سلام..
دوسته من چقد شما توی این مدت مدار بستین!!!!
یه نقشه شماتیک از کلید کولر بزار ببینم به چه صورته..من زیاد دقت نکردم...
خودمون هم کولر ابی نداریم که برم بینم..
موفق باشی..
سلام.
منظورتون رو براي گذاشتن مقاومت متوجه نشدم !
ببينيد رله فقط يه خط رو قطع و وصل مي كنه ، وظيفه ي جريان دهي و تامين ولتاژ با اون نيست ...
معمولا از 1 فاز چند تا موتور رو تامين نمي كنن ، چون تعادل بين فاز هاي ديگه به هم مي خورهه .
پس براي هر موتور يه منبع جدا گونه لازمه كه به كولر وصله ، يك رله هم در اين مدار سري مي شه ...
ما اينجا از كولر آبي استفاده نمي كنيم . اما با توجه به چيزاي كمي كه تو ذهنم هست و شما گفتيد ، 2 سرعت براشون موجود هست.
چون موتور AC هست ، كنترل سرعتش به كل با DC فرق مي كنه .
در اين موتور ها احتمالا 2 هسته وجود داره ، هسته ي اولي كه دور كم هست و هسته ي دومي كه سرعتش بالاترهه .
سوئيچ كردن بين اين حالت ها ملاحظه داره و فكر مي كنم مدارش در خود كليد موجود باشه ...
فكر كنم اينطوريه كه شما از حالت خاموش نمي تونيد بريد روي حالت سرعت زياد. اول بايد سرعت كم فعال شه و بعد بره رو سرعت زياد ( كه وسط اين دو عمل ، فكر كنم موتور بايد خاموش بشه )
حالا اگر خوده كليد اين مدار ها رو داشته باشه ،شما اوله كار روي سرعت زياد هم بزنيد ، خودش اتوماتيك اين فرايند رو طي مي كنه ...
باز مي گم ، فكر مي كنم اينطوري باشه ...
اما اصلا ربطي به مقاومت اينا ندارهه ... داستان موتور AC چيز ديگست ...
نقل قول: در واقع ساده ترین حالت برای سوال من همین هست
که آیا من یک موتور AC 220 ولت رو میتونم براش 4 تا حالت دور موتور ایجاد کنم ؟
دقیقا مثل همون دیمر خودمون دیگه ، فقط به جای ولوم میخوام 4 تا دکمه داشته باشه
در يك كلمه خدمتت عرض كنم كه " نه " نمي شه.
فقط همين 2 تا دور رو داره و سرعتش ربطي به كاهش ولتاژ و ... هم ندارهه ...
در واقع مثل اينه كه 2 تا موتور در يك موتوره !!
اگر بخواي سرعت هاي ديگه هم داشته باشي ، باز بايد هسته به موتور اضافه بشه ، كه كار كارخانه هست.
حتي 3 تا هسته هم فكر كنم جا نشه ... ، در نتيجه همينه كه هست ...
اگر بچه هاي قدرت رو گير بياري ، مي تونن ريز و پيزش رو بهت بگن ...
در مورد اون مقاومته هم بگم ،براي موتور DC ، تلفات رو خيلي زياد مي كنه و اصلا از اين روش استفاده نمي شه در عمل.
براي موتور AC هم ، تنها در صورتي كه به سيم هاي روتور دسترسي داشته باشي مي توني با 3 تا مقاومت متغيير يه كنترل سرعتي تا حدودي داشته باشي ...
موتورهاي از نوع سيم پيچي شده ممكنه اين قابليت رو داشته باشن.
نوع ديگه قفس سنجابي هست كه كلا ساختارش فرق مي كنه و براي اين ديگه هيچ كاري نمي شه كرد ...
فكر كنم موتور مورد نظر شما هم از اين نوع باشه ... ( البته مهم نيست )
نقل قول: در يك كلمه خدمتت عرض كنم كه " نه " نمي شه.
فقط همين 2 تا دور رو داره و سرعتش ربطي به كاهش ولتاژ و ... هم ندارهه ...
در واقع مثل اينه كه 2 تا موتور در يك موتوره !!
اگر بخواي سرعت هاي ديگه هم داشته باشي ، باز بايد هسته به موتور اضافه بشه ، كه كار كارخانه هست.
حتي 3 تا هسته هم فكر كنم جا نشه ... ، در نتيجه همينه كه هست ...
اگر بچه هاي قدرت رو گير بياري ، مي تونن ريز و پيزش رو بهت بگن ...
در مورد اون مقاومته هم بگم ،براي موتور DC ، تلفات رو خيلي زياد مي كنه و اصلا از اين روش استفاده نمي شه در عمل.
براي موتور AC هم ، تنها در صورتي كه به سيم هاي روتور دسترسي داشته باشي مي توني با 3 تا مقاومت متغيير يه كنترل سرعتي تا حدودي داشته باشي ...
موتورهاي از نوع سيم پيچي شده ممكنه اين قابليت رو داشته باشن.
نوع ديگه قفس سنجابي هست كه كلا ساختارش فرق مي كنه و براي اين ديگه هيچ كاري نمي شه كرد ...
فكر كنم موتور مورد نظر شما هم از اين نوع باشه ... ( البته مهم نيست )
با سلام
نه اتفاقا امکان پذیر هست، نمونش موتور جاروبرقیه، اگه دیده باشید این جاروهای جدید یک لغزنده دارن که سرعت موتور رو کنترل میکنه ، اگه اصرار داشته باشیم که موتور 4 حالته باشه فقط کافیه به جای پتانسیومتر متصل به لغزنده 4 تا مسیر با مقاومت های مختلف قرار بدیم و برای کنترل سرعت یکی از این مسیر های مقاومتی رو انتخاب کنیم
خب از یه دیمر دیجیتال استفاده کن!!!
نقل قول: با سلام
نه اتفاقا امکان پذیر هست، نمونش موتور جاروبرقیه، اگه دیده باشید این جاروهای جدید یک لغزنده دارن که سرعت موتور رو کنترل میکنه ، اگه اصرار داشته باشیم که موتور 4 حالته باشه فقط کافیه به جای پتانسیومتر متصل به لغزنده 4 تا مسیر با مقاومت های مختلف قرار بدیم و برای کنترل سرعت یکی از این مسیر های مقاومتی رو انتخاب کنیم
گفتم كه ، موتور هاي AC چند نمونه دارن. نوعي كه تو جاروبرقي هست آيا با نوع كولر آبي يكي هست ؟!
مدلي كه سيم هاي روتورش در دسترس هست رو مي شه با مقاومت متغيير ، سرعتش رو كنترل كرد. اين نوع موتور هم نوع سيم پيچي شده هست.( احتمالا ، دقيق نمي دونم )
مدلي رو كه گفتم نمي شه ،مثل قفس سنجابي هست كه سيم هاي روتورش در دسترس نيست و ساختارش كلا متفاوت هست.
پست هاي قبليم رو بخونيد توضيح دادم.
موفق باشيد.
نقل قول: :در واقع ساده ترین حالت برای سوال من همین هست
که آیا من یک موتور AC 220 ولت رو میتونم براش 4 تا حالت دور موتور ایجاد کنم ؟
دقیقا مثل همون دیمر خودمون دیگه ، فقط به جای ولوم میخوام 4 تا دکمه داشته باشه
ایشون این سوال رو پرسیدن و شما فرمودید
نقل قول: در يك كلمه خدمتت عرض كنم كه " نه " نمي شه
منم این برداشتو کردم که در کل این کارو نشدنی میدونید
برای انواع مختلف موتورهای ac روش های گوناگونی وجود داره که توی این عکس قابل مشاهده هست.
نقل قول: با سلام
نه اتفاقا امکان پذیر هست، نمونش موتور جاروبرقیه، اگه دیده باشید این جاروهای جدید یک لغزنده دارن که سرعت موتور رو کنترل میکنه ، اگه اصرار داشته باشیم که موتور 4 حالته باشه فقط کافیه به جای پتانسیومتر متصل به لغزنده 4 تا مسیر با مقاومت های مختلف قرار بدیم و برای کنترل سرعت یکی از این مسیر های مقاومتی رو انتخاب کنیم
نقل قول: خب از یه دیمر دیجیتال استفاده کن!!!
سلام سلام
ببخشید آقا من لینک این تاپیک رو گم کرده بودم
نقل قول: اگه اصرار داشته باشیم که موتور 4 حالته باشه فقط کافیه به جای پتانسیومتر متصل به لغزنده 4 تا مسیر با مقاومت های مختلف قرار بدیم و برای کنترل سرعت یکی از این مسیر های مقاومتی رو انتخاب کنیم[/
آی خدا بگم رفتگان شما رو بیامرزه
من دقیقا همینو میخوام
ولی آخه چطور پتانسیومتر رو بردارم و بجاش مقاومت بذارم ؟
درواقع تمام مشکل من این هست که میخوام یک دیمر داشته باشم که پتانسیومترش رو دربیارم و بجاش 4 تا مقاومت برای ایجاد 4 حالت درست کنم
ولی خوب این 4 تا مقاومت رو چطور باید وصل کنم اونو نمیدونم[/
b]
[b]به خدا زکات علم آموختن و خمس آن یاد دادن است
آی مردم جان هر کی دوست دارید بیایید خمس و زکاتتون رو بدید دیگه
سلام بر مهندسین گران
موتور کولر آبی از نوع دو قطبی و کنترل سرعتی که از روی کلید ها انجام میشه به علت تغییر در تعداد قطب
که کار سیم پیچی.
البته کنترل سرعت موتورهای ac بر اساس فرکانس که یا با تعداد قطب انجام میشه یا با درایور تغییر فرکانس
در مورد موتور جاروبرقی اگر کمی دقت کنین متوجه dc بودنش میشین البنه مدل های کنترل دوردار
با وقاومت نمیشه برای موتور ac کنترل دور درست کرد.
بهترین حالت این که سیم پیچی رو 4 قطبی کنین بعد از رله میشه استفاده کرد 4قطبی کردن هم لازم کاملا سیم پیچی بشه و قبلش محاسبه کنین تعداد شیارههای استاتور کافی باشه.
ایام خوش