-----------------------------------------------------------------------------------------
زبان PureBASIC را می شه جزو زبانهای همه منظوره تلقی کرد
چون کتابخانه های جامع آن همه کاری را ممکن می کند ولی وقتی در اینترنت نگاه می کنیم می بینیم
اکثریت از PureBASIC برای ساخت بازی استفاده می کنند
چون دارای کتابخانه های اختصاصی بسیار قوی در رابطه با کارهای 2 یا 3 بعدی است
-----------------------------------------------------------------------------------------
معرفی کتابخانه های داخلی PureBASIC
کتابخانه 2D Drawing : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
این کتابخانه برای کشیدن اشکال 2 بعدی بر روی یک پنجره , صفحه , عکس , پرینتر یا روی یک بافت گرافیکی به کار می رود
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
BackColor
Box
Circle
DrawAlphaImage
DrawImage
DrawText
DrawingBuffer
DrawingBufferPitch
DrawingBufferPixelFormat
DrawingFont
DrawingMode
Ellipse
FillArea
FrontColor
Line
LineXY
Plot
Point
StartDrawing
StopDrawing
TextHeight
TextWidth
[/align]
کتابخانه AudioCD : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
این کتابخانه برای پخش با کیفیت فایل های صوتی از روی سی دی یا از یک ریسورس در طول یک بازی یا
یک برنامه به کار می رود
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
AudioCDLength
AudioCDName
AudioCDStatus
AudioCDTrackLength
AudioCDTrackSeconds
AudioCDTracks
EjectAudioCD
InitAudioCD
PauseAudioCD
PlayAudioCD
ResumeAudioCD
StopAudioCD
UseAudioCD
[/align]
کتابخانه Billboard : قابل استفاده در ویندوز و لینوکس
این کتابخانه دارای نقشه های سه بعدی برای کارهای گرافیکی با طبیعت مثل باران یا برف یا درخت و ... است
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
AddBillboard
BillboardGroupLocate
BillboardGroupMaterial
BillboardGroupX
BillboardGroupY
BillboardGroupZ
BillboardHeight
BillboardLocate
BillboardWidth
BillboardX
BillboardY
BillboardZ
ClearBillboards
CountBillboards
CreateBillboardGroup
FreeBillboardGroup
HideBillboardGroup
IsBillboardGroup
MoveBillboard
MoveBillboardGroup
RemoveBillboard
ResizeBillboard
RotateBillboardGroup
[/align]
کتابخانه Camera : قابل استفاده در ویندوز و لینوکس
این کتابخانه برای کار با جهان سه بعدی به کار گرفته می شود.همان طور که از اسم این کتابخانه
معلوم است یک شبیه ساز دوربین است و می توان در بازی ها از آن استفاده کرد
شما می توانید از دوربین های مختلفی در جهات مختلف در بازی های خود استفاده کنید
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
CameraBackColor
CameraFOV
CameraLocate
CameraLookAt
CameraProjection
CameraRange
CameraRenderMode
CameraX
CameraY
CameraZ
CreateCamera
FreeCamera
IsCamera
MoveCamera
RotateCamera
[/align]
کتابخانه Cipher : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
این کتابخانه برای رمز گذاری یا رمز گشایی اطلاعات استفاده می شود
این کتابخانه از الگوریتم های معروفی مثل MD5 نیز پشتیبانی می کند
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
Base64Decoder
Base64Encoder
CRC32FileFingerprint
CRC32Fingerprint
DESFingerprint
ExamineMD5Fingerprint
ExamineSHA1Fingerprint
FinishFingerprint
IsFingerprint
MD5FileFingerprint
MD5Fingerprint
NextFingerprint
SHA1FileFingerprint
SHA1Fingerprint
[/align]
کتابخانه Clipboard : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
این کتابخانه برای کار با حافظه موقت به کار می رود
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
ClearClipboard
GetClipboardImage
GetClipboardText
SetClipboardImage
SetClipboardText
[/align]
کتابخانه Console : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
از این کتابخانه برای ساخت برنامه های کنسول استفاده می شود البته کنسولی نیست که در داس اجرا شود
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
ClearConsole
CloseConsole
ConsoleColor
ConsoleCursor
ConsoleError
ConsoleLocate
ConsoleTitle
EnableGraphicalConsole
Inkey
Input
OpenConsole
Print
PrintN
RawKey
ReadConsoleData
WriteConsoleData
[/align]
کتابخانه DataBase : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
این کتابخانه برای کار با دیتابیس های مختلف از جمله اکسس و sql و اوراکل به کار میرود
کد:
[align=left]
CloseDatabase
DatabaseColumnName
DatabaseColumnType
DatabaseColumns
DatabaseDriverDescription
DatabaseDriverName
DatabaseError
DatabaseQuery
DatabaseUpdate
ExamineDatabaseDrivers
FirstDatabaseRow
GetDatabaseDouble
GetDatabaseFloat
GetDatabaseLong
GetDatabaseQuad
GetDatabaseString
IsDatabase
NextDatabaseDriver
NextDatabaseRow
OpenDatabase
OpenDatabaseRequester
PreviousDatabaseRow
UseODBCDatabase
UseSQLiteDatabase
[/align]
کتابخانه Date : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
برای کاربا تاریخ سیستم به کار می رود
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
AddDate
Date
Day
DayOfWeek
DayOfYear
FormatDate
Hour
Minute
Month
ParseDate
Second
Year
[/align]
کتابخانه Desktop : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
از این کتابخانه برای بدست آوردن اطلاعاتی راجع به محیط کاری کاربر استفاده می شود
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
DesktopDepth
DesktopFrequency
DesktopHeight
DesktopMouseX
DesktopMouseY
DesktopName
DesktopWidth
ExamineDesktops
[/align]
کتابخانه DragDrop : قابل استفاده در تمام سیستم عامل ها
از این کتابخانه برای تبادل اطلاعات بین سیستم عامل و برنامه به کار می رود
توابع این کتابخانه :
کد:
[align=left]
DragFiles
DragImage
DragOSFormats
DragPrivate
DragText
EnableGadgetDrop
EnableWindowDrop
EventDropAction
EventDropBuffer
EventDropFiles
EventDropImage
EventDropPrivate
EventDropSize
EventDropText
EventDropType
EventDropX
EventDropY
SetDragCallback
SetDropCallback
[/align]
تقریبا حدود 50 کتابخانه دیگه مونده که بعدا می ذارم.