۰۵-شهریور-۱۳۸۷, ۱۵:۴۷:۱۸
همه چیز درباره Page Rank Google
پیج رنک روش گوگل برای اندازهگیری "اهمیت" صفحات است. زمانیكه تمام فاكتورهای دیگر نظیر درصد تکرار کلمات در عنوان صفحه، درصد تعداد تکرار کلمات در متن صفحه، ارزش مکانی کلمات و ... محاسبه شدند، گوگل از پیج رنک برای تنظیم نتایج جستجو، استفاده میكند و لذا سایتهایی كه مهمتر هستند به ردههای بالاتر میآیند.
PageRank تنها قسمتي از مسائل تعيين كننده رتبه در ليستهاي گوگل است. به طور مثال شواهد نشان داده است كه گوگل اين روزها به متن موجود در يك href براي تگ <a> اهميت بيشتري قائل است تا PageRank .
PageRank جزئي از داستان ليست شدن در فهرست گوگل است، تلاش گوگل این است که همواره مربوط ترین نتایج را لیست کند، بزرگترین حسن یک موتور جستجو همین است، برای همین همه چیز در پیج رنک خلاصه نمی شود.
چگونه میتوان PageRank یك صفحه را دانست؟
برای این كار میتوان تولبار مخصوص گوگل را از آدرس زیر دان لود کنید:
تولبار گوگل چقدر دقیق است ؟
باید توجه کرد پيج رنکی که گوگل در تولبارش نشان می دهد با آنی که عملا در سيستم رتبه بندی اش از آن استفاده می کند، تفاوت دارد. در حقیقت تولبار گوگل دیر به دیر به روزرسانی می گردد و خود گوگل نیز به این موضوع اعتراف کرده است. لذا مدیران سایتها نباید نگران پیج رنک پایین سایت خود در تولبار گوگل باشند زیرا امکان دارد پیج رنک واقعی سایت آنها بیشتر از مقدار نشان داده شده باشد.
همچنین تولبار گوگل در بیان پیج رنک خیلی دقیق نیست. این تولبار دو محدودیت دارد:
تولبار بعضی وقت ها حدس می زند. اگر كاربر، صفحهای را مشاهده كند كه در بایگانی گوگل وجود ندارد، اما صفحهای خیلی نزدیك به آن در بایگانی گوگل وجود دارد، تولبار تخمینی از پیج رنک را نشان میدهد.
تولبار تنها جایگزینی از پیج رنک واقعی را نشان می دهد. در حالیكه پیج رنک خطی است، گوگل از یك گراف غیر خطی برای نشان دادن آن استفاده كرده است. لذا در تولبار تغییر از PR=2 به PR=3 نیاز به افزایش كمتری دارد، نسبت به حالتی كه تغییری از PR=3 به PR=4 انجام گیرد.
تمرکز بیش از حد بر روی پیج رنک برای بالا بردن رتبه ها در گوگل بی مورد است. در حقیقت سایتهای می توانند با بهینه سازی صفحات و ارایه محتوای مناسب به رتبه های مناسبی دست یابند.
پیج رنک واقعی:
و به همین ترتیب ادامه دارد...
در ضمن الگوریتم محاسبه پیج رنک یک فرمول کاملا سری می باشد که گوگل همواره آنرا مخفی و در فواصل زمانی مختلف آنرا تغییر جزئی می دهد که سوء استفاده از آن به حداقل برسد.شما وقتی پیج رنک بالاتری داشته باشید در نتیجه بازدید کننده بیشتری و در نهایت سایت گرانتری خواهید داشت حتی خیلی افراد وب سایت ها را با پیج رنکشان مقایسه می کنند، به قول آقای حسین شرفی (یکی از بنیانگذاران سئو در ایران) اگر سایت شما بمنزله خانه شما در دهکده جهانی باشد ، سایت های با پیج رنک بالا مثل خانه هایی که در بالا شهر قرار دارند هستند.
PageRank چگونه محاسبه می گردد؟
زمانیكه گوگل، هنوز یك پروژه دانشگاهی بود، طراحان آن، فرمول اصلی خود را در محاسبه پیج رنک بدین گونه بیان كردند. البته امكان دارد كه آنها دیگر از این فرمول استفاده نكنند، اما امروزه هم به اندازه كافی دقیق به نظر میرسد.
"فرض كنيم كه صفحه A داراي صفحات T1 تا Tn است كه به آن اشاره مي كنند. d هم يك فاكتور كند كننده ( damping factor ) است كه مقداري بين 0 تا 1 دارد. معمولا براي d مقداري معادل 0.85 انتخاب ميشود. همچنين C(A) تعداد لينكهائي كه اين صفحه به صفحات ديگر داده است. در اين صورت PageRank صفحه A مساوي است با :
d یك فاكتور تضعیف است كه معمولا برابر هشتاد و پنج صدم در نظر گرفته میشود. T1, T2,..., Tn صفحاتیاند كه به صفحه A لینك داده اند. C(T1) نیز تعداد لینكهایی است كه از صفحه T1، خارج شده است.
دقت كنيد كه PageRank صفحه Home معمولا دو نيم برابر صفحات داخلي ميباشد. بنابراين حالت سلسله اي راي ها را براي PageRank در يك صفحه متمركز ميكند.
تمامي صفحات تعداد لينكهاي مساوي دارند و تمامي صفحات هم PageRank يكسان دارند.
3 اصل مهم :
اگر صفحه اي داراي اهميت بالائي مي باشد ، آنرا در بالاي مدل سلسله مراتبي قرار دهيد.
اگر صفحات سايت شما داراي لينكهاي خروجي زيادي هستند ، سعي كنيد لينكهاي داخلي سايت را افزايش دهيد تا PageRank صفحات را ثابت نگه داريد .
اگر صفحاتي از سايت شما داراي لينك خروجي نيست ، افزايش تعداد لينكهاي داخلي هيچ تائيري بر PageRank ندارد. پس دقت كنيد كه سايت خود را از حالت قابل استفاده خارج نكنيد.
اهميت داشتن Site Map
داشتن Site Map به دودليل مهم است
اگر كاربر URL اشتباه وارد كند ، اكثر سايتها يك صفحه غير مفيد به عنوان "404 Page not found" نمايش ميدهند. اين براي كاربر مايوس كننده ميباشد. بهتر است كه صفحه اين خطا به حالتي تغيير كند كه اولا علت خطا را نمايش دهد و ثانيا Site Map را هم نمايش دهد .
لينك دادن به Site Map در هر صفحه تعداد لينكهاي داخلي را افزايش ميدهد و در نتيجه از هدر رفتن آراء بر اي ارتقاء PageRank جلوگيري ميكند.
يك layout خوب براي صفحات وب كه شامل document طولاني مي باشد اين است كه ، آن document را به چند صفحه تقسيم كنيم و بروي صفحات يك Navigator براي رفتن به صفحات بعد و قبل قرار دهيم و همچنيم در تمام صفحات هم به صفحه Home يك لينك دهيم.
پس ميتوان گفت كه : با اضافه كردن تعداد لينكهاي داخلي به سايت خود ، مي توانيد PageRank را به طور مساوي بين صفحات سايت تقسيم كنيد.
ولي در مدل سلسله مراتبي ميتوان راي ها را به سمت صفحه Homeمتمركز كرد و PageRank آنرا بالا برد.
از اين روش برخي از سايتها براي بالا بردن PageRank استفاده مي كنند كه اگر رباتهاي گوگل ( Google's robots) متوجه آن شوند به احتمال زياد از حضور آن سايتها در فهرستهاي گوگل جلوگيري ميكنند.
بنابراين ، پيشنهاد ميكنم كه از دو روش صحيح زير براي بالا بردن PageRank سايت خود در گوگل استفاده كنيد.
1 - يك سايت بزرگ داشته باشيد
سايتهاي بزرگ مانند http://news.bbc.co.uk/ داراي دهها و شايد صدها نويسنده و ويراستار خبري ميباشد. هر كدام از صفحات اين سايت داراي مطالب جهاني و مهم هستند و تمامي آنها نيز به صفحه Home سايت لينك داده اند. بنابراين مي بينيم كه PageRank صفحه Home آن 9 از 10 است.
پس هيچ جايگزيني براي محتواي خوب وجود ندارد!
2 - يك چيز مفيد براي ارائه به ديگران داشته باشيد
برای مثال سایت Stat counter تنها سایتی است که به غیر از گوگل دراری پیج رنک 10 است. علت این امر خیلی ساده است میلیون ها سایت هستند که از خدمات آمار گیری Stat Counter استفاده می کنند و در هر کدام از این سایتها باید یک لینک از Stat Counter باشد. پس سایت stat Conter دارای میلیون ها رای است که باعث می شود به پیج رنک دست نیافتنی 10 برسد.
ابزارهاي مفيد رايگان در اختيار ديگران قرار دهيد تا مديران سايتها پس از استفاده از آن با رقبت به سايت شما لينك دهند.
گرفتن لینک از سایتهای دیگر
بسیاری از مدیران به دلیل آشنا نبودن با پیج رنگ گوگل به هنگام لینک گرفتن یا لینک دادن تنها به صفحات دارای پیج رنک بالا فکر می کنند. این تصور اشتباه است، شما اگر مدیر سایتی هستید به محتوای سایتها بیشتر توجه کنید تا پیج رنک آنها. در حقیقت لینک از یک صفحه مرتبط با پیج رنک کم در بالا رفتن رتبه سایتان بسیار موثر است. اگر درخواست لینکی از یک سایت مرتبط اما با پیج رنک کم از شما می شود، آنرا رد نکنید!
منبع: zabet.ir
پیج رنک روش گوگل برای اندازهگیری "اهمیت" صفحات است. زمانیكه تمام فاكتورهای دیگر نظیر درصد تکرار کلمات در عنوان صفحه، درصد تعداد تکرار کلمات در متن صفحه، ارزش مکانی کلمات و ... محاسبه شدند، گوگل از پیج رنک برای تنظیم نتایج جستجو، استفاده میكند و لذا سایتهایی كه مهمتر هستند به ردههای بالاتر میآیند.
PageRank تنها قسمتي از مسائل تعيين كننده رتبه در ليستهاي گوگل است. به طور مثال شواهد نشان داده است كه گوگل اين روزها به متن موجود در يك href براي تگ <a> اهميت بيشتري قائل است تا PageRank .
PageRank جزئي از داستان ليست شدن در فهرست گوگل است، تلاش گوگل این است که همواره مربوط ترین نتایج را لیست کند، بزرگترین حسن یک موتور جستجو همین است، برای همین همه چیز در پیج رنک خلاصه نمی شود.
چگونه میتوان PageRank یك صفحه را دانست؟
برای این كار میتوان تولبار مخصوص گوگل را از آدرس زیر دان لود کنید:
تولبار گوگل چقدر دقیق است ؟
باید توجه کرد پيج رنکی که گوگل در تولبارش نشان می دهد با آنی که عملا در سيستم رتبه بندی اش از آن استفاده می کند، تفاوت دارد. در حقیقت تولبار گوگل دیر به دیر به روزرسانی می گردد و خود گوگل نیز به این موضوع اعتراف کرده است. لذا مدیران سایتها نباید نگران پیج رنک پایین سایت خود در تولبار گوگل باشند زیرا امکان دارد پیج رنک واقعی سایت آنها بیشتر از مقدار نشان داده شده باشد.
همچنین تولبار گوگل در بیان پیج رنک خیلی دقیق نیست. این تولبار دو محدودیت دارد:
تولبار بعضی وقت ها حدس می زند. اگر كاربر، صفحهای را مشاهده كند كه در بایگانی گوگل وجود ندارد، اما صفحهای خیلی نزدیك به آن در بایگانی گوگل وجود دارد، تولبار تخمینی از پیج رنک را نشان میدهد.
تولبار تنها جایگزینی از پیج رنک واقعی را نشان می دهد. در حالیكه پیج رنک خطی است، گوگل از یك گراف غیر خطی برای نشان دادن آن استفاده كرده است. لذا در تولبار تغییر از PR=2 به PR=3 نیاز به افزایش كمتری دارد، نسبت به حالتی كه تغییری از PR=3 به PR=4 انجام گیرد.
تمرکز بیش از حد بر روی پیج رنک برای بالا بردن رتبه ها در گوگل بی مورد است. در حقیقت سایتهای می توانند با بهینه سازی صفحات و ارایه محتوای مناسب به رتبه های مناسبی دست یابند.
پیج رنک واقعی:
و به همین ترتیب ادامه دارد...
در ضمن الگوریتم محاسبه پیج رنک یک فرمول کاملا سری می باشد که گوگل همواره آنرا مخفی و در فواصل زمانی مختلف آنرا تغییر جزئی می دهد که سوء استفاده از آن به حداقل برسد.شما وقتی پیج رنک بالاتری داشته باشید در نتیجه بازدید کننده بیشتری و در نهایت سایت گرانتری خواهید داشت حتی خیلی افراد وب سایت ها را با پیج رنکشان مقایسه می کنند، به قول آقای حسین شرفی (یکی از بنیانگذاران سئو در ایران) اگر سایت شما بمنزله خانه شما در دهکده جهانی باشد ، سایت های با پیج رنک بالا مثل خانه هایی که در بالا شهر قرار دارند هستند.
PageRank چگونه محاسبه می گردد؟
زمانیكه گوگل، هنوز یك پروژه دانشگاهی بود، طراحان آن، فرمول اصلی خود را در محاسبه پیج رنک بدین گونه بیان كردند. البته امكان دارد كه آنها دیگر از این فرمول استفاده نكنند، اما امروزه هم به اندازه كافی دقیق به نظر میرسد.
"فرض كنيم كه صفحه A داراي صفحات T1 تا Tn است كه به آن اشاره مي كنند. d هم يك فاكتور كند كننده ( damping factor ) است كه مقداري بين 0 تا 1 دارد. معمولا براي d مقداري معادل 0.85 انتخاب ميشود. همچنين C(A) تعداد لينكهائي كه اين صفحه به صفحات ديگر داده است. در اين صورت PageRank صفحه A مساوي است با :
کد:
PR(A) = (1-d) + d(PR(T1)/C(T1)+...+PR(Tn)/C(Tn))
d یك فاكتور تضعیف است كه معمولا برابر هشتاد و پنج صدم در نظر گرفته میشود. T1, T2,..., Tn صفحاتیاند كه به صفحه A لینك داده اند. C(T1) نیز تعداد لینكهایی است كه از صفحه T1، خارج شده است.
دقت كنيد كه PageRank صفحه Home معمولا دو نيم برابر صفحات داخلي ميباشد. بنابراين حالت سلسله اي راي ها را براي PageRank در يك صفحه متمركز ميكند.
تمامي صفحات تعداد لينكهاي مساوي دارند و تمامي صفحات هم PageRank يكسان دارند.
3 اصل مهم :
اگر صفحه اي داراي اهميت بالائي مي باشد ، آنرا در بالاي مدل سلسله مراتبي قرار دهيد.
اگر صفحات سايت شما داراي لينكهاي خروجي زيادي هستند ، سعي كنيد لينكهاي داخلي سايت را افزايش دهيد تا PageRank صفحات را ثابت نگه داريد .
اگر صفحاتي از سايت شما داراي لينك خروجي نيست ، افزايش تعداد لينكهاي داخلي هيچ تائيري بر PageRank ندارد. پس دقت كنيد كه سايت خود را از حالت قابل استفاده خارج نكنيد.
اهميت داشتن Site Map
داشتن Site Map به دودليل مهم است
اگر كاربر URL اشتباه وارد كند ، اكثر سايتها يك صفحه غير مفيد به عنوان "404 Page not found" نمايش ميدهند. اين براي كاربر مايوس كننده ميباشد. بهتر است كه صفحه اين خطا به حالتي تغيير كند كه اولا علت خطا را نمايش دهد و ثانيا Site Map را هم نمايش دهد .
لينك دادن به Site Map در هر صفحه تعداد لينكهاي داخلي را افزايش ميدهد و در نتيجه از هدر رفتن آراء بر اي ارتقاء PageRank جلوگيري ميكند.
يك layout خوب براي صفحات وب كه شامل document طولاني مي باشد اين است كه ، آن document را به چند صفحه تقسيم كنيم و بروي صفحات يك Navigator براي رفتن به صفحات بعد و قبل قرار دهيم و همچنيم در تمام صفحات هم به صفحه Home يك لينك دهيم.
پس ميتوان گفت كه : با اضافه كردن تعداد لينكهاي داخلي به سايت خود ، مي توانيد PageRank را به طور مساوي بين صفحات سايت تقسيم كنيد.
ولي در مدل سلسله مراتبي ميتوان راي ها را به سمت صفحه Homeمتمركز كرد و PageRank آنرا بالا برد.
از اين روش برخي از سايتها براي بالا بردن PageRank استفاده مي كنند كه اگر رباتهاي گوگل ( Google's robots) متوجه آن شوند به احتمال زياد از حضور آن سايتها در فهرستهاي گوگل جلوگيري ميكنند.
بنابراين ، پيشنهاد ميكنم كه از دو روش صحيح زير براي بالا بردن PageRank سايت خود در گوگل استفاده كنيد.
1 - يك سايت بزرگ داشته باشيد
سايتهاي بزرگ مانند http://news.bbc.co.uk/ داراي دهها و شايد صدها نويسنده و ويراستار خبري ميباشد. هر كدام از صفحات اين سايت داراي مطالب جهاني و مهم هستند و تمامي آنها نيز به صفحه Home سايت لينك داده اند. بنابراين مي بينيم كه PageRank صفحه Home آن 9 از 10 است.
پس هيچ جايگزيني براي محتواي خوب وجود ندارد!
2 - يك چيز مفيد براي ارائه به ديگران داشته باشيد
برای مثال سایت Stat counter تنها سایتی است که به غیر از گوگل دراری پیج رنک 10 است. علت این امر خیلی ساده است میلیون ها سایت هستند که از خدمات آمار گیری Stat Counter استفاده می کنند و در هر کدام از این سایتها باید یک لینک از Stat Counter باشد. پس سایت stat Conter دارای میلیون ها رای است که باعث می شود به پیج رنک دست نیافتنی 10 برسد.
ابزارهاي مفيد رايگان در اختيار ديگران قرار دهيد تا مديران سايتها پس از استفاده از آن با رقبت به سايت شما لينك دهند.
گرفتن لینک از سایتهای دیگر
بسیاری از مدیران به دلیل آشنا نبودن با پیج رنگ گوگل به هنگام لینک گرفتن یا لینک دادن تنها به صفحات دارای پیج رنک بالا فکر می کنند. این تصور اشتباه است، شما اگر مدیر سایتی هستید به محتوای سایتها بیشتر توجه کنید تا پیج رنک آنها. در حقیقت لینک از یک صفحه مرتبط با پیج رنک کم در بالا رفتن رتبه سایتان بسیار موثر است. اگر درخواست لینکی از یک سایت مرتبط اما با پیج رنک کم از شما می شود، آنرا رد نکنید!
منبع: zabet.ir