سلام دوستان
من برای درایو کردن موتور از L298 استفاده میکنم و خیلی هم خوبه
لطفا کمکم کنید که بتونم با میکرو سریع تشخیص بدم که موتور گیر کرده
نمیدونم چطوری میشه feedback درست کنم .
مثلا وقتی بازو به انتها رسیده و موتور دیگه حرکت نمیکنه (dc motor )
بتونم تشخیص بدم
آیا درایور خاصی هست ؟
آیا از آمپر کشیدن باید بفهمم ( اگه اینه ، چطوری )
آیا سنسور هست ؟
راه های مختلفی داره
همین تشخیص جریان هم خوبه
از سنسورهای مختلفی هم میشه استفاده کرد از جمله مادون قرمز و...
اما ساده ترین راه (سنسور) استفاده از پیزو هستش که تشخیص میده که موتور حرکت میکنه یانه منظورم همون تشخیص لرزشه ...
کلا ایده های زیادی میتونی داشته باشی
درسته
فیدبکو میتونی از تعداد دور تشخیص بدی
اما صحیح ترین راهش اندازه گیری جریان موتوره
وقتی گیر کنه یک دفعه جریان زیاد میشه
میتونی از شنت استفاده کنی
اما یکی از امکانات L295 همینه
به ازای هر پل داخلی یه پایه سنس داره در کل دو تا(پایه های 1 و 15)
اونجا میتونی دو تا مقاومت قرار بدی که اگر مقدار جریانی ازش عبور کرد افت ولتاژ دو سر اون مقاومت به مقدار معینی( از -1 تا 2 ولت نوشته توی دیتاشیتش) رسید میتونی فرمان مناسب رو اعمال کنی
دیتا شیتش رو خوب بخون
در ضمن یه اسم مناسب برای تاپیک انتخاب کن
موفق باشی
رضا جان منظورت L298 ؟؟ یا L295 ؟؟
(۲۳-شهریور-۱۳۸۹, ۱۲:۴۸:۴۳)reza555 نوشته است: [ -> ]اما صحیح ترین راهش اندازه گیری جریان موتوره
وقتی گیر کنه یک دفعه جریان زیاد میشه
کاملا درسته
اگه راه ساده تر میخوای همین راهو با پیچاندن چند دور سیم پیچ روی یک رید رله یا همون کلید زبانه ای انجام بده طوری که دوسر سیم پیچ در مسیر تغذیه مثبت موتور قرار بگیره و برای رید رله هم یه مدار جداگانه بذار وخروجیشو به آژیر و ... بده
اینطوری اگه موتورت گیر کنه جریان زیادی میکشه وباعث میشه رید رله فعال بشه وآژیر به صدا میاد
رضا جان میشه لطفا یه مدار و برنامه بهم بگی که از پایه 15 و 1 بتونم به میکرو بگم موتور یه آخر رسیده ؟؟؟؟
واقعا ممنونم
یعنی وقتی موتور به انتها میرسه پایه 1 یا 15 رو 0 یا 1 میکنه ؟؟
نقل قول: اگه راه ساده تر میخوای همین راهو با پیچاندن چند دور سیم پیچ روی یک رید رله یا همون کلید زبانه ای انجام بده طوری که دوسر سیم پیچ در مسیر تغذیه مثبت موتور قرار بگیره و برای رید رله هم یه مدار جداگانه بذار وخروجیشو به آژیر و ... بده
اینطوری اگه موتورت گیر کنه جریان زیادی میکشه وباعث میشه رید رله فعال بشه وآژیر به صدا میاد
رسول جان چه ایده خوبی به من دادی ، روش خیلی خوبیه
منظورم همون l298 هستش
کاری نداره
ولتاژ پایه های 1 و 15 رو وقتی به مقاومت وصل کردی بده به ADC های میکرو
جریانشم زیاده نیازی به بافر نداری
بخونشون و تصمیم گیری کن
اگر هم نمیخوای میتونی بدی به یه مقایسه کننده که وقتی ولتاژ از حد مقایسه بیشتر شد ، خروجی آپ امپ به اشباع منفی بره و پایه Enable L298 رو غیر فعال کنی.منتها باید خروجی میکرو رو با یه دیود بدی به پایه های Enable و و یه مقاومت پول داون هم برای پایه Enable بذاری
با میکرو کنترلش کنی خیلی راحت تره
نقل قول: یعنی وقتی موتور به انتها میرسه پایه 1 یا 15 رو 0 یا 1 میکنه ؟؟
نه صقر یا یک نمیکنه
به ازای جریان عبوری از موتو که همون جریان عبوری از کل پل هست یه افت ولتاژ دو سر مقاومت ایجاد میشه و اون میتونی اندازه بگیری
البته اگر از یه پلش استفاده کرده باشی
رضا جان همون روش ADC میکرو که گفتی و انجام میدم
فقط مقدار مقاومت و محل قرار گرفتنش و لطفا راهنماییم کن
ممنون
حداکثر جریان با باری توی دور بالای موتورت چقدره؟
یعنی در حالت کار عادی حداکثر چقدر جریان میکشه؟
فرض کن میخوای با حداکثر جریان عبوری از موتور 1ولت دو سر موتور افت کنه
حالا این یه ولتو تقسیم بر مقدار حداکثر جریان عبوری از موتور کن
میشه مقدار مقاومت
اگر استاندارد نبود کمترش کن که بتونی ولتاژ رفرنس ADC رو بزاری روی 2.56 ولت تا دقت اندازه گیریت بالا تر بره
در ضمن توان مقاومت هم محاسبه کن و از مقاومت مناسب استفاده کن
موتور آیینه برقی ماشینه
12 ولته
خوب ببین جریانش چقدره
با اون موتور کار نکردم