۰۵-شهریور-۱۳۸۷, ۱۳:۴۲:۴۳
۰۵-شهریور-۱۳۸۷, ۱۹:۳۱:۴۹
از همه دوستان بسیار متشکرم.
پس آقای EleRam هم نسخه PDF از آموزشها را تهیه می کنند و من همین جا آموزش ها را می ذارم :
------------------------------------------------------------------------------------------------
آموزش حلقه های تکرار در پاوربیسیک(قسمت اول)
================================================
بعضی کارها جنبه تکراری دارند مثل خواندن نام 10 دانش آموز که اگر بخواهیم به صورت عادی
یعنی 10 خط برای خوادن و تغییرات نام های دانش آموزان
بنویسیم کاری بس طاقت فرسا و وقت گیر است
برای این مشکل نیز راه حلی به نام حلقه های تکرار وجود دارند.
================================================
1-حلقه تکرار For :
فرمول به کار گیری این حلقه :
متغیر می تواند از هرنوع عددی باشد مثل : Integer,Long,DWord,Byte,Word و... باشد
که حاوی تعداد چرخش حلقه است
شروع عدی است که حلقه از آنجا شروع به کار می کند و پایان عددی است که حلقه به کار خود پایان
می دهد
مثلا ما به حلقه می گوییم که از 1 شروع و تا 10 ادامه داشته یا برعکس از 10 شروع و به یک
ختم شود
در دو حالت حلقه 10 بار تکرار می شود یعنی کدهای بین For و Next ده بار تکرار می شوند
و متغیر در خربار چرخش حلقه به اضافه یا منهای گام های حرکت می شود
بقیه موارد بعد از پایان یعنی Step گام های حرکت اختیاری است و می تواند نباشد
در صورت نبود آنها به طور پیش فرض گام حرکت 1 در نظر گرفته می شود گام حرکت تعیین
می کند حلقه چگونه حرکت کند
یک مثال ساده در این باره :
گام حرکت مثل قدم زدن انسان روی یک صفحه شطرنجی است که می تواند به عقب یا به جلو
یا می تواند با یک گام تنها 50 درصد از هر خانه شطرنج را طی کند یا می تواند در یک گام 10 خانه به
جلو و عقب پپرد
مثال :
در خط اول دو متغیر به نام های i و x از نوع عدد صحیح یا Integer تعریف می شوند
و در خط دوم متغیر x برابر با 0 می شود
در خط سوم یک حلقه شروع به کار می کند که از 1 تا 10 ادامه دارد یعنی 10 بار حلقه تکرار می شود
در این حلقه x که برابر با 0 است یکبار با خودش سپس با i یعنی تعداد چرخش حلقه جمع می گردد
که در دفعه اول به این صورت می شود
x=0+1
دفعه دوم :
x=1+2
.
.
.
و در دفعه آخر یعنی هنگامی که i مساوی با 10 است x برابر با 55 می شود
=============================================
2-حلقه تکرار While : (دارای سه شکل در استفاده)
1-شکل اول(While/Wend) :
فرمول استفاده :
در این نوع حلقه ی تکرار شرطی که در حلقه است چک می شود که اگر شرط برقرار بود
حلقه اجرا می شود
شرط می تواند مقایسه دو عدد ,رسیدن به آخر فایل یا ... باشد
مثال :
در خط اول یک متغیر به نام i از نوع عدد صحیح تعریف می شود
در خط دوم یک حلقه تکرار از نوع While چک می کند که اگر i از 10 کوچکتر بود حلقه اجرا شود
و در هربار اجرای حلقه یکی به i اصافه می شود در نتیجه در دهمین بار شرط شکسته می شود و
حلقه اجرا نمی شود
ولی وقتی به مقدار i نگاه کنیم 10 را می بینیم با اینکه ما گفته بودیم تا وقتی شرط ادامه
داشته باشد که i از 10 کوچکتر باشد!مشکل ار کجاست؟
وقتی i برابر با 9 می شود شرط بازهم اجرا می شود و i به اضافه یک می شود و سپس شرط نقض می شود
2-شکل دوم(Do/Loop While) :
فرمول استفاده :
می بینید که شرط در آخر چک می شود بنابراین حلقه حداقل یکبار حتی در حالتی که شرط درست نباشد
اجرا می شود :
مثال :
این مثال دقیقا مثل مثال قبلی است با شکل جدید و بهتر است خودتان آنرا تحلیل کنید
پس آقای EleRam هم نسخه PDF از آموزشها را تهیه می کنند و من همین جا آموزش ها را می ذارم :
------------------------------------------------------------------------------------------------
آموزش حلقه های تکرار در پاوربیسیک(قسمت اول)
================================================
بعضی کارها جنبه تکراری دارند مثل خواندن نام 10 دانش آموز که اگر بخواهیم به صورت عادی
یعنی 10 خط برای خوادن و تغییرات نام های دانش آموزان
بنویسیم کاری بس طاقت فرسا و وقت گیر است
برای این مشکل نیز راه حلی به نام حلقه های تکرار وجود دارند.
================================================
1-حلقه تکرار For :
فرمول به کار گیری این حلقه :
کد:
For شروع=متغیر To پایان Step گام های حرکت
کدهایی که باید تکرار شوند
Next
متغیر می تواند از هرنوع عددی باشد مثل : Integer,Long,DWord,Byte,Word و... باشد
که حاوی تعداد چرخش حلقه است
شروع عدی است که حلقه از آنجا شروع به کار می کند و پایان عددی است که حلقه به کار خود پایان
می دهد
مثلا ما به حلقه می گوییم که از 1 شروع و تا 10 ادامه داشته یا برعکس از 10 شروع و به یک
ختم شود
در دو حالت حلقه 10 بار تکرار می شود یعنی کدهای بین For و Next ده بار تکرار می شوند
و متغیر در خربار چرخش حلقه به اضافه یا منهای گام های حرکت می شود
بقیه موارد بعد از پایان یعنی Step گام های حرکت اختیاری است و می تواند نباشد
در صورت نبود آنها به طور پیش فرض گام حرکت 1 در نظر گرفته می شود گام حرکت تعیین
می کند حلقه چگونه حرکت کند
یک مثال ساده در این باره :
گام حرکت مثل قدم زدن انسان روی یک صفحه شطرنجی است که می تواند به عقب یا به جلو
یا می تواند با یک گام تنها 50 درصد از هر خانه شطرنج را طی کند یا می تواند در یک گام 10 خانه به
جلو و عقب پپرد
نقل قول: چند نکته مهم :
1-در حلقه تکرار For مقدار ابتدایی یا همان شروع و مقدار نهایی یا همان پایان و همین طور
گام حرکت می تواند عدد صحیح,اعشاری یا یک فرمول باشد
2-اگر شروع(مقدار ابتدایی از پایان(مقدار نهایی) کوچکتر باشد گام حرکت باید مثبت باشد
3-اگر شروع(مقدار ابتدایی) از پایان(مقدار نهایی) بزرگتر باشد گام حرکت باید منفی باشد
4-چنانچه Step و گام حرکت ذکر نشود حتما باید مقدار اولیه از مقدار نهایی کوچکتر باشد
زیرا به طور پیش فرض گام حرکت یک در نظر گرفته می شود
5-نوع متغیر باید با مقدار اولیه و نهایی و گام حرکت هماهنگی داشته باشد
یعنی مثلا اگر متغیر از نوع Integer بود ما نمی توانیم مقدار اولیه را یک عدد اعشاری انتخاب کنیم
مثال :
کد:
Dim i%,x%
x=0
For i%=1 To 10
x%=x%+i
Next
در خط اول دو متغیر به نام های i و x از نوع عدد صحیح یا Integer تعریف می شوند
و در خط دوم متغیر x برابر با 0 می شود
در خط سوم یک حلقه شروع به کار می کند که از 1 تا 10 ادامه دارد یعنی 10 بار حلقه تکرار می شود
در این حلقه x که برابر با 0 است یکبار با خودش سپس با i یعنی تعداد چرخش حلقه جمع می گردد
که در دفعه اول به این صورت می شود
x=0+1
دفعه دوم :
x=1+2
.
.
.
و در دفعه آخر یعنی هنگامی که i مساوی با 10 است x برابر با 55 می شود
=============================================
2-حلقه تکرار While : (دارای سه شکل در استفاده)
1-شکل اول(While/Wend) :
فرمول استفاده :
کد:
While شرط
مجموعه دستوراتی که در هنگام شروع حلقه اجرا می شوند
Wend
در این نوع حلقه ی تکرار شرطی که در حلقه است چک می شود که اگر شرط برقرار بود
حلقه اجرا می شود
شرط می تواند مقایسه دو عدد ,رسیدن به آخر فایل یا ... باشد
نقل قول: در پاوربیسیک True و False وجود ندارد و True مساوی 1 و False همان 0 است
مثال :
کد:
Dim i%
While i<10
i=i+1
Wend
در خط اول یک متغیر به نام i از نوع عدد صحیح تعریف می شود
در خط دوم یک حلقه تکرار از نوع While چک می کند که اگر i از 10 کوچکتر بود حلقه اجرا شود
و در هربار اجرای حلقه یکی به i اصافه می شود در نتیجه در دهمین بار شرط شکسته می شود و
حلقه اجرا نمی شود
ولی وقتی به مقدار i نگاه کنیم 10 را می بینیم با اینکه ما گفته بودیم تا وقتی شرط ادامه
داشته باشد که i از 10 کوچکتر باشد!مشکل ار کجاست؟
وقتی i برابر با 9 می شود شرط بازهم اجرا می شود و i به اضافه یک می شود و سپس شرط نقض می شود
2-شکل دوم(Do/Loop While) :
فرمول استفاده :
کد:
Do
مجموعه دستورات داخل حلقه
Loop While شرط
می بینید که شرط در آخر چک می شود بنابراین حلقه حداقل یکبار حتی در حالتی که شرط درست نباشد
اجرا می شود :
مثال :
کد:
Dim i%
Do
i=i+1
Loop While i<10
این مثال دقیقا مثل مثال قبلی است با شکل جدید و بهتر است خودتان آنرا تحلیل کنید
۰۸-شهریور-۱۳۸۷, ۱۲:۵۷:۱۲
آموزش حلقه های تکرار در پاوربیسیک (قسمت دوم)
==================================================
1-شکل سوم استفاده از حلقه While :
فرمول استفاده :
این نوع حلقه شرط را در اول چک می کند یعنی در صورت غلط بودن شرط حلقه در همان اول هم اجرا نمی شود
مثال :
در این جا یک متغیر از نوع عدد صحیح به نام i تعریف کرده و سپس حلقه چک می کند که
می کند که i از 10 کوچکتر باشد سپس در حلقه یکی به i اضافه می کند
==================================================
2-حلقه Until (دارای دو شکل در استفاده):
این حلقه تا وقتی که شرط غلط است اجرا می شود و در صورت درست بودن شرط اجرا حلقه قطع می شود
---------------------------------------------
1-شکل اول :
فرمول استفاده :
در این نوع حلقه نیز شرط در اول چک می شود پس حلقه در صورت درست بودن شرط در همان اول نیز اجرا نمی شود
مثال :
در اینجا باز هم یک متغیر از نوع عدد صحیح و به نام i تعریف کردیم
سپس با یک حلقه Until چک می کنیم که در صورتی که i برابر با 10 شد حلقه قطع شود
و در حلقه یکی به متغیر i اضافه می کنیم
2-شکل دوم استفاده از حلقه Until :
فرمول استفاده :
در این نوع هم شرط در آخر چک می شود به همین دلیل حلقه حداقل یک بار حتی در صورت درست بودن
شرط اجرا می شود
مثال :
این دقیقا همان مثال قبلی با شکلی جدید است
==================================================
حلقه Do :
فرمول استفاده :
می بینید که هیچ شرطی در این نوع حلقه چک نمی شود و اگر از این حلقه خارج نشوید این
حلقه هیچ وقت به پایان نمی رسد
برای خروج از این حلقه می توانید با استفاده از یک دستور If یک دستور برای خود بسازید و
در موقع مناسب با استفاده از دستور Exit Do از حلقه خارج شوید:
مثال :
در اینجا در حلقه Do به متغیر i یکی اضافه و سپس چک می شود که اگر i برابر با 10 بود
از حلقه خارج شود
==================================================
چند نکته در رابطه با حلقه ها
خارج شدن از حلقه ها :
برای خارج شدن از حلقه ها باید از Exit به اضافه پسوند مخصوص هر حلقه استفاده کرد
==================================================
امیدوارم استفاده کافی از آموزش های این جلسه را برده باشد
در جلسه بعد به سراغ کار با رشته ها خواهیم رفت
==================================================
1-شکل سوم استفاده از حلقه While :
فرمول استفاده :
کد:
Do While شرط
مجموعه دستورات اجرایی در حلقه
Loop
این نوع حلقه شرط را در اول چک می کند یعنی در صورت غلط بودن شرط حلقه در همان اول هم اجرا نمی شود
مثال :
کد:
Dim i%
Do While i<10
i=i+1
Loop
در این جا یک متغیر از نوع عدد صحیح به نام i تعریف کرده و سپس حلقه چک می کند که
می کند که i از 10 کوچکتر باشد سپس در حلقه یکی به i اضافه می کند
==================================================
2-حلقه Until (دارای دو شکل در استفاده):
این حلقه تا وقتی که شرط غلط است اجرا می شود و در صورت درست بودن شرط اجرا حلقه قطع می شود
---------------------------------------------
1-شکل اول :
فرمول استفاده :
کد:
Do Until شرط
مجموعه شرطهایی که در حلقه اجرا می شوند
Loop
در این نوع حلقه نیز شرط در اول چک می شود پس حلقه در صورت درست بودن شرط در همان اول نیز اجرا نمی شود
مثال :
کد:
Dim i%
Do Until i=10
i=i+1
Loop
در اینجا باز هم یک متغیر از نوع عدد صحیح و به نام i تعریف کردیم
سپس با یک حلقه Until چک می کنیم که در صورتی که i برابر با 10 شد حلقه قطع شود
و در حلقه یکی به متغیر i اضافه می کنیم
2-شکل دوم استفاده از حلقه Until :
فرمول استفاده :
کد:
Do
مجموعه شرطهایی که در حلقه اجرا می شود
Loop Until شرط
در این نوع هم شرط در آخر چک می شود به همین دلیل حلقه حداقل یک بار حتی در صورت درست بودن
شرط اجرا می شود
مثال :
کد:
Dim i%
Do
i=i+1
Loop Until i=10
این دقیقا همان مثال قبلی با شکلی جدید است
==================================================
حلقه Do :
فرمول استفاده :
کد:
Do
مجموعه شرطهایی که در حلقه اجرا می شود
Loop
می بینید که هیچ شرطی در این نوع حلقه چک نمی شود و اگر از این حلقه خارج نشوید این
حلقه هیچ وقت به پایان نمی رسد
برای خروج از این حلقه می توانید با استفاده از یک دستور If یک دستور برای خود بسازید و
در موقع مناسب با استفاده از دستور Exit Do از حلقه خارج شوید:
مثال :
کد:
Dim i%
Do
i=i+1
If i=10 Then
Exit Do
End If
Loop
در اینجا در حلقه Do به متغیر i یکی اضافه و سپس چک می شود که اگر i برابر با 10 بود
از حلقه خارج شود
==================================================
چند نکته در رابطه با حلقه ها
نقل قول: 1-درصورتی که شرط در حلقه ها هیچ وقت نقض نشود حلقه بی نهایت یا پایان ناپذیر به وجود می آید
2-در صورت گیر افتادن برنامه در حلقه بی نهایت باید کلیدهای Ctrl و Break را هم زمان نگه داشت
خارج شدن از حلقه ها :
برای خارج شدن از حلقه ها باید از Exit به اضافه پسوند مخصوص هر حلقه استفاده کرد
نقل قول:حلقه=دستور خروج از آن
کد:
Exit For=For
Exit Do=Do
Exit Loop=While
Exit Loop=Until
امیدوارم استفاده کافی از آموزش های این جلسه را برده باشد
در جلسه بعد به سراغ کار با رشته ها خواهیم رفت
۱۱-شهریور-۱۳۸۷, ۱۴:۵۵:۱۰
آموزش کار با رشته ها در پاوربیسیک(قسمت اول)
===================================================
تابع Instr :
این تابع یک رشته را در یک رشته دیگر جستجو کرده و محل آن را بر می گرداند
فرمول استفاده :
متغیر محل رشته را بر می گرداند.محل شروع مشخص می کند جستجو از کجا شروع شود
رشته اصلی رشته ای است که رشته ای را در آن جستجو می کنیم
رشته ای که باید در رشته اصلی جستجو شود هم رشته ای است که تابع آن را در رشته اصلی
جستجو می کند
مثال :
x برابر با 5 می شود
--------------------------------------------------------------------------------------
توابع $Ucase و $Lcase :
تابع $Ucase برای بزرگ کردن تمامی حروف یک رشته به کار می رود
فرمول :
و تابع $Lcase برعکس تابع بالا عمل می کند
فرمول :
در هر دو فرمول بالا متغیر باید از نوع String باشد و رشته مورد نظر رشته ای است که ما
می خواهیم تمامی حروف آن به حروف بزرگ یا کوچک تبدیل شود
مثال :
x برابر با POWERBASIC می شود
x برابر با powerbasic می شود
--------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Mcase :
این تابع یک رشته را از نظر حروف کوچک و بزرگ میزان می کند :
فرمول :
متغیر باید از نوع String باشد و رشته مورد نظر رشته ای است که مامی خواهیم
آن رشته میزان و بالانس شود :
مثال :
x برابر با Cats Aren'T Al.Ways Good می شود
--------------------------------------------------------------------------------------
توابع Asc و $Chr :
تابع Asc یک کاراکتر را گرفته و کد اسکی آن را باز می گرداند
تابع $Chr کد اسکی را گرفته و کاراکتر مربوطه را باز می گرداند
فرمول Asc :
متغیر کداسکی را ذخیره می کند
ما می توانیم یک کاراکتر را به این تابع بفرستیم که دیگر نیازی نیست قسمت دوم این تابع را وارد کنیم
اما اگر ما یک رشته را به این تابه فرستادیم در صورت مشخص نکردن قسمت دوم کداسکی اولین
کاراکتر آن بازگردانده می شود
فرمول $Chr :
متغیر کاراکتر مورد نظر را ذخیره می کند و کد اسکی عددی است که باید کاراکتر مربوط به آن
بازگردانده شود
مثال :
x برابر با 104 خواهد شد
x برابر با h خواهد شد
البته در پاوربیسیک از این توابع استفاده های بسیار دیگری نیز می شود کرد و قابلیت های
بیشتری نسبت به Asc و Chr ویژوال بیسیک دارند که در محل مناسب به آنها اشاره خواهم کرد
===================================================
تابع Instr :
این تابع یک رشته را در یک رشته دیگر جستجو کرده و محل آن را بر می گرداند
فرمول استفاده :
کد:
متغیر=Instr(رشته اصلی,محل شروع,Any رشته ای که باید در رشته اصلی شروع شود)
متغیر محل رشته را بر می گرداند.محل شروع مشخص می کند جستجو از کجا شروع شود
رشته اصلی رشته ای است که رشته ای را در آن جستجو می کنیم
رشته ای که باید در رشته اصلی جستجو شود هم رشته ای است که تابع آن را در رشته اصلی
جستجو می کند
مثال :
کد:
x&=Instr(0,"Yeketaz",Any "taz")
x برابر با 5 می شود
--------------------------------------------------------------------------------------
توابع $Ucase و $Lcase :
تابع $Ucase برای بزرگ کردن تمامی حروف یک رشته به کار می رود
فرمول :
کد:
متغیر=Ucase$(رشته مورد نظر)
و تابع $Lcase برعکس تابع بالا عمل می کند
فرمول :
کد:
متغیر=Lcase$(رشته مورد نظر)
در هر دو فرمول بالا متغیر باید از نوع String باشد و رشته مورد نظر رشته ای است که ما
می خواهیم تمامی حروف آن به حروف بزرگ یا کوچک تبدیل شود
مثال :
کد:
x$=Ucase$("powerbasic")
x برابر با POWERBASIC می شود
کد:
x$=Lcase$("PowerBASIC")
x برابر با powerbasic می شود
--------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Mcase :
این تابع یک رشته را از نظر حروف کوچک و بزرگ میزان می کند :
فرمول :
کد:
متغیر=Mcase$(رشته مورد نظر)
متغیر باید از نوع String باشد و رشته مورد نظر رشته ای است که مامی خواهیم
آن رشته میزان و بالانس شود :
مثال :
کد:
x$=Mcase$("Cats aren't AL.WAYS good")
x برابر با Cats Aren'T Al.Ways Good می شود
--------------------------------------------------------------------------------------
توابع Asc و $Chr :
تابع Asc یک کاراکتر را گرفته و کد اسکی آن را باز می گرداند
تابع $Chr کد اسکی را گرفته و کاراکتر مربوطه را باز می گرداند
فرمول Asc :
کد:
متغیر=Asc(محلی در رشته که باید کداسکی آن بازگردانده شود,رشته یا یک کاراکتر)
متغیر کداسکی را ذخیره می کند
ما می توانیم یک کاراکتر را به این تابع بفرستیم که دیگر نیازی نیست قسمت دوم این تابع را وارد کنیم
اما اگر ما یک رشته را به این تابه فرستادیم در صورت مشخص نکردن قسمت دوم کداسکی اولین
کاراکتر آن بازگردانده می شود
فرمول $Chr :
کد:
متغیر=Chr$(کداسکی)
متغیر کاراکتر مورد نظر را ذخیره می کند و کد اسکی عددی است که باید کاراکتر مربوط به آن
بازگردانده شود
مثال :
کد:
x&=ASC("h")
کد:
x$=Chr$(104)
x برابر با h خواهد شد
البته در پاوربیسیک از این توابع استفاده های بسیار دیگری نیز می شود کرد و قابلیت های
بیشتری نسبت به Asc و Chr ویژوال بیسیک دارند که در محل مناسب به آنها اشاره خواهم کرد
۱۲-شهریور-۱۳۸۷, ۱۲:۵۹:۲۶
آموزش کار با رشته ها در پاوربیسیک(قسمت دوم)
===================================================
توابع $RTrim و $LTrim و $Trim :
این توابع برای حذف فضای های خالی از طرفین یک رشته به کار می روند
فرمول استفاده از $RTrim
این تابع فضاهای خالی از طرف راست یک رشته را حذف می نماید
مثال :
x برابر با PowerBASIC خواهد شد
----------------------------------------------------
فرمول استفاده از $LTrim
این تابع فضاهای خالی طرف چپ یک رشته را حذف می کند
---------------------------------------------------
فرمول استفاده از $Trim
این تابع فضاهای خالی دو طرف رشته را حذف می کند
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Repeat
این تابع یک کاراکتر یا یک رشته را به تعداد معین در رشته ای دیگر می نویسد
مثال :
در این مثال x برابر با ***** می شود
زیرا این تابع کاراکتر * را 5 بار در آن کپی می کند
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Space
این تابع به مقدار تعیین شده فضای خالی در یک متغیر ایجاد می کند
مثال :
در این مثال x برابر با 5 فضای خالی می شود
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
تابع Replace :
این تابع رشته اصلی را جستجو کرده و قسمتی که ما می خواهیم با چیز دیگری جایگزین
کنیم را پیدا می کند سپس با رشته جدید آن را تعویض می کند
مثال :
در این مثال متغیر x حاوی یک جمله است که در خط بعدی با تابع Replace می گوییم که
هر چه & در این رشته پیدا کردی با And تعویض کن که جمله نهایی به صورت زیر می شود :
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Mid
این تابع از یک محل مشخص شده و به طول معین از یک تکه از رشته ای را باز می گرداند
رشته اصلی رشته است که باید تکه ای از آن بازگردانده شود.محل شروع محلی است که تابع
کار جستجو و بازگشت رشته را از آنجا شروع می کند و طول رشته بازگشتی عددی است
که معین می کند تابع باید تکه ای از رشته به آن طول را بازگرداند
مثال :
در اینجا تابع از کاراکتر یعنی B پنج کاراکتر را در متغیر X ذخیره می کند
که x برابر با BASIC می شود
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
یک جلسه دیگه هم به امید خدا روی رشته ها کار می کنیم سپس به سراغ درس بعدی یعنی
کار با توابع ریاضی می رویم
===================================================
توابع $RTrim و $LTrim و $Trim :
این توابع برای حذف فضای های خالی از طرفین یک رشته به کار می روند
فرمول استفاده از $RTrim
کد:
متغیر=RTrim$(رشته)
این تابع فضاهای خالی از طرف راست یک رشته را حذف می نماید
مثال :
کد:
x$=RTrim$("PowerBASIC ")
x برابر با PowerBASIC خواهد شد
----------------------------------------------------
فرمول استفاده از $LTrim
کد:
متغیر=LTrim$(رشته)
این تابع فضاهای خالی طرف چپ یک رشته را حذف می کند
---------------------------------------------------
فرمول استفاده از $Trim
کد:
متغیر=Trim$(رشته)
این تابع فضاهای خالی دو طرف رشته را حذف می کند
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Repeat
کد:
رشته=Repeat$(حرفی که باید در رشته مورد نظر تکرار شود,تعدادتکرار)
این تابع یک کاراکتر یا یک رشته را به تعداد معین در رشته ای دیگر می نویسد
مثال :
کد:
x$=Repeat$(5,"*")
در این مثال x برابر با ***** می شود
زیرا این تابع کاراکتر * را 5 بار در آن کپی می کند
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Space
کد:
متغیر=Space$(مقدار فضای مورد نیاز)
این تابع به مقدار تعیین شده فضای خالی در یک متغیر ایجاد می کند
مثال :
کد:
x$=Space$(5)
در این مثال x برابر با 5 فضای خالی می شود
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
تابع Replace :
کد:
Replace Any رشته ای که باید با چیز دیگری جایگزین شود With رشته جدید In رشته اصلی
این تابع رشته اصلی را جستجو کرده و قسمتی که ما می خواهیم با چیز دیگری جایگزین
کنیم را پیدا می کند سپس با رشته جدید آن را تعویض می کند
مثال :
کد:
x$="PowerBASIC Is a Useful & Powerful Compiler"
Replace Any "&" With "And" In x$
در این مثال متغیر x حاوی یک جمله است که در خط بعدی با تابع Replace می گوییم که
هر چه & در این رشته پیدا کردی با And تعویض کن که جمله نهایی به صورت زیر می شود :
PowerBASIC Is a Useful And Powerful Compiler
--------------------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------------------
تابع $Mid
کد:
متغیر=Mid$(طول رشته بازگشتی,محل شروع,رشته اصلی)
این تابع از یک محل مشخص شده و به طول معین از یک تکه از رشته ای را باز می گرداند
رشته اصلی رشته است که باید تکه ای از آن بازگردانده شود.محل شروع محلی است که تابع
کار جستجو و بازگشت رشته را از آنجا شروع می کند و طول رشته بازگشتی عددی است
که معین می کند تابع باید تکه ای از رشته به آن طول را بازگرداند
مثال :
کد:
x$=Mid$("PowerBASIC",6,5)
در اینجا تابع از کاراکتر یعنی B پنج کاراکتر را در متغیر X ذخیره می کند
که x برابر با BASIC می شود
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------
یک جلسه دیگه هم به امید خدا روی رشته ها کار می کنیم سپس به سراغ درس بعدی یعنی
کار با توابع ریاضی می رویم
۱۲-شهریور-۱۳۸۷, ۱۶:۰۱:۴۰
پرسیدن عیب نیست ندانستن عیب است (ندانستن هم عیب نیست)
ببخشید پاور بیسیک چیه؟
ببخشید پاور بیسیک چیه؟
۱۲-شهریور-۱۳۸۷, ۱۶:۵۲:۲۹
PowerBASIC یک کامپایلر از نسل خانواده BASIC است
که از برنامه نویسی ساخت یافته پیروی می کنه ولی قابلیت استفاده از شی ها رو هم داره
در کل می شه گفت کامپایلری قدرتمند است که به درد همه کاری می خوره(طراحی سیستم ها,بدافزارها,نرم افزاری های کاربردی و ...)
مهمترین ویژگی این کامپایلر به نظر من قدرت فوق العاده به همراه سادگی اونه
این کامپایلر از سرعت بالایی برخورداره(هم خودش در تحلیل و کامپایل کدها و هم برنامه های نوشته شده با آن)
و همچنین برنامه های ساخته شده توسط آن بسیار حجم پایینی دارند و همینطور Stand Alone نیز هستند
که فعلا آخرین ورژن تحت ویندوز آن 8 و کنسول آن نسخه 4 است
که حرفهایی مبنی بر ساخت ورژن 9 آن نیز به گوش می رسد
این کامپایلر اینقدر دارای نکات مثبت است که نمی شود توی یه تاپیک ساده همش رو توضیح داد
ولی می تونی به اینجا مراجعه کنی و اطلاعات بیشتری راجع به آن بدست بیاری :
http://forum.iranled.com/showthread.php?tid=9669
که از برنامه نویسی ساخت یافته پیروی می کنه ولی قابلیت استفاده از شی ها رو هم داره
در کل می شه گفت کامپایلری قدرتمند است که به درد همه کاری می خوره(طراحی سیستم ها,بدافزارها,نرم افزاری های کاربردی و ...)
مهمترین ویژگی این کامپایلر به نظر من قدرت فوق العاده به همراه سادگی اونه
این کامپایلر از سرعت بالایی برخورداره(هم خودش در تحلیل و کامپایل کدها و هم برنامه های نوشته شده با آن)
و همچنین برنامه های ساخته شده توسط آن بسیار حجم پایینی دارند و همینطور Stand Alone نیز هستند
که فعلا آخرین ورژن تحت ویندوز آن 8 و کنسول آن نسخه 4 است
که حرفهایی مبنی بر ساخت ورژن 9 آن نیز به گوش می رسد
این کامپایلر اینقدر دارای نکات مثبت است که نمی شود توی یه تاپیک ساده همش رو توضیح داد
ولی می تونی به اینجا مراجعه کنی و اطلاعات بیشتری راجع به آن بدست بیاری :
http://forum.iranled.com/showthread.php?tid=9669
۱۲-شهریور-۱۳۸۷, ۱۷:۴۲:۲۷
اگه به زبان بیسیک مینویسی و با کاپایلر C کامپایل میشه پس چه احتیاجی به آموزش داره؟ همون ویبی خودمونه دیگه
۱۲-شهریور-۱۳۸۷, ۱۷:۵۰:۱۹
۱۲-شهریور-۱۳۸۷, ۲۱:۲۶:۱۱
حالا این بیسیک کجا هست از کجا بگیرمش؟
کرک میخاد یا از این قدیمیاست؟
کرک میخاد یا از این قدیمیاست؟
۱۲-شهریور-۱۳۸۷, ۲۳:۰۰:۵۹
جناب يكه تاز به همراه آقا سيد و بقيه بچه ها زحمت كشيدن در تاپيكي با عنوان Powe Basic در همين فروم لينك هاي دانلود + كرك برنامه رو قرار دادن كه مي تونيد از اونها استفاده كنيد.