ايران ويج

نسخه‌ی کامل: تشخيص ميزان كشش كابل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دوستان عزيز سلام
اين سوال تا حدي هم به برنامه نويسي مربوط ميشه و اگه طولانيه به بزرگواري خودتان ببخشيد
با توجه به داشتن سرعت و شتاب متغير ، موتور مداوم بين سرعت صفر و 60rpm كار ميكنه ميخواهم در هر لحظه بدونم كه موقعيت موتور كجاست ( روي محور موتور يه پولي نصبه كه بر روي آن در يك رديف كابل پيچيده شده است و ميزان كابل كشيده و رها شده را در هر لحظه لازم دارم )
تعداد شمارش اينكودر حدودا 50 – 100 هرتز باشد با ميكرو مگا 32 و بيسيك كار مي كنم
كارايي كه تا بحال كردم :
با كانتر ميكرو و گيرنده فرستنده ir و صفحه سوراخدار ، تعداد شمارشو در يه متغير ريختم اما دقيق نبود از lm358 هم استفاده كردم ولي دقيق نشد از يه آيسي and هم با دو خروجي همزمان دو گيرنده مادون قرمز استفاده كردم ولي نشد از adc ميكرو هم استفاده كردم و بالاتر از يه سطح ولتاژ را شمارش كردم ولي در فركانسهاي بالاتر از حدود 30 هرتز دقتش از دست ميداد ( مثلا 50 دور موتور را با تلرانس حدود 5 دور شمارش ميكرد )
اساتيد محترم : لطفا تجربه گرانبها و پيشنهادتان به طور مستقل در مورد هر بخش از اين موضوع - سنسور مناسب و نحوه بكارگيري آن ، استفاده از رجيسترها و قالب برنامه - را در اختيار اينجانب هم قرار دهيد
نقل قول: ( روي محور موتور يه پولي نصبه كه بر روي آن در يك رديف كابل پيچيده شده است و ميزان كابل كشيده و رها شده را در هر لحظه لازم دارم )
اینجارو متوجه نشدم
کلا میخوای چیکار کنی؟
دوست عزيز سلام
دقيقا سوال من تو همين جمله اي كه بهش اشاره كرديد خلاصه شده
يه پولي استوانه اي دارم كه كابل بر روي محيطش پيچيده مي شه براي اينكه بشه ميزان تغييرات طول كابل را با توجه به تغييرات زاويه اي موتور بدست بياريم مكانيزمي طراحي شده كه فقط يه رديف كابل بر روي پولي پيچيده بشه ( در غير اين صورت تغيير قطر پيچش = تغيير محيط پيچش )
تنها کاری که میتونی بکنی اندازه گیری مقاومت اهمیشه
اساس کار استرین گیج ها همینه
تغییرات اهمی در برابر تنش ها
در حقیقت باید از میلی اهم متر استفاده کنی
ولی مشکل اینجاست که چجوری میخوای مقاومت سیم رو تو اون موقعیت مکانیکی اندازه گیری کنی؟نکنه با کموتاتور؟Biggrin
بهترین روش استفاده از همون صفحه سوراخ دار هست که روش شافت موتور قرار گرفته برای اندازی گیری سرعت

دوست عزيز سلام
منظورتو در مورد استرين گيج نفهميدم ولي بهتره كه با نمونه ديگه اي شروع كنيم
اگه من بر روي موتورم يه چرخ ببندم و رو زمين بذارم و موتورم به طور غير يكنواخت حركت كنه ( چرخ در مسير مستقيم ولي با سرعت متغير و حتي برعكس حركت كنه ) چطوري مي تونم مسافت طي شده را در هر لحظه كه بخوام اندازه بگيرم ؟ تو يه تايپيك خوندم كه ( به نقل از دوست عزيز t3r!p3000 ) براي تشخيص جهت ، از دستور انكودر تو بسكام استفاده كنم . متن يك نفرو خوندم ولي فقط جهتو معين مي كنه ولي شمارش نمي كنه
لطفا با توجه به اينكه مبتديم توضيح بديد
خوب ببین مثلا محیط چرخت 20 سانته
یعنی با هر دور کامل چرخت 20 سانت رو طی کرده
اگر از اینکودر استفاده کنی دقت اندازه گیریت بالا تر میره
یعنی اگر چرخ با هر یک دور کامل یه پالس بهت بده تو فقط 20 سانت 20 سانت میتونی اندازه بگری
مثلا اگر چرخ 30 سانت رفته باشه موتور یه پالس داده و نیمه راه رو برای ارسال پالس بعدی طی کرده

حالا اگر با ترفندی کاری کنی که با یک دور چرخش کامل چرخ مثلا 50 پالس بهت بده اونوقت حساب کن
استپ های اندازه گیریت میشه 20/50 سانتی متر
یعنی 4 میلی متر
اگر هر دور 20 پالس بده دقتت میشه 1 سانت و به همین صورت
دوست عزيز
اين موضوع را ميدونم محيط پوليم 30 سانته و فعلا هر دور را با 16 پالس پشتيباني مي كنم
اولين مشكلم شمارش دقيقه كه به گمانم تو تفكيك ولتاژي كه به پايه كانتر ميفرستم ايراد داره
دومين مشكلم جهت موتوره كه بايد همزمان با شمارش تشخيص داده بشه سومين مشكلم تو برنامست كه بعدا مطرح مي كنم
لطفا مدار يا قطعه اي را جهت تفكيك ولتاژ دامنه پالسي كه از سنسوري مثل ir ميگيرم معرفي كنيد
نقل قول: اولين مشكلم شمارش دقيقه كه به گمانم تو تفكيك ولتاژي كه به پايه كانتر ميفرستم ايراد داره
منظورت از تفکیک چیه؟

نقل قول: دومين مشكلم جهت موتوره كه بايد همزمان با شمارش تشخيص داده بشه
منظور از این رو هم بگو Biggrin
جهت چرخش موتور که با تشخیص ولتاژ یا جریانش مشخصه

نقل قول: لطفا مدار يا قطعه اي را جهت تفكيك ولتاژ دامنه پالسي كه از سنسوري مثل ir ميگيرم معرفي كني
اینجا هم منظورت رو از تفکیک نفهمیدم
از چه سنسوری استفاده کردی؟
دوست عزيز
خصوصيت پالسي كه براي كانتر نيازه چيه ؟
از مادون قرمز استفاده مي كنم و حدس ميزنم كه پالسم ايراد داره كه شمارشم تو فركانسهاي بالا 30 ايراد پيدا ميكنه
زماني كه پلاريته موتور عوض ميشه موتور با تاخير جهتو عوض مي كنه ( بدليل اينرسي و گشتاور ناشي از كشش كابل ) نياز به تشخيص جهت مستقل از فرمان دارم .
عجب Biggrin
هر چی سوال میپرسم ، جواب که نمیدی یه سوال دیگه هم میپرسی
پالست هر چی هست بده به اشمیت تریگر با تغذیه 5 ولت و بده به میکرو