امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رابط های گرافیکی (Direct X وopen gll)
نویسنده پیام
xsalamx آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 205
موضوع‌ها: 31
تاریخ عضویت: بهمن ۱۳۸۶

تشکرها : 313
( 146 تشکر در 38 ارسال )
ارسال: #1
رابط های گرافیکی (Direct X وopen gll)
سلام

تعدادی سوال در مورد رابط های گرافیکی داشتم که تقریبا همشون رو اینجا جمع آوری کردم که دوستان لطف کنند در این مورد کمک کنند.
بعضی ها می گن Direct X بهتره بعضی ها هم open gll رو قبول دارند حالا من می خواستم بپرسم که:
این دو چه مزیت هایی نسبت به یکدیگه داند؟
نظر شما دربارشون چیه؟
آیا نسخه های جدید(مثل دایرکت ایکس 10) رو وی بی پشتیبانی می کنه؟
کدوم راحتره؟
کدومشون سرعت بیشتری دارن؟
کدومشون در خلق تصاویر سه بعدی بهتر عمل می کنند؟
آیا این حقیقت داره که فقط ویندوز از دایرکت ایکس پشتیبانی می کنه؟
آیا می شه از هر دوشون در یک برنامه استفاده کرد؟
آیا این حقیقت داره که دایرکت ایکس حجم خیلی بیشتری نسیت به رقیب خودش داره؟
آیا برای خلق تصاویر سه بعدی فقط همین دو رابط وجود دارند؟
آیا Confused دیگه مخم نمی کشه!!!!؟؟؟؟

خداحافظ
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹-تير-۱۳۸۷, ۰۱:۱۱:۵۳، توسط xsalamx.)
۲۹-تير-۱۳۸۷, ۰۱:۱۱:۱۲
ارسال‌ها
پاسخ
Mamad2003 آفلاین
کاربر با تجربه
****

ارسال‌ها: 1,150
موضوع‌ها: 18
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۸۲

تشکرها : 9
( 388 تشکر در 232 ارسال )
ارسال: #2
RE: رابط های گرافیکی (Direct X وopen gll)
نقل قول: بعضی ها می گن Direct X بهتره بعضی ها هم open gll رو قبول دارند ...

مقایسه DirectX با OpenGL درست نیست ! DirectX یک مجموعه فقط گرافیکی نیست بلکه شامل چندین کتابخونه برای ساخت بازیهای کامپیوتریه مثل Direct Sound برای کار با صوت ، Direct Input برای کار با کیبورد و ماوس و ..... اما OpenGL فقط یک کتابخونه گرافیکیه . بهتره برای مقایسه ، کتابخونه گرافیکی در DirectX رو که Direct 3D نام داره رو با OpenGL مقایسه کرد.

نقل قول: این دو چه مزیت هایی نسبت به یکدیگه داند؟
نظر شما دربارشون چیه؟
کدوم راحتره؟

همونطور که گفتم DirectX یک مجموعه کامله ولی OpenGL فقط گرافیکه . معمولا یادیگریه برنامه نویسی با OpenGL آسون تر از Direct 3D هست . Direct 3D خواص شی گرایی داره و خیلی از امکانت رو توی زبان ++C ارائه میکنه که کار برنامه نویسی رو آسون تر میکنه اما OpenGL خواص شی گرایی نداره .

نقل قول: آیا نسخه های جدید(مثل دایرکت ایکس 10) رو وی بی پشتیبانی می کنه؟

این ربطی به زبان برنامه نویسی نداره . شما میتونی با وی بی برای هر نسخه DirectX برنامه بنویسی . فقط اون نسخه DirectX باید روی سیستمت نصب باشه .

نقل قول: کدومشون سرعت بیشتری دارن؟
کدومشون در خلق تصاویر سه بعدی بهتر عمل می کنند؟

بسیاری عقیده دارند که Direct 3D بهتر از OpenGL عمل میکنه البته اینهم بستگی به شرایط خاص خودش داره . معمولا مقایسه سیستم های گرافیکی به سخت افزارهای شما خصوصا کارت گرافیک بیشتر مربوطه تا به نرم افزارهایی که باهاش کار میکنید .

نقل قول: آیا این حقیقت داره که فقط ویندوز از دایرکت ایکس پشتیبانی می کنه؟

در حال حاضر فقط سیستم عامل ویندوز از DirectX پشتیبانی میکنه .مشکل اینه که DirectX رو مایکروسافت برمبنای تکنولوژی COM طراحی کرده که فقط مختص ویندوزه . در طرفی دیگه برنامه هایی که با OpenGL نوشتن شده این قابلیت رو دارند که برای سیستم عامل های دیگه هم کامپایل و اجرا بشن.
نقل قول: آیا می شه از هر دوشون در یک برنامه استفاده کرد؟

بله ... دو کتابخونه رو میتونید همزمان در یک برنامه استفاده کنید !
نقل قول: آیا این حقیقت داره که دایرکت ایکس حجم خیلی بیشتری نسیت به رقیب خودش داره؟

سوالت واضح نیست . اگر منظورت اینه که برنامه هاش حجم بیشتری میگیره که نمیشه گفت . معمولا برای اجرای برنامه های DirectX شما نیاز دارید که حداقل نسخه برابر یا بالاتر DirectX رو روی کامپیوترتون داشته باشید . OpenGL رو اکثر سیستم عامل ها به طور پیش فرضدارند مثلا خود ویندوز هم تا زمان XP اون رو به شکل پیشفرض داشت و شما نیاز نداشتی چیز اضافی رو نصب کنی . البته توی ویندوز ویستا دیگه وجود نداره !
اگر منظورت اینه که DirectX کاربران بیشتری داره باید گفت بله .... تعداد کاربران DirectX کار در زمینه بازیها از OpenGL کارها بیشتره !
نقل قول: آیا برای خلق تصاویر سه بعدی فقط همین دو رابط وجود دارند؟

خیر ! جدیدترین کتابخونه گرافیکی رو بازهم مایکروسافت در سال 2006 ارائه کرد اینبار با دادن امکان برنامه نویسی برای XBOX 360 . این رابط گرافیکی Microsoft XNA نام داره و کتابخونه ای هست بر مبنای زبان #C و Net Framework.
این کتابخونه به شما اجازه میده برای PC همینطور XBOX بازی بسازید . کلاس های اختصاصی هم برای کار با XBOX داره که کار برنامه نویسی رو خیلی آسون میکنه . Microsfot Game Studio هم اسم IDE طراحی بازی با کمک XNA هست .
اینم سایتش : http://www.xna.com/

گويند بهشت و حور و کوثر باشد  ..  جوي می و شير و شهد و شکر باشد
پر کن قدح باده و بر دستم نه      ..   نقدي ز هزار نسيه خوشتر باشد  
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹-تير-۱۳۸۷, ۰۸:۰۹:۲۴، توسط Mamad2003.)
۲۹-تير-۱۳۸۷, ۰۸:۰۵:۰۱
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : ajlajlajl, EleRam, mojtabamalaekeh
xsalamx آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 205
موضوع‌ها: 31
تاریخ عضویت: بهمن ۱۳۸۶

تشکرها : 313
( 146 تشکر در 38 ارسال )
ارسال: #3
RE: رابط های گرافیکی (Direct X وopen gll)
سلام

نقل قول: این ربطی به زبان برنامه نویسی نداره . شما میتونی با وی بی برای هر نسخه DirectX برنامه بنویسی . فقط اون نسخه DirectX باید روی سیستمت نصب باشه
چرا دارکت ایکس 10 روی سیستم من نصب نمی شه.

نقل قول: خیر ! جدیدترین کتابخونه گرافیکی رو بازهم مایکروسافت در سال 2006 ارائه کرد اینبار با دادن امکان برنامه نویسی برای XBOX 360 . این رابط گرافیکی Microsoft XNA نام داره و کتابخونه ای هست بر مبنای زبان #C و Net Framework.
این کتابخونه به شما اجازه میده برای PC همینطور XBOX بازی بسازید . کلاس های اختصاصی هم برای کار با XBOX داره که کار برنامه نویسی رو خیلی آسون میکنه . Microsfot Game Studio هم اسم IDE طراحی بازی با کمک XNA هست .
اینم سایتش : http://www.xna.com/
آیا این درسته که XNA خیلی بهتر از direct X عمل می کنه؟(تو یکی از فروم ها دیدم).در ضمن کد نویسی در XNA چطوره؟ راحته یا سخته

خداحافظ
۳۰-تير-۱۳۸۷, ۲۳:۳۹:۰۴
ارسال‌ها
پاسخ
Mamad2003 آفلاین
کاربر با تجربه
****

ارسال‌ها: 1,150
موضوع‌ها: 18
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۸۲

تشکرها : 9
( 388 تشکر در 232 ارسال )
ارسال: #4
RE: رابط های گرافیکی (Direct X وopen gll)
نقل قول: چرا دارکت ایکس 10 روی سیستم من نصب نمی شه.

این میتونه هزارتا دلیل داشته باشه ... ویندوزت چیه ... چه ایرادی میگیره ؟؟

نقل قول: آیا این درسته که XNA خیلی بهتر از direct X عمل می کنه؟(تو یکی از فروم ها دیدم).در ضمن کد نویسی در XNA چطوره؟ راحته یا سخته

نه لزوما ... باهرم میگم مقایسه کردن دو سیستم مشابه زیاد کار درستی نیست . چون XNA توی محیط CLR اجرا میشه من خودم به سرعتش یه کم شک دارم . کد نویسی اون بر مبنای زبان #C هست . بستگی داره کدوم زبان رو شما مسلط تر باشی البته کار با کلاسهای XNA معمولا راحت تر از کلاسهای پیچیده DirectX هست .

گويند بهشت و حور و کوثر باشد  ..  جوي می و شير و شهد و شکر باشد
پر کن قدح باده و بر دستم نه      ..   نقدي ز هزار نسيه خوشتر باشد  
۳۱-تير-۱۳۸۷, ۰۰:۱۷:۲۸
ارسال‌ها
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  cursor گرافیکی tkd 4 2,450 ۲۲-مهر-۱۳۸۷, ۱۱:۵۲:۰۲
آخرین ارسال: vz67
  microsoft direct speech recognition ؟ vz67 5 3,636 ۲۴-خرداد-۱۳۸۷, ۲۲:۲۸:۳۴
آخرین ارسال: vz67
  تغییر فرمت فایل های گرافیکی bahareh_toto 4 3,173 ۲۷-آذر-۱۳۸۵, ۱۱:۰۴:۲۵
آخرین ارسال: bahareh_toto

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

صفحه‌ی تماس | IranVig | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS