۳۱-مرداد-۱۳۸۹, ۱۴:۲۵:۴۳
۳۱-مرداد-۱۳۸۹, ۱۴:۲۹:۵۶
راه اندازی موتور پله ای بوسیله AVR و تحت Bascom
نکات :
با کلید های + و - تعداد دور رو مشخص کنین و کلید set رو بزنین و حال سرعت چرخش رو مشخص کنین و کلید set رو بزنین تا موتور شروع به حرکت طبق تعدا دور و سرعت وارد شده بره !!!
کلید R/L جهت چرخش موتور پله ای رو مشخص می کنه !
در هنگام حرکت نیز می توانید جهت چرخش رو عوض کنین !
در حین حرکت روی LCD تعداد دور چرخیده و تعداد کل دور چرخش نمایش داده میشه !!
با تمام شدن تعداد دور چرخش موتور متوقف می شود و همچنین در حین حرکت با فشردن کلید ESC می توان موتور رو متوقف کرد !!
در هنگام تنظیم سرعت هم با فشردن کلید ESC به مرحه به بالا ( تنظیم تعداد دور ) می رویم !!!
توجه : برنامه فوق برای موتورهای پله ای 1.8 درجه تعداد چرخشش مشخص شده و برای بقیه موتورها باید در برنامه در تابع MOVE یه تغییر کوچولو بدین !
در آخر برنامه به جای 200 باید عدد مناسب قرار بگیره !
کد php:
For A = 1 To 200
چون موتور پله ای در نظر گرفته شده 1.8 درجه است پس باید 200 پالس داده بشه تا 360 درجه بچرخه !
واسه بقیه موتورها با درجه های مختلف با تقسیم ساده عدد مناسب رو جایگزین کنین !
مثلا واسه موتور پله ای 15 درجه باید عدد 24 قرار بگیره !
چون 360 تقسیم بر 15 میشه 24 !!
امیدوارم برنامه مورد استفاده دوستان قرار بگیره !!!
برنامه و تست پرتئوس و... را در پیوست دریافت کنین !
۰۱-آذر-۱۳۸۹, ۱۸:۳۲:۱۱
علی جون سپاس
تعداد دور رو چطوری تشخیص میده؟
و اینکه اگه بجای اون استپ توی نقشه استپ 4 سیمه و یا ... سیمه بهش وصل بشه آیا تغییری لازم داره یا نه؟
---------------------------------
دست لرزان گره باز نمی کند
تعداد دور رو چطوری تشخیص میده؟
و اینکه اگه بجای اون استپ توی نقشه استپ 4 سیمه و یا ... سیمه بهش وصل بشه آیا تغییری لازم داره یا نه؟
---------------------------------
دست لرزان گره باز نمی کند
۰۱-آذر-۱۳۸۹, ۱۸:۳۸:۱۰
یه خلقه گذاشتم برای تعداد دور که اون حبقه توش یه حلقه دیگه هستش که 200 بار تکرار میشه و البته چون موتور من 1.8 درجه بود 200 پله میشه 360 درجه !
تو توضیحات پست دوم گفتم !!
چهار سیمه گیرم نیومده تاحالا ولی فکر نمی کنم نقشه عوض شه چون L293 گذاشتم !
تو توضیحات پست دوم گفتم !!
چهار سیمه گیرم نیومده تاحالا ولی فکر نمی کنم نقشه عوض شه چون L293 گذاشتم !
۲۷-بهمن-۱۳۸۹, ۱۰:۰۱:۰۲
دستت درد نکنه t3r!p3000
من تازه کارم از اینکه مطالبی که بدرد افراد می خوره در فروم گذاشتی ممنون
یک سئوال هم داشتم
من یک ریل دارم که 15 لوله روش سوار شده و هر کدام به یک مخزن وصله
وسط این ریل هم مبنای من هست می خوام اگه شماه مثلا 2 را فشار دادم لوله شماه 2 روی ریل روبروی مبنا قرار بگیره اگر شماه سه را فشار دادم لوله شماه 3 و ...
می تونید کمک کنید
البته می دونم شیرهای برقی این کار را می کنند ولی می خوام با این مکانیسم خودم درست کنم
ممنون می شم جواب بدید
میل من هم saadatjoo@inbox.com
من تازه کارم از اینکه مطالبی که بدرد افراد می خوره در فروم گذاشتی ممنون
یک سئوال هم داشتم
من یک ریل دارم که 15 لوله روش سوار شده و هر کدام به یک مخزن وصله
وسط این ریل هم مبنای من هست می خوام اگه شماه مثلا 2 را فشار دادم لوله شماه 2 روی ریل روبروی مبنا قرار بگیره اگر شماه سه را فشار دادم لوله شماه 3 و ...
می تونید کمک کنید
البته می دونم شیرهای برقی این کار را می کنند ولی می خوام با این مکانیسم خودم درست کنم
ممنون می شم جواب بدید
میل من هم saadatjoo@inbox.com
۰۳-اسفند-۱۳۸۹, ۲۰:۲۳:۳۷
نقل قول:
راه اندازی موتور پله ای بوسیله AVR و تحت Bascom
نکات :
با کلید های + و - تعداد دور رو مشخص کنین و کلید set رو بزنین و حال سرعت چرخش رو مشخص کنین و کلید set رو بزنین تا موتور شروع به حرکت طبق تعدا دور و سرعت وارد شده بره !!!
کلید R/L جهت چرخش موتور پله ای رو مشخص می کنه !
در هنگام حرکت نیز می توانید جهت چرخش رو عوض کنین !
در حین حرکت روی LCD تعداد دور چرخیده و تعداد کل دور چرخش نمایش داده میشه !!
با تمام شدن تعداد دور چرخش موتور متوقف می شود و همچنین در حین حرکت با فشردن کلید ESC می توان موتور رو متوقف کرد !!
در هنگام تنظیم سرعت هم با فشردن کلید ESC به مرحه به بالا ( تنظیم تعداد دور ) می رویم !!!
توجه : برنامه فوق برای موتورهای پله ای 1.8 درجه تعداد چرخشش مشخص شده و برای بقیه موتورها باید در برنامه در تابع MOVE یه تغییر کوچولو بدین !
در آخر برنامه به جای 200 باید عدد مناسب قرار بگیره !
کد php:For A = 1 To 200
چون موتور پله ای در نظر گرفته شده 1.8 درجه است پس باید 200 پالس داده بشه تا 360 درجه بچرخه !
واسه بقیه موتورها با درجه های مختلف با تقسیم ساده عدد مناسب رو جایگزین کنین !
مثلا واسه موتور پله ای 15 درجه باید عدد 24 قرار بگیره !
چون 360 تقسیم بر 15 میشه 24 !!
امیدوارم برنامه مورد استفاده دوستان قرار بگیره !!!
برنامه و تست پرتئوس و... را در پیوست دریافت کنین !
دوست عزیز سلام.
میخواستم بدونم این کلید هایی را ک به عنوان ورودی در مدار تعریف کردی ( مثل کلید + ، - و Set و ... ) در عمل باید از چه کلیدی استفاده بشه و همچنین اون سر کلید ها به تغذیه 5 ولت وصل میشه درسته ؟
موتور پله ای ک در مدار استفاده کردی وقتی اون را از بیرون تهیه کردم سیم هارو چطور تشخیص بدم و چجوری ببندم ؟
ببخشید اگه سوال هام مبتدیانه بود.
۰۳-اسفند-۱۳۸۹, ۲۱:۱۷:۵۶
سلام
جای علی جون (t3r!p3000 ) خیلی خالیه
البته من در حدی نیستم که بخوام به جای علی جون پاسخ بدم اما چیزایی رو که بلدم بهتون میگم:
راستش اون کلیدها اسمشون لوجیک هستش که در تست پروتئوس شکلشون اونطوریه ولی درعمل میتونین همین کلیدهای سوئیچی گرد معمولی بجاش بذارین و یا هر کلید دیگه ...
اینا هم یه سری مطالبی در مورد تشخیص سیمهای موتورپله ای و...
در مورد استپ های ۵ سیمه و ۶ سیمه صحبت میکنیم! در مدل ۵ تایی فقط یک سیم مشترک (COM) وجود داره ولی در مدل ۶ تایی ۲ سیم مشترک وجود داره که باید به ولتاز وصل بشن (سیم یا سیمهای مشترک معمولا قرمز هستند ولی بازم از فروشنده بپرسید) یعنی در هر دو در آخر فقط ۴ تا سیم باقی میمونه که کاربردشون رو خواهم گفت.
نحوه تست سالم بودن موتور پله ای: برای اینکار در مرحله اول باید مطمئن بشیم هیچکدوم از سیمها به هم اتصال ندارن (بهم نچسبیدن :)) حالا با دست شفت رو بچرخونید، می بینید که راحت و روان می چرخه! حالا تمام سیم ها رو به هم اتصال بدید و سعی کنید دوباره شفت رو با دست بچرخونید، اگر یه مقاومت یا سفتی نسبت به حالت قبل احساس کردید بدونید حتما استپتون سالمه! (بدون نیاز به هیچ منبع تغذیه)
یافتن ترتیب صحیح سیمها: پیدا کردن این ترتیب خیلی مهمه و اگر رعایت نشه موتور ما درست نخواهد چرخید و مارو به اشتباه می اندازه. برای اینکار ابتدا سیم (یا سیمهای) مشترک رو به ولتاژ مورد نیاز موتور (روی بدنه موتور می نویسن ولی معمولا ۱۲ ولت) وصل می کنیم. بعد از میون ۴ تا سیم باقیمونده یکی رو انتخاب می کنیم و سر منفی یا زمین منبع رو به اون اتصال می دیم. اینکار باعث یه چرخش کوچیک میشه. یه کاغذ گرد یا یه تیکه چوب به شفت ببندین تا چرخش های ریز معلوم بشه. این چرخش کوچیک در واقع همون یک پله موتور به اندازه زاویه موتور هستش. حالا سر منفی (از این به بعد میگم GND، یا گراند کردن) رو به یکی از ۳ تا سیم دیگه اتصال بدید. اگر از این ۳ تا سیم، سیم صحیح رو انتخاب کرده باشید یه گردش کوچیک (به اندازه قبلی) در ادامه حرکت قبلی می بینید ولی اگر خطا باشه گردش معکوس یا بیش از حد (۲ یا ۳ پله) خواهید داشت. اگر سیم خطا بود دوباره زمین رو به سیم اول اتصال بدید و همون کار رو با ۲ سیم دیگه تکرار کیند تا زمانی که سیم صحیح پیدا بشه. وقتی سیم صحیح پیدا شد سیم اول رو کنار میگزارید و مراحل رو از اول برای سه سیم باقیمونده انجام میدید تا ترتیب ۴ تا سیم رو پشت سر هم پیدا کنید.
نحوه کنترل موتور پله ای: یادتونه که برای یافتن ترتیب سیمها چکار می کردیم؟ بله سیم (سیمهای) مشترک رو به سر مثبت منبع وصل می کردیم و با اتصال دادن هر سیم به GND باعث چرخش یک پله ای موتور می شدیم. حالا اگر این چهارتا سیم رو به ترتیب صحیح کنار هم قرار بدیم و سر منفی منبع رو به ترتیب هی روی اونها بکشیم، می بینیم که موتور -هرچند دست و پا شکسته- شروع به چرخش می کنه! (البته باید ترتیب سیمها کاملا صحیح باشه)
حالا فرض کنی چهار تا سیم رو به صورت چهار بیت -بیت فقط میتونه ۰ یا ۱ باشه- در نظر بگیریم و ۱ شدن هر کدوم به معنی اتصال اون به GND باشه (البته اینجا شما فقط برای درک بهتر این رو فرض کنید چون در واقعیت برعکسه یعنی ۰ به معنی گراند شدن هستش). مثلا ۰۰۰۱ یعنی سیم اول گراند شده و ۰۱۰۰ یعنی سیم سوم گراند شده.
ادامه مطلب و توضیحات اضافی درمورد موتور پله ای
-------------------------------------------------
تا علم درست نباشد , عمل پاکیزه نمی شود
جای علی جون (t3r!p3000 ) خیلی خالیه
البته من در حدی نیستم که بخوام به جای علی جون پاسخ بدم اما چیزایی رو که بلدم بهتون میگم:
راستش اون کلیدها اسمشون لوجیک هستش که در تست پروتئوس شکلشون اونطوریه ولی درعمل میتونین همین کلیدهای سوئیچی گرد معمولی بجاش بذارین و یا هر کلید دیگه ...
اینا هم یه سری مطالبی در مورد تشخیص سیمهای موتورپله ای و...
در مورد استپ های ۵ سیمه و ۶ سیمه صحبت میکنیم! در مدل ۵ تایی فقط یک سیم مشترک (COM) وجود داره ولی در مدل ۶ تایی ۲ سیم مشترک وجود داره که باید به ولتاز وصل بشن (سیم یا سیمهای مشترک معمولا قرمز هستند ولی بازم از فروشنده بپرسید) یعنی در هر دو در آخر فقط ۴ تا سیم باقی میمونه که کاربردشون رو خواهم گفت.
نحوه تست سالم بودن موتور پله ای: برای اینکار در مرحله اول باید مطمئن بشیم هیچکدوم از سیمها به هم اتصال ندارن (بهم نچسبیدن :)) حالا با دست شفت رو بچرخونید، می بینید که راحت و روان می چرخه! حالا تمام سیم ها رو به هم اتصال بدید و سعی کنید دوباره شفت رو با دست بچرخونید، اگر یه مقاومت یا سفتی نسبت به حالت قبل احساس کردید بدونید حتما استپتون سالمه! (بدون نیاز به هیچ منبع تغذیه)
یافتن ترتیب صحیح سیمها: پیدا کردن این ترتیب خیلی مهمه و اگر رعایت نشه موتور ما درست نخواهد چرخید و مارو به اشتباه می اندازه. برای اینکار ابتدا سیم (یا سیمهای) مشترک رو به ولتاژ مورد نیاز موتور (روی بدنه موتور می نویسن ولی معمولا ۱۲ ولت) وصل می کنیم. بعد از میون ۴ تا سیم باقیمونده یکی رو انتخاب می کنیم و سر منفی یا زمین منبع رو به اون اتصال می دیم. اینکار باعث یه چرخش کوچیک میشه. یه کاغذ گرد یا یه تیکه چوب به شفت ببندین تا چرخش های ریز معلوم بشه. این چرخش کوچیک در واقع همون یک پله موتور به اندازه زاویه موتور هستش. حالا سر منفی (از این به بعد میگم GND، یا گراند کردن) رو به یکی از ۳ تا سیم دیگه اتصال بدید. اگر از این ۳ تا سیم، سیم صحیح رو انتخاب کرده باشید یه گردش کوچیک (به اندازه قبلی) در ادامه حرکت قبلی می بینید ولی اگر خطا باشه گردش معکوس یا بیش از حد (۲ یا ۳ پله) خواهید داشت. اگر سیم خطا بود دوباره زمین رو به سیم اول اتصال بدید و همون کار رو با ۲ سیم دیگه تکرار کیند تا زمانی که سیم صحیح پیدا بشه. وقتی سیم صحیح پیدا شد سیم اول رو کنار میگزارید و مراحل رو از اول برای سه سیم باقیمونده انجام میدید تا ترتیب ۴ تا سیم رو پشت سر هم پیدا کنید.
نحوه کنترل موتور پله ای: یادتونه که برای یافتن ترتیب سیمها چکار می کردیم؟ بله سیم (سیمهای) مشترک رو به سر مثبت منبع وصل می کردیم و با اتصال دادن هر سیم به GND باعث چرخش یک پله ای موتور می شدیم. حالا اگر این چهارتا سیم رو به ترتیب صحیح کنار هم قرار بدیم و سر منفی منبع رو به ترتیب هی روی اونها بکشیم، می بینیم که موتور -هرچند دست و پا شکسته- شروع به چرخش می کنه! (البته باید ترتیب سیمها کاملا صحیح باشه)
حالا فرض کنی چهار تا سیم رو به صورت چهار بیت -بیت فقط میتونه ۰ یا ۱ باشه- در نظر بگیریم و ۱ شدن هر کدوم به معنی اتصال اون به GND باشه (البته اینجا شما فقط برای درک بهتر این رو فرض کنید چون در واقعیت برعکسه یعنی ۰ به معنی گراند شدن هستش). مثلا ۰۰۰۱ یعنی سیم اول گراند شده و ۰۱۰۰ یعنی سیم سوم گراند شده.
ادامه مطلب و توضیحات اضافی درمورد موتور پله ای
-------------------------------------------------
تا علم درست نباشد , عمل پاکیزه نمی شود
۰۳-اسفند-۱۳۸۹, ۲۳:۰۹:۳۹
مرسی دوست عزیز از جوابت کامل بود.
فقط 1 سوال دیگه کلید ها همه 2 تا پایه دارن اگر من به جای این لاجیک ها از دیپ سوئیچ استفاده کنم 1 سر کلید به میکرو وصل میشه اون سر کلید را باید به 5 ولت بدم تا میکرو بفهمه عدد یک ارسال شده درسته ؟
فقط 1 سوال دیگه کلید ها همه 2 تا پایه دارن اگر من به جای این لاجیک ها از دیپ سوئیچ استفاده کنم 1 سر کلید به میکرو وصل میشه اون سر کلید را باید به 5 ولت بدم تا میکرو بفهمه عدد یک ارسال شده درسته ؟
۰۴-اسفند-۱۳۸۹, ۰۰:۳۴:۲۲
نه به مثبت وصل نمیشن وباید به منفی وصلشون کنی ...
برای کلیدهای set و esc و + و - از همین گرد سویچهای معمولی بذار .... یعنی یکطرفشو به میکرو بده و طرف دیگشو به منفی
برای L/R یا همون راستگرد چپگرد کردن موتور هم از یک کلید باز و بسته شونده معمولی استفاده کن
از دیپ سویچ هم فقط برای همین L/R میتونین استفاده کنین!!
شکل مدار پروتئوسشم با همین کلیدهای معمولی واست تغییر دادم و همینجا میذارم:
[attachment=6196]
-----------------------------------------------
از غفلت بپرهیزید که شقاوت در غفلت دارد
برای کلیدهای set و esc و + و - از همین گرد سویچهای معمولی بذار .... یعنی یکطرفشو به میکرو بده و طرف دیگشو به منفی
برای L/R یا همون راستگرد چپگرد کردن موتور هم از یک کلید باز و بسته شونده معمولی استفاده کن
از دیپ سویچ هم فقط برای همین L/R میتونین استفاده کنین!!
شکل مدار پروتئوسشم با همین کلیدهای معمولی واست تغییر دادم و همینجا میذارم:
[attachment=6196]
-----------------------------------------------
از غفلت بپرهیزید که شقاوت در غفلت دارد
۰۴-اسفند-۱۳۸۹, ۰۰:۴۳:۲۶
(۰۳-اسفند-۱۳۸۹, ۲۳:۰۹:۳۹)ali-123 نوشته است: [ -> ]مرسی دوست عزیز از جوابت کامل بود.
فقط 1 سوال دیگه کلید ها همه 2 تا پایه دارن اگر من به جای این لاجیک ها از دیپ سوئیچ استفاده کنم 1 سر کلید به میکرو وصل میشه اون سر کلید را باید به 5 ولت بدم تا میکرو بفهمه عدد یک ارسال شده درسته ؟
سلام دوست عزیز
از دیپ سوییچ ها جاهای دیگه باید استفاده شه
مثل بردهای آموزشی ، ست کردن ، تنظیم کردن ، پروگرام کردن دستی بعضی از دستگاهها ( دیدیم مثل درب اتوماتیک ، درایو موتور های AC و ...)
اینجا همچین جالب نیست از این نوع کلید استفده کنید
موفق باشی
۰۷-اسفند-۱۳۸۹, ۲۰:۵۲:۲۰
دوستان سلام.
1 سوال دیگه به جای l298 از L293 استفاده کنم طوری نمیشه نه ؟
بعد کسی برد pcb این مدار را داره ؟ اخه من میخوام با پروتل طراحیش کنم پروتل هنگ میکنه قبلا درست بود پاکش کردم دوباره نصب کردم اما بازم درست نشد.
1 سوال دیگه به جای l298 از L293 استفاده کنم طوری نمیشه نه ؟
بعد کسی برد pcb این مدار را داره ؟ اخه من میخوام با پروتل طراحیش کنم پروتل هنگ میکنه قبلا درست بود پاکش کردم دوباره نصب کردم اما بازم درست نشد.