ايران ويج

نسخه‌ی کامل: درايور كنترل توان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
سلام بر دوستان گلم
کد:
VI = T*W+I^2R = TW+IR T/K
T=KI
I^2R= توان اتلافي
V= ولتاژ اعمالي
R= مقاومت
I= جريان محرك
W= سرعت موتور
T= گشتاور
K= ثابت موتور
موتور DC دارم كه مقدار W و T مورد نياز از يك سري فرمول بدست مي آيد . با سعي و خطا مي تونم توان اتلافي را حساب كنم . در اينجا مقدار ولت آمپر موتور بدست مي آيد .
حالا اگر با يه منبع تغذيه پر توان موتور را تغذيه كنم و يه درايور قوي سر راهش بذارم و ولتاژ ناميش 12 باشه و بخوام با PWM ميكرو سرعتش را كنترل كنم
چطوري مي تونم توان موتور را كنترل كنم ؟
يعني من با فرمولها تونستم با توجه به گشتاور اعمالي به موتور در هر لحظه دور مورد نظرم را تامين كنم بنابر اين ولت امپرم را دارم ( با توجه به افزودن توان اتلافي كل )
به نظر خودم بايد ميزان دوتي سيكل PWM را در ولتاژ لحظه اي ضرب كنم و در كسر ولت آمپرم قرار بدم تا جريان مورد نيازم بدست بياد
آيا اين درسته ؟ چطور بايد آمپر را كنترل كرد ؟ مقدار توان منبع تغذيه را چطور محاسبه كنم تا حداقل افت در ولتاژ رخ بده
دیوتی سایکل رو که تغییر بدی ولتاژ آرمیچر رو در واقع تغییر دادی و دور و توان اعمالی به اون رو کنترل کردی
توان رو هم می دونیم به خاطر تغییرات جریان و تداخل ثابت زمانی موتور و فرکانس سوییچ و بار که باعث جریان کشی میشه ، متغیر و و باید توان لخظه ای رو حساب کنی و انتگرال بگیری تا توان متوسط به دست بیاد
نقل قول: آيا اين درسته ؟ چطور بايد آمپر را كنترل كرد ؟ مقدار توان منبع تغذيه را چطور محاسبه كنم تا حداقل افت در ولتاژ رخ بده
منظور از کنترل چیه؟یعنی اینکه نذاری از یه حدی بیشتر بشه؟

ماکزیمم جریانی رو که موتور میکشه (در بدترین حالت:دور بالا و بیشترین بار ممکن) رو باید ببینی در چه شرایطی هست . با توجه به این ماکزیمم جریان و مدار درایورت که چه مدلی باشه سوییچ هاتو انتخاب میکنی
توان منبع هم با این ماکزیمم جریان و افت ولتاژ روی سوییچ ها به دست میاد گه افت ولتاژت بستگی به مدل مدار درایور داره
حالا منظورت از کنترل جریان چیه؟

سلام بر داش رضا از توجهت سپاسگزارم
يه موتور دارم كه گشتاور وارده بر اون را در هر لحظه ( كه به طور مستقل از يه سري فرمول بدست مياد ) پيش بيني كرده ام و در يه متغير ريختم حالا مي خوام كه اين موتور را با اين گشتاور تعيين شده با سرعت مشخص ( كه مقدار نهاييش را درون يه متغير ريختم) بچرخونم بدون خطا !
سرعت لازم شفت را در گشتاور اعمالي لحظه اي ضرب و در يه متغير ريختم و با در نظر گرفتن افت توان ، توان كل ( ولت آمپر ) را در هر لحظه بدست آوردم
منظورم از كنترل جريان اينه كه مثلا اگه بر روي يه موتور گشتاور 2نيوتون متر وارد بشه و ديوتي سيكل ما 35 درصد و سرعت شفت 10 دور بر دقيقه باشه چطور ميتونم همين موتور با 5 نيوتون متر و ديوتي سيكل 35 را با 10دور بچرخونم ؟حالا پيشنهادتون چيه ؟
اگه يه گيربكس سر راه موتورم قرار بدم كنترلش بهتر نميشه ؟ ( خروجي فرمول را براي خروجي گيربكس استفاده مي كنم ) همين موتور dc كه دارم گيربكس داره و داراي سرعت زير 70 rpm هست . شنيدم موتورهاي براشلس براي اين كار مناسبتره . نظرتون چيه ؟
دوستان سلام
براي اين موضوع راه حلي نداريد ؟Tongue
آخر پروژم لنگ اين موضوعم
سلام
از فیدبک تو سیستم استفاده کردی؟اپر آره چه فیدبکی؟
از فیدبک سرعت استفاده کن

راجع به براشلس موتور اطلاعاتی ندارم
داش رضا سلام
روي موتورم همون انكودري كه معرف حضورت هست e40s61003t24 استفاده كردم و موقعيت لحظه اي موتور را دارم
با گیربکس که خوب سنجش خطی تر میشه فرقی نمیکنه چه خروجی موتورو کنتل کنی یا خروجی گیر بکسو
اگر دور خیلی بالا بود و از نظر سرعت محدودیت بود چرا اونوقت بیشتر به کار میومد

تاحالا پروژه رو عملی اجرا کردی ببینی خطا داره یا نه؟
تا اينجا برنامه فرمولها رو تو بسكام نوشتم و تو پروتئوس و مدار چك كردم به صورت عددي ، دقيق جواب ميده . سرعت و موقعيت موتور راهم ميتونم تو يه متغير بريزم . يه تايمر در مد آسنكرون تايمر 2 دارم ولي تو پروتئوس خيلي دقيق نيست ولي كار راه اندازه در حد 50 ميلي ثانيه خطا و هنوز روي مدار تستش نكردم
ايا امكانش هست كه تو حالت كم باري موتور بدون افت ولتاژ جريانو محدود كنيم و به سرعت مورد نظر برسيم و در حالت پر باري ( طبق پيش بيني فرمولها ) به ميزان لازم جريانو آزاد كنيم ؟
موتورت از چه نوعیه؟دی سی ساده؟
اگر اینطوره:
ببین موتور مدلش مقل مقاومت آرمیچر سری با آرمیچره
این باره که جریان رو تعیین میکنه
موتور میخواد با یه دور نامی بچرخه که ست پوینته
وقتی بار میاد روی شافت ، ولتاژ آرمیچر کم میشه (نیروی محرکه القایی) و در نتیجه موتور از منبع جریان بیشتری میکشه تا بتونه از پس بار بر بیاد
برای اینکه جریان بار رو زیاد کنی ، باید ولتاژ اعمالی به موتور رو زیاد کنی
وقتی ولتاژ رو زیاد میکنی ، ولتاژ آرمیچر که ثابته ، ولتاژ قبل از مقاومت آرمیچر زیاد میشه و طبق قانون اهم جریانش افزایش پیدا میکنه و موتور به دور ست پوینت می رسه

جواب شما : بله!!
باید دیوتی سابکل ولتاژ اعمالی به موتور رو زیاد کنی
ببخشید اگر بد توضیح دادم
خيلي خوب تا اينجا فهميدم كه جريان دست من نيستو بايد با ديوتي سايكل جبران بارو بكنم درسته ؟
بايد به صورت سعي و خطا ميزان ديوتي سايكل مورد نيازو بدست بيارم يا روش علمي براي اين كار وجود داره ؟ من تو الكترونيك ضعف جدي دارم بنابراين لطفا با سوالات بيجام مدارا كنينTongue
آيا ميشه ولتاژ ورودي درايور را كنترل كرد ،بدون تغيير ديوتي سايكل ؟
يه سوال جديد برام پيش اومد: تو ميكرو مبدل ديجيتال به آنالوگ هم وجود داره يعني ميشه من نسبتي بين توان كل و عددي ديجيتال ( مثل 1024 در adc ) ببندم بعد تبديل به آنالوگش كنم و براي كنترل ولتاژ تغذيه موتور بكار بگيرم
آيا اين ولتاژ خطيه ؟
تا اينجا اگه شدنيه اين ولتاژ آنالوگ را به چه مداري بدم ؟
شما جریان رو غیر مستقیم کنترل می کنین

سعی و خطا نه !! شما محاسبات تئوری رو انجام بده و در عمل همون ها رو عملی کن و با جواب مطلوب مقایسه کن
در صورت وجود خطا جبران سازی کن

روش خیلی زیاده اما تغییر دیوتی سایکل میشه سوییچینگ یعنی گسسته نه پیوسته و حسنش تلفات خیلی کمش هست
پس بهتره با روش تغییر دیوتی سایکل تغییر بدی
در غیر این صورت تلفات سوییچ هات و تلفات مقاومت اهمی آرمیچر زیاد میشه در نتیجه توان ورودی هم باید زیاد بشه

مبدل آنالوگ به دیجیتال وجود داره
برای دیجیتال به آنالوگ شما باید از تایمر ها در مد PWM استفاده کنی و خروجی رو بدی به یه فیلتر پایین گذر(RCمعمولی)

سنس به صورت ورودی و خروجی pwm به صورت دیجیتال

موتور فرق پالس و سیگنال خطی رو نمی فهمه .کافیه که با توجه به ثابت زمانی موتور فرکانس مناسب PWM رو انتخاب کنی




صفحه‌ها: 1 2 3