(۱۰-شهریور-۱۳۹۳, ۰۲:۱۱:۵۰)seoli نوشته است: [ -> ]اگر توان موتورتون بالاست راهکار هایی که دوستان گفتند رو باید پیبگیرید . اما اگر توان موتور بالا نیست ( با خوندن پلاک موتور می شه فهمید ) با یه دیمر ساده هم میشه این کار رو کرد . باز تاکید میکنم در صورتی که توان موتور بالا نباشه .
اگر توان موتور هم 200 وات باشه موقع راه اندازی توان بیشتری لازمه که استفاده از دیمر ساده(200 وات ) زیاد جالب نیست
اما اگر موتورو اروم اروم راه بندازیم خیلی بهتره
(۱۰-شهریور-۱۳۹۳, ۲۲:۳۰:۱۹)a.mehran نوشته است: [ -> ]اما اگر موتورو اروم اروم راه بندازیم خیلی بهتره
برای اینکار ما روشی داریم بنام ستاره و مثلث 
البته هر کدومشون مدار جداگونه ای دارند اما برای راه اندازی آرام در آغاز کار بهترین روش هستند
اره مودونم این روش چیه

تمام سیم پیچ هارو فکر کنم تو راه اندازی درگیر نمیکنه تا مصرف بیاد پایین و اروم روشن شه و بعد از اینکه راه افتاد همه سیم پیچ ها درگیر میشن . درسته ؟
برای کنترل موتور تک فاز با توانی تا حدود 2000 وات میشه از یک دیمر جاروبرقی استفاده کرد -البته ترایاک دیمر باید تحمل 16 آمپر را داشته باشد
با سلام و خسته نباشید.
پروزه ای درباره ی درایو موتورهای سنکرون دارم ممنون میشم اگه مطلبی در این مورد برام بفرستید.
سلام دوست عزیز
به ایران ویج خوش اومدی
تا جایی که من میدونم این نوع موتور ها با تغیر فرکانس ،سرعتشون فرق میکنه
اما در موتور های dc ما ولتاژو کم زیاد میکنیم ولی اینجا باید فرکانسو کم و زیاد کنیم
من در این زمینه ها که دوستان گفتن اماتور هستم ولی خودم به همچین چیزی احتیاج داشتم و خیلی دنبالش بودم
اولین نکته ای که باید در نظر بگیری اینه که اگه با تغییر جریان و ولتاژ سرعت موتور رو کم کنی قدرت موتور هم کم میشه و از طرفی سرعت رو فقط میتونی کاهش بدی و این روش فقط روی موتورهای با توان کم جواب میده در حدود نهایت توان 2000 وات که میتونی از یک مدار دیمر قوی استفاده کنی که مدارش تو نت فراوان هست ولی اگه چیزه اماده میخوای میتونی بری الکتریکی و دیمر لامپ یا پنکه سقفی با توان بالا بگیری من دقیقا نمیدونم تا چه توانی دیمر تو بازار هست ولی من خودم 1000 واتشو تهیه کردم که روی تمام وسایل برقی مثل فرز و حتی الومینیوم بر براحتی جواب داد
اگه با توان بالا دیمر نبود میتونی از تعمیر گاه های لوازم خانگی یک دیمر جاروبرقی بگیری اما همون طور که گفتم این روش برای موتور های تک فاز و در حد موتور همون جاروبرفی تا 3000وات جواب میده
البته تو یوتیوب یک وسیله ای خیلی ساده با استفاده از اب نمک همین کارو انجام داده بودند ولی اولا حجم زیادی داشت دوما کمی خطرناک بود در عوض داغ کردن و سوختن تو کارش نبود ولی چون خودم انجامش ندادم توضیحش نمیدم
اگه موتورت توان بالا 2یا چند اسب هستش و یا سه فاز هستش روش های الکتریکی جوابگو نیست و تنها راهش استفاده از موتور های چند سرعته است که سیم پیچیشون برای چند سرعت انجام شده شما اگه به ابزار های صنعتی قوی توجه کنید هیچ کدوم سیستم تغییر سرعت الکتریکی ندارند که با یک کلید سرعتو تغییر بدن مگر اینکه از همین موتور های چند سرعته استفاده شده باشه ولی در کل برای تغییر دور موتور از دو روش مکانیکی استفاده میکنند یکی استفاده از گیر بکس هستش و یکی هم استفاده از پولی های چند حالته (البته با چرخ دنده هم میشه که اساس کارش مثل همون گیر بکسه) که روش مکانیکی دو ویژگی نسبت به روش الکتریکی داره یکی اینکه با این دو روش هم میشه سرعت رو کاهش داد و هم افزایش داد و دوم اینکه با کاهش سرعت نه تنها قدرت موتور کم نمبشه بلکه با افرایش قدرت روبرو میشه و از طرفی دیگه مشکل سوختن مدار رو هم نداره و روی هر نو موتوری میشه استفاده کرد
استفاده از پولی نسبت به گیر بکس ساده تره و تقریبا میشه گفت کم هزینه ترم هست ولی مشکلی که داره برای تغییر سرعت شما نیاز داری هربار کار فیزیکی انحام بدی و تسمه رو جابه جا کنی و هم اینکه به صورت محور مستقیم نمیشه از موتور استفاده کرد که روش کار شبیه دوچرحه های دنده ای میشه که با جابجایی زنجیر سرعت و قدرت دوجرخه تغییر میکنه اینجا فقط به جای زنجیر چرخ تسمه قرار گرفته و به جای چرخ دنده ها پولی
با گیر بکس براحتی تو چهاریا پنج حالت میتونی با جابجا کردن یک اهرم دقیقا مثل دنده ماشین سرعت رو تغییر بدی اما گیر بکس مخصوصی برای این کار تو بازار ایران گیر نمیاد اگرم هست من ندیدم و لی باشه هم حتما هزینه بالایی داره ولی با یکم ابتکار و هزینه کم میتونی خودت یکی درست کنی که کار خیلی راحتی هم هست که من خودم درست کردم
میری اوراقی ها یا تعمیر گاه های موتورسیکلت و یک گیر بکس دست دوم گیر میاری که من دقیقا قبل عید یکی که کاملا سالم هم بود گرفتم 50 تومن که همون نوع اکبندش 130 تومن بود (چهار دنده)که پنج دنده هم وجود داره برای اون گیربکس یک جعبه فلزی درست میکنی یا میدی جوشکاری برات درست کنه گیر بکسو داخلش کار میزاری و روی دینامت سوار میکنی و براحتی میتونی دور موتور رو تو چهار حالت تغییر بدی فقط چون این گیر بکس بدون سیستم کلاچ کار میکنه برای تغییر دنده باید موتور رو خاموش کنی اگه به نحوه کار کردن گیر بکس نگاه کنی دقیقا متوجه میشی جغبه رو چطور درست کنی البته این که گفتم گیربکس موتور سیکلت به خاطر کوچکی و هزینه کم بود ولی با گیر بکس اتومبیل هم میشه همین کارو انجام داد که دنده عقب هم داره و میتونی دور برعکس هم از موتور داشته باشی البته اگه موتورت دوجهته باشه که خودش دور برعکس هم کار میکنه
نمیدونم توضیحات به دردت میخوره یا نه ولی من خودم یک دستگاه تراش دست ساز درست کردم که برای دستگاه تراش تغییر دور موتور خیلی واجبه و روش های الکتریکی اولا روی موتور های توان بالا کاربرد نداره در ثانی وقتی سرعت رو با این روش کم میکنی قدرت هم کم میشه و تو دور پایین براحتی حتی با دست میشه مانع چرخش موتور شد که اصلا جواب کار منو نمیداد که ازروش گیر بکس استفاده کردم الان موتور باز ها اکثرا دارن گیربکس هاشونو از چهار دنده به پنج دنده تغییر میدن و تو موتور سازی ها گیر بکس سالم حتی در حد نو چهار دنده با قیمت پایین براحتی گیر میاد امیدوارم اگه از این توضیج استفاده ای هم نکردید سر دردهم عایدتون نشده باشه
موفق باشید