۲۷-آذر-۱۳۸۹, ۱۳:۱۵:۴۲
صفحهها: 1 2
۲۷-آذر-۱۳۸۹, ۱۳:۳۵:۳۷
قدرت موتور گذشته از نوع dc و ac و همچنین ولتاژ کاری بستگی به نحوه سیم پیچیش داره و نمیشه همینطوری گفت کدومش قویتره!!
دینام ماشین مثل دینام دوچرخه هستش ... یعنی کارشون یکیه:
یک ژنراتور یا مولد جریان متناوب، تشکیل شده است از یک یا چند کویل( سیم پیچی که روی هسته ای فلزی پیچیده شده است )
که درون یک میدان مغناطیسی دوران می کند وبه این ترتیب ولتاژی القامی شود و جریانی را در مدار ایجاد می کند.
در یک دینام دوچرخه یک آهن ربا است که درون یک سیم پیچ (کویل) به حرکت در می آید وآن زمانی است که چرخهای عقب دوچرخه به حرکت در می آید.
در ژنراتورها یک سیم پیچ (کویل) درون یک میدان مغناطیسی به حرکت در می آید اما البته این امکان هم وجود دارد که یک آهن ربا را درون یک سیم پیچ یا (کویل) به حرکت در آورد مانند انچه که در دینام دوچرخه انجام می شود. (قانون فارادی)
این متن هم شاید به دردتون بخوره:
سوال در مورد دینام ماشین
با سلام به شما اگه ممکنه در مورد دینام ماشین توضیح بدید چون این طور که من برسی کردم کار یه ژنراتور رو انجام می دهدمن میخوام سر راه اینورترم یه دینام بزارم تا بتونه باطریمو به طور دائم شارژ کنه وفکرم به همین دینام ماشین رسید می خواستم بدونم نظر شما چیه ؟ و آیا راه آسونتر وبهتری هم هست که بشه ازش استفاده کرد؟دوم اینکه اگه ممکنه آموزش طراحی ژنراتوررو هم لطف کنیدبا تشکر
با سلام :
دوست عزيز دينام ماشين هم بله يك ژنراتور ميباشد كه براي توليد ولتاژ مصرفي خودرو توسط محور و تسمه موتور ماشين به حركت در مياد در ساختار ان از يك روتور چرخنده (ارميچر ) كه داراي يك سيم پيچ جهت ايجاد ميدان مغناطيسي (قطع وصل فلو يا شار مغناطيسي ) مي باشد و حول اين ارميچر هم توسط بالشتك هايي كه داراي سيم پيچ هستند قرار دارد در اينگونه ژنراتور ها كه سيم هاي ارميچر توسط دو عدد ذغال سنگ به بيرون انتقال ميشود جهت كنترل توان و تثبيت ولتاژ توليد شده در دور هاي متفاوت خودرو استفاده ميگردد .
نحوه كار بدين شرح ميباشد .
تمام سيم پيچ هاي بالشتك ها بطور هم جهت و سري به همديگر وصل هستند كه دو سر خروجي ان به ديود يكسوكننده پر واتي (40 امپريا بيشتر ) وصل ميشود كه خروجي پل نيز همان خروجي ژنراتور به صورت مستقيم (DC ) باتري را شارژ ميكند .
براي توليد ولتاژ توسط اين تشك ها لازم است تا اين تشك ها در ميدان مغناطيسي متغييري قرار گيرند كه اين كار را ارميچر داخل تشك ها (روتور) بدين شرح تامين ميكند .
دو سر سيم پيچ ارميچر توسط ذغال هاي منصوبه به يك مدار كنترلي كه معمولا به افتامات مصطلح شده ميرود (مدار كنترلي شارژ اتوماتيك) ورودي اين مدار نيز از خود باتري موجود خودرو تامين ميشود در اينجا مدار فوق ولتاژ دو سر باتري را با يك ولتاژ مرجعي كه در همين مدار ساخته ميشود را مقايسه كرده اگر ولتاژ باتري كمتر از حد نصاب (12 ولت ) بود مدار كنترلي ولتاژي را به ارميچرجهت توليد ميدان مغناطيسي ارسال كرده و نتيجه ان توليد يك ولتاژ متناسب با ولتاژ دريافتي در تشكها شده و باتري نهايتا شارژ ميشود (تا ولتاژ به 14/4 برسد) چنانچه ولتاژ دو سر باتري با ولتاژ مرجع مساوي باشد مدار كنترلي ولتاژي متناسب با مصرف خودرو به ارميچر ارسال ميكند كه باتري با افت ولتاژ مواجه نشود .
بزودي هم نقشه مدار كنترلي( نوعي از خودرو پيكان ايراني) كه اكثرا تمام خودرو هاي ايراني و خارجي ( فقط جنس قطعات مصرفي و توان انها فرق ميكند ) از همين ارايش مداري استفاده مكنند .
حالا شما دوست عزيز براي استفاده از دينام خودرو براي شارژ باتري بايد موتوري متناسب با سرعت دينام را داشته باشيد (كوپلينگ مكانيكي ) تا دينام مذكور را به حركت در بياورد . بفرماييد براتون مقرون به صرف هست ؟؟؟؟( من استفاده اينگونه اي را توصيه نميكنم مگر در حالت هاي اضطراري )
در مورد اموزش طراحي ژنراتور مقالاتي در بخش موتورها و ژنراتور ها و... هست و عمده ترين مبحث اين مقوله در تعداد گام ها (نت) و تعداد دور و قطر سيم انها ميباشد كه مشخصه هاي خاص مورد نياز را دارند (تعيين كننده فركانس و ولتاژ و جريان ژنراتورها )
توجه :
با تغيير سرعت دينام در خودرو ها (سرعت هاي مختلف خودرو ) فقط فركانس ولتاژ توليدي تغيير ميكند كه با توجه به يكسو سازي در خروجي محسوس نيست (توليد صداي وز (**************) ).
با افزايش تعداد دور سيم پيچ گام هاي بالشتك ميتوان به ولتاژ هاي بالاتري دست يافت (بايد قطر سيم ها كمتر گردد تا تعداد دور بيشتري سيم جاگزاري شود ولتاژ بيشتر = جريان كمتر و بالاعكس ).
----------------------------------------------
عادت انسانهای بزرگوار نیک رفتاری است
دینام ماشین مثل دینام دوچرخه هستش ... یعنی کارشون یکیه:
یک ژنراتور یا مولد جریان متناوب، تشکیل شده است از یک یا چند کویل( سیم پیچی که روی هسته ای فلزی پیچیده شده است )
که درون یک میدان مغناطیسی دوران می کند وبه این ترتیب ولتاژی القامی شود و جریانی را در مدار ایجاد می کند.
در یک دینام دوچرخه یک آهن ربا است که درون یک سیم پیچ (کویل) به حرکت در می آید وآن زمانی است که چرخهای عقب دوچرخه به حرکت در می آید.
در ژنراتورها یک سیم پیچ (کویل) درون یک میدان مغناطیسی به حرکت در می آید اما البته این امکان هم وجود دارد که یک آهن ربا را درون یک سیم پیچ یا (کویل) به حرکت در آورد مانند انچه که در دینام دوچرخه انجام می شود. (قانون فارادی)
این متن هم شاید به دردتون بخوره:
سوال در مورد دینام ماشین
با سلام به شما اگه ممکنه در مورد دینام ماشین توضیح بدید چون این طور که من برسی کردم کار یه ژنراتور رو انجام می دهدمن میخوام سر راه اینورترم یه دینام بزارم تا بتونه باطریمو به طور دائم شارژ کنه وفکرم به همین دینام ماشین رسید می خواستم بدونم نظر شما چیه ؟ و آیا راه آسونتر وبهتری هم هست که بشه ازش استفاده کرد؟دوم اینکه اگه ممکنه آموزش طراحی ژنراتوررو هم لطف کنیدبا تشکر
با سلام :
دوست عزيز دينام ماشين هم بله يك ژنراتور ميباشد كه براي توليد ولتاژ مصرفي خودرو توسط محور و تسمه موتور ماشين به حركت در مياد در ساختار ان از يك روتور چرخنده (ارميچر ) كه داراي يك سيم پيچ جهت ايجاد ميدان مغناطيسي (قطع وصل فلو يا شار مغناطيسي ) مي باشد و حول اين ارميچر هم توسط بالشتك هايي كه داراي سيم پيچ هستند قرار دارد در اينگونه ژنراتور ها كه سيم هاي ارميچر توسط دو عدد ذغال سنگ به بيرون انتقال ميشود جهت كنترل توان و تثبيت ولتاژ توليد شده در دور هاي متفاوت خودرو استفاده ميگردد .
نحوه كار بدين شرح ميباشد .
تمام سيم پيچ هاي بالشتك ها بطور هم جهت و سري به همديگر وصل هستند كه دو سر خروجي ان به ديود يكسوكننده پر واتي (40 امپريا بيشتر ) وصل ميشود كه خروجي پل نيز همان خروجي ژنراتور به صورت مستقيم (DC ) باتري را شارژ ميكند .
براي توليد ولتاژ توسط اين تشك ها لازم است تا اين تشك ها در ميدان مغناطيسي متغييري قرار گيرند كه اين كار را ارميچر داخل تشك ها (روتور) بدين شرح تامين ميكند .
دو سر سيم پيچ ارميچر توسط ذغال هاي منصوبه به يك مدار كنترلي كه معمولا به افتامات مصطلح شده ميرود (مدار كنترلي شارژ اتوماتيك) ورودي اين مدار نيز از خود باتري موجود خودرو تامين ميشود در اينجا مدار فوق ولتاژ دو سر باتري را با يك ولتاژ مرجعي كه در همين مدار ساخته ميشود را مقايسه كرده اگر ولتاژ باتري كمتر از حد نصاب (12 ولت ) بود مدار كنترلي ولتاژي را به ارميچرجهت توليد ميدان مغناطيسي ارسال كرده و نتيجه ان توليد يك ولتاژ متناسب با ولتاژ دريافتي در تشكها شده و باتري نهايتا شارژ ميشود (تا ولتاژ به 14/4 برسد) چنانچه ولتاژ دو سر باتري با ولتاژ مرجع مساوي باشد مدار كنترلي ولتاژي متناسب با مصرف خودرو به ارميچر ارسال ميكند كه باتري با افت ولتاژ مواجه نشود .
بزودي هم نقشه مدار كنترلي( نوعي از خودرو پيكان ايراني) كه اكثرا تمام خودرو هاي ايراني و خارجي ( فقط جنس قطعات مصرفي و توان انها فرق ميكند ) از همين ارايش مداري استفاده مكنند .
حالا شما دوست عزيز براي استفاده از دينام خودرو براي شارژ باتري بايد موتوري متناسب با سرعت دينام را داشته باشيد (كوپلينگ مكانيكي ) تا دينام مذكور را به حركت در بياورد . بفرماييد براتون مقرون به صرف هست ؟؟؟؟( من استفاده اينگونه اي را توصيه نميكنم مگر در حالت هاي اضطراري )
در مورد اموزش طراحي ژنراتور مقالاتي در بخش موتورها و ژنراتور ها و... هست و عمده ترين مبحث اين مقوله در تعداد گام ها (نت) و تعداد دور و قطر سيم انها ميباشد كه مشخصه هاي خاص مورد نياز را دارند (تعيين كننده فركانس و ولتاژ و جريان ژنراتورها )
توجه :
با تغيير سرعت دينام در خودرو ها (سرعت هاي مختلف خودرو ) فقط فركانس ولتاژ توليدي تغيير ميكند كه با توجه به يكسو سازي در خروجي محسوس نيست (توليد صداي وز (**************) ).
با افزايش تعداد دور سيم پيچ گام هاي بالشتك ميتوان به ولتاژ هاي بالاتري دست يافت (بايد قطر سيم ها كمتر گردد تا تعداد دور بيشتري سيم جاگزاري شود ولتاژ بيشتر = جريان كمتر و بالاعكس ).
----------------------------------------------
عادت انسانهای بزرگوار نیک رفتاری است
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۰۰:۴۶:۱۲
ممنون از جوابتون يه سوال ديگه هم داشتم
در باره ي موتور برق اطلاعاتي داريد؟ اين رو ميدونم كه با دو تا موتور دار ميكنه يكي اون يكي رو ميچرخونه و برق رو توليد ميكنه ميخواستم بدونم كه موتوري كه ميچرخه و برق رو توليد ميكنه برق توليديش AC هست يا به AC تبديل ميشه؟
با تشكر.
در باره ي موتور برق اطلاعاتي داريد؟ اين رو ميدونم كه با دو تا موتور دار ميكنه يكي اون يكي رو ميچرخونه و برق رو توليد ميكنه ميخواستم بدونم كه موتوري كه ميچرخه و برق رو توليد ميكنه برق توليديش AC هست يا به AC تبديل ميشه؟
با تشكر.
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۰۰:۵۵:۱۱
از نوع ac باید باشه
البته این نوع موتورها نوع dc هم دارن در ابعاد کوچک که به تاکو موتور معروفند ...
اصطلاح تاكو به موتورهايي اطلاق مي شود كه همراه خود يك ژنراتور هم دارند كه شفتشان با هم كوپل شده است و با هم ميچرخند و به همين دليل در هنگام كار موتور و با توجه به مقدار دور موتور ، يك ولتاژ معيني در خروجي ژنراتور توليد مي شود كه از آن مي توان براي ساخت دور سنج و ... استفاده كرد .
---------------------------------------------
هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می رسد
البته این نوع موتورها نوع dc هم دارن در ابعاد کوچک که به تاکو موتور معروفند ...
اصطلاح تاكو به موتورهايي اطلاق مي شود كه همراه خود يك ژنراتور هم دارند كه شفتشان با هم كوپل شده است و با هم ميچرخند و به همين دليل در هنگام كار موتور و با توجه به مقدار دور موتور ، يك ولتاژ معيني در خروجي ژنراتور توليد مي شود كه از آن مي توان براي ساخت دور سنج و ... استفاده كرد .
---------------------------------------------
هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می رسد
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۱۰:۳۷:۴۴
يعني موتوري هست كه بتونه برق AC توليد كنه؟
موتوري كه عكسش رو بالا گذاشتيد برق AC توليد ميكنه؟
با تشكر.
موتوري كه عكسش رو بالا گذاشتيد برق AC توليد ميكنه؟
با تشكر.
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۱۴:۰۵:۱۲
اون عکس موتور dc همراه با مولد داخلی هستش
آره موتور مولد ac هم هست ... همین دینام دوچرخه برق ac تولید میکنه
-------------------------------------------------
بهترین تجربه زندگی آن است که به تو پند دهد
آره موتور مولد ac هم هست ... همین دینام دوچرخه برق ac تولید میکنه
-------------------------------------------------
بهترین تجربه زندگی آن است که به تو پند دهد
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۲۱:۳۷:۰۵
دينام دوچرخه چه طوري برق AC توليد ميكنه؟ و اينكه چند هرتز و چند ولت هست همون 50 هرتز معمولي؟
با تشكر.
با تشكر.
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۲۲:۴۶:۲۴
تولید برق دینام رو بالا گفتم :
ولتاژ دینام دوچرخه 12 ولت هستش
فرکانسشم ثابت نیست ... چونکه با تغییر سرعت حرکت دینام فرکانسشم بالا و پایین میشه
--------------------------------------------------------------
پول علاج گرسنگی می کند ولی درمان درد و اندوه نیست
نقل قول: یک ژنراتور یا مولد جریان متناوب، تشکیل شده است از یک یا چند کویل( سیم پیچی که روی هسته ای فلزی پیچیده شده است )
که درون یک میدان مغناطیسی دوران می کند وبه این ترتیب ولتاژی القامی شود و جریانی را در مدار ایجاد می کند.
در یک دینام دوچرخه یک آهن ربا است که درون یک سیم پیچ (کویل) به حرکت در می آید وآن زمانی است که چرخهای عقب دوچرخه به حرکت در می آید.
در ژنراتورها یک سیم پیچ (کویل) درون یک میدان مغناطیسی به حرکت در می آید اما البته این امکان هم وجود دارد که یک آهن ربا را درون یک سیم پیچ یا (کویل) به حرکت در آورد مانند انچه که در دینام دوچرخه انجام می شود. (قانون فارادی)
ولتاژ دینام دوچرخه 12 ولت هستش
فرکانسشم ثابت نیست ... چونکه با تغییر سرعت حرکت دینام فرکانسشم بالا و پایین میشه
--------------------------------------------------------------
پول علاج گرسنگی می کند ولی درمان درد و اندوه نیست
۲۹-آذر-۱۳۸۹, ۰۹:۰۲:۲۳
ممنون از اينكه به سوال هام جواب داديد.
۰۷-مهر-۱۳۹۲, ۱۷:۲۵:۱۴
باتشکر از مطلب خوبتون یه سوال داشتم وقتی یه آرمیچر رو با یک آرمیچر دیگه چرخوندم اون یکی آرمیچر خروجیش ولتاژ DC بود یعنی یه جور مولد DC میخواستم بپرسم این دلیلش چیه ؟ ممنون
۰۷-مهر-۱۳۹۲, ۱۹:۰۶:۲۲
از کجا فهمیدی dcهست ؟
صفحهها: 1 2