ايران ويج

نسخه‌ی کامل: آموزش GUI در MATLAB
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آموزش GUI در MATLAB



همان طور که برای خیلی از زبانهای برنامه نویسی پایه مثل Basic و c++ قسمتی

به نام visual ایجاد شده است ، MATLAB هم ابزاری به نام GUIDE دارد که

توسط آن می توان رابط های گرافیکی مثل دکمه ها (PUSH BUTTON )، لیست

ها (LIST BOX) ، اسلایدرها( SLIDER) و. . . ایجاد کرد این ابزار زمانی به درد

می خورد که شما آن را برای افرادی که احتمالا کار با دستورات MATLAB را یاد

ندارند به کار ببرید .مثلا فرض کنید شما می خواهید یک نمودار را با قطر های مختلف

رنگهای متفاوت و اندازه های گوناگون رسم کنید.اگر شما کمی با برنامه نویسی در

MATLAB آشنا باشید می توانید تمام دستورات را به اجزای گرافیکی بسپارید تا مثلا

با فشار یک دکمه یک نمودار رسم شود و با انتخاب یک یک گزینه از منوی کشویی

فرضا شکل نمودار تغییر کند .



و اما شروع کار با GUI :



برای ایجاد یک GUI خالی کافیست از ابزار GUIDE بهره ببریم و یا از منوی File

گزینه New و سپس GUI را انتخاب کنیم . در ادامه در برگه Create New GUI

و با انتخاب Blank GUIصفحه ای مانند شکل زیر ایجاد می شود :



[تصویر:  %D8%B4%D8%B3%DB%8C%D8%A8%D9%84.JPG]



از ستون سمت چپ می توان همان اشیایی را که در مورد آن در بالا صحبت شد را انتخاب کرد برای انتخاب مثلا یک دکمه کافیست که روی علامت Push button کلیک کرده و سپس آن را با کلیک کردن روی فضای خالی و انتخاب محدوده ایجاد کنیم.

اشیایی که نیاز داریم را می توانیم از همین قسمت انتخاب کنیم ، پس از کلیک روی علامت فلش Save and Run می توان آن را جرا کرد. در این زمان دو فایل با پسوند m.*و fig.* ایجاد می شود


این نکته لازم به ذکر است که هر شی در صفحه GUI با یک سری مشخصات شناخته می شود که آنها را می توان با دو بار کلیک روی شی در صفحه GUIDE بدست آورد.



در جلسات آتی با آوردن چند مثال موضوع را کاملا توضیح خواهم داد.

منبع= http://matlabseven.blogfa.com/post-35.aspx
یک مثال برای آشنایی با نحوه کار با رابطهای گرافیکی:

پنجره ای شامل دو عنصر static text و edit text بسازید به طوری که با وارد کردن متن در کنترل edit text و فشردن کلید enter متنوارد شده در static text ظاهر شود.

ابتدا به همون روشی که در جلسه قبلی توضییح دادیم یک gui خالی رو باز کنیدحالا از سمت چپ اشیایی رو که لازم داریم رو انتخاب کنید و با اندازه مناسب در صفحه خالی قرار بدین .



حالا tag و string اشیا موجود در gui رو به این ترتیب تغییر بدین :

[تصویر:  aaaaaa.JPG]

حالا باید کارتون رو با نام دلخواه ذخیره کنین.
بعد از ذخیره کردن پنجره m-file editor باز میشه. در این پنجره در منوی tool box در بالا با فشار دادن کلید f و انتخاب تابع edit_text_callback به تابع مربوطه هدایت می شوید.
در اینجا در اولین سطر خالی که بعد از مکان ماوس مشاهده کردید دستورات زیر را وارد کنید.

کد:
%در دستور زیر مقداری که در edit text است را دریافت کرده و در str قرار می
%دهیم:
str=get(handles.edit_text1,'string');
%در کد زیر با استفاده از دستور set رشته موجود در str را در static text قرار
%می دهیم.
set(handles.static_text1,'string',str);

سپس از طریق گزینه run در بالای پنجره m-file editor برنامه تنظیمات و دستورات وارد شده را گرفته و اعمال می کند.
اکنون GUI آماده استفاده است.

در نتیجه:

[تصویر:  cccc.JPG]
نقل قول: چطور می توانم یه طراح وب خوب در اچ تی ام ال شوم
[align=left]
چطور میتونم اشکال متلب را به ورد ببرم؟(اشکالی که سربرگ ندارند)