سلام دوستان خسته نباشید
من یه پروژه چپگرد راستگرد واسه موتور ac با میکرو طراحی کردم ولی برای تامین جریان راه انداز موتور به مشکل برخوردم!
موتورهام موقع راه اندازی جریان زیادی تا 40 آمپر میکشن!
دوستان ایده ای برای تامین این جریان دارن؟
با ماسفت میشه همچین جریانی روتامین کرد؟
با ترایاک میشه.
ولی به نظر من از رله استفاده کن.
(۰۹-فروردین-۱۳۹۲, ۱۳:۵۰:۳۲)رسول نوشته است: [ -> ]ولتاژت 220 هستش؟
آره 220 ولته
(۰۹-فروردین-۱۳۹۲, ۱۴:۰۸:۰۴)h.unique نوشته است: [ -> ]با ترایاک میشه.
ولی به نظر من از رله استفاده کن.
استفاده از ترایاک فکرخوبیه
به نظرت میشه همچین جریانی ازش کشید؟
من نه استفاده نکردم.
چون من رله رو به ترایاک ترجیه میدم.
ولی میدونم ترایاک از نوع جریان متوسط ولتاژی معادل 1000 ولت با جریانی حداکثر 40 آمپر از خودش عبور میده.
حالا چرا از رله استفاده نمیکنی؟
آخه 40 آمپر خیلی زیاده!!
مگه موتورت چیه؟
نکنه یه نیروگاه کوچیک داری میزنی
البته این جریان لحظه ای هستش
حالا جریان اصلی که موقع کار کردن میکشه چقدره؟
با ماسفتهای قدرت میشه براحتی اینکار رو کرد
منم می خواستم ترایاک رو پیشنهاد بدم
زیاد معمول نیست استفادش اما به امتحانش میارزه .. فقط باید آمپر بالاشو پیدا کنی
رله برای اینکار ضعیفه
میتونین بجاش از کنتاکتور استفاده کنین
(۰۹-فروردین-۱۳۹۲, ۱۴:۴۴:۴۰)h.unique نوشته است: [ -> ]من نه استفاده نکردم.
چون من رله رو به ترایاک ترجیه میدم.
ولی میدونم ترایاک از نوع جریان متوسط ولتاژی معادل 1000 ولت با جریانی حداکثر 40 آمپر از خودش عبور میده.
حالا چرا از رله استفاده نمیکنی؟
واسه چپگرد و راستگرد کردن با جریان پایین بارله میشه ولی 40 آمپر فکر نکنم
(۰۹-فروردین-۱۳۹۲, ۱۴:۴۵:۳۸)رسول نوشته است: [ -> ]آخه 40 آمپر خیلی زیاده!!
مگه موتورت چیه؟
نکنه یه نیروگاه کوچیک داری میزنی
البته این جریان لحظه ای هستش
حالا جریان اصلی که موقع کار کردن میکشه چقدره؟
با ماسفتهای قدرت میشه براحتی اینکار رو کرد
منم می خواستم ترایاک رو پیشنهاد بدم
زیاد معمول نیست استفادش اما به امتحانش میارزه .. فقط باید آمپر بالاشو پیدا کنی
رله برای اینکار ضعیفه
میتونین بجاش از کنتاکتور استفاده کنین
والا رسول جان این موتورها واسه غلتک هستن
جریان کاری رو نمیدونم چقدره فقط لحظه راه اندازی 40 آمپر میکشه
استفاده از ماسفت هم خوبه
باید بشینم دوباره یه مدار چپگرد و راستگرد با تنظیم سرعت واسش طراحی کنم
سلام امید جان.
احتمالا کنتورتون دود نکرد. فک کنم کنتور کارخونه بوده که نزده بالا.
راسی داش امید جریان لحطه ای رو که با چشم نمیشه دید چطور گرفی؟؟
1.جریان عادیشو هم اندازه بگیر ببینیم چنده؟؟ کنجکاو شدم.
با رله هم میشه مشکلی خاصی فک نکنم پیش بیاد.
کنتاکتور Ac هم ارزون حدود 20 تومن!!
نکته مهم اگر برای محیط کارخونه یا جایی که باید خیلی ایمن باشه کنتاکتور بزار تنگش نه رله.
تریاک هم بدک نیس اما من ماسفت ترجیح میدم چون واقعا یه چیز دیگه اس.
حتی موتورهای چند کیلو واتی رو هم با ماسفت راه اندازی میکنن!! دلایلشم که میدونین دیگه.... .
پلی رو هم که میخوای ببندی ترکیب n و p ببند بهتر جواب میگری.
در کل من عاشق بحث روی موتورم
(۱۰-فروردین-۱۳۹۲, ۰۰:۱۱:۱۴)akbar8 نوشته است: [ -> ]با رله هم میشه مشکلی خاصی فک نکنم پیش بیاد.
البته رله با این آمپر زیاد مرسوم نیست
اگر هم باشه بعد از مدتی کنتاکتهاش بهم میچسبن
اما کنتاکتور کلا برای کارهای صنعتی آمپر بالا خیلی مناسبه
قیمتش هم در برابر قیمت اون موتورها و ... اصلا به چشم نمیاد
اره رسول جون کاملا موافقم.
اما من معمولا چون پولم نمیرسه کنتاکتور بخرم البته دی سی:). میرم رله بوق کامیون میخرم حدودا 40 امپر 70 امپر هسش.
اتومات استارت اتومبیل موتور سیکلت هم بدک نیس. اما تک کنتاکت و باید یه جا هرله دوتا اتومات بزاری. کلا رله و اتومات مشکلات ریاد دارن. مثل همون چسبیدن.کلا این چیزا ریسک.
اما کنتاکتور و ماسفت کاملا صنعیته و اصلا خراب نمیشه.
سلام
اکبرجان این پروژه رو دارم واسه یه کارخانه شن و ماسه کار میکنم و خودم حتی موتورها رو از نزدیک ندیدم!
این اطلاعات ورئیس کارخانه بهم داده و فقط میدونم جریان لحظه ایش 40 آمپره
ممنون از همگی خیلی کمک کردید
برم کمی روش کار و تحقیق کنم ببینم چی میشه