ايران ويج

نسخه‌ی کامل: چند تا سوال داشتم . ( در مورد برق و الكترونيك )
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2

سلام دوستان عزيز

يه چند تا سوال داشتم كه جوابشون رو نمي دونم !


1 - چرا فركانس برق شهر 50 هرتز هستش . ( مثلا چرا 55 نشده ) ؟
و چرا اروپا 60 هرتز هستش ؟

2 - ما موتور رو به عنوان يه بار سلفي قبول داريم ، اتو رو هم به عنوان يه بار مقاومتي ، حالا شما يه بار خازني معرفي كنيد ؟

3 - اگر Id = 0 و Vd=0 ولتاز و جريان يه ديود در يه مدار باشد . ( به يه مدار كامل با تغذيه متصله ) اون وقت الان ديود روشنه يا نه ؟
( قطعه يا وصل )

4 - چرا ولتاژ در ديجيتال 5 ولت هستش ؟

5 - چرا ولتاژ برق cpu هاي جديد مدام داره كمتر مي شه ؟

6 - چطور مي شه جريان و ولتاژ يك صاعقه رو اندازه گرفت ؟

7 - ما مي گيم كه سلف تغييرات جريان نداره ؟ پس لامپ مهتابي چطور كار مي كنه ؟ ( ابتدا يه جريان زياد و بعد ناگهان خيلي كم مي شود ، در صورتي كه ترانس مهتابي هم داراي ظرفيت خيلي بالايي است )




اين سوالات رو استادمون پرسيد و هيچكي هم نتونست جواب بده !!!
من میگم بی خیالش شو ... بزرگ میشی یادت میره !
میدونی ما حتی نمیدونستیم که فرکانس برق شهر ما پنجاهه واز اونا 60،که بخوایم دلیلشو بدونیم..
استاد شما فکر کرده اساتید دکترا یا مغزهای متفکر جلوش نشستن؟!!!!!
سلام
فکر کنم جوابها اینا باشن

1- فرکانس برق شهر بستگی به تعداد دور ژنراتور داره که زیاد کردن دور ژنراتور علاوه بر هزینه داره....(خود ژنراتور هم هزینه داده (وقتی که دور میره بالا ، ولتاژ زیاد تر میشه ، اما جریان کم میشه...(این سیستم برق رو هم اروپایها برای ما طراحی کردن و ممکنه که این جونورها یه کلکی در کارشون باشه)
2-بار خازنی وجود نداره (یا من نمدونم) این بار رو ما خودمون مسازیم تا اثر بار سلفی رو از بین ببریم
3- درست متوجه نمشم ، تا وقتی که ولتاژ دو سر دود به .7 نرسیده دود خاموشه و جریانی(به جز جریان نشتی)ازش عبور نمیکنه
4-5 ولت یه منطق هست ، اولین سی که گیت رو ساخته اون رو 5 ولت گ/رفته و تا الا هم ادامه داره
5- چون یه قسمت از تغذیه از روی مادر برد حذف میشه ( ابتدا 12 ولت بود بعد شد 5 و جدیدا 3.3 ولت)
و توان کمتری از اون قسمت کشیده مشه و هزنه تثبیت ولتاژ کمتر میشه ، ....(
6- نمیدونم (ولی مگن ژاپن ها اون رو ذخیره میکنن)
7- اگ/ه تغییر جران نداره پس فرمول ولتاژ = دی ای تقسیم بر دی تی هست؟
terip2008 نوشته است:چرا فركانس برق شهر 50 هرتز هستش .
1NAFAR نوشته است:فرکانس برق شهر بستگی به تعداد دور ژنراتور داره که زیاد کردن دور ژنراتور علاوه بر هزینه داره....(خود ژنراتور هم هزینه داده (وقتی که دور میره بالا ، ولتاژ زیاد تر میشه ، اما جریان کم میشه
فكر ميكنم رو حيوانات امتحان كرده اند و ديدن اعصاب حيوانات در اين فركانس عكس العمل بيشتري نشون مي ده .
پس به اين نتيجه رسيدن كه در اين فركانس حداكثر بازده رو دارند .


terip2008 نوشته است:ما موتور رو به عنوان يه بار سلفي قبول داريم ، اتو رو هم به عنوان يه بار مقاومتي ، حالا شما يه بار خازني معرفي كنيد ؟
1NAFAR نوشته است:بار خازنی وجود نداره
پس چطوره كه در تحليل مدارت سه فاز ستاره ، ما يه بار خازني و يه بار سلفي و يه بار مقاومتي مي كشيم .


terip2008 نوشته است:چرا ولتاژ در ديجيتال 5 ولت هستش ؟
1NAFAR نوشته است:5 ولت یه منطق هست ، اولین سی که گیت رو ساخته اون رو 5 ولت گ/رفته و تا الا هم ادامه داره
ربطي نداره .
اولين استاندارد ارسال سريال اطلاعات ( يا همون RS232 ) رو زودتر ساختند و اون با 12 +- هستش .
چرا اونو ادامه ندادند .
فكر مي كنم چون مي گيم خازن در 5 ثابت زماني به حداكثر ولتاژ خودش مي رسه . براي اونه كه 5 ولت رو انتخاب كردند .


terip2008 نوشته است:چرا ولتاژ برق cpu هاي جديد مدام داره كمتر مي شه ؟
1NAFAR نوشته است:چون یه قسمت از تغذیه از روی مادر برد حذف میشه
اين ولتاژ به تكنولوژي ساخت اون بر مي گرده . در تكنولوژي 280 نانومتري حداكثر ولتاژ فكر مي كنم 3.3 ولت بود ( دقيق نمي دنم ) و هر چه تكنولوژي ساخت پيشرفت كرد حداكثر ولتاژي كه مي توان به ترانزيستورهاي داخل آن اعمال كرد خيلي كمتر شده . مثلا در تكنولوزژي 40 ميلي متري به حدود 0.9 ولت رسيده . ( البته هنوز توليد انبوه نشده )


terip2008 نوشته است:چطور مي شه جريان و ولتاژ يك صاعقه رو اندازه گرفت ؟
فكر مي كنم يه چيزي ( احتمالا موجي ) مي فرستند و مقدار برگشتي رو حساب مي كنن .
بسته به مقدار موج برگشتي مي شه مقدار اون صاعقه رو حساب كرد .
البته شايد هم بسته به مقدار فاصله ابر تا زمين و مقدار ولتاژ لازم براي يونيزه كردن هوا در اين فاصله هم مي تونند يه كارهايي كنند .


يه سوال ديگه :
چرا ولتاژ برق شهر سينوسي هستش ؟

جواب اينو مي دونم :
چون مشتق و انتگرال موج سينوسي ( كه كسينوس مي شه )شكلش فرقي نمي كنه و فقط يكم اختلاف فاز داره .
موج كسينوسي هم مثل سينوسي هستش . ( البته با اختلاف فاز 90 درجه )

در مشتق و انتگرال موج مربعي و دندانه اره اي و مثلثي و پله و .. خيلي شكلش فرق مي كنه .
1- چرا فركانس برق شهر 50 هرتز هستش . ( مثلا چرا 55 نشده ) ؟
و چرا اروپا 60 هرتز هستش ؟
تو این حدود می گیرن که ترانس ها رو راهت تر طراحی کنن فرکانس بالا تر حجم کمتر و طلفات بیشتر رو داره و فرکانس پایین کمتر اون ۵۰ و ۶۰ قرار دادیه
2 - ما موتور رو به عنوان يه بار سلفي قبول داريم ، اتو رو هم به عنوان يه بار مقاومتي ، حالا شما يه بار خازني معرفي كنيد ؟
خود خازن Biggrin
3 - اگر Id = 0 و Vd=0 ولتاز و جريان يه ديود در يه مدار باشد . ( به يه مدار كامل با تغذيه متصله ) اون وقت الان ديود روشنه يا نه ؟
( قطعه يا وصل )
فرقی نمی کنه شا قطع در نظر بگیر
4 - چرا ولتاژ در ديجيتال 5 ولت هستش ؟
همیشه هم ۵ نیست اولا قرار دادیه و ثانیا ۱۰ برابر ولتاژ تحریک ترانزیستور برای اینکه خطا قابل گذشت باشه
5 - چرا ولتاژ برق cpu هاي جديد مدام داره كمتر مي شه ؟
فرکانس بالا خازن های کوچیک رو هم مهم می کنه که طلفات رو تولید می کنن و گرما رو و این جریان نشتی برابر با تغییرات ولتاژ بر زمان که برای کاهش اون باید تغییرات ولتاژ رو کم کرد یعنی به جای پرش از ۰ به ۵ از ۰ به کوچکترین ولتاژ ممکن پرش کنیم
6 - چطور مي شه جريان و ولتاژ يك صاعقه رو اندازه گرفت ؟
اگه مقاومت هوار رو داشته باشی از فاصله جرقه ولتاژ و از مقاومت اون جریان رو می شه حساب کرد
7 - ما مي گيم كه سلف تغييرات جريان نداره ؟ پس لامپ مهتابي چطور كار مي كنه ؟ ( ابتدا يه جريان زياد و بعد ناگهان خيلي كم مي شود ، در صورتي كه ترانس مهتابي هم داراي ظرفيت خيلي بالايي است )
شمار کار بدی می کنی اینو می گی Biggrin سلف باتغییرات جریان مخالفت می کنه ولی بعضی وقتها زورش نمی رسه
چرا ولتاژ برق شهر سينوسي هستش ؟
چون اگه یه آهنربا رو کنار یه سیم پیچ حرکت بدی شکل موج سینوسی تولید می کنه (ژنراتور ها اینجوری کار می کنن)
در کل تولید هر شکل دیگه ای خیلی سخت بود
سلام

ممنون از جواب هاي خوبتون .

فقط يه چيزي : اونهايي كه من جواب دادم ، جواب هاي خود استادي بود كه اينها رو پرسيده بود .
A.N.T نوشته است:ما موتور رو به عنوان يه بار سلفي قبول داريم ، اتو رو هم به عنوان يه بار مقاومتي ، حالا شما يه بار خازني معرفي كنيد ؟

مايكروفر يه بار خازني محسوب مي شود !!!
چرا وقتی خازن از مدار حذف می شود بار کل تغییر نمی کند؟
نقل قول: چرا وقتی خازن از مدار حذف می شود بار کل تغییر نمی کند؟
جان ؟!!
(۲۰-مهر-۱۳۸۷, ۰۰:۰۴:۱۵)t3r!p3000 نوشته است: [ -> ]
سلام دوستان عزيز

يه چند تا سوال داشتم كه جوابشون رو نمي دونم !


1 - چرا فركانس برق شهر 50 هرتز هستش . ( مثلا چرا 55 نشده ) ؟
و چرا اروپا 60 هرتز هستش ؟
این سوال رو دوره کارشناسی جوابش رو استادمون گفت چون ایران استعمار انگلیس بود پایه برق رو 50هرتز گذاشت مثلا همین کشور هند هم مثل ایران برقش 50 هرتز شد حالا به چه دلیل 2دلیل براش معرفی کرد1-فرکانس 50 انسان زیان آوره و تداخل میکنه؟؟؟؟؟
2-برای اینکه نتونیم از تجهیزات و وسایل اونها استفاده بکنیم
این دوتادلیلی بود که استادمون گفت پای خودش
2 - ما موتور رو به عنوان يه بار سلفي قبول داريم ، اتو رو هم به عنوان يه بار مقاومتي ، حالا شما يه بار خازني معرفي كنيد ؟
نمیدونم ولی تو یک شبکه برقی که با اکسل ودیگسایلنت شبیه سازی کردم یه جا از فیدر کابل زمینی در حد 3کیلومتر بود بعد شبیه سازی با استاد مشورت کردیم گفت کابل خاصیت خازنی داره که بعضی وقتها اون رو مانند بار خازنی در نظر میگرنند .فایل شبیه سازی اش هست خواستید بگید بفرستم

3 - اگر Id = 0 و Vd=0 ولتاز و جريان يه ديود در يه مدار باشد . ( به يه مدار كامل با تغذيه متصله ) اون وقت الان ديود روشنه يا نه ؟
( قطعه يا وصل )
نمیدونم
4 - چرا ولتاژ در ديجيتال 5 ولت هستش ؟
نمیدونم
5 - چرا ولتاژ برق cpu هاي جديد مدام داره كمتر مي شه ؟
نمیدونم
6 - چطور مي شه جريان و ولتاژ يك صاعقه رو اندازه گرفت ؟
چند تا مقاله تو مجله نویز هست که به طور مفصل توضیح داده دانلودش کن حتما جوابت رو میگیری
7 - ما مي گيم كه سلف تغييرات جريان نداره ؟ پس لامپ مهتابي چطور كار مي كنه ؟ ( ابتدا يه جريان زياد و بعد ناگهان خيلي كم مي شود ، در صورتي كه ترانس مهتابي هم داراي ظرفيت خيلي بالايي است )

ما میگیم سلف انرزی الکتریکی رو به صورت جریان در خودش ذخیره میکنه و خازن به صورت ولتاژ حالا این ذخیره انرزی تغییراته .فکر کنم


اين سوالات رو استادمون پرسيد و هيچكي هم نتونست جواب بده !!!
صفحه‌ها: 1 2