ايران ويج

نسخه‌ی کامل: انکودر چیست ؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3 4
سلام
من می خواستم بدونم انکودر چیست و چگونه به کار میندازنش ؟Confused
با تشکر.
سلام
لطفا قبل ایجاد تاپیک در انجمن درخصوص سوالتون سرچ بزنید
سوالات پیش پا افتاده رو میتونید در بخش "چت باکس" مطرح کنید و فقط برای سوالات کاملا اجمالی تاپیک مجزا ایجاد کنید


درخصوص انکودر قبلا طی تاپیک های مختلف توضیح داده شده ولی باز یه توضیحی میدم
انکودر یه قطعه فلزی(یا جنس های مختلف) دایره ای شکل و شیار دار هست که بر روی شفت موتور قرار میگیره
[تصویر:  T133813963062273.jpg]

کاربردهایی که داره درخصوص دورسنجی و سرعت سنجی موتور مورد استفاده قرار میگیره
نحوه کار هم به این صورته که یک عدد سنسور اپتوکانتر(مادون قرمز) بر روی انکودر قرار گرفته و با چرخش موتور از طریق پالس های ایجاد شده توسط شیار انکودر، مقدار چرخش موتور و سرعت بر زمان بدست میاد.

موفق باشید.
در تکمیل توضیحات بگم که انکودر اون قطعه فلزی نیست کل مجموعه (قطعه فلزی + اپتوکانتر و حالا بقیه مخلفات) که باعث دریافت فیدبک به صورت پالس میشه رو انکودر میگن
یه نوع دیگه انکدر داریم هم داریم که یک آیسی هست ،مثلا تعداد پایه I/O رو کم میکنه ( مثلا اگه 8 تا پایه ورودی داشته باشیم اونو به 4 تا تبدیل میکنه ) ، یه نوع دیگه هم داریم که تعداد پایه های I/O رو زیاد میکنه که بش میگن دی کدر ( که اگه 4 تا ورودی داشته باشیم اونو به 8 تا ورودی تبدیل میکه ).
یه نوع دیگه انکدر هم هست برای اسکن کردن کی پد ها .
در جواب حسین جان بگم :
ای سی pt2272 دیکودر هست که یک پایه رو به چهار پایه تبدیل میکنه و برعکس همینم pt2262 هست که چهارتا پایه رو به یکی تبدیل میکنه یعنی انکودر .
البته این فقط یه نمونه سادست که بیشتر برای فرستنده گیرنده چهار کانال استفاده میشه
(۰۳-مهر-۱۳۹۳, ۱۰:۵۰:۳۸)behzady نوشته است: [ -> ]در تکمیل توضیحات بگم که انکودر اون قطعه فلزی نیست کل مجموعه (قطعه فلزی + اپتوکانتر و حالا بقیه مخلفات) که باعث دریافت فیدبک به صورت پالس میشه رو انکودر میگن

کل اینا میشه تاکومتر یا دورسنج.
انکودر همون قطعه انکودره که بیشتر بین ما رایج شده به دورسنج یا تاکومتر میگیم انکودر!
سلام دوستام Clap
(اول یه قرص سر درد بخورید )
من یه سوال دارم :
مثلا من یه موتور انکودر دار دارم که در هر دور موتور 12 پالس میده برای اینکه رباتم یه چر خش 90 در جه ای داشته با شه باید باید فاصله بین دو چرخمو اندازه بگیرم بهد اونو شعاع یک دایره در نظر بگیرم و مساحت دایره رو حساب کنم بعد اونو تقسیم برچهار کنم ( مقداری که یکی از چرخ ها باید طی کنه ) بعد اونو تقسیم بر محیط چرخم میکنم و در نهایت تقسیم بر 12 حالا یه عددی در اود مثلا 15 خوب باید با کانتر بشمرم وقتی 15 تا پالس شد یعنی ربات 90 درجه چرخیده ConfusedConfusedConfusedConfusedConfused
درسته ؟Confused
سلام
نه برادر من چرا کار خودت و سخت میکنی!
فاصله بین دوچرخ نیاز نیست:|
اول این و درنظر بگیر که هیچ موقع مقیاس هات ثابت نیست
فرض کن رو ولتاژ 12 ولت وقتی کانتر 20تا پالس میشماره 30cm جلو میره
حالا وقتی 11 ولت شد 27cm میشه
حتی اصطکاک خود زمین هم تو این امر دخیل هستش و بسته به اصطکاک، این مقدار چرخش تغییر میکنه

واسه چرخش 90 درجه باید سعی و خطا انجام بدی و یه مقدار میانگین بدست بیاری
به هر سمتی که میخواهی بچرخی میای موتور همون سمت رو stop میکنی و یه مقداری به انکودر موتور مخالف میدی و مقدار چرخش و بدست میاری و الی آخر
با محاسبات ریاضی و اینا هیچ موقع دقیق و بدون تلرانس نمی تونی اندازه بگیری.

موفق باشی.
برای چرخش 90 درجه ربات بنظرم بهتره از کامپس استفاده کنی ! قبلانا خوب بودن اما حالا چنگی به دل نمیزنن اما شاید این مدل های جدیدش به درد بخوره !
حالا برای چرخش 90 درجه وقتی یه دور کامل 12 پالسه پس برا 90 درجه 3 پالس میشه !
چرخ های سمت راست باید 3 پالس بفرستن و به سمت عقب بچرخن و چرخ های سمت چپ باید 3 پالس و به سمت جلو بچرخن !
حالا چرا این انکدر12 تایی رو انتخاب کردی ؟ مثلا ی ه انکدر بیشتری میگرفتی تا دقتد میرفت بالا !
اگرم که قدرت برات زیاد مهم نبود از استپر موتور هم میتونستی استفاده کنی !
ولی امید جان ولتاژ تفاوتی نمیکنه ! چه ولتاژت 100000 باشه چه 1 ولت ، ( مثلا ) برای 3 سانت جابجایی 3 پالس نیازه ! حالا ولتاژ بالا سرعت بالا و ولتاژ پایین متناسب با سرعت پایینه !
(۱۳-مهر-۱۳۹۳, ۲۱:۱۳:۱۶)h.unique نوشته است: [ -> ]ولی امید جان ولتاژ تفاوتی نمیکنه ! چه ولتاژت 100000 باشه چه 1 ولت ، ( مثلا ) برای 3 سانت جابجایی 3 پالس نیازه ! حالا ولتاژ بالا سرعت بالا و ولتاژ پایین متناسب با سرعت پایینه !

اگه ولتاژ ثابت باشه حرفت درسته
ولی وقتی افت ولتاژ بوجود میاد مدار جریان بیشتری میکشه و سرعت و قدرت موتورهات پایین میاد
قدرتش هم که کمتر بشه مسلما استپ ها رو خوب نمی چرخه
یعنی یه جورایی اصطکاک چرخهات هم پایین میاد و لیز میخوره

درخصوص کامپس هم همشون عین هم مذخرفن
هم با cmp03 و هم cmp10 کار کردم که نتیجه مشابه داشتن
شدیدا تلرانس دارن و تیون کردنشون خیلی مشکله
شاید قطب نماهای دیگه هم باشه که بشه روشون حساب کرد ولی خرج کردن پای کامپس اصلا ارزش نداره!
لیز خوردن که بحثش جداس ، برا اینکه لیز نخوره باید دور چرخهارو ژلاتین بزاری تا لیز نخوره
صفحه‌ها: 1 2 3 4