ايران ويج

نسخه‌ی کامل: چطور مشابه مدار زیر رو بسازم ؟؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام ، بلافاصله میرم سر اصل مطلب


شاید تابحال خیلی ها دیده باشن که روی آداپتور شارژر یک یا دو LED باشه که وقتی باطری خالیه رنگ اون قرمز باشه و با شارژ شدن تدریجی باطری رفته رفته تغییر رنگ داده و زمانی که باطری کاملا شارژ شده باشه سبز رنگ میشه

حالا من یک مدار شارژ هلی کوپتر رو باز کردم و مدارش رو کشیدم ، اون قسمتی که مربوط به نمایشگر شارژ باطری میشه رو هم تو عکس علامت گذاری کردم ، همانطور که مشخصه ابتدا خروجی مدار از یک مقاومت 68/0 اهم یک واتی عبور کرده و اما نکته مهم اینکه دو مقاومت به بیس ترانزیستور 9015 وصل شده که یکی 62 اهم یک درصد خطا و دومی 510 اهم یک درصد خطا هست که حتما همین دو مقاومت هستن که روند شارژ شدن باطری رو مشخص می کنن.

حالا هدف من از این همه صحبت این هست که چطور مقدار اون 2 تا مقاومت را بدست بیارم ؟

مثلاٌ این مدار مربوط به یک شارژر 180 میلی آمپر هست که باطری 3.7 ولتی 1 آمپر رو شارژ می کنه.

حالا من اگر بعنوان مثال بخام یک باطری 6 ولتی 2 آمپر رو شارژ کنم و با استفاده از LED روند شارژ شدن باطری و زمان شارژ شدنش رو ببینم اون وقت چطور باید اون دو مقاومت R1 , R2 رو محاسبه کنم ؟؟؟؟؟؟

با تشکر









[تصویر:  7zd1_20151116_121551.jpg]


درود و سلام

فکر کنم :

At چراغ ال ای دی سبز با روشن شدن مدار همیشه روشن است ولی اگر ال ای دی قرمز کناری روشن شود به رنگی شبیه نارنجی دیده میشود.

At -TL431 برای تثبیت ولتاژ خروجی است تا از مقدار نزدیک 4/23 ولت بیشتر نشود. این ولتاژ 4/2 ولت بیشینه ولتاژ پرشدن باتری لیتیومی است.

At مقاومت 0/68 اهم با ترانزیستور S9015 یک حسگر جریان است که با روشن شدن ال ای دی نشان میدهد مدار در حال شارژ جریانی است .(مرجع مقایسه ولتاژ روشن شدن بیس امیتر است) . حال اگر جریان کمتر از آستانه روشن شدن ترانزیستور شود ال ای دی قرمز خاموش میشود.
البته مقاومت 62 و 510 اهم از ولتاژ خروجی(همان باتری) یک مقسم ولتاژ میسازد.
در کمی پیش از شارژ کامل (یعنی در 4/2 ولت) جریان خروجی نزدیک 150 میلی آمپر است.
در 4/0 ولت باتری جریان خروجی به 175 میلی آمپر و
در 3/9 ولت باتری جریان خروجی به 185 میلی آمپر و
در 3/8 ولت باتری جریان خروجی به 200 میلی آمپر و
در 3/7 ولت باتری جریان خروجی به 220 میلی آمپر و
در 3/6 ولت باتری جریان خروجی به 240 میلی آمپر میرسد.
البته با حساس بودن ولتاژ BE به دما ممکن است شماره های بدست آمده کمی جابجا شود.

At این پیکر بندی  : جریان بیشتر در ولتاژ پایینتر باتری را موجب میشود و باعث خروج تندتر باتری به شارژ کامل میشود.

At اگر مقاومت داخلی سیم پیچ ها و ابعاد ترانس را ذکر میکردید نور علی نور میشد. و همچنین علایم اختصاری مثل R3 , LED1 و ...  . برای راهنمایی آسانتر و اشاره به قطعه مورد نظر بیان کردم.


چون مدار زیاد شلوغ نیست میتوانید با برنامه شبیه ساز کارکرد مدار را بدست آورید.


==================================

At  برای باتری "سربی- اسیدی"  6 ولت ولتاژ بیشینه شارژ را سه گونه برمیگزینند:

1 ) "تند شارژ"  که 7/2 ولت است. وجریان معمولا یک سوم تا یک پنجم "آمپر ساعت" باتری است.

2 ) "شارژ عادی"  که 6/9 تا 7/05ولت است. و جریان معمولا یک هشتم تا یک پانزدهم "آمپر ساعت" باتری است.

3 ) "شارژ قطره ای" که 6/9 ولت است.  و جریان معمولا از نیم درصد تا 3 درصد "آمپر ساعت" باتری است.


At پس با برگزیدن "شارژ عادی" و ولتاژ 6/9 ولت بیشینه و جریان 120 میلی آمپر داریم:

مقاومت 3 کیلو اهم را به 7/6 کیلو اهم (دقیق 7/568 کیلو اهم)

مقاومت 510 اهم را به  875 اهم (دقیق 878 اهم) و نیم وات جابجا شود.

مقاومت 0/68 اهم را به  یک اهم (دقیق 1/02 اهم) و یک وات جابجا شود.

At در صورت نبود مقدار دقیق میتوان با سری و موازی کردن مقاومتها به مقدار مورد نیاز دست یافت.

مقادیر بگونه ای انتخاب شده که از توان ترانس فریت شما بیشتر نشود. ولتاژ افزایش و جریان کاهش یافته تا ترانس در توان نامی خود باشد.


البته چون ولتاژ نزدیک 1/7 برابر میشود ممکن است دیود شاتکی معیوب شود یا با ترانس شما به ولتاژ و توان مورد نظر نرسد. میتوان از دیودهای تندکار مثل سری های UF4007 یا FR107 بهره گرفت. یا یک دیود شاتکی هم نام با آن شاتکی سری شود.

مقاومتها یک درصد باشد.

اگر ترانس ولتاژ مورد نظر را جواب نداد تعداد دور خروجی را بدست آورده در یک و هفت دهم (1/7) ضرب کنید و دوباره ببیچید. البته قطر سیم جدید این جور بدست آورید:
قطر سیم پیچ خروجی پیشین بخش بر یک و سه دهم  (1/3) میکنیم قطر سیم پیچ جایگزین میشود. علامت / ممیز است.


عواقب کار به عهده خودتان است.


.
نقل قول: [تصویر:  at.gif] پس با برگزیدن "شارژ عادی" و ولتاژ 6/9 ولت بیشینه و جریان 120 میلی آمپر داریم:

مقاومت 3 کیلو اهم را به 7/6 کیلو اهم (دقیق 7/568 کیلو اهم)

مقاومت 510 اهم را به  875 اهم (دقیق 878 اهم) و نیم وات جابجا شود.

مقاومت 0/68 اهم را به  یک اهم (دقیق 1/02 اهم) و یک وات جابجا شود.

سلام سلام
دوست عزیز خیلی خیلی ممنونم از شما
ببینید مشکل من فقط یه جا هست
شما این مقادیر رو از کجا محاسبه کردین
من باطری 6 ولتی رو حالا برای مثال گفتم ، در کل من اگر همیشه برای باطری های مختلف بخام یه همچین مداری بسازم خوب این 3 تا مقاومت رو چطور باید محاسبه کنم ؟؟
خیلی ممنون میشم
نقل قول: مقاومت 3 کیلو اهم را به 7/6 کیلو اهم (دقیق 7/568 کیلو اهم)

دوست عزیز اینجا هم فکر کنم اشتباه کردین
ببینید اینجا مقاومت هایی که باید تغییر کنن 62 اهم و 510 اهم و 0.68 اهم هستن
شما 510 اهم و 0.68 اهم رو تغییر دادین ولی بجای 62 اهم 3 کیلو چرا پس تغییر دادین ؟؟ آخه مقاومت 3 کیلو اهمی مربوط به تنظیم ولتاژ خروجی دیود زنر 431 هست دیگه
لطفا مقاومت 3 کیلو رو تغییر ندین ، مقاومت 62 اهمی باید تغییر پیدا کنه



درود و سلام

اگر فقط مقاومتهایی که گفتید عوض شود هیچگاه ولتاژ خروجی از 4/25 ولت بیشتر نمیشود. چون تراشه 431 جلوی افزایش را میگیرد.

معادلاتش کمی پیچیده است. ولی مقادیر درست است.