ايران ويج

نسخه‌ی کامل: تبدیل ولتاژ باتری از 12به 24
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
علی آقا سلام
بنده به شما جسارت نکردم!!!
آخه چه جوری اینورتر بذارم درصورتی که نباید وزن مدار زیاد نشه!!!!
یعنی من گیر کردم بین اینکه یا مدار وزنش بره بالا یا قید مدار دوبل ولتاژ رو بزنم!
توی مسابقات دیدم که روی یه روبات یه مدار دوبل ولتاژنصب شده و اونا تونستن قهرمان بشن
ولی نتونستم بپرسم مدارش چه جوریه و چیه!!!

تو رو خدا کمکم کنید
Wink
سلام دوست عزيز
خواهش ميكنم
من مدار يه منبع جريان دارم كه فقط با يه آپ امپ و چند تا مقاومت درس ميشه و تا حدود 500 ميلي ميتوني جريانشو با ولتاژ ورودي و مقاومت ها تغيير بدي.
چون سرعت و گشتاور موتور به جريان عبور از موتور بستگي داره . فكر كنم مشكلتون حل بشه .
البته يه مقدار بايد صبر كنين تا مدارشو پيدا كنم . اگرم خواستين ميتونين خودتون يه سرچي در رابطش بكنين.
در ضمن ميتونين براي كنترل سرعت موتور از همون روشي كه ميدونين ( PWM ) براي ورودي منبع جريان استفاده كنين .
سلام.

ببينيد ، اينكه مقدار ولتاژ باتري و بيشترين جرياني كه مي تونه بده مشخص باشه ، و شما به واسطه ي يك مدار بخواهيد ولتاژ و جريان رو بالا ببريد ، يا جريان ثابت باشه و ولتاژ رو بالا ببريد ، خواسته ي بجا و معقولي نيست ...
چون توان ثابت هست ، P=VI ...
در واقع بين V و I يه trade off هست ، يعني يه چيزي مي دي و يه چيزي مي گيري ... .
الان شما بايد جريان رو بدي و ولتاژ رو بگيري ...
همونطور كه گفتم ، از اين مدار ها نمي شه انتظار جريان زياد داشت ، اما بستگي به شرايط باتري هم داره ...

بين سرعت و گشتاور يك موتور خاص هم trade off هست ...

در مورد منبع جريان هم بايد بگم تا ولتاژي نباشه ، جرياني نيست ، اما مي شه ولتاژ باشه و جريان نباشه ...
منبع جريان فقط يك اسم هست و در واقع از منبع ولتاژ ساخته مي شه ، و در واقع جرياني كه مي ده فقط متاثر از I ref ( جريان مرجع ) هست و به مقاومت جلوي اون بستگي نداره ... ( يعني اگر قراره 1 آمپر بده ، چه مقاومت 1 همي جلوش باشه و چه 10 اهمي ، تاثيري در اون 1آمپر نداره ... ) ( به اين دليل بهش منبع جريان مي گن ... )

براي راه اندازيه موتور ، هم به ولتاژ نياز هست و هم به جريان ...
حالا نمي دونم شايد من بد متوجه شدم ، اگر مدارش رو بذاريد ممنون مي شم .

موفق باشيد.
يا علي.
سلام آقاي sharin
ببخشيد اگر در محضر شما پيشكسوتان مطلبي مينويسم
ولي من منظورم از اينكه ميتونيد با تغيير مقاومت و يا تغيير ولتاژ ورودي مقدار جريان رو تغيير بدين ، مقاومت هاي دور آپ امپ هست و نه اينكه مقاومتي رو با موتورمون سري كنيم .
در ضمن ما در رشته برق تنها دو متغيير جريان و ولتاژ داريم. همچنين ممكنه ما به يه موتور يه ولتاژي رو بديم و به يه سرعت و گشتاوري دست پيدا كنيم و اگر اين ولتاژو كم يا زياد كنيم سرعتمون و گشتاورمون كم يا زياد ميشن بعلاوه ما تو موتور dc يه سري روابط داشتيم كه نشون ميداد سرعت يه موتور تنها به جريان عبوري از سيم پيچ هاي روتور بستگي داره . از مجموع اين دو مطلب به اين ميرسيم كه متغيير اصلي در موتور جريان ورودي به سيم پيچ هاي اونه و اين به اين معنيه كه ما به جاي اينكه ولتاژو تغيير بديم ميتونيم جريانو تغيير بديم.
نكته ديگه اينكه با اين كار ما به صورت غير مستقيم ميتونيم يه چند برابر كننده ولتاژ درست كنيم و اين به امپدانس جلوي منبع جريان بستگي داره .
همونطور كه ميدونين V=R*I يعني براي موتور اگه ما نياز به دو برابر كردن ولتاژ داريم اين به اين معنيه كه يا تو جريان ثابت مقاومتو دو برابر كنيم و يا تو مقاومت ثابت جريانو دو برابر كنيم هر دوي اين دو كار هم ارز دو برابر كردن ولتاژه . مقاومت موتور كه ثابته ، مدار دوبرابر كننده ولتاژ درس حسابي و راحت نداريم ، پس تنها راه استفاده از منبع جريانه . منبع جرياني كه بشه جريانشو تغيير داد .
فكر كنم توضيحاتم منظورمو رسونده باشه.
خيليل ممنون از توجهتون .
سلام علي جان
از اينكه در حل مشكل دوستان دريغ نميكني سپاسگزارم
يه نقد دارم و اميدوارم كه سازنده باشه
نقل قول: يا تو مقاومت ثابت جريانو دو برابر كنيم هر دوي اين دو كار هم ارز دو برابر كردن ولتاژه . مقاومت موتور كه ثابته ، مدار دوبرابر كننده ولتاژ درس حسابي و راحت نداريم ، پس تنها راه استفاده از منبع جريانه . منبع جرياني كه بشه جريانشو تغيير داد .
البته به نظر من اين قسمت نياز به تجديد نظر داره
تغييرات ولتاژ و مقاومت مصرف كننده موجب تغيير در ميزان جريان عبوري از مصرف كننده مي شود و جز با افزايش ولتاژ و يا كاهش مقاومت راهي براي افزايش جريان وجود ندارد ، يعني جريان تابع اختلاف ولتاژ دوسر مصرف كننده و مقاومت آن مي باشد
پاينده باشي
سلام آقا علي.

بنده هنوز مهندس نشدم :d يه مبتدي بيشتر نيستم ، فقط مي خواستم بهتر بتونم تحليل كنم ...

نقل قول: ولي من منظورم از اينكه ميتونيد با تغيير مقاومت و يا تغيير ولتاژ ورودي مقدار جريان رو تغيير بدين ، مقاومت هاي دور آپ امپ هست و نه اينكه مقاومتي رو با موتورمون سري كنيم .

بله ، من اون مطلب رو براي تفهيم منبع جريان گفتم ، مي دونم منظورتون چي بود .

راستش من الكترونيكيم و از درس ماشين 1و 2 دل خوشي ندارم ...
رابطه درست يادم نمي ياد ، اما برطبق f=ilb گفته اتون رو قبول دارم و براي موتور جرياني كه ازش مي گذره مهمه تا بتونه نيرو رو ايجاد كنه و بچرخه و ...

اما فكر مي كنم در مورد منبع جريان اشتباه برداشت كرديد ... ، مگر اينكه عملا اين رو امتحان كرده باشيد ...
ببينيد كاربرد منبع جريان خيلي خيلي محدود هست ... ، اصلا نمي شه مثل منبع ولتاژ در نظرش گرفت ، يعني در اون سطح نيست ...
اگر واقعا منبع جريان وجود داشت گفتتون درست بود ، اما چيزي رو كه اسمش رو منبع جريان گذاشتيم ، اون منبع جريان به معناي واقعي نيست ... فقط يك رفتارهه كه وابستگي هاش رو به مدار پيش روش كم كرده ...
منبع جريان كجا ها استفاده داره ... ، مثلا در ساختار داخلي اپ امپ ، براي ايجاد بار فعال و ... ، استفاده هاش خيلي محدود هست و البته خودم هم اونجور كه بايد هنوز نتونستم دركش كنم ... !!


اگر جواب بده ، كه خيلي عاليه ... !
بابت مدار هم مرسي ، دستت درست .


موفق باشي.
يا علي.


سلام
ببخشيد . اون مداري گذاشتم براي منبع جريان متناوب بود . مدار منبع جريان مسقيم رو تو پيوست گذاشتم .
من مدارشو تو ورق حل كردم و به اين شرط رسيدم كه اگر R1*R2/Rf با R3 برابر باشه اون وقت جرياني كه از بار ميگذره فقط تابع R3 و Vi هست . و رابطه اون به اين شكله: IL=-Vi/R3
اما به يه مشكل بر خوردم و اونم اينه كه وقتي شبيه سازي ميكنم اين امر محقق نميشه . يعني وقتي RL رو تغيير ميدم جريان تغيير ميكنه .
به نظر شما مشكل من كجاست؟
[تصویر:  DC_Current_Source.jpg]
چیزی که به ذهنم میرسه :
۲تا باتری بذار و سریشون کن
یه اینورتر با فرکانس کار بالا استفاده کن٬هم سایز ترانس کمتر میشه و هم بازدهی اش بیشتره
نقل قول: الان اگه 12ولت DCبهش بدم چند ولت در خروجی تحویل می ده؟

برای محاسبه خروجی می تونید از نرم افزار pspice که کار باهاش آسونه
استفاده کنید.
خوب آخر مدار چند تا ترانزیستور اضافه کن تا آمپیر بره بالا
بادمه تا 5 آمپرم میشد ببری بالا ولی یکم الکترونیک باید بلد باشی
خوب بهترین راه ها برای شما:
1- استفاده از موتو گیریبکس آمپر پایین توان بالا
2- تعویض باتری ها (یکم پول بیشتر خرج کن)
3- استفاده از ترانس که دوستمون اشاره کردند

بعدشم مگه تعقیب خط چقد وزن داره!! یه آرمیچر کوچیکم بسه
(۰۱-مهر-۱۳۹۰, ۱۸:۳۱:۱۵)علي برقي نوشته است: [ -> ]سلام
ببخشيد . اون مداري گذاشتم براي منبع جريان متناوب بود . مدار منبع جريان مسقيم رو تو پيوست گذاشتم .
من مدارشو تو ورق حل كردم و به اين شرط رسيدم كه اگر R1*R2/Rf با R3 برابر باشه اون وقت جرياني كه از بار ميگذره فقط تابع R3 و Vi هست . و رابطه اون به اين شكله: IL=-Vi/R3
اما به يه مشكل بر خوردم و اونم اينه كه وقتي شبيه سازي ميكنم اين امر محقق نميشه . يعني وقتي RL رو تغيير ميدم جريان تغيير ميكنه .
به نظر شما مشكل من كجاست؟
[تصویر:  DC_Current_Source.jpg]
سلام
کار منبع جریان در مدارات عموما تبدیل نمودار منحنی به خط است مثلا تبدیل منحنی نمایی
شارز ودشارز خازن به خط- مشخصات انرا هم یکی از دوستان(sharin) بخوبی در چند بست بالاتر داده است

با توضیحاتی که شما ودوستان دادید مشخص میشود که شما دقیقا یک منبع ولتاز
ثابت یاهمان رگولاتور ولتاز نیاز دارید نه منبع جریان- اتفاقا در بارهایی مثل موتور (DC یا AC ) جریان کاملا متغیر و ولتاز ثابت است (یعنی باید باشد)ان که شما میگویید در زیر بار جریان افت میکند به علت کم بودن توان
باطری وافت ولتاز است وشما اگر همان لحضه ولتاز را اندازه بگیرید مبینید که
افت کرده واگر باطری مدار قدرت کافی داشت ولتاز افت نمیکرد ومیتوانست جریان
چند برابر به موتور تحویل دهد یعنی اینکه چاره این ارتباطی به منبع جریان ندارد
شما یا میتوانید از باطری قدرتمندتر برای یک ولتاز وتوان تقریبا ثابت استفاده کنید ویا باطری با چند ولت اضافه ولی همراه با یک رگولاتور ولتاز
مثل LM317 یا L200 ویا از بهترین روش مرسوم یعنی PWM که توسط یک AVR
کوچک هم قابل اجرا است استفاده کنید اگر هم از اب امب استفاده میکنید اب امب باید یک ورودی اش ولتاز مرجع باشد ویک ورودی اش فیدبک از بار تابتواند ولتاز را ثابت نگهدارد


(این مدار اب امب شما اشتباه است شما دو فیدبک مثبت ومنفی برای مدار گذاشته اید
وانتظار جواب قابل قبول از خروجی دارید به این صورت شبیه سازهم نمی تواند تحلیل کند
مدارتان هم منبع ولتاز است وهم منبع جریان واین تناقض است)

موفق باشید
صفحه‌ها: 1 2 3