ايران ويج

نسخه‌ی کامل: تقسیم ولتاژ
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
مهندس پيشنهاد مي كنم بري كتاب هاي هنرستان رو گير بياري و بخونيشون ! ( فني حرفه اي الكترونيك )

تمام مشكلاتت حل مي شه !


در ضمن نويز هم داخلي داريم هم خارجي !
خود ديود و قطعات نيمه هادي يه نويزي دارن ( اسمش يادم نيست )
موتور و الامان هاي مغناطيسي هم يه نويز ديگه دارن !
و ... ( منابع نويز تو يه مدار زياده ) ولي اونقدر كم هستن در نظر نمي گيرمشون !
حالا نمبشه این آخری رو هم بگی؟! دعات میکنم! Biggrin
الان کتاب از کجا گیر بیارم
اونجا از رابطه هر چي خازن بزرگتر ؛ بهتر استفاده شده !
معمولا خازن 2200 نسبت به قيمت و حجم و انرژي كه دخيره مي كنه مناسب تره !
سلام به مهندسین ارجمند تریپ جان و اسپیدرمن
در مورد صافی خازنی تو الکترونیک یک هم خوب بحث شده ( ولی فرمولاش یادم رفته ) اونجام به این که طرفیت خازنی رو چه جوری پیدا میکنن اشاره نشده بود ولی اینجاش یادمه که آورده بود با افزایش ظرفیت خازن پیک جریان هم زیاد هم زیاد میشه و ممکنه دیودها یا مقاومت های که تو مسیر هستش بسوزن یعنی هر چه قدر ظرفیت بیشتر باشن مقدار جریانی که میکشه هم افزایش پیدا می کنه
تو همه مدارها هم همون مقدار2200 میکروفاراد هستش که فکر کنم یه امر تجربی باشه و برای نویز هم تو اکثر مدارهای دیجیتال از خازن 100 نانو استفاده میشه که بهتره یک بار برای همیشه این مقادیر رو حفظ کنی
رو نویز هم بهتره گیر ندی چون ....فقط همون رو بدونی که یه خاز باید تو کجاها بزاری کافیه
راستی تریپ جان این مداری رو که گذاشتی خیلی توش وسواس به خرج دادی ها !!!
این 8 تا دیود بعد 298 رو واسه چی گذاشتی؟ فکر کنم زیاد تاثیر یا شایدم کلا تاثیری نداشته باشه
مهرداد جون نوشته است:راستی تریپ جان این مداری رو که گذاشتی خیلی توش وسواس به خرج دادی ها !
این 8 تا دیود بعد 298 رو واسه چی گذاشتی؟ فکر کنم زیاد تاثیر یا شایدم کلا تاثیری نداشته باشه
مهندس ديود هرزگرده به حساب !!
L293 و ULN2003 خودش داره و فقط L298 نداره !
برگشتي موتور رو خنثي مي كنه !
فكر كن مدار خاموش باشه و موتور رو بچرخوني چي مي شه :
ولتاژي تو موتور به وجود مياد كه ممكنه برگرده و به ميكرو برسه و باعث مشكلات ثانوي بشه !
همينطور هنگامي كه موتور رو خاموش مي كنيم چند لحظه اي موتور به حركتش ادامه مي ده و همين قضيه تكرار مي شه !
جدا از اين موتور داراي سيم پيچ هستش كه با تغييرات جريان مخالفت مي كنه و ...
يه ديود براي راه اندازي رله مي ذاريم . اون واسه چيه ؟
اينم همونه ! فقط چون موتور دو جهته مي چرخه به ديودهاي بيشتري نياز داره كه طريقه اتصالشون هم فرق كرده !
من فکر میکردم که l298 هم توش از این دیود ها داره!! پس نداره !
در نتیجه شدیدا توصیه میشه این دیود
اتفاقا مبحث دیود . . .! Biggrin به جون خودم این آخرین سوالم از این مدار! دیگه اصلا تاپیک رو قفل کنید ! Biggrin

دیود از یه جهت جریان رو عبور میده و از جهت دیگه نه. خب تو این مدار . . . اول عکس رو ببینید.
فرض کنید پایه 2 درایور ولتاژ مثبت و 3 زمین. جریان از پایه 2 شروع به حرکت میکنه. میرسه به تقاطع A . Biggrin
از مسیر دیود 3 که مشخصه نمیتونه بره. از مسیر دیود 2 هم برای این نمیره که بالا ولتاژ مثبت 12 داریم و البته پایه 3 که زمینه و می خواد خودشو به زمین برسونه. پس از موتور رد میشه و تقاطع B هم همین اتفاق میفته . . . تا اینجا درست بود ؟ (جدی میگم درسته؟!)
حالا فرض کنید موتورها خاموشن و اون 4 تا دیود هم نیست. موتور رو با دست میگردونیم . . . جریان برگشتی که میگین چطوریه؟ میتونه مثلا شبیه همون جریانی که من کشیدم باشه؟ یعنی از یکی از پایه ها کشیده و به پایه دیگه وارد میشه ؟ 298 صدمه میبینه یا میکرو؟
خب 4 تا دیود سر جاش . . . الان جریان برگشتی ار موتور چی میشه ؟ چرا سر اون تقاطع ها از دیود میره و وارد آی سی نمیشه ؟ اصلا 4 تا دیود پایینی برای چیه ؟! اگه برای این قسمت هم مثل قسمت اول که خودم گفتنم(البته اگه درست بود!) توضیح بدین ممنون میشم. میدونید شما الان دارید چه ثوابی میکنید!! کاش من جای شما بودم !
این دیود ها اگه اشتباه نکنم برای جریان برگشتی خاصیت سلفی موتور هست
می دونی چه اتفاقی می افته وقتی جریان از سلف عبود می کنه و یه دفعه قطعش می کنی بازم می خواد جریان رو عبور بده این کار رو با ایجاد ولتاژ انجام می ده معمولا با ایجاد ولتاژ منفی این دیود ها برای عبور جریان بعد از قطع شدن ای سیه
ای سی یا کلا ترانزیتور با وجود ولتاژ رو کلکتورش آسیب نمی بینه مگه اینکه این ولتاژه زیاد باشه یا منفی ولتاژ وقتی می ره بالا که سلف نتونه جریان رو ادامه بده ولتاژ رو می بره بالا تا جریان ادامه پیدا کنه اون دیود ها جریان رو هدایت می کنن تا عبور کنه و باعث افزایش ولتاژ نشه
البته اثرش رو درست در وقتی که موتور به عنوان تولید کننده ولتاژ عمل می کنه نمی دونم فکر کنم برقش رو می گیرن می دن به مدار
مشکل اینه چرا جربانی که از آی سی میاد از دیود ها بیرون نمیره ! ولی جریانی که از موتور برمیگرده از دیود میره بیرون و وارد آی سی نمیشه ؟! در مورد این موضوع یکم از اون مدار تحلیل میخوام.
ولتاژی که از ای سی می یاد اگه به خواد از دیود ها بیرون بره باید از ولتاژ مثبت بیشتر باشه یا از ولتاژ منفی کمتر بنارباین از دیود ها رد نیم شه
ولتاژ موتور وارد ای سی هم می شه ولی چون زیاد نیست آسیب نمی زنه و چون می تونه بیشتر از ولتاژ تغذیه بشه از دیود ها رد می شه
صفحه‌ها: 1 2 3