یه سوال:
از اونجایی که برد فیوز شیشه ای نداره پس چرا ولتاژ استندبای برقراره؟؟؟
نقل قول: با سپاس این عکس برد پاوره.2 تا ای سی دراییور رو هم عوض کردم ولی پاور استارت نمیکنه.وقتی پاور رو از برق میکشم و دوسر خازن های قسمت اولیه مدار(330 uf ) رو به هم میزنم جرقه ای نمیزنه
وقتی پاور به برقه ولتاژ خروجی دیود پل رو اندازه بگیر ببین چقدره، یا ولتاژ دوتا پایه خازن رو اندازه بگیر(اگر از زیر برد فیوز رو اتصال کوتاه نکرده باشی مشکل بخاطر نبودن فیوزه)
ولتاژ سر یک خازن 140 ولت و دیگری 148 ولته.بنده بجای فیوز یک سیم نازک گذاشتم .
سلام
عکس مدار پاور رو پیوست کردم میتونید اینو تحلیل کنید و مرحله به مرحله چک کنید مثلا ولتاژ گیری کنید؛بعد از ترانزیستورهای راه انداز ترانس یا همون "c3150"ولتاژ هست؟همین ولتاژ خازنا رو که اندازه گرفتین به دو سر سیم پیچ اولیه توسط ترانزیستور اعمال میشه که البته DC نیست اما همونم با ولتمتر میشه اندازه گیری کرد و نتیجه گرفت که آیا تا این قسمت مدار راه اندازی میشه یا نه .اگه نه برگردین یه مرحله عقبتر و قطعات متصل به ترانزیستور و خود ترانزیستور! رو چک کنید(مثلا توی تصویر پیوست شده مقاومت های 2.2Ωو 39Ω و ...) یا خازن توی مسیر سیم پیچ اولیه . اگه نه دوباره یه مرحله عقبتر مثلا ترانس متصل به اونها که با ترانزیستورC945 درایو میشه سالمه؟ والی اخر...
موفق باشید
درود و سلام
با پوزش از مدیریت Site
اقا مدیر گیجش نکن
الان دیگر در مدار Standby مشکلی ندارید.
اگر ولتمتر را به کلکتور ترانزیستورهای راه انداز مدار قدرت که C945 یا مشابهش است و زمین بزنید و ولتاژی در حد چند ولت نشان دهد که متغییر است تا مدار Driver سالم است. اگر صفر ولت باشد یک خرابی تا پیش از اینجا دارد
اگر ترانزیستورهای قدرت متصل به ترنسفورمر سالم است. خرابی در بخش "یکسو ساز پس از خروجی ترانس" است.
ببینید دیودهای خروجی شاتکی ات درست اند.
اگر با روشن کردن دستگاه یک آن فن میچرخد بازم خرابی خازن دارید اگر خازن شیمیایی ورم کرده دارید بهتره جایگزین شود. این خرابی بیشتر در خازنهای ولتاژ 5 و3.3 و12و 5Vstd + خروجی دیده شده است.گاهی از زیر خازن نشت کرده و ورمش نمایانگر نیست. بهتره خازنها نو باشد نه کار کرده.
یک بنده خدایی مدار تغذیه سوییچینگ ساخته بود نمیدونست خازن ورم کرده انداخته بود هی فیوز میپروند تا اینکه عکس گذاشت و خازن را عوض کرد مشکلش از بین رفت.
ترانزیستور C5027 جایگزین خوبی است. چون سری تندکار ترانزیستور C3150 سوخته است.
بار زیادی یا افزایش بیش از اندازه ولتاز ورودی یا گرمای زیادی این خرابی را بوجود آورده است.
ضمن تشکر از دوستان.هنگام اتصال سیمهای سبز و مشکی به یکدیگر علاوه بر اینکه فن شروع به چرخش نمیکند ترانزیستور BUT11A که به جای C3250 گذاشتم وزوز میکنه..اکثر خازنهای برد رو تعویض کردم از جمله دوتا خازن 330 میکرو که همون ظرفیت ولی با ولتاژ 250 ولت گذاشتم.ترانزیستور C945 هم تست کردن سالم بود دوتا آی سی رو هم عوض کردم و همه قطعات رو تست کردم همه سالم بودند..حالا میخوام ماسفت c502c5027 رو بجای BUT11A بذارم .فقط یه سوال اینکه چطور میتونم ترانس ها رو تست کنم؟شکل ظاهریشون سالمه و قسمت اولیه ترانس به قسمت ثانویه راه نمیده.
امید است به ججایی برسم.با کمال تشکر از همه عزیزانی که وقت گذاشتن و بنده رو یاری فرمودن.ممنون از همه.
درود
- اول اینکه C5027 ماسفت نیست و BJT است. نمیدونم کدام پدر آمرزیده ای آن را به فکر شما انداخته است.
- دوم اینکه C5027 درست تر است که بیاندازی. چون معمولا روی اولیه ترانس Standby نوک ولتاژی بین 600 تا 700 ولت داریم. و BUT11A ولتاژ کلکتور و امیتر تا 400 ولت تحمل میکند بعدش ادامه کار بالا رفتن توان و در آخر خرابی داریم داداش گل.
- 3) خازنهای ولتاژ خروجی از مرتبه چند هزار میکرو فاراد است.
- 4) احتمال خراب شدن ترانسفورمر بسیار کم است. چون مدارات محافظ و ترکیب مدار نمیگذارند خراب شود آخرش فیوز باشد آن میپرد .
ترانزیستور c5027 رو گذاشتم.ولی پاور سوئیچ نمیکنه و فن هم کار نمیکنه.همه قطعات رو چک کردم سالمن و ای سی ها رو هم عوض کردم.ایا اگه خازنهای خروجی نشتی داشته باشن ممکنه که پاور استارت نکنه
درود
ابتدا بفرمایید قطعات جایگزین شده رابا نام یا مقدار؟
اکنون ولتاز های خروجی چه اندازه است؟
شما در جایی نوشتید. +5Vstd دارید.
اگر ولتاژ +5Vstd هست کهStandby سالم شده است در غیر اینصورت راه زیر را نیز آزمایش کنید:
مقاومتهای رفته به Base یا Emiter ترانزیستور خراب را بررسی بفرمایید چون در صورت گذر حریان زیاد نرخ خرابی بالایی خواهد داشت.
در خروجی Standby معمولا دو ولتاز داریم 5 ولت و ولتاز دیگر برای تغذیه تراشه ها که معمولا 12تا 25 ولت میگذارند.
اگر TL494 یا LM393 یا LM339 تراشه جایگزین بوده - سیم به مسیر تغذیه مثبتشان قلع بزنید و با آن ولتاز گیری کنید ولتازی در حد 12تا 30 ولت باشد درست اند.
با تشکر از شما دوست عزیز
در ابتدا فیوز شیشه ای برد و دو تا دیود سوخته بود که بنده اون رو عوض کردم و دوباره به برق زدم ولی متاسفانه فیوز ترکید. متوجه شدم ترانزیستور C3159 هم اتصالی داره که بجای اون C5027 جایگزین کردم و دیود ها RL205 بودن که هر چهارتا رو RL207 گذاشتم. دو تا ای سی ها رو هم عوض کردم و همه قطعات رو تست کردم که سالم بودن و اکثر خازنها بویژه خازنهای 330 میکرو قسمت اولیه مدار رو تعویض کردم .الان روی دو سر خازنهای ورودی مدار 150 ولت رو دارم و ولتاژ سر تغذیه ای سی ها هم 17 ولته. روی سیم بنفش هم 5 ولت رو دارم و سیم سبز 3.9 ولت داره .همه قطعات از جمله ترانزیستورهای c945 رو تست کردم .حتی اپتوکوپلر و ای سی سه پایه TL 431رو هم عوض کردم. همه دیودها از جمله دیودهای زنر و شاتکی سالمن. pTC رو هم اهم گرفتم که با گرم کردن اهمش زیاد شد و سالمه. اما در عین حال با اتصال سیم سبز و مشکی پاور سوئیچ نمیکنه و روی بقیه خروجی ها هیچ ولتاژی ندارم. خیلی عجیبه. حالا نمیدونم مشکل از کجاست؟
ولتاژ تغذیه ای سی ها رو گرفتم .ولتاژ TL494 دوازده ولت بود و ولتاژ پایه تغذیه LM339 پنج ولت بود .به نطرتون این ولتاژها مشکل داره؟قبل از سوئیچ پاور و بعد از سوئیچ هر دو این ولتاژها رو دارن.
درود و سلام
(۲۴-بهمن-۱۳۹۷, ۲۲:۴۳:۲۷)hooman_rock نوشته است: [ -> ]ولتاژ تغذیه ای سی ها رو گرفتم .ولتاژ TL494 دوازده ولت بود و ولتاژ پایه تغذیه LM339 پنج ولت بود .به نطرتون این ولتاژها مشکل داره؟ قبل از سوئیچ پاور و بعد از سوئیچ هر دو این ولتاژها رو دارن.
ولتاژها درست اند.
اگر ولتاژ 5 stanby داری PTC باید سالم باشد.
مقاومتهای متصل به بیس یا امیتر ترانزیستورهای چاپر و خود آن ترانزیستور ها بررسی نموده اید؟
آلان باید ایراد در بخش مدار کلید زن (Switching) بویژه ترانزیستورهای توان نیم پل یا مدار راه اندازش باشد.
یک بررسی هم روی مقاومتهای بخش گفته شده بیاندازید (بویژه نیم وات به بالاش) .
امیدوارم منظورم را درک کرده باشید.
اگر درست شد یا نشد اینجا ندا بده.
.