۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۲:۱۸:۰۰
صفحهها: 1 2
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۴:۳۲:۳۳
برای تغییر جهت در موتورهای تکفاز باید جای سر و ته کلاف وصل شده به فاز و نول رو عوض کنی.
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۵:۰۶:۵۰
میشه بیشتر توضیح بدین.یه موتور acتکفاز کوچکدارم که دوتا سیم بیشتر از آن بیرون نیامده و میخوام بتونم اون رو به چپ و راست حرکت بدم. در مود متورهایی که سیم پیچ اه انداز هم دارن میدونم که میشه با خازن دور اونها رو عوض کرد اما موتور دوسیمه رو نمیدونم.
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۵:۳۱:۰۶
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۴:۳۲:۳۳)OmidElec نوشته است: [ -> ]برای تغییر جهت در موتورهای تکفاز باید جای سر و ته کلاف وصل شده به فاز و نول رو عوض کنی.
البته این حالت بیشتر در موتورهای سه فاز مرسومه که باعوض کردن ترتیب یکی از سیم فازها موتور هم جهت گردشش عوض میشه ...
در موتورهای تکفاز(البته بیشترشون) با عوض کردن فاز ونول جهت حرکتشون فرق نمیکنه وباید از مدارات فرمان مخصوص(که حاوی شستی و کنتاکتور و ... هستند) استفاده نمایید.
اینو هم بگم که بعضی از موتورها هستند که اصلا با هیچ مداری جهت حرکتشون فرق نمیکنه وثابته.
راست گرد چپ گرد کردن خودش دوحالت داره:
1- حالت سریع (برای موتورهای سبک)
2- حالت غیرسریع (برای موتورهای سنگین)
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۵:۳۵:۳۴
معمولا موتورهای تک فاز واسه چپ گرد و راست گرد سه تا سیم میارن بیرون و معمولا هم دو تا سیم پیچ دارن !!
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۶:۲۷:۴۵
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۵:۳۱:۰۶)رسول نوشته است: [ -> ]در موتورهای تکفاز(البته بیشترشون) با عوض کردن فاز ونول جهت حرکتشون فرق نمیکنه وباید از مدارات فرمان مخصوص(که حاوی شستی و کنتاکتور و ... هستند) استفاده نمایید.
اینایی که شما میگین درسته مهندس ولی همون کنتاکتور و شستی برای جابجایی فاز و نول به کار میره.
و در سه فاز هم از این قطعات استفاده میشه که نحوه سربندی در تخته کلم اهمیت داره.
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۶:۳۲:۵۶
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۶:۲۷:۴۵)OmidElec نوشته است: [ -> ]اینایی که شما میگین درسته مهندس ولی همون کنتاکتور و شستی برای جابجایی فاز و نول به کار میره.نول که در سه فاز معنایی نداره!
و در سه فاز هم از این قطعات استفاده میشه که نحوه سربندی در تخته کلم اهمیت داره.
موتورهای سه فاز بدون نول کار می کنند.
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۸:۴۴:۱۰
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۶:۳۲:۵۶)رسول نوشته است: [ -> ](۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۶:۲۷:۴۵)OmidElec نوشته است: [ -> ]اینایی که شما میگین درسته مهندس ولی همون کنتاکتور و شستی برای جابجایی فاز و نول به کار میره.نول که در سه فاز معنایی نداره!
و در سه فاز هم از این قطعات استفاده میشه که نحوه سربندی در تخته کلم اهمیت داره.
موتورهای سه فاز بدون نول کار می کنند.
درسته، منظورم رو اشتباه متوجه شدی
گفتم در سه فاز هم از کنتاکتور استفاده میشه.برای چپگرد و راستگرد بودنش هم مدار فرمان و قدرت بخصوصی داره که اگه خاستید میذارم براتون.
ولی در موتور تکفاز با جابجایی نول و فاز چپگرد و راستگرد انجام میپذیره که اونم باید از کنتاکتور استفاده کرد برای آسانی کار و اتوماتیک شدن.
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۹:۰۲:۵۹
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۸:۴۴:۱۰)OmidElec نوشته است: [ -> ]گفتم در سه فاز هم از کنتاکتور استفاده میشه.برای چپگرد و راستگرد بودنش هم مدار فرمان و قدرت بخصوصی داره که اگه خاستید میذارم براتون.
ولی در موتور تکفاز با جابجایی نول و فاز چپگرد و راستگرد انجام میپذیره که اونم باید از کنتاکتور استفاده کرد برای آسانی کار و اتوماتیک شدن.
نه ممنون
من دوره برق صنعتی رو گذروندم .... یادش بخیر............
اونی که mds گفته ودو تا سیم داره چه با کنتاکتور وچه با عوض کردن فاز ونول اصلا تغییری در جهت حرکتش ایجاد نمیشه میتونی بری امتحان کنی ..
اونی که با عوض کردن جای سیمها حرکتش عوض میشه موتور dc هستش.
موتورهای تکفاز دو سیمه در یک جهت حرکت می کنند وثابتند.
اون مدارهای فرمانی هم که با کنتاکتور و ... کار می کنند فقط برای موتورهای سه فاز هستند یعنی فقط جهت حرکت اونارو عوض می کنند.
وگرنه اگه موتورهای تکفاز جهتشون عوض میشدبا عوض کردن جای فاز ونول عوض میشد دیگه مدار فرمان نمیخواست که!
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۹:۳۷:۲۷
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۹:۰۲:۵۹)رسول نوشته است: [ -> ](۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۸:۴۴:۱۰)OmidElec نوشته است: [ -> ]گفتم در سه فاز هم از کنتاکتور استفاده میشه.برای چپگرد و راستگرد بودنش هم مدار فرمان و قدرت بخصوصی داره که اگه خاستید میذارم براتون.
ولی در موتور تکفاز با جابجایی نول و فاز چپگرد و راستگرد انجام میپذیره که اونم باید از کنتاکتور استفاده کرد برای آسانی کار و اتوماتیک شدن.
نه ممنون
من دوره برق صنعتی رو گذروندم .... یادش بخیر............
اونی که mds گفته ودو تا سیم داره چه با کنتاکتور وچه با عوض کردن فاز ونول اصلا تغییری در جهت حرکتش ایجاد نمیشه میتونی بری امتحان کنی ..
اونی که با عوض کردن جای سیمها حرکتش عوض میشه موتور dc هستش.
موتورهای تکفاز دو سیمه در یک جهت حرکت می کنند وثابتند.
اون مدارهای فرمانی هم که با کنتاکتور و ... کار می کنند فقط برای موتورهای سه فاز هستند یعنی فقط جهت حرکت اونارو عوض می کنند.
وگرنه اگه موتورهای تکفاز جهتشون عوض میشدبا عوض کردن جای فاز ونول عوض میشد دیگه مدار فرمان نمیخواست که!
این حرفو نزن رسول جان، با جابجایی فاز و نول این کار (چپگرد،راستگرد) انجام میشه.
و برای این کار هم باید کنتاکتور گذاشت! نمیشه فازو نول رو بگیری دستت بعد هی جابجاش کنی!!!!
اینم عکس مدار و تخته کلم که سرچ کردم و پیدا کردم.
راستگرد:
چپگرد:
۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۲۰:۰۶:۲۷
خب از عکسی که گذاشتی معلومه دیگه
اون عکس که مال موتورهای با سیم پیچ کمکی هستش
خب بالا علی جون خودش گفته بود دیگه:
من موتورهای ساده را میگم وفکر می کنم که منظور mds هم همین ساده ها باشه
بازم میگم که این موتور ها جهت حرکتشون ثابته
اون عکس که مال موتورهای با سیم پیچ کمکی هستش
خب بالا علی جون خودش گفته بود دیگه:
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۵:۳۵:۳۴)t3r!p3000 نوشته است: [ -> ]معمولا موتورهای تک فاز واسه چپ گرد و راست گرد سه تا سیم میارن بیرون و معمولا هم دو تا سیم پیچ دارن !!
من موتورهای ساده را میگم وفکر می کنم که منظور mds هم همین ساده ها باشه
(۲۲-اردیبهشت-۱۳۸۹, ۱۲:۱۸:۰۰)mds نوشته است: [ -> ]روش چپگرد و راستگرد کردن الکتروموتورهای کوچک ACتک فاز رو میتونین توضیح بدین؟
بازم میگم که این موتور ها جهت حرکتشون ثابته
صفحهها: 1 2