ايران ويج

نسخه‌ی کامل: آموزش ساخت ربات از صفر تا جایی که بتونیم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30
همشون خوب و عالی !


آپ امپ فرقی نداره!


اینم چند مدل از جایگذاری سنسورهای من :

[تصویر:  gd8j2ho2zfq4l55nmp1.png]

[تصویر:  SIR.JPG]

[تصویر:  rhdda29xgexj63lzsmhp.png]
درود بر شما
یه سوالی برای من چند وقتی پیش آمده و حل نشده ایجا این مطلب رو دیدم گفتم بپرسم
mega32 واحد A2D محدود دارد این جور سنسور ها را چگونه به avr متصل میکنند و مقدار آنها را می خونند
سپاس فراوان
با مولتی پلکسر آنالوگ !

مثل 4052-4052-4053

خود میکرو هم یه واحد تبدیل آنالوگ به دیجیتال بیشتر نداره و با همین روش ها زیادش کرده !! ( مثلا شده هشت تا )
استفاده از ADC خیلی خوبه ، برای کالیبره کردن سنسور ها میگم! بدون آپ امپ و بافر و اینجور چیزا مستقیم می زنی به میکرو ، هی هم نمی خواد پتانسیومتر هاشو تنظیم کنی. البته سرعتش پایینتره، ولی برای یه مسیریاب زیادم هست! واقعاً فرض کن اصلاً اسکن سنسور ها 5 میلی ثانیه هم طول بکشه، شما با سرعت حرکت روباتتون تطبیق بدید، ببینید واقعاً بعد از هر گذشت 5 میلی ثانیه چقدر اصلاً روبات حرکت کرده که بخواد خطا هم ایجاد کنه.
دوستان برای باطری ربات دو تا باطری کتابی شارژی سری کنیم از نظر حجم و وزن نسبت به باطری قلمی مناسب تر نیست؟
دو تا باتری کتابی شارژی می شه 18 ولت و 300 میلی آمپر ( فرض کردیم شارژی گرفتین )

ولی 10 تا باتری قلمی شارژی میشه 12 ولت و 2700 میلی آمپر !!!!

معمولا موتورها 12 ولت هستن و مصرفشون هم بالاست !!
Sp!d3rm4n نوشته است:منم l293 رو امتحان کردم خوبه. البته اگه موتور قفل کنه و جریان بکشه کارش تمومه . . . برای دو تا موتور که دیگه فکر نکنم جواب بده . . . خطرناکه.
من توی دو تا ربات قبلی از l298 استفاده کردم که خوب این رباتها واسه ی یادگیری بودش اما حالا که جدی شده از l293 استفاده کردم . واقعا این مشکلاتو داره ؟
اگه مینی موتور باشه چه طور ؟
اصلا استفاده از l298 بهتره یا l293 ?شما کدومو توصیه میکنین ؟
مهندس دیتاشیتشون رو ببینی خوبه !

L293 فقط جریان خروجیش کمتر از 298 هستش !
در عوض دیودهرزگرد هم داخلی داره و اندازه اش هم مناسب تره و می شه راحت عوضش کرد ! DIP

L293 بیشتر به درد موتورهایی می خوره که جریان مصرفیشون کم باشه ( مثل مینی موتورها ) و جریان قفل موتور هم از 500 میلی آمپر بیشتر نشه ! ( دیتاشیت نوشته 600 )

اگه L293 موتورهاتون رو جواب می ده که خوب همینو بذار !
ولی L298 یه چیز دیگست !!!



در ضمن ساره عزیز پستت رو ویرایش کردم تا با این نقل قول ها بیشتر آشنا بشی !
دکمه ویرایش رو بزن تاببینی چجوریاست !!!
اینجا هم بری مفیده : [تصویر:  help.gif]
(۰۸-اسفند-۱۳۸۸, ۱۴:۳۹:۰۴)t3r!p3000 نوشته است: [ -> ]L293 بیشتر به درد موتورهایی می خوره که جریان مصرفیشون کم باشه ( مثل مینی موتورها ) و جریان قفل موتور هم از 500 میلی آمپر بیشتر نشه ! ( دیتاشیت نوشته 600 )

[تصویر:  help.gif]
ممنون میشم یه کم راجع به این جملتون بیشتر توضیح بدین !؟RolleyesHeart
(۰۸-اسفند-۱۳۸۸, ۱۴:۳۹:۰۴)t3r!p3000 نوشته است: [ -> ]اگه L293 موتورهاتون رو جواب می ده که خوب همینو بذار !
ولی L298 یه چیز دیگست !!!

[url=http://forum.iranled.com/misc.php?action=help][تصویر:  help.gif]
این l298 چه چیز دیگست؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
(۰۸-اسفند-۱۳۸۸, ۱۴:۳۹:۰۴)t3r!p3000 نوشته است: [ -> ]در ضمن ساره عزیز پستت رو ویرایش کردم تا با این نقل قول ها بیشتر آشنا بشی !
دکمه ویرایش رو بزن تاببینی چجوریاست !!!
اینجا هم بری مفیده : [تصویر:  help.gif]
ممنون علی اقا ! راستش تو پست قبلی که زده بودم خواستم بعضی جمله هاشو پاک کنم اشتباهی سر فایل نقل قول پاک شد به خاطر همین این طوری شد منم چون حوصله نداشتم درستش کنم همین طوری ولش کردم ! (ببخشید) Shy
راهنمای فارسی L293 :
http://forum.iranled.com/attachment.php?aid=3768

راهنمای فارسی L298 :
http://forum.iranled.com/attachment.php?aid=1724

مهندس فایل های بالا رو بخونی بیشتر متوجه تفاوت هاشون میشی !

مهندس مثلا تعویض L298 خیلی سختر هستش تا L293 :
مهندس اینو ببین : http://forum.iranled.com/showthread.php?...7#pid93967

مهندس چون L293 از نوع DIP هستش یه سوکت آی سی معمولی می تونین واسش بذارین و اگه هم خراب شد خیلی سریع عوضش کنین بدون هیچ مشکلی !
مهندس L293 دیود داخلی هزرگرد هم داره و مدارتون رو خلاصه تر می کنه !

یه مهندس نوشته است:ممنون میشم یه کم راجع به این جملتون بیشتر توضیح بدین !؟
مهندس موتورتون از کدوم هاست !
مهندس موتورتون رو به برق مستقیم وصلش کنین ( با توجه به ولتاژ موتورتون همون قدر ولتاژ بدین ) و جریان معمولش رو بگیرن !
مهندس حالا موتور رو نگه دارین ( مثلا با انبر دست ) و نذارید تکون بخوره و حالا جریان قفلش رو بگیرید !
مهندس اگه جریان معمول بدون بار زیر 200 میلی آمپر و جریان قفل کمتر از 500 میلی آمپر باشه بدون مشکل می تونین درایور L293 رو وصل کنین !!

کاربر مهندس نوشته است:این l298 چه چیز دیگست؟
خوشگلتره !
به ربات ابهت می ده ! ( مخصوصا با یه هیت سینک مناسب )
پایه هاش تو طراحی برد حالتو میگیره و چند تا جمپر وحشتناک رو شاخشه !
دیود نداره و مدارت رو بزرگ می کنه !
بسوزه می مونی چجوری عوضش کنی برد خراب نشه !! ( مخصوصا با برد استخونی )
و ...
(۲۱-تير-۱۳۸۸, ۰۱:۵۲:۵۵)alaska نوشته است: [ -> ]سلام
ببخشید من شروع میکنم
فک کنم بهتر باشه ابتدا لیست قطعاتی که برای ساخت این ربات لازم هستند رو به صورت کامل اینجا بنویسین تا هر دوستی خواست قدم به قدم با انجمن جلو بره اینها رو تهیه کنه و همه با هم یک ربات رو بسازیم
اینطوری مشکلاتی که پیش میاد رو اینجا مطرح میکنیم و طرح ها و پیشنهاد هارو هم میگیم و فک کنم در آخر یه چندتایی ربات ساخته میشه
صفحه‌ها: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30