۰۲-خرداد-۱۳۸۴, ۰۸:۱۰:۲۵
پايان جنگ بازيهای رايانه ای در نمايشگاه لس آنجلس
نمايشگاه بازيهای رايانه ای لس آنجلس موسوم به ای ۳ در حالی خاتمه يافت که مشتاقان منتظر از راه رسيدن کنسولهای بازی سونی، مايکروسافت و نينتندو هستند.
اين دستگاه ها که طليعه دار فصل نوينی در تاريخ بازيهای رايانه ای خواهند بود، در اين نمايشگاه شمار زيادی از بازديدکنندگان را به خود جلب کردند.
به گفته سازمان دهندگان ای ۳، حدود ۷۰ هزار نفر از اين نمايشگاه سه روزه بازديد کردند. آنکارينو لارا، سردبير وب سايت بازيهای رايانه ای "گيم اسپات" گفت: "امسال نمايشگاه ای ۳ سرآغاز جنگ کنسولها بود. هرکدام از اين توليد کنندگان می خواهند که شما فقط دستگاه های آنها را به تلويزيون خود وصل کنيد."
بازار بازيهای رايانه ای سودآور است. تحليلگران پيش بينی می کنند که ارزش بازار کنسول ظرف پنج سال به بيش از ۱۱ ميليارد دلار بالغ شود.
دستگاه های بازی نسل آينده نويد بخش تصاوير با وضوح بالای سينمايی و قدرت پردازشگر فوق العاده برای عرضه بازيهای هوشمند و پيچيده هستند.
مايکروسافت می خواهد پيشقراول باشد و کنسول ايکس باکس ۳۶۰ را تا نوامبر در سراسر جهان عرضه کند.
اين غول نرم افزارسازی در راستای کارزاری گسترده برای سلطه بر بازار، تصميم گرفته است تا پايان امسال ۴۰ بازی برای اين دستگاه خود عرضه کند.
برخی از بازديدکنندگان نمايشگاه لس آنجلس قادر بودند در غرفه بزرگ مايکروسافت بعضی از اين بازيها را از نزديک امتحان کنند.
پلی استيشن ۳ سونی چند ماه بعد از ايکس باکس، در بهار ۲۰۰۶، به دست مصرف کنندگان می رسد، اما جزييات مربوط به اين که نخست در کدام بازار عرضه خواهد شد، مشخص نيست.
سونی می گويد که پلی استيشن ۳ به مدد پردازشگر پيشرفته خود، بعد بی سابقه ای به گرافيکهای رايانه ای خواهد بخشيد. گفته می شود اين پردازشگر ۳۵ مرتبه سريعتر از پلی استيشن ۲ است.
بعد از سونی نوبت به نينتندو می رسد تا دستگاه بازی خود به نام رولوشن را در اختيار علاقه مندان بگذارد. در حالی که سونی به سلطه خود بر اين بازار مغرور شده، نينتندو اميدوار است آرشيو ۲۰ ساله اش از بازيهای رايانه ای قابل دوان لود بتواند حربه ای مخفی باشد.
برخلاف سونی و مايکروسافت که جزييات فنی دستگاه های خود را منتشر کرده اند، نينتندو مشخصات رولوشن را محرمانه نگه داشته است. اين شرکت همچنين تنها غرفه داری بود که در نمايشگاه لس آنجلس هيچ تيزری از بازيهای های نسل بعد خود پخش نکرد.
نينتندو فقط با ارايه نسخه شيک دستگاه بازی قابل حملش موسوم به "گيم بوی ميکرو" بسياری از بازديدکنندگان را غافلگير کرد.
در حالی که دستگاه های جديد در اين نمايشگاه خبر ساز شدند، بازی های زيادی نيز برای دستگاه های موجود عرضه شد تا مشتاقان بازيهای رايانه ای تا رسيدن نسل بعد بازيها سرگرم بمانند.
هر سه شرکت می دانند که در نهايت بازيهايی که ارايه می دهند می تواند زوال يا بقای دستگاه هايشان را تضمين کند. نينتندو در دهه ۱۹۹۰ هواداران وفاداری برای بازيهای عجيب خود داشت که بيشتر در ميان نسل جوان محبوب بود. سونی توانسته است مشتريان بزرگسال را جذب کند.
هنگامی که مايکروسافت در سال ۲۰۰۱ وارد اين بازار شد، بازيهای مناسبی برای عرضه در اختيار نداشت و ترجيح می داد اکثر طراحی ها را، بجای واگذاری به شرکتهای ثالث، خودش انجام دهد.
اين دفعه اين شرکت آمريکايی سخت کوشيده است که شرکتهای ديگر را به خدمت بگيرد و با استخدام شرکت ژاپنی "اسکوير يونيکس" توليد کننده بازيهای محبوب "Final Fantasy"، به دستاورد بزرگی نايل شد.
اما تحليلگران می گويند که اکثر توليد کنندگان بازی ديگر با شرکتهای قرارداد انحصاری امضا نمی کنند و خدمات خود را در اختيار همه سازندگان کنسولهای بازی می گذارند.
مردم همچنين از امتحان کردن پلی استيشن قابل حمل سونی به وجد آمده بودند. اين دستگاه اخيرا در آمريکا به فروش گذاشته شده است و تا سپتامبر به اروپا نمی رسد
نمايشگاه بازيهای رايانه ای لس آنجلس موسوم به ای ۳ در حالی خاتمه يافت که مشتاقان منتظر از راه رسيدن کنسولهای بازی سونی، مايکروسافت و نينتندو هستند.
اين دستگاه ها که طليعه دار فصل نوينی در تاريخ بازيهای رايانه ای خواهند بود، در اين نمايشگاه شمار زيادی از بازديدکنندگان را به خود جلب کردند.
به گفته سازمان دهندگان ای ۳، حدود ۷۰ هزار نفر از اين نمايشگاه سه روزه بازديد کردند. آنکارينو لارا، سردبير وب سايت بازيهای رايانه ای "گيم اسپات" گفت: "امسال نمايشگاه ای ۳ سرآغاز جنگ کنسولها بود. هرکدام از اين توليد کنندگان می خواهند که شما فقط دستگاه های آنها را به تلويزيون خود وصل کنيد."
بازار بازيهای رايانه ای سودآور است. تحليلگران پيش بينی می کنند که ارزش بازار کنسول ظرف پنج سال به بيش از ۱۱ ميليارد دلار بالغ شود.
دستگاه های بازی نسل آينده نويد بخش تصاوير با وضوح بالای سينمايی و قدرت پردازشگر فوق العاده برای عرضه بازيهای هوشمند و پيچيده هستند.
مايکروسافت می خواهد پيشقراول باشد و کنسول ايکس باکس ۳۶۰ را تا نوامبر در سراسر جهان عرضه کند.
اين غول نرم افزارسازی در راستای کارزاری گسترده برای سلطه بر بازار، تصميم گرفته است تا پايان امسال ۴۰ بازی برای اين دستگاه خود عرضه کند.
برخی از بازديدکنندگان نمايشگاه لس آنجلس قادر بودند در غرفه بزرگ مايکروسافت بعضی از اين بازيها را از نزديک امتحان کنند.
پلی استيشن ۳ سونی چند ماه بعد از ايکس باکس، در بهار ۲۰۰۶، به دست مصرف کنندگان می رسد، اما جزييات مربوط به اين که نخست در کدام بازار عرضه خواهد شد، مشخص نيست.
سونی می گويد که پلی استيشن ۳ به مدد پردازشگر پيشرفته خود، بعد بی سابقه ای به گرافيکهای رايانه ای خواهد بخشيد. گفته می شود اين پردازشگر ۳۵ مرتبه سريعتر از پلی استيشن ۲ است.
بعد از سونی نوبت به نينتندو می رسد تا دستگاه بازی خود به نام رولوشن را در اختيار علاقه مندان بگذارد. در حالی که سونی به سلطه خود بر اين بازار مغرور شده، نينتندو اميدوار است آرشيو ۲۰ ساله اش از بازيهای رايانه ای قابل دوان لود بتواند حربه ای مخفی باشد.
برخلاف سونی و مايکروسافت که جزييات فنی دستگاه های خود را منتشر کرده اند، نينتندو مشخصات رولوشن را محرمانه نگه داشته است. اين شرکت همچنين تنها غرفه داری بود که در نمايشگاه لس آنجلس هيچ تيزری از بازيهای های نسل بعد خود پخش نکرد.
نينتندو فقط با ارايه نسخه شيک دستگاه بازی قابل حملش موسوم به "گيم بوی ميکرو" بسياری از بازديدکنندگان را غافلگير کرد.
در حالی که دستگاه های جديد در اين نمايشگاه خبر ساز شدند، بازی های زيادی نيز برای دستگاه های موجود عرضه شد تا مشتاقان بازيهای رايانه ای تا رسيدن نسل بعد بازيها سرگرم بمانند.
هر سه شرکت می دانند که در نهايت بازيهايی که ارايه می دهند می تواند زوال يا بقای دستگاه هايشان را تضمين کند. نينتندو در دهه ۱۹۹۰ هواداران وفاداری برای بازيهای عجيب خود داشت که بيشتر در ميان نسل جوان محبوب بود. سونی توانسته است مشتريان بزرگسال را جذب کند.
هنگامی که مايکروسافت در سال ۲۰۰۱ وارد اين بازار شد، بازيهای مناسبی برای عرضه در اختيار نداشت و ترجيح می داد اکثر طراحی ها را، بجای واگذاری به شرکتهای ثالث، خودش انجام دهد.
اين دفعه اين شرکت آمريکايی سخت کوشيده است که شرکتهای ديگر را به خدمت بگيرد و با استخدام شرکت ژاپنی "اسکوير يونيکس" توليد کننده بازيهای محبوب "Final Fantasy"، به دستاورد بزرگی نايل شد.
اما تحليلگران می گويند که اکثر توليد کنندگان بازی ديگر با شرکتهای قرارداد انحصاری امضا نمی کنند و خدمات خود را در اختيار همه سازندگان کنسولهای بازی می گذارند.
مردم همچنين از امتحان کردن پلی استيشن قابل حمل سونی به وجد آمده بودند. اين دستگاه اخيرا در آمريکا به فروش گذاشته شده است و تا سپتامبر به اروپا نمی رسد