۰۵-خرداد-۱۳۹۰, ۲۱:۰۵:۱۹
سلام بچه ها شاید واسه خیلی ها از جمله خود من جالب باشه این تفنگهایی که در کنسول های بازی مثلا همون میکرو که قدیما بازی می کردیم چجور کار می کنه و اگه اون بازی مرغاببا یادتون باشه چجور کنسول بازی تشخیص میده هدف زده شده یا نه که در زیر با تاریخچه و عملکرد اونا آشنا می شیم
تفنگ نوری (Light gun)
تفنگ نوری یک وسیله نشانه گیری برای کامپیوترها و یک وسیله کنترلی برای آرکید(arcade) و بازیهای ویدویی است.
صفحه نمایش پیشرفته مبتنی بر نفنگهای نوری بوسیله یک سنسور ساخته شده درون خود تفنگ کار می کند ، اهداف روی صفحه نمایش، بجای تفنگ نور را ساطع می کنند. اولین وسیله از این نوع ، قلم نوری بود که در کامپیوتر MIT Whilrwind استفاده شده بود.
تفنگ نوری و جد آن قلم نوری به علت محبوبیت زیاد ماوس و تغییرات در تکنولوژی صفحه نمایش مانیتور و اسلحه نوری معمولی فقط با مانیتورهای لامپ تصویر دار کار می کند،در حال حاضر به عنوان دستگاه اشاره به ندرت استفاده می شود.
NES Zapper، تفنگ نوری اولیه نینتندو(معروف به دستگاه میکرو در ایران)
اولین تفنگ نوری در سال 1930، بدنبال توسعه لامپهای خلاء ظاهر شد.این تکنولوژی در بازیهای تیراندازی arcade، ابتدا با بازی (Seeburg Ray-O-Lite) در سال 1936 شروع به ظهور کرد.این بازیهای اولیه تفنگهای نوری ، مانند یک برچسب لیزری پیشرفته (laser tag)بودند که با استفاده از اهداف کوچک (معمولا در حال حرکت) که بر روی لوله های حساس به نور سوار شده بود . بازیکن از یک تفنگ استفاده می کرد ( معمولا یک رایفل(rifle) ) وقتی ماشه فشار داده می شد ، پرتوی نور از خود ساطع می کرد. اگر پرتو به هدف برخورد می کرد ، یک امتیاز حساب می شد. لینک زیر یک ویدیو از عملکرد این دستگاه می باشد
دانلود
این بازی ها در دهه های بعدی تکامل یافتند، اوج آن در پریسکوپ سگا (Sega's Periscope)، اولین بازی موفق این شرکت که در سال 1966 منتشر شد ، که احتیاج به بازیکنی برای هدف گیری کشتی های مقوایی داشت. پریسکوپ یک بازی الکترو مکانیک اولیه بود و اولین بازی آرکید که هزینه ای به ارزش یک چهارم برای هر بار بازی داشت. بازی Missile سگا در سال 1969 با ویژگی صدای الکترونیکی و حرکت یک نوار فیلم برای نمایش اهداف بر روی صفحه نمایش بود . در سال 1972 بازی کوسه قاتل ( Killer Shark ) با این ویژگی بود که یک تفنگ نوری نصب شده داشت که اهداف در حال حرکت و عکس العملهایی که بوسیله پشت پرده تصویر(عکس ثابت)(image projection) به صفحه نمایش اعمال شده اند را نشانه گیری می کرد. نینتندو در سال 1970 تفنگ نوری ( Beam Gun ) و در سال 1973 تفنگ نوری(Laser Clay Shooting System) را منتشر کرد . به دنبال آن در سال 1974 ، بازی آرکید Wild Gunman ، که از پرده ویدویی(video projection ) برای نمایش اهداف روی صفحه استفاده می کرد. در سال 1975 شرکت سگا بازیهای اولیه دو نفره تفنگ بادکنکی (Balloon Gun) و Bullet Mark را منتشر کرد.
ادامه دارد.....
مرجع : ویکی پدیا انگلیسی
تفنگ نوری (Light gun)
تفنگ نوری یک وسیله نشانه گیری برای کامپیوترها و یک وسیله کنترلی برای آرکید(arcade) و بازیهای ویدویی است.
صفحه نمایش پیشرفته مبتنی بر نفنگهای نوری بوسیله یک سنسور ساخته شده درون خود تفنگ کار می کند ، اهداف روی صفحه نمایش، بجای تفنگ نور را ساطع می کنند. اولین وسیله از این نوع ، قلم نوری بود که در کامپیوتر MIT Whilrwind استفاده شده بود.
تفنگ نوری و جد آن قلم نوری به علت محبوبیت زیاد ماوس و تغییرات در تکنولوژی صفحه نمایش مانیتور و اسلحه نوری معمولی فقط با مانیتورهای لامپ تصویر دار کار می کند،در حال حاضر به عنوان دستگاه اشاره به ندرت استفاده می شود.
NES Zapper، تفنگ نوری اولیه نینتندو(معروف به دستگاه میکرو در ایران)
اولین تفنگ نوری در سال 1930، بدنبال توسعه لامپهای خلاء ظاهر شد.این تکنولوژی در بازیهای تیراندازی arcade، ابتدا با بازی (Seeburg Ray-O-Lite) در سال 1936 شروع به ظهور کرد.این بازیهای اولیه تفنگهای نوری ، مانند یک برچسب لیزری پیشرفته (laser tag)بودند که با استفاده از اهداف کوچک (معمولا در حال حرکت) که بر روی لوله های حساس به نور سوار شده بود . بازیکن از یک تفنگ استفاده می کرد ( معمولا یک رایفل(rifle) ) وقتی ماشه فشار داده می شد ، پرتوی نور از خود ساطع می کرد. اگر پرتو به هدف برخورد می کرد ، یک امتیاز حساب می شد. لینک زیر یک ویدیو از عملکرد این دستگاه می باشد
دانلود
این بازی ها در دهه های بعدی تکامل یافتند، اوج آن در پریسکوپ سگا (Sega's Periscope)، اولین بازی موفق این شرکت که در سال 1966 منتشر شد ، که احتیاج به بازیکنی برای هدف گیری کشتی های مقوایی داشت. پریسکوپ یک بازی الکترو مکانیک اولیه بود و اولین بازی آرکید که هزینه ای به ارزش یک چهارم برای هر بار بازی داشت. بازی Missile سگا در سال 1969 با ویژگی صدای الکترونیکی و حرکت یک نوار فیلم برای نمایش اهداف بر روی صفحه نمایش بود . در سال 1972 بازی کوسه قاتل ( Killer Shark ) با این ویژگی بود که یک تفنگ نوری نصب شده داشت که اهداف در حال حرکت و عکس العملهایی که بوسیله پشت پرده تصویر(عکس ثابت)(image projection) به صفحه نمایش اعمال شده اند را نشانه گیری می کرد. نینتندو در سال 1970 تفنگ نوری ( Beam Gun ) و در سال 1973 تفنگ نوری(Laser Clay Shooting System) را منتشر کرد . به دنبال آن در سال 1974 ، بازی آرکید Wild Gunman ، که از پرده ویدویی(video projection ) برای نمایش اهداف روی صفحه استفاده می کرد. در سال 1975 شرکت سگا بازیهای اولیه دو نفره تفنگ بادکنکی (Balloon Gun) و Bullet Mark را منتشر کرد.
ادامه دارد.....
مرجع : ویکی پدیا انگلیسی