۱۸-اردیبهشت-۱۳۹۱, ۱۳:۵۶:۴۷
باتری های لیتیوم یا لیتیوم-یون امروزه به شکل گسترده ای برای تامین انرژی گجت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. اما این ماده در طبیعت چندان فراوان نیست و به همین دلیل قیمت بالایی دارد. محققان دانشگاه ژاپن برای حل این مساله به دنبال استفاده از باتریهای سدیم-یون هستند که از ترکیب فلزی جدیدی برای الکترود بهره می برد.
آنها با ترکیب اکسید آهن، اکسید سدیم و اکسید منگنز توانسته اند باتری سدیمی تولید کنند که تقریبا همانند یک باتری لیتیوم-یون شارژ نگه داشته و ماده اولیه آن هم بسیار فراوان تر است. برای ساخت این باتری، تیم تحقیقاتی مواد مذکور را به صورت پودر با یکدیگر مخلوط کرده و برای ۱۲ ساعت در دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد قرار دادند. نتیجه این فرایند ماده ای بود که به عنوان الکترود مثبت باتری استفاده شده و در الکترود منفی هم فلز سدیم قرار گرفته است.
این باتری ها به جای عناصر گرانقیمتی همچون نیکل و کبالت از آهن استفاده می کنند. البته این باتری تنها تا ۳۰ بار شارژ قابل استفاده است و نشان می دهد که باتری سدیم-یون هنوز راه زیادی تا اسمارت فون، تبلت یا ماشین الکتریکی (EV) شما دارد.
آنها با ترکیب اکسید آهن، اکسید سدیم و اکسید منگنز توانسته اند باتری سدیمی تولید کنند که تقریبا همانند یک باتری لیتیوم-یون شارژ نگه داشته و ماده اولیه آن هم بسیار فراوان تر است. برای ساخت این باتری، تیم تحقیقاتی مواد مذکور را به صورت پودر با یکدیگر مخلوط کرده و برای ۱۲ ساعت در دمای ۹۰۰ درجه سانتی گراد قرار دادند. نتیجه این فرایند ماده ای بود که به عنوان الکترود مثبت باتری استفاده شده و در الکترود منفی هم فلز سدیم قرار گرفته است.
این باتری ها به جای عناصر گرانقیمتی همچون نیکل و کبالت از آهن استفاده می کنند. البته این باتری تنها تا ۳۰ بار شارژ قابل استفاده است و نشان می دهد که باتری سدیم-یون هنوز راه زیادی تا اسمارت فون، تبلت یا ماشین الکتریکی (EV) شما دارد.