مورد استفاده برای کنترل این موتور چیزی بدونه ..

بیشتر در زمینه «روبات ها پرنده کوارت موتور »
HeartHeartHeartHeartHeartHeart

:)

دوستان الکترونیکی پیشنهاد می کنم حتما برن python یاد بگیرن ...
پروژه ، مقاله ،... 
۱۲-دى-۱۳۸۹, ۱۰:۴۵:۴۴
وب سایت ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : aliavr1
رسول غایب
بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 2,458
موضوع‌ها: 237
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۸

تشکرها : 15003
( 20196 تشکر در 5767 ارسال )
ارسال: #2
RE: موتور های براشلس
این متن رو پیدا کردم شاید بدردت بخوره:

موتورهاي برس دار(معمولي) در مقايسه با موتورهاي بدون برس (براشلس)

موتورهاي معمولي عموما از اجزاي زير تشكيل ميشوند:قسمت متحرك يا آرميچر: كه از يك سيم پيچ تشكيل شده است كه بر روي يك محور فولادي ميچرخد و در انتهاي آن يك قسمت براي اتصال برسها قرار دارد كه برق از طريق برسها به اين قسمت رسيده و وارد سيم پيچها ميشود. قسمت ثابت : كه از دو آهنرباي دائمي با قطبيت مخالف تشكيل شده است برسها: كه با اتصال بصورت تماسي با انتهاي آرميچر، برق را به آن منتقل ميكنند.براي راه اندازي اين موتورها، كافيست كه برق را به برسها وصل كنيم. برق از طريق تماس برس با آرميچر وارد سيم پيچ آن ميشود. سيم پيچها داراي چند قطب هستند و برسها طوري با آرميچر تماس پيدا ميكنند كه در هر لحظه برق وارد يكي از قطبهاي سيم پيچ شده و يك آهنرياي الكتريكي موقتي ايجاد ميكند. اين آهنربا توسط يكي از آهنرباهاي دائمي جذب شده و توسط ديگري دفع ميشود. در اين لعظه قطبيت سيم پيچ عوض شده و يك قطب ديگر مقابل آهنرباها قرار ميگيرد و اين كار باعث چرخش آرميچر بطور دائم تا زماني كه جريان برق برقرار است ميگردد.

معايب اين موتورها عبارتند از:

برسها و محل تماس آنها به مرور زمان سائيده ميشوند. * برسها و محل تماس آنها بايد هر از چند گاهي تميز شوند. * اصطكاك برسها باعث كند كردن چرخش موتور ميشود. * اصطكاك برسها باعث اتلاف انرژي و كمتر شدن زمان پرواز ميشوند. * اصطكاك برسها باعث كمتر شدن نسبت توان به وزن ميشود.

موتورهاي براشلس چگونه كار ميكنند؟

موتورهاي براشلس هم با همان اصل مورد استفاده در موتورهاي معمولي كار ميكنند، با اين تفاوت كه در اين موتورها، سيم پيچ ثابت بوده و آهنرباها ميچرخند. ز آنجائي كه سيم پيچ در اين موتورها ساكن است، نيازي به برسها وجود ندارد. كار تقسيم ولتاژ بين سيم پيچها را كنترل كننده سرعت موتور يا ESC انجام ميدهد. به اين نكته دقت كنيد كه نميتوان از كنترلر سرعت موتورهاي معمولي و موتورهاي براشلس بجاي يكديگر استفاده نمود زيرا اين دو، كار كاملا متفاوتي انجام ميدهند.سريعترين راه براي تشخيص اينكه يك موتور براشلس است يا معمولي اين است كه به سيمهاي آن نگاه كنيد. موتورهاي معمولي دو تا سيم دارند در حالي كه موتورهاي براشلس داراي سه سيم هستند. سيم وسط فيدبك نام دارد و تغيير جاي دو سيم ديگر باعت خواهد شد كه جهت چرخش موتور برعكس شود.

مزاياي موتورهاي براشلس::* از آنجائي كه برس وجود ندارد، خوردگي آن هم در اين موتورها وجود ندارد.* نيازي به نگراني براي تميز كردن برسها و محل اتصالشان وجود ندارد. * اصطكاك برس براي گرفتن سرعت موتور وجود ندارد. * باز هم به همين علت، مدت زمان كاركرد موتور با يك باتري در اين موتورها بالاتر است. * نسبت توان به وزن بسيار بالاتري دارند.

Inrunner در مقايسه با Outrunner

دو نوع موتور براشلس براي مدل هاي راديو كنترل وجود دارد. در نوع Inrunner ، آهنرباهاي دائمي در قسمت داخلي سيم پيچها قرار داده شده اند. اين موتورها ساختماني بسيار شبيه به موتورهاي معمولي دارند با اين تفاوت كه جاي آنرباي دائمي و سيم پيچها عوض شده است. در نوع Outrunner ، آهنرباهاي دائمي در قسمت بيروني قرار گرفته اند. همانطور كه در عكس ميتوانيد ببينيد، كاسه بيروني موتور كه محور موتور به آن متصل است، آهنرباهاي دائمي را بر روي خود نصب دارد.هرچه يك موتور سريعتر بچرخد، راندمان آن هم بالاتر است. موتورهاي Inrunner بسيار سريع ميچرخند و راندمان بسيار بالاتري نسبت به موتورهاي Outrunner دارند. موتورهاي Inrunner نياز به استفاده از گيربكس مابين موتور و ملخ دارند تا دور آنها را كاهش داده و قدرت را افزايش بدهد. از اين رو با استفاده از گيربكسهاي مختلف بر روي اين موتورها ميتوان به قدرت و سرعت دلخواه براي نيازهاي مختلف و مدلهاي مختلف رسيد.نكته منفي در مورد موتورهاي Inrunner اين است كه افزودن قطعات اضافي (گيربكس) ميتواند احتمال خرابي و از كار افتادن موتور را افزايش دهد. مثلا چرخ دنده هاي گيربكس به مرور سائيده ميشوند و محور گيربكس ممكن است كه تاب بردارد. همچنين جا دادن يك موتور به همراه گيربكس بر روي دماغه هواپيما هنگام نصب موتور ، ممكن است كه راحت نباشد.موتورهاي Outrunner بسيار كندتر از موتورهاي Inrunner ميچرخند و گشتاور بسيار بيشتري هم ايجاد ميكنند. بزرگترين حسن اين موتورها اين است كه در واقع نيازي به گيربكس ندارند. اين موضوع باعث ميشود كه هواپيما سر و صداي بسيار كمتري ايجاد كند و تقريبا بي صدا باشد. از طرفي، موتورهاي Outrunner را بسيار راحت تر ميتوان نصب نمود.نكته منفي در مورد اين موتورها اين است كه دست شما در انتخاب ملخهاي مختلف براي هواپيمايتان باز نيست. شما مجبوريد موتور مناسب براي هواپيمايتان را انتخاب كنيد اما همانطور كه در بالا گفتيم، در مورد موتورهاي Inrunner ، شما با تغيير اندازه چرخ دنده هاي گيربكس ميتوانيد يك موتور را براي اندازه هاي مختلف ملخ بكار ببريد.همچنين، راندمان موتورهاي Outrunner در مقايسه با Inrunner پائينتر است. اما اين مسئله يك مشكل بزرگ براي شما نخواهد بود.

مقايسه اين دو نوع موتور:

Inrunner * دور بالا ، گشتاور پائين * راندمان بالاتر * نياز به گيربكس دارند * قابليت استفاده از انواع ملخ * سر و صداي زياد * Outrunner: دور پائين ، گشتاور بالا * راندمان پائينتر* عدم نياز به گيربكس* محدوديت در انتخاب ملخ * تقريبا بي صدا

آشنائي با مشخصات اين موتورها

اكثر هواپيما ها و هليكوپترهاي راديو كنترل يا با موتور مناسب عرضه ميشوند و يا در دفترچه آنها، نوع موتور مناسب براي آنها ذكر ميشود. اگر شما ميخواهيد موتور هواپيمايتان را از نوع الكتريكي معمولي يا سوختي به الكتريكي براشلس تغيير دهيد، درك اصطلاحات و مشخصات اين موتورها ميتواند بسيار مهم باشد.

ثابت ولتاژ

ثابت ولتاژ يا Kv عبارت است از تعداد دوري كه موتور به ازاي هر ولت ميزند. از آنجائي كه هيچ موتوري با راندمان 100 درصد نيست، معمولا مقدار واقعي كمي كمتر از اين خواهد بود.بعنوان مثال اگر شما ولتاژ 10 ولت به يك موتور با Kv برابر با 1200 وارد نمائيد، اين موتور با دور 1200*10=12000 دور در دقيقه خواهد چرخيد.

ثابت گشتاور:ثابت گشتاور را Kt مينامند. براي همه موتورها، Kt=1355/Kv . با اين وصف، هر چه دور يك موتور در يك ولتاژ مشخص بالاتر باشد، گشتاور آن پائينتر خواهد بود.بطور كلي، موتورهاي Outrunner داراي Kv پائينتر هستند كه باعث ايجاد گشتاور بالاتر و توانائي چرخاندن ملخهاي بزرگتر در آنها ميشود. عكس اين موضوع هم در مورد موتورهاي Inrunner صادق است.

جريان بدون بار:جريان بدون بار يا Io به مقدار جرياني ميگويند كه موتور بدون بستن ملخ بر روي آن مصرف ميكند. بعنوان مثال، اگر موتور شما 25 آمپر جريان ميكشد و جريان بدون بار آن 2 آمپر است، در اينصورت شما در واقع 23 آمپر صرف چرخاندن ملخ ميكنيد.

مقاومت ترمينال:مقاومت ترمينال يا Rm عبارت است از مقاومت داخلي موتور كه با اهم سنجيده ميشود. هرچه مقدار اين مقاومت بالاتر باشد، راندمان موتور پائينتر است.

جريان و توان:حداكثر جريان و توان ، چيزي است كه مشخص ميكند چه اندازه ملخ و چه سايز هواپيمائي را ميتوان با اين موتور بكار برد. براي بدست آوردن توان كافيست كه جريان را در ولتاژ باتري ضرب كنيد.هرچه اندازه و گام ملخ بزرگتر باشد، جرياني كه موتور در يك دور مشخص ميكشد بيشتر خواهد بود. مثلا موتور 1200KV مورد اشاره، با ولتاژ 10 ولت اعمال شده، 12000 دور بر دقيقه خواهد چرخيد، چه ملخ 10x6 بر روي آن بسته باشيد و چه 11x5 . اما ملخ 11x5 باعث خواهد شد كه موتور جريان بيشتري بكشد. اگر موتور بيش از حد جريان بكشد، آسيب خواهد ديد.

-------------------------------------
خودت مهمتر از مسائلت هستی
۱۲-دى-۱۳۸۹, ۱۹:۵۸:۱۶
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : joker, EBKA, mahdi20, h0x00i, reza555, sharin, rostamiani, Ambassador, abdolrahim ZSRC, aliavr1, gt2, 1نفر
h0x00i آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 959
موضوع‌ها: 109
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۹

تشکرها : 2866
( 2450 تشکر در 949 ارسال )
ارسال: #3
RE: موتور های براشلس
خیلی متشکرم

درایور خاصی برای کنترل دور این نوع موتور ها می شناسید؟یا چیزی در این مورد میدونید ؟؟


:)

دوستان الکترونیکی پیشنهاد می کنم حتما برن python یاد بگیرن ...
پروژه ، مقاله ،... 
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۳-تير-۱۳۹۰, ۱۷:۱۱:۵۸، توسط h0x00i.)
۱۴-دى-۱۳۸۹, ۲۳:۵۴:۴۳
وب سایت ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : abdolrahim ZSRC, aliavr1
h0x00i آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 959
موضوع‌ها: 109
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۹

تشکرها : 2866
( 2450 تشکر در 949 ارسال )
ارسال: #4
RE: موتور های براشلس
[تصویر:  ECA-100323234955.jpg]

خوب خودم جواب بدم


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   

.pdf   19367_PHILIPS_TDA5030A.pdf (اندازه: 56.27 KB / تعداد دفعات دریافت: 654)

:)

دوستان الکترونیکی پیشنهاد می کنم حتما برن python یاد بگیرن ...
پروژه ، مقاله ،... 
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۹-مهر-۱۳۹۲, ۱۶:۵۴:۵۶، توسط babyy.)
۱۴-بهمن-۱۳۸۹, ۲۳:۱۳:۴۱
وب سایت ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : رسول, sharin, fabienmartin, Ambassador, abdolrahim ZSRC, من عاشق ایرانوج, aliavr1
abdolrahim ZSRC آفلاین
تازه وارد

ارسال‌ها: 1
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۱

تشکرها : 3
( 1 تشکر در 1 ارسال )
ارسال: #5
RE: موتور های براشلس
سلام عزیزان خوبین؟کسی هست تو این جمع که براشلس مدل kds-ws2838رو راه اندازی شو برام بگه؟خواهش میکنم واجبه ممنون میشم.
۰۱-مرداد-۱۳۹۱, ۱۷:۱۶:۱۶
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : aliavr1
red_eye آفلاین
تازه وارد

ارسال‌ها: 2
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۹۱

تشکرها : 0
( 1 تشکر در 1 ارسال )
ارسال: #6
RE: موتور های براشلس
سلام
چطور میشه با پالس سپید کنترل موتور براشلس رواز سرعت کم به زیاد تغییر داد؟
اگه میشه کمک کنید ممنون میشم
میگن فرکانس 50 هرتز و دوره 1 تا 2 میلی سانیه است نمیدونم چجوری تولید کنم اگه میشه بگید با بیسکام
تشکر
۰۳-آذر-۱۳۹۱, ۱۴:۳۴:۱۶
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : aliavr1
a.mehran آفلاین
مدیر بخش
*****

ارسال‌ها: 1,029
موضوع‌ها: 93
تاریخ عضویت: فروردین ۱۳۹۲

تشکرها : 5125
( 4490 تشکر در 1882 ارسال )
ارسال: #7
RE: موتور های براشلس
سلام دوستان چجوری میتونم موتور براشلس رو به سادگی راه بندازم ؟

silent people have the loudest minds شادی − بهینه شده برای ورژن جدید شادی − بهینه شده برای ورژن جدید
سایت من Abrdade.com
۲۱-فروردین-۱۳۹۲, ۱۳:۵۵:۰۷
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : aliavr1
omid_phoenix آفلاین
مدیر بخش
*****

ارسال‌ها: 2,238
موضوع‌ها: 108
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۹۱

تشکرها : 12682
( 15433 تشکر در 4574 ارسال )
ارسال: #8
RE: موتور های براشلس
نقل قول: سلام دوستان چجوری میتونم موتور براشلس رو به سادگی راه بندازم ؟
سلام دوست عزیز
اگه با میکروکنترلرها کار کرده باشید با avr به سادگی میتونید این کار رو انجام بدید

۲۱-فروردین-۱۳۹۲, ۲۲:۴۷:۳۰
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : Ambassador, babyy, aliavr1
a.mehran آفلاین
مدیر بخش
*****

ارسال‌ها: 1,029
موضوع‌ها: 93
تاریخ عضویت: فروردین ۱۳۹۲

تشکرها : 5125
( 4490 تشکر در 1882 ارسال )
ارسال: #9
RE: موتور های براشلس
بدون اسپید کنترل راهی برای راه انداختن براشلس هست؟

silent people have the loudest minds شادی − بهینه شده برای ورژن جدید شادی − بهینه شده برای ورژن جدید
سایت من Abrdade.com
۲۲-فروردین-۱۳۹۲, ۱۶:۱۲:۴۱
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : aliavr1
omid_phoenix آفلاین
مدیر بخش
*****

ارسال‌ها: 2,238
موضوع‌ها: 108
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۹۱

تشکرها : 12682
( 15433 تشکر در 4574 ارسال )
ارسال: #10
RE: موتور های براشلس
نقل قول: بدون اسپید کنترل راهی برای راه انداختن براشلس هست؟
سلام
من تجربه کار با موتورهای براشلس رو ندارم و فقط میتونم جمع بندی از اطلاعاتم و در اختیارتون بذارم
اگه ایرادی در گفته هام باشه دوستان تصحیح کنن

برای راه اندازی و کنترل بهتر هر موتور مسلما نیاز به یک درایور یا راه انداز داریم تا به راحتی بتونیم موتور رو کنترل کنیم
مثلا برای کنترل و تامین جریان موتورهای dc از درایوری مثل l298 استفاده میشه که اسپید کنترل هم در موتورهای براشلس نقش درایور یا راه انداز رو داره و برای کنترل بهتر موتور به کار برده میشه
که این اسپید کنترل باید متناسب موتور تهیه و به کار برده بشه؛ مثلا باید توان و ولتاژ و جریان موتور رو مد نظر داشته باشید

بدون اسپید کنترل هم میشه راه اندازی کرد و می تونید خودتون یک مدار واسط بین میکرو و موتور بسازید و موتورتون و کنترل کند

نقل قول: سلام من میخوام چهارتا موتور براشلس رو راه بندازم . این موتور ها سه تا سیم دارن میشه دربارشون توضیح بدین و برای راه انداختنش چیا لازمه من تازه دارم avr یاد میگیرم
فکر کنم این سیم ها رو هم بشه مثل سیم موتورهای سروو از طریق یک اهم متر تست کرد و ارتباط بینشون و بدست آورد
احتمالا یکی از سیم ها برای تغذیه و یکی برای زمین و سیم دیگر برای اتصال به میکرو و کنترل موتور باشه
برای شروع avr از تاپیک های مختلف و زیادی که در فروم ایجاد شده می تونید کمک بگیرید
واسه راه اندازی هم همونطور که گفتم نیاز به یک مدار واسط یا اسپید کنترل برای تامین جریان و ولتاژ تغذیه موتورتون دارید تا با میکروکنترلر به راحتی بینشون ارتباط برقرار کنید

خوش باشید

۲۲-فروردین-۱۳۹۲, ۲۲:۴۲:۵۷
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : Ambassador, h0x00i, babyy, helma, aliavr1
a.mehran آفلاین
مدیر بخش
*****

ارسال‌ها: 1,029
موضوع‌ها: 93
تاریخ عضویت: فروردین ۱۳۹۲

تشکرها : 5125
( 4490 تشکر در 1882 ارسال )
ارسال: #11
RE: موتور های براشلس
براي كم و زياد كردن سرعت با اسپيد كنترل با يد چي كار كنم؟

silent people have the loudest minds شادی − بهینه شده برای ورژن جدید شادی − بهینه شده برای ورژن جدید
سایت من Abrdade.com
۲۷-فروردین-۱۳۹۲, ۱۷:۳۳:۳۶
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : aliavr1


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کمک جهت انتخاب موتور مناسب Mohsen_ n 3 1,201 ۰۹-تير-۱۳۹۹, ۱۰:۴۴:۳۹
آخرین ارسال: Mohsen_ n
Sad [فوری] راه اندازی استپر موتور ماشین hmdv 5 1,737 ۲۹-تير-۱۳۹۸, ۰۱:۳۰:۵۴
آخرین ارسال: 1نفر
  [سوال] درایور کردن موتور 180ولت DC با جریان 10 آمپر salehjg 1 3,236 ۰۳-آبان-۱۳۹۵, ۰۶:۳۴:۲۶
آخرین ارسال: alimogmov
  انتخاب موتور برای نوار نقاله آزمایشگاهی hamidreza001371 0 2,168 ۰۷-شهریور-۱۳۹۵, ۲۲:۲۵:۲۶
آخرین ارسال: hamidreza001371
  موتور براشلس در پروتئوس gray 5 4,361 ۲۳-مرداد-۱۳۹۵, ۱۲:۵۵:۰۰
آخرین ارسال: gray
Rolleyes کار نکردن موتور براشلس gray 11 8,129 ۱۷-مرداد-۱۳۹۵, ۰۸:۴۷:۰۲
آخرین ارسال: alimogmov
  [سوال] حداکثر کلاک استپر موتور؟ sorena01 1 2,499 ۰۵-مرداد-۱۳۹۵, ۰۲:۰۴:۲۲
آخرین ارسال: salehjg
Question [فوری] انتخاب میکرو برای کنترل موتور براشلس gray 7 5,648 ۲۷-تير-۱۳۹۵, ۲۳:۵۷:۱۰
آخرین ارسال: gray
Rolleyes [فوری] موتور ساده و ارزان برای گهواره کودک rostamiani 1 3,377 ۲۶-خرداد-۱۳۹۵, ۱۷:۲۸:۲۴
آخرین ارسال: rostamiani
  سوال در باره سرعت ماکسیمم استپ موتور hata6417 0 2,276 ۰۹-خرداد-۱۳۹۵, ۱۷:۵۱:۰۹
آخرین ارسال: hata6417

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

صفحه‌ی تماس | IranVig | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS