سلام.
یه موتور دارم که با l298 درایوش کرردم.
میخوام هر وقت موتور در حال ایستادن باشه (توی زور باشه) موتور رو خاموش کنم.
برا این کار میخوام موتور رو با یه مقاومت سری کنم تا وقتی که موتور در حال ایستادنه افت ولتاژ رو روی مقاومت ببینم و دستور Stop بدم.
حالا مشکل اینجاست که ولتاژ موتور 12 هست و AVR تا ولتاژ 5 رو میتونه بخونه.
آیا میشه ولتاژ رفرنس رو 12 گذاشت؟ یا تنها راهش استفاده از یه محدود کننده ولتاژه؟
اولاً برای این کار نیازی به استفاده از میکرو نیست
دوماً، نه نمیشه. تو خونواده AVR بیشتر از 5 ولت نداریم
سوماً میشه یه کارایی کرد. مثلاً 12 ولتو با تقسیم ولتاژ مقاومتی(با نسبت 2.4) به 5 ولت تبدیلش می کنید و عدد خونده شده تومیکرو رو بصورت نرم افزاری ضرب در 2.4 می کنید.
نقل قول: اولاً برای این کار نیازی به استفاده از میکرو نیست
ممکنه یه راهنمایی بکنین؟
مهندس راه های ساده تری هم هستش !!!
L298 دو تا پایه داره به نام sensa و sensb
پایه 1 و 15 !
در حالت معمول شما این پایه رو زمین کردی !!
درسته ؟
هر کدوم هم مال یه موتور هستش !!!!
حالا به جای انکه زمین کنی یه مقاومت مثلا 0.33 اهم وصل کن !
یعنی مقاومت بین اون پایه و زمین باشه !!
حالا می تونی جریان رو با ولتاژی که دو سر مقاومت افت می کنه بخونی !!!!
چون یه پایش هم زمینه می تونه راحت بدی به ورودی میکرو !
مقدار مقاومت هم هر چی بیشتر باشه ولتاژ بیشتری روش افت می کنه !!
فرض بگیریم همون 0.33 اهم رو گذاشتی !
اگه موتور 1 آمپر جریان بکشه افت ولتاژ دوسر مقاومت میشه 0.33 ولت !!
مطمئن باش ولتاژ اونقدر بالا نمیره که به ورودی میکرو آسیب برسونه !!!
همین 0.33 ولت رو در نظر میگیریم !
اگه برای وردی آنالوگ میکرو از رفنرس داخلی استفاده کرده باشیم میکرو تو این جریان ( ولتاژ ) عدد 132 رو ورودی آنالوگ برمگیردونه !
و خیلی راحت میشه جریان عبوری موتور فهمید !
میشه خروجی همون مقاومت مورد نظر را به آپ امپ مقایسه کنیم تا اگه از یه حدی بیشتر شد فرضا وقفه خارجی میکرو رو فعال کنه تا بار رو قطع کنه !
اینوطوری با یه مقاومت متغییر میشه محدوده حداکثر جریان رو تنظیم کرد !!!
امیدوارم بتونم منظور رو خوب رسونده باشم !!
ای ول. همینه.
تنکیو وری ماچ!!!!!
راستش به فکر خودمم رسید اما گفتم ممکنه همون رنج 12 روش بیفته.
به هر حال تست میکنم دیگه.
مهندس چه نوع رفرنسی رو برا این مدار پیشنهاد میکنی؟ آخه من صدم و حتی هزارم ولت هم برام مهمه!
می تونی با یه زینر هم محافظتش کنی
چون موقع اتصال کوتاه ممکنه ولتاژ بالا بره
ممنون از راهنمایی همه دوستان
یه مشکل جدید.
وقتی موتور توی زور بیفته درایور شروغ به داغ شدن میکنه.
کسی پیشنهادی داره که بشه یه جوری وقتی موتور در حال ایستادنه جریان اضافی رو توی یه مقاومت وات بالا هدر بره؟
خوب واسه داغ شدن هیت سینک بذار و فن و .. !
یا چند تا رو با هم موازی کن !
همون مقاومت پایه 1 و 13 رو مقدارش رو بیشتر کن !!
چون کل جریان موتورها از همون پایه ها میگذره !!
البته پیشنهاد نمی کنم این قضیه رو !
چون توان موتور رو کاهش می ده !!
ولی بهتره درایورتون رو عوض کنین !
چیزی که بتونه جریان رو کامل بده و داغ نکنه !