۰۳-تير-۱۳۸۵, ۱۹:۵۳:۱۴
با سلام خدمت کاربران محترم ایران ویج :
مدت زمان زیادی هست که از روی گرفتاری و مشغله ی تحصیلی فرصت نکردم به این سایت سر بزنم و اگه تا به حال چیزی بوده در حد گریزی کوتاه فقط جهت کسب حال و اوضاع سایت .
این طور که از اوضاع معلومه تمامی افراد و اعضا دست به دست هم دادن و همت کردن و به فکر اوضاع مالی و رفاه اقتصادی سایت افتادن و بیستر اذهان فعلا متمرکز روی بحث بازدهی مالی سایت میباشد.
ضمن توجه به اوضاع و احوال کنونی سایت یک ایده کوچک داشتم که در حال حاضر چیزی حدود به یک ماه متوالی است رو قسمت های مختلف آن کار کردم و روی مباحث مختلف آن تحقیقاتی نموده ام که به نظرم در صورت اجرا صد در صد نه تنها به بار علمی و عملی سایت افزوده بلکه منافع مالی و اقتصادی سایت را حفظ نموده و باعث فعالیت و تحرک مثبت نیز برای جمع کاربران محترم خواهد شد .
والا اصل موضوع به زمانی بر میگرده که کاربرا ایده ی "کلاس های آموزشی ایران ویج" رو مطرح کردند. همون موقع ها طرحی جدید از روی این موضوع به ذهنم رسید که اسمش رو به اختصار
رابط (Interface) آموزشی (Learning) دور دست (Remote) – یا ساده ترش RLI - نامیدم . اما متن پروژه از ان قراره که :
قراره که یک آموزشگاه ساده را با تمامی امکانات و تعاریف و مفاهیم یک آموزشگاه معمولی بر روی دنیا مجازی شبیه سازی کنیم. حتما شاید تا به حال آموزش های اینتر نتی بسیاری را دیده باشیم اما به چند دلیل عمده بازدهی آموزشی یک آموزشگاه و کلاس های دوره ای را ندارد . طبق تحقیقات اینجانب عمده دلایل این راندمان پایین کار وجود نداشتن 7 دلیل ذیل میباشد :
1- جریان نداشتن یک شریان آموزشی بطور زنده : بطور کلی اصلی ترین دلیل اثر گذار نبودن آموزشی های اینتر نتی ایستا بودن آن ها میباشد. صرفا کاربر با یک متن ساده رو به روست و نهایت چندین نمودار که متن رو به شکل تصویری بیان میکنه . اما در روال آموزش های عادی در کلاس های آموزشی ما همیشه توضیحات را میبینیم و تصویر ها و گاها شوخی ها و .... و همچنین از طرف دیگر فردی که در غالب استاد داره مبحثی رو آموزش میده با توجه به رنج سنی و نوع کشش و گیرایی و اطلاعات و تجربیات افراد مبحث رو اموزش میده و در نتیجه یک مبحث به طور کامل تفهیم میشه . از طرفی دیگر هم افراد اگه سوالی داشته باشند می پرسند و استاد هم اگه جاش بود پاسخ میده . (شاید فکر کنید معنی این یعنی کنفرانس های یاهو ولی اینجا موضوع کمی فرق میکنه و ابزار های بیشتری جهت اموزش تعبیه خواهد شد و نقش کلیه افراد مثل دانش آموزان و استادان کاملا مجزا و مشخصه و امکانات هم به طور جداگانه طبقه بندی میشه ، مثلا به استادان اجازه رسم اشکال و یا اخراج افراد و ... داده شده در صورتی که دانش آموزان فقط میتونی سوالات را فقط از شخص استاد بپرسند و یا یاد داشت برداری کنند و ....). بطور کل اصل یک کلاس آموزش با تمامی حالات مثل پرسش حین تدریس و ... در این کار برگذار خواهد بود .
2- جلسات پرسش و پاسخ بلافاصله بعد از آموزش : ما بطور کلی در هر کلاس بعد از آموزش ابهامات و کلیه مطالبی که برای ما بدرستی درک نشده بودند رو از دبیر یا استاد یا هر فرد دیگر می پرسین تا روند و سیکل آموزشی برقرا گردد و کامل شود ، در اصل اگر این امکان ساده که بیشتر شبیه به محیط کنفرانس یاهو میباشد هم بعد از جلسات آموزشی برگزار گردد روند کار بهتر میشود.
3- امکان تفریحات و گپ زدن : شاید کمی مسخره باشه ولی هیچ وقت شما نمیتونید بدون تفریحات و گپ و گفتو گو با دوستان خود خستگی تونو براحتی در کنید و بتوانید دیگر مراحل آموزشی را پشت سر بگذارید در این مورد هم در صورتی که ما بخواهیم سیکل آموزشی بطور کامل بر قرار باشد پس نیاز داریم محیط تفریحی هم که ممکنه حتی بخشی از امکانات آموزشی باشه رو در این پروسه پیاده سازی کنیم.
4- در اختیار گذاشتن رفرنس های آموزشی و تحقیقات : دیگر نکاتی که شاید بیشتر دانش جو ها با اون آشنا باشند اینه که در یک محیط آموزشی در صورتی که یک رفرنس کامل برای مطالب ارائه بشه صد در صد درد سر دانش جو ها کم تر میش و شاید بتونن از وقت شون بیشتر استفاده کنند . پس در صورتی که ما در نرم افزار امکان این را بگذاریم که افراد به طور آزادانه از تحقیقات و رفرنس های آموزشی استفاده کنند صد در صد نوع کاار بازدهی بالاتر خواهد داشت.
5- برنامه های آموزشی مختلف و جدا از کلاس : حتما تو اموزشگاه ها و بخصوص آموزشگا ه های هنری ما شاهد جشنواره ها و نمایشگاه ها و تفریحات هستیم که علاوه بر این که باعث میشه افراد از دانسته هاشون به طور عملی استفاده کنند و یاد بگیرند آن ها را بکار ببندند میل و رغبت آن ها نیز برای آموزش بیشتر میشود و کار را بیشتر جدی میگیرند.
6- برگذاری امتحانات نهایی : تحقیقات ثابت کرده از عمده عواملی که باعث میشه مطالب آموزشی در یک دوره تحصیلی و یل آموزشی در ذهن افراد تثبیت بشه برگذاری آزمون ها و تست های عمومی و بین کار میباشد که علاوه بر اون باعث میشه کار برای افراد بیشتر جدی گرفته شود و روند آموزشی بهتر شود.
7- فعالیت مستمر افراد در حین برگذاری کلاس ها : این عامل نیز باعث میشه افراد در حین آموزش ها کار رو بیشتر جدی بگیرند و مثلا برای کسب نمره و کسب مجوز برای مراحل بعدی مجبور بشند چند تا تز بدن و آموزش را بهتر و بیشتر درک کنند .
***
باتوجه به مطالب بالا اگه م بتونیم در یک نرم افزار آموزشی تمامی موارد بالا را پیاده سازی کنیم جدا تمامی امکانات لازمه برای ایجاد بستر یک آموزش از راه دور را پیاده سازی کرده ایم و شاید افراد برای چنین نوع آموزشی بیشتر تمایل داشته پول پرداخت کنند باشند تا یک آموزش ساده با فرمت pdf و حتی یک مولتی مدیا !
راجع به این که این کار شدنی هست و تکنولوژی هاش چگونه پیاده سازی میشوند و ..... نیز فکر شده و تمامی جوانب و تکنولوژی های لازمه در نظر گرفته شده . و طبق برنامه ریزی هم حتی ممکنه که کار یک نفره هم انجام بشه ولی تو این مدت که راجع به تحلیل و مدل سازی مطالعاتی داشته بنظرم قبل از اینکه برای نوشتن چنین نرم افزار هایی ویژوال بیسک تون رو باز کنید و شروع کنید به تایپ کد بهتره یه تحیلیل قوی و سنگین راجع به کار داشته باشیم .(بقول نجار ها چند با اندازه بگیر و یک بار ببر !)
حالا اگه نظر و یا پیشنهادی راجع به طرح کلی این نرم افزار و شرایط اصلی اش دارید ما با کمال میل مشتاق هستیم ولی اگه قراره دوباره بقول معروف شروع کنید به آیه یاءس خوندن و نا امید کردن .......
اگر هم کسی دوست داره در روند این کار بما کمک کنه قدم رو چشم همینجا موضوع رو مطرح کنه منم در خدمت ایشان هستم. ولی در کل برای انجام این کار باید یه نوک سوزن تخصصی روی اموری چون : دیتا بیس (پیشرفته) – شبکه (پیشرفته) – UML (مدلسازی نرم افزاری) - و یا J2EE و یا java داشته باشه که بتونه بیشتر در این کار مفید باشه . (بلد هم نبودید قدمتون رو چشم بالاخره در طول کار کلی چیز برای یادگرفتن هست )
خوب مثل اینکه بیش از حد روده درازی کردم امیدوارم خسته تون نکرده باشم !!
چشم انتظار پاسخ ها تون خواهم بود.
مدت زمان زیادی هست که از روی گرفتاری و مشغله ی تحصیلی فرصت نکردم به این سایت سر بزنم و اگه تا به حال چیزی بوده در حد گریزی کوتاه فقط جهت کسب حال و اوضاع سایت .
این طور که از اوضاع معلومه تمامی افراد و اعضا دست به دست هم دادن و همت کردن و به فکر اوضاع مالی و رفاه اقتصادی سایت افتادن و بیستر اذهان فعلا متمرکز روی بحث بازدهی مالی سایت میباشد.
ضمن توجه به اوضاع و احوال کنونی سایت یک ایده کوچک داشتم که در حال حاضر چیزی حدود به یک ماه متوالی است رو قسمت های مختلف آن کار کردم و روی مباحث مختلف آن تحقیقاتی نموده ام که به نظرم در صورت اجرا صد در صد نه تنها به بار علمی و عملی سایت افزوده بلکه منافع مالی و اقتصادی سایت را حفظ نموده و باعث فعالیت و تحرک مثبت نیز برای جمع کاربران محترم خواهد شد .
والا اصل موضوع به زمانی بر میگرده که کاربرا ایده ی "کلاس های آموزشی ایران ویج" رو مطرح کردند. همون موقع ها طرحی جدید از روی این موضوع به ذهنم رسید که اسمش رو به اختصار
رابط (Interface) آموزشی (Learning) دور دست (Remote) – یا ساده ترش RLI - نامیدم . اما متن پروژه از ان قراره که :
قراره که یک آموزشگاه ساده را با تمامی امکانات و تعاریف و مفاهیم یک آموزشگاه معمولی بر روی دنیا مجازی شبیه سازی کنیم. حتما شاید تا به حال آموزش های اینتر نتی بسیاری را دیده باشیم اما به چند دلیل عمده بازدهی آموزشی یک آموزشگاه و کلاس های دوره ای را ندارد . طبق تحقیقات اینجانب عمده دلایل این راندمان پایین کار وجود نداشتن 7 دلیل ذیل میباشد :
1- جریان نداشتن یک شریان آموزشی بطور زنده : بطور کلی اصلی ترین دلیل اثر گذار نبودن آموزشی های اینتر نتی ایستا بودن آن ها میباشد. صرفا کاربر با یک متن ساده رو به روست و نهایت چندین نمودار که متن رو به شکل تصویری بیان میکنه . اما در روال آموزش های عادی در کلاس های آموزشی ما همیشه توضیحات را میبینیم و تصویر ها و گاها شوخی ها و .... و همچنین از طرف دیگر فردی که در غالب استاد داره مبحثی رو آموزش میده با توجه به رنج سنی و نوع کشش و گیرایی و اطلاعات و تجربیات افراد مبحث رو اموزش میده و در نتیجه یک مبحث به طور کامل تفهیم میشه . از طرفی دیگر هم افراد اگه سوالی داشته باشند می پرسند و استاد هم اگه جاش بود پاسخ میده . (شاید فکر کنید معنی این یعنی کنفرانس های یاهو ولی اینجا موضوع کمی فرق میکنه و ابزار های بیشتری جهت اموزش تعبیه خواهد شد و نقش کلیه افراد مثل دانش آموزان و استادان کاملا مجزا و مشخصه و امکانات هم به طور جداگانه طبقه بندی میشه ، مثلا به استادان اجازه رسم اشکال و یا اخراج افراد و ... داده شده در صورتی که دانش آموزان فقط میتونی سوالات را فقط از شخص استاد بپرسند و یا یاد داشت برداری کنند و ....). بطور کل اصل یک کلاس آموزش با تمامی حالات مثل پرسش حین تدریس و ... در این کار برگذار خواهد بود .
2- جلسات پرسش و پاسخ بلافاصله بعد از آموزش : ما بطور کلی در هر کلاس بعد از آموزش ابهامات و کلیه مطالبی که برای ما بدرستی درک نشده بودند رو از دبیر یا استاد یا هر فرد دیگر می پرسین تا روند و سیکل آموزشی برقرا گردد و کامل شود ، در اصل اگر این امکان ساده که بیشتر شبیه به محیط کنفرانس یاهو میباشد هم بعد از جلسات آموزشی برگزار گردد روند کار بهتر میشود.
3- امکان تفریحات و گپ زدن : شاید کمی مسخره باشه ولی هیچ وقت شما نمیتونید بدون تفریحات و گپ و گفتو گو با دوستان خود خستگی تونو براحتی در کنید و بتوانید دیگر مراحل آموزشی را پشت سر بگذارید در این مورد هم در صورتی که ما بخواهیم سیکل آموزشی بطور کامل بر قرار باشد پس نیاز داریم محیط تفریحی هم که ممکنه حتی بخشی از امکانات آموزشی باشه رو در این پروسه پیاده سازی کنیم.
4- در اختیار گذاشتن رفرنس های آموزشی و تحقیقات : دیگر نکاتی که شاید بیشتر دانش جو ها با اون آشنا باشند اینه که در یک محیط آموزشی در صورتی که یک رفرنس کامل برای مطالب ارائه بشه صد در صد درد سر دانش جو ها کم تر میش و شاید بتونن از وقت شون بیشتر استفاده کنند . پس در صورتی که ما در نرم افزار امکان این را بگذاریم که افراد به طور آزادانه از تحقیقات و رفرنس های آموزشی استفاده کنند صد در صد نوع کاار بازدهی بالاتر خواهد داشت.
5- برنامه های آموزشی مختلف و جدا از کلاس : حتما تو اموزشگاه ها و بخصوص آموزشگا ه های هنری ما شاهد جشنواره ها و نمایشگاه ها و تفریحات هستیم که علاوه بر این که باعث میشه افراد از دانسته هاشون به طور عملی استفاده کنند و یاد بگیرند آن ها را بکار ببندند میل و رغبت آن ها نیز برای آموزش بیشتر میشود و کار را بیشتر جدی میگیرند.
6- برگذاری امتحانات نهایی : تحقیقات ثابت کرده از عمده عواملی که باعث میشه مطالب آموزشی در یک دوره تحصیلی و یل آموزشی در ذهن افراد تثبیت بشه برگذاری آزمون ها و تست های عمومی و بین کار میباشد که علاوه بر اون باعث میشه کار برای افراد بیشتر جدی گرفته شود و روند آموزشی بهتر شود.
7- فعالیت مستمر افراد در حین برگذاری کلاس ها : این عامل نیز باعث میشه افراد در حین آموزش ها کار رو بیشتر جدی بگیرند و مثلا برای کسب نمره و کسب مجوز برای مراحل بعدی مجبور بشند چند تا تز بدن و آموزش را بهتر و بیشتر درک کنند .
***
باتوجه به مطالب بالا اگه م بتونیم در یک نرم افزار آموزشی تمامی موارد بالا را پیاده سازی کنیم جدا تمامی امکانات لازمه برای ایجاد بستر یک آموزش از راه دور را پیاده سازی کرده ایم و شاید افراد برای چنین نوع آموزشی بیشتر تمایل داشته پول پرداخت کنند باشند تا یک آموزش ساده با فرمت pdf و حتی یک مولتی مدیا !
راجع به این که این کار شدنی هست و تکنولوژی هاش چگونه پیاده سازی میشوند و ..... نیز فکر شده و تمامی جوانب و تکنولوژی های لازمه در نظر گرفته شده . و طبق برنامه ریزی هم حتی ممکنه که کار یک نفره هم انجام بشه ولی تو این مدت که راجع به تحلیل و مدل سازی مطالعاتی داشته بنظرم قبل از اینکه برای نوشتن چنین نرم افزار هایی ویژوال بیسک تون رو باز کنید و شروع کنید به تایپ کد بهتره یه تحیلیل قوی و سنگین راجع به کار داشته باشیم .(بقول نجار ها چند با اندازه بگیر و یک بار ببر !)
حالا اگه نظر و یا پیشنهادی راجع به طرح کلی این نرم افزار و شرایط اصلی اش دارید ما با کمال میل مشتاق هستیم ولی اگه قراره دوباره بقول معروف شروع کنید به آیه یاءس خوندن و نا امید کردن .......
اگر هم کسی دوست داره در روند این کار بما کمک کنه قدم رو چشم همینجا موضوع رو مطرح کنه منم در خدمت ایشان هستم. ولی در کل برای انجام این کار باید یه نوک سوزن تخصصی روی اموری چون : دیتا بیس (پیشرفته) – شبکه (پیشرفته) – UML (مدلسازی نرم افزاری) - و یا J2EE و یا java داشته باشه که بتونه بیشتر در این کار مفید باشه . (بلد هم نبودید قدمتون رو چشم بالاخره در طول کار کلی چیز برای یادگرفتن هست )
خوب مثل اینکه بیش از حد روده درازی کردم امیدوارم خسته تون نکرده باشم !!
چشم انتظار پاسخ ها تون خواهم بود.