ايران ويج

نسخه‌ی کامل: مشکل با ترانس
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام
من دادم برام يه ترانس 1 آمپري 24 ولت بسازن.
وقتي اين ترانس رو يکسو ميکنم بدون خازن ، بازم همون 24 ولت رو نشون ميده.
وقتي که خازن رو ميزارم براي از بين بردن ريپل ولتاژ خروجي 33 ولت ميشه.

ميخواستم بدونم کجاي کارم اشکال داره. در ضمن من خازن ها رو عوض کردم و تو همه خازن ها ولتاژ به 33 ولت افزايش پيدا ميکنه خازن ها هم بشکل زيرن

1100 ميکرو 50 ولت
1100 ميکرو 35 ولت
4700 ميکرو 63 ولت

حالا اشکال از کجا هست؟ من ميخوام ولتاژم همون 24 ولت بشه
24 ولت مقدار موثر AC هستش وقتی یکسوش کردین و خازن زدین خازن مقدار پیک شکل موجو آشکار میکنه (*1.4) اما این هم در نمان بی باریه. وقتی جریان 1 آمپرو ازش بکشین ولتاژ کمی افت میکنه و یه چیزی دورو بر 27 ولت براتون میده.


برای یک آمپر همون خازن 1000 میکرو 50 ولت میتونه مناسب باشه 2200 هم میتونین بذارین


دقیقاً 24 ولتو بوسیله ترانس نمیشه تنظیم کرد. حتی بسته به میزان کشش جریان ولتاژش کمی تغییر میکنه. خواستین از رگولاتورها یا از مدارات تثبیت کننده ولتاژ استفاده کنین

رگولاتور 24 هم پیدا نکردین میتونین دو تا 12 رو سری کنید
مشکلم همين رگولاتور هست
وقتي رگولاتور ميزارم بشدت گرم ميکنه. چون موتورهام 3 امپر جريان ميکشه.
وقتي همين طور ميزارم 33 ولت ميزنه l298 رو ميسوزونه.

تراتزيستور هم امتحان کردم همون mj2....
مهندس اون 33 ولت نیست که L298 رو می سوزونه !

بلکه اون سه امپر موتور هستش که می سوزونتش !

بهتره مدار درایور رو ترانزیستور پل اچ ببندین !!!

33 ولت هم مشکلی نداره و ایلگار جون هم قضیه رو گفتن !
(۱۸-دى-۱۳۸۸, ۱۴:۴۱:۱۱)t3r!p3000 نوشته است: [ -> ]مهندس اون 33 ولت نیست که L298 رو می سوزونه !

بلکه اون سه امپر موتور هستش که می سوزونتش !

بهتره مدار درایور رو ترانزیستور پل اچ ببندین !!!

33 ولت هم مشکلی نداره و ایلگار جون هم قضیه رو گفتن !

اين ترانزیستور پل اچ اي که گفتي يعني چه!!!!

اگه منظورت ديود هرزگرد هست ، ديود ها رو گذاشتم. 1n4148
لطفا يه شکلي چيزي بزار.

در ضمن بعضي ها ميگن که دوتا سنس 298 رو بزن زمين چون واسه فهميدن قفل بودن موتور بدرد ميخوره و اگه نميخواي اين عمل رو انجام بدي هر دو رو مستقيم بزن زمين آيا اين عمل درسته؟
من اينو از سايت http://micro51.wordpress.com/2007/09/ پيدا کردم. نظرتون چيه ؟

Current Sensing A,B:
با قرار دادن یک مقاومت میان این پایه ها و سر زمین منبع تغذیه می توانید آمپراژ مورد استفاده هر موتور رو تنظیم کنید. این مقدار با استفاده از فرمول Vs/R که R مقدار مقاومت است، بدست می آید. حداکثر آمپراژ مصرفی توسط هر موتور، هنگام استفاده از این آیسی در حالت عادی نباید بیشتر از ۲ آمپر باشد. پس با استفاده از این قابلیت می توانید در صورت نیاز این آمپراژ رو تغییر بدهید. البته اگر موتوری دارید که کمتر از ۲ آمپر مصرف دارد میتوانید این ۲ پایه رو مستقیم به سر منفی وصل کنید.
توجه کنید که این آیسی سیستم پل-اچ درونی دارد درست مانند یه پل-اچ معمولی باعث افت ولتاژ ۱.۴ ولتی خواهد شد. یعنی اگر شما موتوری دارید که حداکثر بهره آن در ولتاژ ۱۲ هست و می خواهید به این بهره برسید باید از منبع ۱۳.۴ولتی استفاده کنید.
این مدار پل اچ : http://forum.iranled.com/showthread.php?...9#pid97949

سنس های 298 رو می شه به مقاومت وصل کرد تا جریان رو اندازه گرفت و اگه زیاد شده فرضا خروجی قطع بشه !
ولی تا وقتی شما بیایی بفهمی جریان زیاد شده کار از کار گذشته و 298 سوخته !

البته 3 آمپر رو بهتره چن تا 298 رو با هم موازی کنی !!!!!
من اينو از سايت http://micro51.wordpress.com/2007/09/ پيدا کردم. نظرتون چيه ؟

Current Sensing A,B:
با قرار دادن یک مقاومت میان این پایه ها و سر زمین منبع تغذیه می توانید آمپراژ مورد استفاده هر موتور رو تنظیم کنید. این مقدار با استفاده از فرمول Vs/R که R مقدار مقاومت است، بدست می آید. حداکثر آمپراژ مصرفی توسط هر موتور، هنگام استفاده از این آیسی در حالت عادی نباید بیشتر از ۲ آمپر باشد. پس با استفاده از این قابلیت می توانید در صورت نیاز این آمپراژ رو تغییر بدهید. البته اگر موتوری دارید که کمتر از ۲ آمپر مصرف دارد میتوانید این ۲ پایه رو مستقیم به سر منفی وصل کنید.
توجه کنید که این آیسی سیستم پل-اچ درونی دارد درست مانند یه پل-اچ معمولی باعث افت ولتاژ ۱.۴ ولتی خواهد شد. یعنی اگر شما موتوری دارید که حداکثر بهره آن در ولتاژ ۱۲ هست و می خواهید به این بهره برسید باید از منبع ۱۳.۴ولتی استفاده کنید.
خوب مهندس خودت یکم فکر کن !

این عمل با سری کردن یه مقاومت با موتور هیچ فرقی نداره !
و باعث می شه یه ولتاژی رو مقاومت افت کنه که خوب درسته جریان موتور رو کم می کنه ولی افت ولتاژ دو سر موتور هم کم شده و قدرت و گشتاور موتور خیلی شدید میاد پایین !

اگه قرار بود که شما از قدرت کمتری استفاده کنی که خوب می رفتی یه موتور کوچیک تر می خریدی !!!! ( یا حداقل ولتاژ تغذیه رو میاروردی پایین )

معمولا با پایه سنس یه مقاومت خیلی کم ( زیر یه اهم ) وصل می کنن که تو عملکرد موتور تاثیر نذاره و فقط جریانشو اندازه بگیرن !!!


من پیشنهاد می کنم شما یا چن تا 298 رو با هم موازی کنین و یا از مدار پل ترانزیستوری اچ استفادده کنین !


یه چند نمونه پل ترانزیستوری :


[تصویر:  image002.jpg]


[تصویر:  BipolarHBridgeSchematic.gif]


[تصویر:  PShbridge2.gif]


[تصویر:  moteur2.jpg]


[تصویر:  schematics_h-bridge.jpg]