ايران ويج

نسخه‌ی کامل: افت ولتاژ درایور ماسفت قدرت
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام دوستان
من یک درایور پل H موتور DC با استفاده از چهار عدد ماسفت IRFP150N درست کردم . مشکل اینجاست که موتور باید با جریان 120 میلی امپر کار کنه ولی عملا 90 میلی امپر بیشتر نمیکشه و سرعتش به مراتب پایین هستش . موتور 24 ولت هستش . البته زمانی که ولتاژ تحریک گیت ماسفت ها رو به 27 ولت :surprised: می رسونم مشکل حل می شه . جالب اینجاست که ولتاژ موتور رو که زیاد می کنم هیچ تغییری در سرعت ایجاد نمیشه .
یک ازمایشی که انجام دادم این بود که با استفاده از یک عدد ماسفت IRFP150N موتور رو راه اندازی کردم البته موتور رو روی درین ماسفت سوار کردم . و با ولتاژ تحریک 5 ولت ، برای گیت موتور مثل مرد به درستی کار می کرد . دوباره برگشتم سر درایور پل دیدم مثلا توی چپگرد اون ماسفتی که موتور به سورسش وصل شده ، بین درین سورسش 0.5 ولت افت ولتاژه و ماسفت سر راه بعدیش هیچ افت ولتاژی نداره .
طبق دیتاشیت این نوع ماسفت :
ولتاژ درین سورس 100 ولت
جریان درین 42 امپر
و مقاومت درین سورس (ON ) در حدود 0.036 اهم هستش
دوستان برای رفع این مشکل چه راه حلی پیشنهاد می کنید ؟؟
با تشکر
مشکل اینه که ماسفت کامل روشن نمیشه
ولتاژ گیت باید چند ولتی بشتر از سورس باشه تا روشن بشه
در حالت عادی اون ماسفتی که ولتاژ 24 رو باید بده شما بهش همون 24 رو می دی برای روشن شدن که این باعث میشه گیت کامل باز نشه و مقاومت داشته باشه حالا وقتی شما 27 ولت می دی گیت کامل باز میشه و مشکل حل میشه
توی ازمایش شما هم ماسفت شما ولتاژ 5 ولت که میدید بیش از ولتاژی هست که به سورس میدید (0 ولت) پس گیت باز میشه و خوب کار می کنه شما باید که کاری کنی ولتاژ بیش از 24 ایجاد کنی
من متوجه مدار شما شدم
شما یا باید از دو سری ماسفت استفاده کنید PNP و NPN که اون ماسفت های بالاییتون PNP باشن و خوب مدارتون هم تغییر می کنه
-
یا باید ولتاژ بیشتر از ولتاژی که به موتور ها میدید داشته باشید و اونو بدید به گیت
-
یا اگر PWM توی مدار دارید با خازن ولتاژ بیشترو بسازید بدید برای گیت
-
جریان شما که خیلی کم هست چرا از ترانزیستور و یا از آیسی های درایور استفاده نمی کنید؟ اگر حتما ماسفت می خواید L6203 ماسفتی هست
سلام دوست عزیز
اون موتور که جریان کمی میکشه ازمایشی هستش . موتور واقعی 24 ولت 10 امپره .
(۲۴-اردیبهشت-۱۳۹۳, ۱۱:۴۵:۵۷)nex2004 نوشته است: [ -> ]سلام دوست عزیز
اون موتور که جریان کمی میکشه ازمایشی هستش . موتور واقعی 24 ولت 10 امپره .
خوب دیگه تنها راهی که دارید استفاده از دو سری ماسفت هست یا تولید ولتاژ بالا تر از 24 ولت
بهترین راه اینه که از دوسری ماسفت استفاده کنید
این مدار درایور موتور جریان بالا که توی پرتال هست می تونه کمکتون بکنه
سلام خدمت دوستان به خصوص اقای بهزادی
اقا حق با شما بود من باید از دو سری ماسفت N کانال و P کانال استفاده می کردم. من ماسفت N کانال داشتم ولی Pکانال نداشتم به جاش از ترانزیستور TIP127 ( جهت تست ) استفاده کردم . مشکل حل شد و موتور با جریان نامی کار میکرد . برای گیت ماسفت IRFP150N ولتاژ 5 ولت کافی بود و برای تحریک ترانیزستور TIP127 که PNP بود کافی بود بیسش رو زمین می کردیم .

سلام میشه لطف کنید لینک اون مدار درایور موتور جریان بالا رو بزارید .
با تشکر
مدار درایور قدرت آمپر بالا با ماسفت مخصوص راه اندازی موتورهای جریان بالا
البته به پست زیریش هم یه نگاهی بکنید
-
این مدار از lm324 استفاده کرده که حداکثر 24 ولت هست اگه بیشتر بشه احتمالا باید از آیسی های اپن کلکتور استفاده کنید
شما یه نگاهی به مدار بنداز باید مطابق نیازهات تغییرش بدی
اگه ممکنه یک ماسفت معرفی کنید که مشخصاتش مثل IRFP150N باشه ولی نوعش، P کانال باشه .
راستی من ای سی درایور IR2110 رو هم دارم می تونم از اون هم کمک بگیرم .
با تشکر