می خوام اندوکتانس (خاصیت سلفی) موتورو با یه خازن حذف کنم. متوور گیربکس zga28
باید با اسیلوسکوپ اختلاف فاز ولتاژ و جریانش رو اندازه بگیرم؟ یا حدود خازن رو می دونین؟؟
و اینکه معمولا از چه نوع خازنی برای اینکار استفاده میشه؟
سلف تو حالت dc اتصال کوتاه هستش !!
این موتور هم دی سی نیست مگه ؟
پس نمیشه !
اون تو موتورهای القاییه !
در ضمن اگه خاصیت سلفی موتور هم از یه حدی کم بشه که دیگه موتور نمیشه !
راست میگیا!! تو کلاس مدار2 یه چیزایی می گفت قاطی کردم!!
پس این خازن که دو سر موتور اسباب بازیا میذارن برای چیه؟!
واسه حذف نویز !
موتور موقع چرخش نویز زیاد ایجاد می کنه که فرکانس بالاست و اون خازن اون نویز رو از بین میبره !!
به خاطر کلکتور و قسمت متحرک جرقه های ریز باعث بروز نویز و تاثیر رو وسایل الکترونیکی مثل رادیو میشه !!!
یعنی همون خازن 100 نانو بذارم دو سر موتور؟ اونایی که من دیدم نسبتا بزرگتر از خازن 100 نانو بودن!
اونا خازن های بزرگ تو موتورهای بزرگ برای اصلاح ضریب قدرته !!!
خازن های حدود میکرو فاراد هم برای کمک به منبع تفذیه تو استارت موتور میزارن ( فکر کنم منظورت این بود )
(۰۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۰۸:۵۲:۱۵)mehrdadgh نوشته است: [ -> ]اونا خازن های بزرگ تو موتورهای بزرگ برای اصلاح ضریب قدرته !!!
خازن های حدود میکرو فاراد هم برای کمک به منبع تفذیه تو استارت موتور میزارن ( فکر کنم منظورت این بود )
در مورد جفت اینایی که گفتی بیشتر توضیح میدی؟
ممنون
نقل قول: در مورد جفت اینایی که گفتی بیشتر توضیح میدی؟
این جور خازنها بیشتر در برق صنعتی مورد مصرف دارند وبیشتر در انواع موتورها برای اصلاح ضریب قدرت و ... مورد مصرف دارند و در دونوع الکترولیتی وروغنی تولید می شوند.
خازن روغنی (خازن دائم کار )در مسیرسیم بندی سیم پیچ کمکی قرار می گیرد تا راندمان موتور زیاد شود.
خازن الکترولیتی (خازن راه انداز)هم تا زمانی در مدار قرار می گیرد که دور موتور به حدود 75% دور نامی اش برسد وبعد از آن به همراه سیم پیچ کمکی از مدار خارج می شود.
اندازه این خازنها هم بزرگ است:
اصلاح ضریب توان غیر فعال
این روش یک روش ساده برای اصلاح ضریب توان در بارهای خطی است که معمولاً با استفاده از بانکهای خازنی صورت میگیرد. اما این روش به اندازه اصلاح ضریب توان فعال موثر نیست. گرچه این روش به دلیل سادگی و کم هزینگی آن در سطح وسیعی مورد استفاده قرار میگیرد اما در این روش وارد و خارج کردن خازنها از مدار موجب به وجود آمدن جریانهای هارمونیکی میشوند و این عیب یکی از دلایلی است که تمایل برای استفاده از موتورهای سنکرون یا اصلاح ضریب توان فعال هنوز وجود دارد.
خرید توان اکتیو از شرکت برق به صرفه تر می باشد ولی توان راکتیو را می توان به سادگی و فقط توسط خازن تولید کرد که به مراتب ارزانتر از خرید توان راکتیو از شرکت برق است. با این کار قسمت اعظم توان راکتیو را در محل تامین کرده و مقدار اندکی از شرکت برق خریداری می شود . ما می توانیم با نصب خازن اصلاح ضریب قدرت به طور قابل توجهی از هزینه برق شما بکاهیم و حتی جهت انتقال این انرژی با سطح مقطع کمتری نیاز می باشد .
مصرفکنندههاي الکتريکي با مقاومت اهمي و مقاومت سلفي، علاوه بر داشتن توان حقيقي (P) داراي توان راکتيو (Q) نيز ميباشند، که جمعبرداري دو توان، ميتوان قدرت ظاهري (S) را به دست آورد. قدرت راکتيو باعث اضافه بار ژنراتور در نيروگاه شده و به علت بالارفتن جريان، افت ولتاژ و تلفات توان در سيمهاي رابط ايجاد ميگردد و براي کاهش آن بايد تدابيري انديشيد. يکي از روشهاي کاهش قدرت راکتيو يا به عبارت ديگر بالابردن ضريب قدرت ، استفاده از خازن ميباشد که در آن تمام يا قسمتي از توان راکتيو مصرفکننده، توسط خازن تامين ميگردد. اين روش در صنعت بيشترين کاربرد را داشته و به اصلاح يا تصحيح ضريب قدرت توسط خازن معروف است . بطور خلاصه، مزاياي نصب خازن عبارت است از: کاهش توان راکتيو، کاهش جريان کل سيستم و در نتيجه کاهش تلفات ، کاستن از هزينه کابل و ... و استفاده بهينه از ديماند موجود.
کلاس مدار2 بود!
ممنون. اطلاعاتم کاملتر شد.
خب پس من دو سر موتور دی سی خازن 100 نانو بذارم نویزش رو بگیره.
خازن 100 نانو تا چند ولت دو سرش تحمل می کنه؟ کلا در مورد خازن های عدسی چطوری میشه فهمید چند ولت تحمل میکنه؟
اگه خازن بسوزه اتصال کوتاه میشه درسته؟
مهندس اون خازن عدسی های معمولی حدود 50 ولت هستن !
البته از حرف بعد عدد میشه ولتاژش رو فهمید !
خازن بسوزه همه کار ممکنه بشه ! ( کوچیک ها اتصال باز معمولا )
فقط با تست خازن می تونی خازنو تست کنی !
و بزرگ ها با اهمتر که زمان شارژ اهمش زیاد میشه !
اصلاح ظریب قدرت در موتور DC یعنی چی ؟