(۳۰-آبان-۱۳۸۹, ۱۹:۳۸:۵۸)sina1359 نوشته است: [ -> ] (۲۵-آبان-۱۳۸۹, ۰۱:۱۰:۵۹)aleas نوشته است: [ -> ]یه سوال دوست عزیز دینام قوی هسته که بتونم برق یه ساختمان تلویزیون کامپیوتر یخچال و... چه نوع دینامی مشخصات دقیق برای خریداری؟ رو بتونم باهش روشن کنم یه قنات هسته که فشارش قوی هسته و 24 ساعته هم موتورش روشنه ایا میشه باهش برق یه ساختمان تامین کرد؟
سلام دوست عزیز
یک پیشنهاد دارم براتون
جدیدا یک نوع آلترناتور (دینامهای جدید ماشین) به بازار اومدن
که میتونه 350 آمپر خروجی بده و با سرعت پایین هم به راحتی کار میکنه
که برای ماشینهای که سیستم حرفه ای میبندند نصب میشه
که خروجی اون 4200 وات خواهد بود که با یک اینورتر ساده به 220 با امواج
سینوسی اصلاح شده تبدیل میشه با 50 هرتز
و حدود 4000 وات بهتون برق میده و با آب قنات به راحتی میتونید
به کار بیندازید و 24 ساعت هم کار میکند
هر چه دینام جدید تر باشه و برای ماشین جدید تری باشه بازده بالا تر و
کوچکتر بوده و آفتامات (همون چارج کنترل) آن حرفه ای تر خواهد بود
فقط یک باتری کوچک 12 ولت 5 - 6 آمپری نیاز دارید تا در زمان استارت کار دینام برق راه اندازی اولیه را تامین مند و بعد از راه اندازی دیگر مشکلیندارید و چون قنات 24 ساعت آب دارد و یخ هم نمیزند پس مشکلی نیست
و برق خارج شده از دیود و آفتامات داخل دینام(دینامهای جدید آفتامات آن از نوع خطی و داخل دینام نصب شده است) کاملا برق را DC کرده و به راحتی
با یک اینورتر 4000 وات میتوانید 10 لامپ کم مصرف - تلویزیون - یخچال -
ماشین لباس شویی - حتی بخاری برقی 2000 تا 3000 وات را روشن کنید
یا 40 لامپ 100 وات معمولی.....
سلام دوست عزیز، آلترناتور رو از کجا میشه خرید؟ من هرجا رفتم یا اصلا نمی دونستن چیه یا پیدا نمیشه . تهرانو زیرو رو کردم ولی پیدا نشد . میشه راهنماییم کنی
(۱۹-مهر-۱۳۹۵, ۰۰:۱۱:۵۴)ali_noori_ نوشته است: [ -> ]سلام دوست عزیز، آلترناتور رو از کجا میشه خرید؟ من هرجا رفتم یا اصلا نمی دونستن چیه یا پیدا نمیشه . تهرانو زیرو رو کردم ولی پیدا نشد . میشه راهنماییم کنی
سلام
شما همون دینام هم بگی کافیه چون لوازم یدکی فروشی های خودرو آلترناتور رو نمیدونن و بهش همون دینام میگن مخصوصا بگو دینام ماشین های جدید و گرون قیمت
اینم یه سری توضیحات اضافی در موردد تفاوت دینام و آلترناتور :
این سیستم که به ISA معروف است در دو نوع خطی و معمولی تقسیم میشود. نوع خطی آن بسیار پیشرفته بوده و مزایای زیادی دارد که باعث شد تا بسیار مفید به نظر برسد ولی به دلیل هزینه بالای تولید آن عدم و قابلیت نصب آن روی هر خودرویی، فراگیر هنوز نشده است. اما در چرخه استارت، باتری و دینام، مهمترین عامل که باعث حرکت موتور و روشنشدن آن میشود، انرژی الکتریسیته میباشد. این انرژی از یک باتری که در تمامی خودروهای حال حاضر وجود دارد تامین میشود.
اما اگر بخواهیم کمی دقیقتر بنگریم مشاهده میکنیم که باتری همیشه نمیتواند شارژ مورد نیاز و انرژی لازم استارت را تامین کند و مطمئناً اگر شارژ نشود، انرژی آن کم شده و در نهایت خالی میشود. اما برای جلوگیری از خالیشدن باتری و شارژ مجدد آن از یک ژنراتور کوچک به نام دینام یا آلترناتور استفاده میشود.
اما در ذهن بسیاری از خوانندگان این سئوال پیش میآید که آلترناتور چیست و چگونه کار میکند؟ آیا دینام همان آلترناتور است؟ در غیر این صورت این دو وسیله چه تفاوتی از نظر کارکرد و اصول طراحی دارند؟
در جواب این سئوالها باید گفت امروزه در تمامی خودروها آلترناتور استفاده میشود که در دید عموم مردم به دینام مشهور است. اما از نظر کارکرد دینام با آلترناتور تفاوتهایی داشته که در ادامه به آنها میپردازیم.
یکی از مهمترین تفاوتهای دینام با آلترناتور میزان تولید جریان در دور آرام موتور است. دینام در دورهای آرام نمیتواند جریان کافی را برای موتور تامین کند.
این در حالی است که آلترناتور میتواند در دورهای پایین نیز به راحتی جریان برق مورد نیاز خود را تامین کند. حتی آلترناتور در دورهای پایین باتری را نیز شارژ میکند. در حالی که دینام این توانایی را ندارد. آفتامات مورد استفاده در آن با دینام متفاوت است. حجم کمتری داشته و نگهداری آن آسانتر است.
یکی دیگر از تفاوتهای اصلی دینام با آلترناتور نحوه تولید جریان در آن میباشد. در آلترناتور حوزه مغناطیسی کاملاً دوار است و سیم پیچهای آن حوزه را قطع میکند و در آن جریان القایی ایجاد میکند. این حالت کاملاً برعکس دینام است.
یکی از تفاوتهای دینام و آلترناتور در ظاهر حجم آن است. آلترناتور کوچکتر است، همچنین گرمای کمتری در اثر تولید جریان الکتریسیته تولید میکند. در مجموع آلترناتور استهلاک بسیار کمتری نسبت به دینام دارد. در مقابل توانایی بیشتری داشته و وزن کمتری نیز دارد. این دلایل باعث شد تا امروزه فقط از انواع آلترناتور در خودروها استفاده شود.
اما بسیاری مواقع پیش آمده است که دینام یا آلترناتور نمیتواند باتری را شارژ کند. در اینگونه شرایط، باتری سریع خالی شده و خودرو دچار کمبود برق میشود. حال بروز چنین مشکلی میتواند دلایل زیادی داشته باشد.
یکی از مهمترین دلایل ایجاد چنین مشکلی شلبودن تسمه آلترناتور است. وقتی تسمه شل باشد آلترناتور به درستی چرخش نداشته و نمیتواند جریان کافی تولید کند. در نتیجه انرژی مصرف شده از انرژی تولید شده بیشتر است. در این شرایط باتری برای جبران این مساله و انرژی مصرف شده از شارژ خود مصرف میکند تا حدی که دیگر شارژ آن تمام شده و خالی میشود.
گاهی ذغالها و دیودهای آلترناتور ضعیف شده و دچار مشکل میشوند. در این مواقع نیز آلترناتور نمیتواند جریان لازم را تولید کند. اما گاهی آلترناتور جریان بیش از حد لازم تولید میکند.
زمانی که شما در یک مسیر صاف بدون استفاده از وسیله خاصی با سرعت در حال حرکت هستید، جریان تولید شده بسیار زیاد است، به نحوی که اگر به وسیله سیستمی کنترل نشود، ممکن است به بسیاری از سیستمها آسیب برساند!
این سیستم همان آفتامات است که یکی از وظایفش کنترل جریان خروجی آلترناتور است. این وسیله کوچک از افزایش بیش از حد جریان جلوگیری و میزان برق خروجی آلترناتور را به راحتی کنترل میکند. اگر بخواهیم نحوه کار آفتامات را بررسی کنیم، فضای زیادی مورد نیاز است که در این هفته امکان ندارد. شاید از نظر ظاهری این دو وسیله زیاد تفاوتی نداشته باشند، ولی از نظر عملکرد، آلترناتور برتری محسوسی نسبت به دینام دارد.
در مجموع باید آلترناتور را سبکتر و مفیدتر نسبت به دینام دانست. البته امروزه و با روند رشد خودروهای نیمه هیبریدی و تمام هیبریدی حتی آلترناتور و متعلقات آن نیز در حال انقراض هستند. خودروهای تمام برقی که نمونه آن را میتوان در محصولات آئودی به وفور مشاهده کرد، در سیستمهای جدید و پیشرفتهای استفاده میکنند که بازده بسیار بیشتری دارند.