ايران ويج

نسخه‌ی کامل: هیتر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام.
من میخوام برای کار با قطعات SMD یک هیتر هوای داغ بخرم.
اما یک جایی توی اینترنت توی آموزش های انگلیسی،دیدم یارو میخواست یک آی سی اس ام دی رو با هیتر لحیم کاری کنه.اول یک تپه خمیر قلع برداشت و یک خط کشید روی جای پایه های آی سی!بعد آی سی رو گزاشت روش و با هیتر داغ کرد و توی عکس نهایی همه ی پایه های آی سی خیلی تمیز لحیم کاری شده بودند بدون این که هیچ اتصالی به هم داشته باشند.در صورتی که قبل از این کا با هیتر داغشون کنه همشون با خمیر قلع به هم وصل شده بودند!
میخواستم بدونم قبل از داغ کردن با هیتر باید با یک چیز تیز بین پایه ها شیار درست کنیم یا خودشون موقع کار که داغ میشن از هم جدا میشن و میچسبن به پایه ها؟
در ضمن،در کل هیتر بخرم خوبه یا نه؟
توی شهر ما من فقط یک مغازه دیدم که هیتر داشت و اون هم دو نوع هیتر کویک داشت. یکی 90 تومنی و یکی 145 تومنی.من برای 90 تومنیه دندون تیز کردم...
یاشاسین

هیتر فقط برای جدا کردن قطعات smd لازمه , و برای چسباندنشون لازم نیست

با یک هویه نوک تیز (نازک) براحتی میشه قطعات smd رو لحیم کاری کرد ...

در ضمن شیار باز کردن و ... هم لازم نیست و همچنین بدون خمیر قلع هم میشه با همین سیم لحیم معمولی لحیمش کرد

فقط کافیه که بعد از لحیم کاری برای جدا کردن شیار پایه ها از هم , از مایع فلاکس و فتیله لحیم استفاده نمایید!!

هیتر هم بیشتر برای تعمیر کاران موبایل لازمه < * / * >

----------------------------------------------------------------------
خویشتن و مردم را هنگامی میشناسی که تنها شوی (ارد بزرگ)
(۲۷-دى-۱۳۹۰, ۱۲:۴۵:۱۵)رسول نوشته است: [ -> ]یاشاسین

هیتر فقط برای جدا کردن قطعات smd لازمه , و برای چسباندنشون لازم نیست

با یک هویه نوک تیز (نازک) براحتی میشه قطعات smd رو لحیم کاری کرد ...

در ضمن شیار باز کردن و ... هم لازم نیست و همچنین بدون خمیر قلع هم میشه با همین سیم لحیم معمولی لحیمش کرد

فقط کافیه که بعد از لحیم کاری برای جدا کردن شیار پایه ها از هم , از مایع فلاکس و فتیله لحیم استفاده نمایید!!

هیتر هم بیشتر برای تعمیر کاران موبایل لازمه < * / * >

----------------------------------------------------------------------
خویشتن و مردم را هنگامی میشناسی که تنها شوی (ارد بزرگ)
کاربرد مایع فلاکس چیه؟
در ضمن درباره ی فیتیله لحیم تا حالا چیزی نشنیدم!
آخه من دستم خیلی بد میلرزه و حتی DIP رو هم راحت نمیتونم با هویه لحیم کاری کنم.



اگه هیتر بخرم بهتره یا به جاش یک اسکوپ بخرم؟
مایع فلاکس بیشتر کارش روان سازی هستش و همچنین نمیذاره پایه ها بهم بچسبند ...

فتیله لحیم هم بیشتر تعمیر کارهای موبایل استفاده می کنند که کارش جذب لحیم اضافی هستش!!

در مورد خرید هم باید بگم که هیتر با اسیلوسکوپ کارشون زمین تا آسمون با هم فرق دارند و همچنین قیمتشون

باید ببینید کدومش بیشتر به کارتون میاد!!

هیتر حدود 100 تومنه و اسیلوسکوپ آنالوگ 2 کاناله ساده حدود 300 تومن (ممکنه کمی بالا یا پایین هم باشه!!)


در کل بدون اونا هم میشه کار آدم راه بیفته , مگر در موارد اختصاصی < * .... * >

-------------------------------------------------------------------
دقت بیش از حد وسواس است که آن نیز ناپسند است (نیوتن)
هیتر که می خری کنارش یه هویه سوزنی هم بگیر یا از این هیترایی بخر که کنارشون هویه سوزنی هم هست.
برای لحیم کاری قطعات SMD با هویه سوزنی راحتره
در کل این هویه ها با توجه به کاری که داری میتونی دماشونو تغییر بدی
برای لحیم کاری هم اول جای قطعه رو قلع اندود کن بعد یه کم فلکسی بزن بعد قطعه رو بزار روی محل با هیتر بگیر روش یا با هویه سوزنی تک تک پایه ها رو لحظه ای داغ کن تا لحیم شه.
فقط سعی کن از قلع کمی استفاده کنی،اگه زمان استفاده از قلع پایه ها بهم چسبیدن نگران نباش فلکسی که بزنی درست میشه.
سلام.

دوستان قلع اندود كردن ، ابزار خاصي دارهه ؟
توضيحي ، مقاله اي ... ، هر چي دمه دسته دريغ نكنيد Biggrin

بعد اين آي سي هاي 100 پايه و بالا تر رو هم مي شه با نوك هويه ي SMD و همين هويه 40W ها لحيم كرد ؟

+ با چه دستگاهي چاپ سبز و ... رو مي زنن و بجز كارگاه ها كيا مي تونن انجام بدن ؟!

مرسي.

موفق باشيد.
يا علي.
مرتضی جون برای قلع اندود کردن باید دستگاه وان قلع یا همون حمام قلع داشته باشی که سایزهای مختلفی همچون 3 سانتی , 5 سانتی و 10 سانتی و ... داره

[تصویر:  n-j.jpg]

برای هویه کاری قطعات smd , هویه 40 وات مناسب نیست و ممکنه باعث خرابی (سوختن) آی سی بشه و بهتره از هویه های وات پایین تر با نوک ظریف استفاده بشه!!


در مورد چاپ سبز هم اول برد متالیزه و ...که آماده جاگذاری قطعات شده و سوراخکاری و ... شده رو رنگ میکنن و بعد از جاگذاری قطعات برد را قلع اندود می کنن ...

دستگاهشم بزرگه و خیلی گرون !!

اما خودت هم میتونی بعد از زدن بردت با اتو و اسید و ... رنگش کنی (رنگ مخصوص هم فکر کنم بتونی از لوازم فروشیهای الکترونیک تخصصی پیدا کنی!!)

[تصویر:  1eeutitaslx6ob9pva.jpg]

[تصویر:  vkjie470utowb4kp1h56.jpg]

[تصویر:  xqcii373kvs7e089auqp.jpg]


-------------------------------------------------------------------
هر کس مرتکب اشتباهی نشده , اکتشافی هم نکرده (گالیله)
مرسي رسول جان ...

مگر حمام قلع براي كاراي منتاژبرد و لحيم كاري قطعات به صورت يكجا نيست ؟!
بنظرم قلع اندود كردن فرق مي كنه ... ، اشتباه مي كنم ؟
اون متاليزه دقيقا چه مرحله اي مي شه ؟

نقل قول: برای هویه کاری قطعات smd , هویه 40 وات مناسب نیست و ممکنه باعث خرابی (سوختن) آی سی بشه و بهتره از هویه های وات پایین تر با نوک ظریف استفاده بشه!!

وات پايين تر هم هست ؟!
مثلا چند وات ، من كمترين واتي كه ديدم 30 وات بود ... !
هنوز كمتر هم هست ؟ بعد قلع رو سري مي تونه ذوب كنه ؟!

نقل قول: اما خودت هم میتونی بعد از زدن بردت با اتو و اسید و ... رنگش کنی (رنگ مخصوص هم فکر کنم بتونی از لوازم فروشیهای الکترونیک تخصصی پیدا کنی!!)
اگر بشه كه خيلي خوبه ...
چاپ راهنما هم مي شه خودمون بزنيم ؟
بغير از رنگ سياه ، مثلا سفيد .

مرسي.

يا علي.
دقیقا منظورتون از قلع اندود کردن چیه (واسه چه کاری) ؟؟

اگه منظورتون مسیرهای روی برده که با همین وان قلع هم میشه اینکارو کرد و همچنین برای لحیم قطعات به روی برد ...


متالیزه هم به بردهای دو رو گفته میشه < * - * >


معمولا 30 وات مرسوم تره ... اما 20 وات هم شنیدم (البته اگه از اون وات متغیرها داشته باشی بهتره)

آره ... وات پایین هم بخوبی لحیم رو ذوب میکنه ... اما سیم لحیم مخصوص smd یکم نازکتره و بیشتر موبایل کارها ازش استفاده میکنند ...

مثل نمره 0.3 و 0.4 و ...


در مورد چاپ دستگاهی و ... هم زیاد اطلاعات ندارم , چون بیشترشون صنعتیه و به کارم نمیاد

-------------------------------------------------------------------
تاجر شدن آسان است , ولی تاجر ماندن هنر (مثل سوئیسی)
هر قسمت از برد مدارچاپی که به قلع آغشته کنیم (حالا چه داخل "حوضچه قلع" چه با هویه قسمتی از برد رو قلع بزنیم)، رو قلع اندود کردن میگن.

برای لحیم کاری آی سی های 100پایه بهتره از هیتر استفاده کنی. "بعد از قلع اندود کردن محل، آی سی رو بزار،سر هیتر مناسب رو بزن سر هیتر و بگیر روی پایه های آی سی".

متالیزه برای بردهای چند لایه استفاده میشه و لایه ها رو بهم ارتباط میده مثلا:اگه یه سوراخ توی دوتا از لایه ها استفاده شده پس باید این دو لایه از محل این سوراخ بهم وصل بشن.
ماده ای هم که برای متالیز کردن استفاده میشه فکر میکنم آلیاژی از نقره باشه.

برای چاپ سبز هم میتونی از لامینت استفاده کنی،
1-لامینت رو روی برد میچسبونی، 2-طرح مدار رو باید به صورت عکس رادیولوژی چاپ کنی و روی برد که لامینت چسبوندی قرار بدی. 3-نور مهتابی uv بهش می تابونی "قسمتایی که نور خورده تثبیت میشه" 4-توی اسید مخصوصش میزاری تا لامینتای اضافه پاک شه.

با چاپ سیلک هم میتونی مدار چاپیتو بزنی.
خط راهنمای سفید هم با همون سیلک زده میشه..

موفق باشی.