سلام به همه
میخواستم در مورد کنترلشون (تکفاز و 3 فاز ) توضیح دهید . اگر مداری دارید بی زحمت بزارید. در موردش توضیحم بدید . مثلا می دونم که یه یکی از روش هاش تغییر هرتز(سیکل) هستش
ممنون
تغریبا یک روش بیشتر نداریم که همون تغییر فرکانس که اونم با PWM کار می کنه که کار سختی هم هست به خاطر بالا بودن توان و ولتاژ
روش مغناطیسی هم هست که نیاز به کار مکانیکی داره که فکر نکنم به کار شما بیاد
سلام ممنون از راهنمایی تون
میشه توضیح بیشتر بدید و اگر مدار یا آموزشی دارید بزارید
ممنون
سلام
من اطلاع زیادی در این مورد ندارم ولی اینو میدونم که با تغیر فرکانس و دامنه ولتاژ به طور همزمان کنترل میشه که خارج از توان یه مبتدیه!!!
سلام آقا مهرداد
اینو من خودم هم میدونم(ناراحت نشو)
اگر میشه توی عملی کردنش کمک کنید
ببین شما با PWM کار کردی؟
ساخت یه ولتاژ ثابت باهاش تقریبا کاری نداره اگه فرکانس رو یکم بیشتر از موج سینوسی در نظر بگیری موج سینوسی هم یه ولتاژ ثابت به حساب می یاد
شما باید با PWM یه ولتاژ متغیر درست کنی که به صورت سینوسی تغییر کنه تا اینجاش که مشکلی نیست؟
برای اینکار نیاز به ولتاژ DC از برق شهر داری یه DC حدود ۳۰۰ ولت که با یه پل دیود ساخته می شه البته خازن مستقیم به مدار وصل نمی شه چون لحظه اول جزیان زیادی می کشه خازن با یه مقاومت وصل می شه شارژ که شد با یه رله مقاومت رو اتصال کوتاه می کنن
این ولتاژ رو باید با یه سری موسفت توان بالا سوییچ کنی و باهاش برق سینوسی ۵۰ هرتز بسازی با کم و زیاد کردن فرکانس سرعت موتور هم کم و زیاد می شه
برای فرکانس های پایین فکر کنم یکم ولتاز رو هم باید کم کنی
سلام
برای کنترل دور موتور های ac تنها راه کنترل فرکانس هست .
همون طور که میدونید در موتور های تک فار حوزه دواری که که توسط فرکانس برق شهر (+ چند تا قطعه دیگه بوجود میاد ) باعث گردش موتور میشه ، در موتور های سه فاز هم که حوزه دوار سه فاز کار خودش رو انجام میده و نیاز به قطعه جانبی وجود نداره
برای کنترل دور موتور ها از مبدیل های فرکانس استفاده می شه
دو نوع مبدل فرکانس وجود داره
1- مکانیکی
2- الکترونیکی
در روش اول یک ژنراتور توسط یک موتور dc میچرخه ، کنترل دور موتور dc کار ساده ای هست و کافی ولتاژ دوسر اون رو تغییر بدید ، با زیاد تر شدن دور ، فرکانس خروجی ژنراتور زیاد و با کم شدن اون فرکانس خروجی کم میشه .
در روش دوم همون طور که دوستان گفتن از pwm استفاده میشه ، اگه موتور شما تک فاز باشه به یک کانال و اگه سه فاز باشه به 3 کانال pwm نیاز دارید ، خروجی pwm هابه ترانزیستور های قدرت اعمال میشه ، در خروجی ترانزیستور ها فیلتر های بزرگی قرار داره که شکل موج تقریبا مربعی خروجی رو به سینوسی تبدیل میکنه .
در زیر میتونید یه مبدل فرکانس ساده رو ببینید ، البته این مدار خیلی ساده هست و ازش نمیشه برای کنترل دور موتور استفاده کرد اما طرز کار این و دیگر مدرات تقریبا یکی هست
توی مدار بالا میشه با تغییر دادن مقادیر خازن ها مقدار فرکانس خروجی رو تغییر داد ، اما شکل موج خروجی تقریبا مربعی هست
یه پروژه دارم واسه کنترل دور موتور DC شاید به دردتون بخوره
برای کنترل دور موتور ac باید ببینید موتورتون از چه نوع هست و از 2 روش میشه استفاده کرد اگه general باشه مثل اکثر موتورها که داریم راه ساده کاهش ولــتاژ هست که در لباس شوئی - درب برقی - و .. استفاده میشه دو روش برای کاهش ولتاژ هست : 1- تاخیر فاز 2- سلسله پالس متوالی اما چون موتور داریم از تاخیر فاز استفاده میکنیم مثل مدار دیمر - اما چون موتور هست باید تریاک دقیقا وقتی تحریک بشه که ولتاژ صفره چون موتور جریان زیاد میکشه به همین خاطر از اپتوتریاکهای عبور از سطح صفر برای تحریک تریاک استفاده میکنند
حالا میتونید مدار را پیشرفته تر کنید توسط میکر کنترلر عبور از سطح صفر را که تشخیص دادید چند میلی ثانیه بعد توسط اپتوتریاک معمولی تریاک را تحریک کنید حالا این تاخیر هر چی بیشتر باشه ولتاژ کمتر و دور موتور کمتر میشه
کتاب مدارهای کاربردی power control ترجمه رضا خوش کیش را بخونید خیلی خوبه
حوصله مدار عملی گزاشتن ندارم چون کلی سوال پرسیدید اگه مدار خاصی خواستید بگین
(۰۸-خرداد-۱۳۸۸, ۱۷:۴۶:۳۵)ha_60 نوشته است: [ -> ]ببین شما با PWM کار کردی؟
ساخت یه ولتاژ ثابت باهاش تقریبا کاری نداره اگه فرکانس رو یکم بیشتر از موج سینوسی در نظر بگیری موج سینوسی هم یه ولتاژ ثابت به حساب می یاد
شما باید با PWM یه ولتاژ متغیر درست کنی که به صورت سینوسی تغییر کنه تا اینجاش که مشکلی نیست؟
برای اینکار نیاز به ولتاژ DC از برق شهر داری یه DC حدود ۳۰۰ ولت که با یه پل دیود ساخته می شه البته خازن مستقیم به مدار وصل نمی شه چون لحظه اول جزیان زیادی می کشه خازن با یه مقاومت وصل می شه شارژ که شد با یه رله مقاومت رو اتصال کوتاه می کنن
این ولتاژ رو باید با یه سری موسفت توان بالا سوییچ کنی و باهاش برق سینوسی ۵۰ هرتز بسازی با کم و زیاد کردن فرکانس سرعت موتور هم کم و زیاد می شه
برای فرکانس های پایین فکر کنم یکم ولتاز رو هم باید کم کنی
میشه در مورد اون مقاومتی که با خازن سری میشه بیشتر توضیح بدید
ممنون