ايران ويج

نسخه‌ی کامل: مدار دور موتور خودرو
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
سلام خدمت تمام دوستان عزیز

ببخشید میخواستم بدونم چطوری میشه مداری طراحی کرد که دور موخور خودرو رو سون سگمنت نمایش بده ؟
سلام
باید واسه این کار پالسهای ارسالی از سنسور دور  موتور رو بخونید(بشمارید) و کار این سنسور براساس میدان مغناطیسیه که با حرکت دندانه های فلایویل از روبروی اون،شروع به پالس دهی میکنه
حالا شما اول سنسور مورد نظرتون رو بررسی کنید ببینید نحوه تشخیص دندانه ها و درنتیجه شمارش اون چجوری و در ازای هر دور از چرخش میل لنگ چه تعداد پالس میده و...
بنظرم اگه سنسور خاصی مدنظرتونه برید کاتالوگ همونو بخونید و دیگه اینکه کسی اینجا کل پروژه رو فکر نکنم اماده داشته باشه پس اگه خواستین مراحل پیشرفت رو اینجا بگید تا با هم ادامه بدیم
سختیه کار همین مرحله اوله (شناخت سنسور و ...) و بقیش فکر نکنم چندان مشکل باشه
[تصویر:  ss.JPG] 
موفق باشید
سلام
ممنون از راهنماییتون

من چند جا که تحقیق کردم نوشته بود که پالس ها رو میشه از سیم کوئل اندهزه گیری کرد 

با یه اپتوکوپلر سیگنال از کوئل میگیری میدی میکرو ( همچین چیزی نوشته بود )
سلام

بله از کوئل هم ميشه منتها اگه منظورتون خروجي کوئل باشه ولتاژ خيلي زيادي در حد20الي 30کيلو ولت داره که کلي دردسر واسه نمونه برداري داريم (عايق کاري هم بماند) ولي فکر کنم ولتاژ اعمالي به ورودي کوئل توسط ecu همون برق باتري هست و بصورت پالس ارسال میشن و ميشه ازش نمونه برداري کرد(البته همونطور که ميدونين اين مورد واسه ماشيناي انژکتوري صدق ميکنه) انژکتوري ها کوئل دوبل دارن و ماشيناي کاربراتوري سيستم جرقه شون ترکيبي از دلکو و کوئل هست و با اينا کمي فرق داره

خب اگه واسه انژکتوری میخواید طراحی کنید کمي درباره کوئل دوبل بگم ^_^

در ورودی کوئل(سیم پیچ اولیه کوئل):
بطور مثال برق 12+ (البته 12نیست و بطور قراردادی این مقدار رو میگیم:) ) از طريق رله ي دوبل به پايه ي 3و4 کوئل وصل میشه و منفي ها از طريق ECU قطع و وصل میشن و به  پايه هاي 2و 1 کوئل دوبل اعمال میشن (این یعنی میتونه سیم پیچ اولیه کوئل اول بین پایه های 1و4 و  سیم پیچ اولیه کوئل دوم بین پایه های 3و2 باشه)
در این صورت منفی اعمال شده توسط ecu به پایه 1 برای جفت شمع 1و4 میگیریم و منفی اعمال شده توسط ecu ب پایه 2 برای جفت شمع 2و3 درنظر میگیریم 
پس دو شمع به طور همزمان جرقه میزنن  و در دو سيلندر که در مراحل احتراق و تخليه قرار دارند عمل مي کنن ، بنابراين در هر دور از موتور دو شمع همزمان جرقه میزنه 
(در هر دور موتور 4سیلندر هر 4 مرحله ی تراکم ،مکش ،احتراق و تخلیه رو داریم و هر سیلندر در یکی از این مراحله )
البته همیشه این آرایش اتصال برق مثبت در سیم کشی ماشینها وجود نداره و ممکنه متفاوت باشه ولی ما در اینجا کاری به مثبت نداریم و منفی رو باید در نظر بگیریم

نتیجشو خودتو بگیرین دیگه راحته ^_^

واسه کاربراتوری هم اگه خواستین توضیح میدم
در اخر بگم که توضیحات مال موتورای 4سیلندر بنزینی هست و برای 2 و 6 سیلندر یکمی متفاوته
سلام ممنون بابت پاسخ گویتون دوست عزیز

ولی خوب برای نصب دور موتورهای اسپرت از خود سیمی که میاد پشت امپر انشعاب میگیرن
حالا نمیدونم اونم پالس میفرسته یا ولتاژ ؟؟
چون اون سیم تو همه ماشین ها هست چه کاربراتوری چه انژکتوری
۲ تا از این دور موتورهای اسپرت رو بازکردم مدارش smd بود و خیلی پیچیده
سلام
خواهش میکنم
اول با عرض معذرت یه نکته رو متوجه نشدم منظورتون از ولتاژ و پالس چیه 
پالس و ولتاژ دو موضوع از هم جدا نیستن چجوری بگم یعنی یه پالس میتونه زیر مجموعه یه گروه به اسم ولتاژ باشه مثل اینکه بگید رضا یا انسان)یه شباهت اینطوریه
نمیدونم شاید منظورتون ولتاژ پیوسته یا گسسته(پالس) بوده

یخورده دیر گفتین ^_^
اگه چند روز زودتر گفته بودین همون موقع یه کیلومتر دیجیتال دم دستم بود میشد یه چیزایی بفهمیم
راستش اطلاعات کاملی از صفحه کیلومتر ندارم...

 انژکتوریا که دور موتورشون در اصل از سنسور روی گیربکسه (سنسور دور موتور) و فکر کنم اول به ecuاعمال میشه و بعد ecu سیگنال به صفحه میده

و اما کاربراتوریا 
بطور عادی(وقتی صفحه آنالوگ دارن) دور موتورشون رو  از دلکو میگیرن اما وقتی که صفحه رو عوض میکنن و صفحه دیجیتال میذارن یه سری دستکاری هم میشن مثلا  نیاز به اضافه کردن مدار هست شاید مثل این مدار و یا کمی پیچیده تر ، تا بشه دور موتور  کیلومتر دیجیتال  رو راه انداخت
 [تصویر:  d9j_tacho.png]

فکر کنم واسه دور موتور سه تا سیم میره که یکیش برق از سوئیچ و یکی هم بدنه یا منفی باتری و یکی دیگه همون پالس اعمالیه 
فکر میکنم اون سیمی که دنبالش هستین همین سیم سوم و اسمش تاکو هست(tacho) 
حالا اگه هم اسمی مشخص نبود اطراف عقربه دور موتور دنبالش بگردین همون حوالی قایم شده^_^
سلام بازم تشکر میکنم ازتون بابات راهنماییتون

منظورم از ولتاژ اینه که سیمی‌که پشت صفحه کیلومتر به امپر دور موتور وصله ولتاژش تغییر میکنه یا اینکه سیگنال ارسال میکنه برای تغییر عقربه دور موتور

و اینکه دور موتورهای اسپرتی که تو بازار هست  اغلب هم بر روی ماشین های کاربراتوری کار میکنه و هم بر روی ماشین های انژکتوری 

میخواستم بدونم اینا چطوری اندازه گیری میکنن
من خودم یه ۲ تا عقربه ای رو باز کردم اما مدار چند لایه داشت و قطعات smd بود قابل تشخیص نبود .
سلام
خواهش میکنم
والا فعلا که صفحه کیلومتر دم دست نیست تا نگاهی بهش بندازم و فعلا اطلاعات چندانی ندارم از مدار داخلیش 
اون سیم  پالس میفرسته رو برد و واسه اطمینان میتونید با ولتمتر یا اسیلسکوپ یا... اونو چک کنید
کیلومتر اسپرت هم باز نکردم ^_^ و شاید تو کیلومترهای اسپرت مداری مثل همون اپتوکوپلری تعبیه شده که با کاربراتوریا هم سازگار باشه اگه نباشه عقربه حرکتش متناوب میشه (رفت و برگشت شلاقی)
اگه صفحه دم دستتونه خودتون یه نگاهی بندازین ببینید چی دستگیرتون میشه
موفق باشین
(۰۸-دى-۱۳۹۶, ۲۱:۱۵:۱۱)1نفر نوشته است: [ -> ]سلام
باید واسه این کار پالسهای ارسالی از سنسور دور  موتور رو بخونید(بشمارید) و کار این سنسور براساس میدان مغناطیسیه که با حرکت دندانه های فلایویل از روبروی اون،شروع به پالس دهی میکنه
حالا شما اول سنسور مورد نظرتون رو بررسی کنید ببینید نحوه تشخیص دندانه ها و درنتیجه شمارش اون چجوری و در ازای هر دور از چرخش میل لنگ چه تعداد پالس میده و...
بنظرم اگه سنسور خاصی مدنظرتونه برید کاتالوگ همونو بخونید و دیگه اینکه کسی اینجا کل پروژه رو فکر نکنم اماده داشته باشه پس اگه خواستین مراحل پیشرفت رو اینجا بگید تا با هم ادامه بدیم
سختیه کار همین مرحله اوله (شناخت سنسور و ...) و بقیش فکر نکنم چندان مشکل باشه
[تصویر:  ss.JPG] 
موفق باشید
سلام با تشکر از راهنماییهاتون

من میخوام که مدار یه کلید داشته باشه که بتونیم براش دور موتور دلخواه تنظیم کنیم . و وقتی که دور موتور ماشین رسید به دور موتور دلخواه مدار یه رله رو وصل‌کنه و وقتی اومد پایین تر از دور موتور تعیین شده رله رو قطع کنه 

خوب این از عملکرد مدار 

و حالا من میخوام بدونم که میشه همچین مداری رو با اتمگا ۸ و زبان برنامه نویسی بیسیک اجرا کرد که برای وصل کردن مدار به ماشین از سیم دور موتور پشت صفحه کیلومتر خودرو استفاده کرد 


سپاس .
درود
سیم پیچ ورودی کویل هم پالس دارد. چون 12 ولت را قطع و وصل میکند.


بهتر است رله قطع و وصل را بجایش ترانزیستور بگذاریم که تندتر پاسخ دهد.
رله های مغناطیسی تا حد چند میلی ثانیه تاخیر دارند.
حسگر های اثر Hall نیز به دلیل جداسازی (isolation)
و کوچکی و کاهش مدار
خوب است.


به نظر می آید پهنای پالس 12 ولت تولیدی کویل تقریبا ثابت است. ولی پالس صفر ولتش با دور موتور جابجا شود. همان پهنای ضربه(Pulse) مثبت ثابت و pulse صفر متغییر است.


اگر سیم دور موتور پشت صفحه کیلومتر خودرو 
پالسهایش با کویل هم فرکانس یا ضریب ثابتی از آن را دارد چه بهتر که از آن بهره بگیرید.

سپاس

چون عکسهای ارسالهای بالا در جای دیگر بارگذاری شده یک رونوشت از اینجا تو نشانی زیر گذاشتم تا باشه دیگه :

بایگانی این نشانی
صفحه‌ها: 1 2