سلام!
نمی دونم این سوال رو جای درستی مطرح کردم یا نه ، ولی به هر حال:
نمی دونم حتما تا حالا دورسنج ماشین یا همون دور موتور رو دیدید که هر چی گاز می دیم دور موتور ماشین رو به ما نشون می ده که البته اکثرا به صورت مکانیکی(عقربه ای)کار میکنه.حالا من خواستم یکی از اونها رو به صورت دیجیتالی خودم طراحی کنم و یه مدار آماده اون رو هم گیر اوردم که متاسفانه جواب نداد!
اما مکانیزم کاری این وسیله اینه که میاد و تعداد پالس هایی که از موتور میاد(کوئل)رو در یک زمان مشخص(مثلا یک ثانیه) شمارش میکنه و به واسطه اون دورموتور رو به ما نمایش می ده ، در واقع هر چی تعداد این پالس ها بیش تر باشه طبیعتا دورموتور هم بیش تر خواهد بود!
حالا دوستان می تونند راهنمایی کنند که برای این کار(شمارش پالش) از چه مداری استفاده کنم.ضمنا همونطور که گفتم یک مدار رو قبلا بستم که متاسفانه یکی از مقاومت های اون(15 اهم) اول کار میسوزه:
(۱۵-خرداد-۱۳۹۲, ۲۰:۳۶:۰۴)ترانسپورتر نوشته است: [ -> ]حالا دوستان می تونند راهنمایی کنند که برای این کار(شمارش پالش) از چه مداری استفاده کنم.ضمنا همونطور که گفتم یک مدار رو قبلا بستم که متاسفانه یکی از مقاومت های اون(15 اهم) اول کار میسوزه:
سلام
اگه پالس خروجی رو بصورت آماده در دست دارین بهترین راه اینه که بدینش به میکرو و ...
حتی میتونین به جای آمپر متر عقربه ای از ال سی دی استفاده کنین (البته با میکرو) که زیباتر و دیجیتالتر هم میشه
در مورد اون مقاومت هم بهتره از یک مقاومت وات بالا مثل مقاومت آجری 5 وات با همون رنج 15 اهم استفاده نمایین
سلام ، خیلی ممنون.در مورد مقاومت اینکارو کردم و یه مقاومت 1 وات گذاشتم ولی بازم رفت اون دنیا!
فعلا کاری به نحوه نمایش نداریم ، مهم اینه که بتونیم پالس ها رو شمارش کنیم ، همین ! بقیش رو میشه حل کرد!
بعدشم شما از مدار بالا سر در میارید؟ یعنی می دونید آی سی 555 چکار می کنه و کلا مدار؟
در مورد میکرو برنامه ای سراغ دارید؟!
اگه پالس دستمون باشه برنامه میکرو که کاری نداره ...
فقط اولش باید اون پالسی که از خود موتور میاد رو بدونیم که چطوریه؟
شما خودتون تستش کردین؟
سیمش چطوریه؟
2 تا سیم داره یا اینکه از اون فنری ها هستش مثل مال پدال گاز اتومبیل و ...
اگه عکسی از سر اون سیم که به قسمت عقربه وصل میشه بذارین همه چی روشن میشه برامون ..
همچنین اگه سیمش الکتریکی بود بهتره با مولتی متر تست کنین و خروجی هاشو بگین تا بهتر بتونیم کمکتون کنیم
شما به جای زنر 9 ولت و اون مقاومت 15 اهم یه رگولاتور 9 ولت بزار
یا مقداری مقاومت رو بیشتر بکن
نگاه کنید ، فکر نمی کنم چیز خاصی باشه ، حتما می دونید که توی ماشین با جرقه شمع ها پیستون بالا و پایین می ره و بقیه ماجرا! ولتاژ سر شمع ها از کوئل میاد که مدام قطع و وصل میشه ، حالا چه جوری ولتاژ سر شمع قطع و وصل میشه؟توضیح می دم:
کار پلاتین اینه که میاد به کوئل میگه کی برق به شمع ها بده ، کی نده!این کارو به وسیله سیم منفی کوئل انجام می ده ، یعنی پلاتین مدام با قطع و وصل ولتاژ حدود 12 ولت به کوئل می گه که الان برق بده! حالا ما با شمارش این قطع ها وصل ها که یک ولتاژ حدود 12 ولت هست می تونیم میزان دور موتور رو بفهمیم که کاملا واضحه که هر چی ما بیش تر گاز می دیم پلاتین هم بیش تر از کوئل درخواست برق می کنه چون با گاز دادن بیش تر جرقه های بیش تری هم برای شمع ها نیاز هست.
نقل قول: شما به جای زنر 9 ولت و اون مقاومت 15 اهم یه رگولاتور 9 ولت بزار
یا مقداری مقاومت رو بیشتر بکن
شما می دونید مدار چه جوری کار می کنه؟
خروجیش رو نگفتین دوتا سیم داره؟
پس اگه 12 ولت رو هی قطع و وصل میکنه اینجوری راحته
فقط کافیه اون پالس 12 ولتی رو توسط مقاومت بدین به ترانزیستور و یا اپتوکوپلر بعد خروجی اپتوکوپلر رو بدین به میکرو تا پالسها رو بشماره
شمارش پالس هم میتونین با دستورهای ساده ای مثل INCR انجام بدین و روی ال سی دی نمایش بدین
یک دونه سیم بیش تر نداره!
اگه توی نقشه رو هم نگان کنید می بینید که نقشه کلا به سه جا وصل میشه.یک مثبت و منفی داره که مال خود مدار هست و یک سیم منفی تکی داره که ورودی مدار هست و در واقع پالس رو از اونجا می گیره...
(۱۶-خرداد-۱۳۹۲, ۱۳:۲۶:۳۸)ترانسپورتر نوشته است: [ -> ]نقل قول: شما به جای زنر 9 ولت و اون مقاومت 15 اهم یه رگولاتور 9 ولت بزار
یا مقداری مقاومت رو بیشتر بکن
شما می دونید مدار چه جوری کار می کنه؟
نه
ولی مشکل داغ کردن جریان اضافه هست که البته نباید باشه!
یا شما سیم ها رو اشتباه وصل می کنی
یا ولتاژی که میگیری بیش از این حرف هاس!
افزایش مقاومت جریان رو کم می کنه پس !
میشه مطمئن بود که مداری که گذاشتم ایرادی نداره؟ توی پریتیوس میشه تست کرد؟!
ببخشید ، آخرش باید چکار کنم؟
این مدار رو درستش کنم تا راه بیفته یا یه مدار از اول طراحی کنم؟
از کجا میشه فهمید نوع این پالس چیه؟