سلام دوستان
همون طور که می دونید قیمت ، تنوع ، بایاس و فراوانی ماسفت های کانال منفی بسیار مناسب تر است .
بنابر این برای اجرای پل های راه اندازی موتور ها ارزش این را دارد که فقط از این ماسفت ها استفاده کنیم .
مشکل این نوع مدار ها عدم وجود منابع ایزوله برای ماسفت های بالایی پل می باشد .اگر مایل باشید این مشکل را با یکدیگر حل کنیم .
دوستان سلام
همان طور که می دانید ماسفت های کانال N را برای سوئیچ نیاز به یک ولتاژ مثبت (مثلاً 8 الی 15 ولت ) در بین دو پایه گیت و سورس است .
در پل های ساخته شده توسط ماسفت های منفی در بایاس گیت ماسفت های پایین مشکلی وجود ندارد ، زیرا سورس این ماسفت ها به زمین تغذیه اصلی مدار اتصال الکتریکی دارد . و می توان توسط یک مدار سوئیچ ( مثلاً ترانزیستوری ) ولتاژ مثبت مورد نیاز گیت را بر روی گیت سوئیچ کرد .
ولی اما ...
ماسفت های بالایی ...
برای بایاس این ماسفت ها نمی توان مانند ماسفت های پایینی عمل کرد چرا که سورس این ماسفتهابه زمین منبع اصلی مدار اتصالی ندارد .
در اینجاست که می توان به لزوم وجود یک منبع تغذیه ایزوله پی برد .
روش های ایجاد منبع تغذیه ایزوله :
1. استفاده از یک منبع تغذیه DC/DC با چند سیم پیچ ثانویه ترانس ایزوله از یکدیگر
2. استفاده از باتری های جدا گانه برای ماسفت های بالایی ( برای هر کدام منبع جداگانه )
3. gate driver
دوستان عزیز این مطالب برداشت شخصی من از این پل و نحوه ایجاد آن می باشد . خوشحال می شوم در صورت وجود اشتباه در این مطالب تذکر دهید .
در دو راه حل اول مشکلاتی از قبیل هزینه زیاد ، فضای مصرفی زیاد ، تلفات انرژی زیاد و ... وجود دارد .
اگر کسی اطلاعات کاربردی در زمینه گیت درایور ها دارد ،استفاده می کنیم .
کسی است از این IC ها جواب گرفته باشد ؟
یعنی تا حالا اسمشم نشنیده بودید !
توی سایت های خارجی ، پروژه هاش مثل پنیر ریخته ، نمی دونیم چرا نمونه های داخل ایران جواب نمی ده ؟!؟
بعد یه چیزه جالب تر قیمتشون توی ایران ...
مثلاً HIP4082IPZ توی یه سایت خارجی دیدم 4.2$ ولی من جمهوری خریدم 2500 تومن .
یعنی چی ؟! یعنی تقلبی هستن ؟!
اونوقت مهندس شما که از این استفاده کردی چطوری بوده؟
درست جواب داده یا تقلبی؟
مشکلی داشته؟
ماسفت های پایینی پل اچ را به خوبی سوئیچ می کنه ( 12 یا 15 ولت روی گیت )، ولی در ماسفت های بالایی ولتاژی را روی گیت سورس ایجاد نمی کنه !
بهتر بگم هم ولتاژ گیت و هم سورس نسبت به زمین 12 یا 15 ولته ( بسته به تغذیه IC )
می تونی کمک کنی ؟
این
دیتاشیتو بگیر کاملتره
یه نگاهی بهش بنداز
راستی شما چطور تست کردی؟
با بار یا بدون بار؟
اون نمونه مداراتی رو که امتحن کردیو اینجا بذار
تشکر
ممنون
من مدارم را از روی همین دیتا شیت بستم .توی ارسال 3 که فایلشا گذاشتم . ولی جواب نمی ده .
ir2110 جواب نداد .
HIP4082 جواب نداد .
سری FAN جواب نداد .
با بار هم امتحان کردم ، یه موتور 12 ولت ساده
نمی دونم مشکل کجاست ؟
فردا مدارم را کامل می کشم ، می گذارم ، ببین می تونی مشکلشا بفهمی !
ممنون
از سری FAN کدومارو استفاده کردی؟
IR2110 رو هم تست کردی؟مدار اونم بذار
سلام
FAN7382
قیمتش 1750 تومن
فقط تو جمهوری سعید داره
این آخری رو نگاه کردم خیلی جالب چیزی که من برداشت کردم اینه که باید حتما فرکانس داشته باشید تا کار کنه این در واقع برای مولد های AC220 طراحی شده یعنی شما نمی تونی فت بالا رو دایم روشن نگه داری
چه قدر من بد توضیح می دم
چه جوری کار می کنه وقتی فت پایین روشن می شه خازن Cboot از طریق دیود مربوطه شارژ می شه و و فتی قطع شد می تونی برای روشن کردم فت بالایی استفاده بشه البته زیاد نمی تونه فت بالایی رو روشن نگه داره چون خودش خالی می شه و دوباره باید فت پایین روشن بشه تا خازن شارژ بشه
حالا به چه درد می خوره وقتی شما با PWM موج سینوسی تولید می کنید دایم این فت ها روشن و خاموش می شن تو ثانیه ۱۰۰ ها بار بنابراین مشکلی پیش نمی یاد ولی وقتی می خواید یه موتور معمولی رو روشن کنید به این روش نمی شه چون یه طرف دایم روشنه ok?
چه جوری می شه حلش کرد الان که فکر می کنم می بینم اشتباه می کنم نمی شه حلش کرد اصلا برای این کار نیست
یه کاری می شه کرد یه 555 بردارید به موج مربعی بسازید با ۲ تا دیود و خازن ولتاژ رو دوبرابر کنید و از این ولتاز اون درایور بالایی رو تغذیه کنید و یادتون نره تقشش رو حتما اینجا بزارید
ممنون از این که وقت گذاشتید .
من fan7382 را با hip4082 مقایسه کردم . توی بلوک دیاگرام fan یه قسمت به نام پالس ژنراتور داره که در HIP دیده نمی شه .
و می تونه حرف شما را ثابت کنه .
ولی در دیاگرام زمان یه مشکلی وجود داره :
فعال سازی همزمان دو خروجی HO و LO امکان پذیر است ؟!
( یعنی IC قابلیت دارد در یک عمل فرکانسی همزمان ماسفت بالایی و پایینی را وصل و قطع کند . ) درسته ؟
در بلوک دیاگرام هم این مسئله قابل پی گیری است که دو ورودی کاملاً مجزا از یکدیگر هستند ؟!
IC های راه انداز پل اچ برای کنترل موتور DC امکان فعال سازی هر دو خروجی بالا و پایین در یک طرف پل را از بین برده اند (با استفاده از گیت NOT ) دیاگرام HIP4082 را نگاه کنید ...
البته من قانع شدم که این IC برای راه اندازی موتور DC نیست .