9 برنامه با یک برنامه
لیست برنامه ها :
1 - نمایش بزگترین عدد از بین N عدد ورودی ( بزگترین عدد از بین اعداد قبل را هم نشان می دهد .)
2 - نمایش میانگین اعداد از بین N عدد ورودی ( در هر مرحله میانگین اعداد قبل را هم نشان می دهد .)
3 - نمایش اعداد زوج بین A و B (اعداد A و B را در نظر نمی گیرد .)
4 - تست عدد برای اول بودن آن ( عدد را برای اول بودن تست می کند . اگر عدد مورد نظر اول نباشد کوچکترین عددی که قابل تقسیم باشد را نشان می دهد .)
5 - نمایش اعداد از رشته فیبونانچی ( رشته فیبونانچی به این صورت است : ... - 13 - 8 - 5 - 3 - 2 - 1 - 1 )
6 - نمایش معادل باینری عدد ( مبنای دوعدد را نمایش می دهد .)
7 - نمایش جمع اعداد رقم ( مثلا 1234 می شود 10=4+3+2+1 )
8 - معکوس کردن مکان ارقام ( مثلا 1234 می شود 4321 )
9 - بازی با اعداد ( حدس حرف انتخابی شما ) خیلی جالبه
یه پروژه برای درس الگوریتم و فلوچارت .
( البته کسی برای این درس پروژه نمیده ولی اگه خواستید خود شیرینی کنید خوبه )
معمولا فلوچارت این برنامه ها در این درس ارائه می شوند ومدار نیز طبق همان فلوچارت ها عمل می کند .
نکته :
تمام اعداد وارد شده به مدار 4 رقمی می باشد , یعنی اعداد می تواند بین 1 تا 9999 باشد بجز رشته فیبونانچی که حداکثر عدد 25 می باشد .
با شروع به کار مدار اطلاعات اولیه ای نمایش داده شده ( اگر در این هنگام کلیدی فشرده شود , برنامه از این قسمت خارج می شود ) و پس از مدتی تاخیر به منوی برنامه ها برای نمایش برنامه های موجود و انتخاب آن می رسیم .
با کلید های NEXT و BACK می توان برنامه بعدی و قبلی را مشاهده و با کلید صفر می توان آن را انتخاب کرد .
البته میانبرهای هم با کلید های 1 تا 9 اضافه شده است که فشردن کلید مرتبط با برنامه می توانیم آن را انتخاب کنیم .
مثلا اگر کلید 5 را فشار دهیم در هر کجا که باشیم یعنی قسمت فیبونانچی را انتخاب کرده ایم . اگر هیچ کلیدی را برای مدت حدود 9 ثانیه فشار ندهیم برنامه بعدی نمایش داده می شود .
چگونگی کار با هر قسمت :
1 - نمایش بزگترین عدد از بین N عدد ورودی
با ورود به این قسمت عدد N را که تعداد اعداد را نشان می دهد را تعیین کرده و کلید START را فشار دهید . حال عدد اول را وارد کرده و کلید START را فشار داده و بعد ازآن اعداد دوم و سوم و ... را هم به همین صورت وارد می کنیم .
در هر قسمت شماره عدد جاری بهمراه بزگترین عدد و ردیف آن در بین اعداد قبلی نمایش داده می شود .
با اتمام وارد کردن اعداد برنامه بزرگترین عدد و شماره ردیف آن را نشان می دهد .
2 - نمایش میانگین اعداد از بین N عدد ورودی
با ورود به این قسمت عدد N را که تعداد اعداد را نشان می دهد را تعیین کرده و کلید START را فشار دهید . حال عدد اول را وارد کرده و کلید START را فشار داده و بعد از آن اعداد دوم و سوم و ... را هم به همین صورت وارد می کنیم .
در هر قسمت شماره عدد جاری و میانگین بین اعداد وارد شده قبلی نمایش داده می شود .
با اتمام وارد کردن اعداد برنامه میانیگن اعداد را نشان می دهد .
3 - نمایش اعداد زوج بین A و B
با ورود به این قسمت اعداد A و B را وارد کرده سپس سرعت نمایش اعداد را بین 1 تا 9 انتخاب کرده و برنامه اعداد زوج بین A و B را نمایش می دهد . در هر بار دو عدد یعنی عدد قبلی و بعدی نمایش داده شده و با سرعت تعیین شده عوض می شود . پس از اتمام نمایش اعداد عدد زوج ابتدا و انتها نمایش داده می شود .
اگر A و B یکی باشند , برنامه دوباره اعداد را می خواهد .
جای A و B مهم نیست و هر کدام می تواند بزرگتر از دیگری باشد .
4 - تست عدد برای اول بودن آن
عدد مورد نظر را وارد کرده و کلید START را فشارمی دهیم و برنامه آن عدد را برای اول بودن تست می کند و اگر اول باشد پیغامی مبنی بر اول بودن عدد نشان داده در غیر این صورت کوچکترین عددی که عدد مورد نظر بر آن قابل تقسیم است را نشان می دهد .
5 - نمایش اعداد از رشته فیبونانچی
عدد خود را بین 1 تا 25 وارد کرده و سپس سرعت نمایش اعداد را بین 1 تا 9 انتخاب می کنیم . برنامه اعداد را از رشته فیبونانچی با سرعت تعیین شده نشان می دهد .
در هر بار دو عدد یعنی عدد قبلی و بعدی نمایش داده شده و با سرعت تعیین شده عوض می شود . پس از اتمام نمایش اعداد , برنامه شماره انتخاب شده از رشته فیبونانچی بهمراه عدد آن را نمایش می دهد .
6 - نمایش معادل باینری عدد
عدد مورد را نظر را وارد کرده و پس از فشردن کلید START معادل باینری آن نمایش داده می شود .
7 - نماش جمع اعداد رقم
عدد مورد را نظر را وارد کرده و پس از فشردن کلید START جمع تعداد رقم های آن نمایش داده می شود .
8 - معکوس کردن مکان ارقام
عدد مورد را نظر را وارد کرده و پس از فشردن کلید START برعکس عدد نمایش داده می شود .
9 - بازی با اعداد
پس از نمایش اطلاعات اولیه ابتدا یکی از حروف بین A تا Z را در ذهن خود انتخاب می کنیم . حال اگر در بین حروف موجود اگر حرف مورد نظر ما باشد کلید 1 و در غیر این صورت کلید 3 را فشار می دهیم . کلید 2 نیز یکی به عقب بر می گردد .
پس از 5 بار انجام این مرحله حرف انتخابی ما نشان داده می شود .
نکته :
در هر کجای برنامه که باشیم با فشردن کلید STOP پیغامی مبنی بر خروج از برنامه نمایش داده می شود که اگر آنرا با کلید START تائید کنیم از برنامه خارج شده و به منوی اصلی بر می گردیم .
با فشردن کلید STOP نیز هیچ اتفاقی نمی افتد و به مکان قبلی بر می گردیم .
پس از اتمام هر برنامه اگر کلید START و یا کلید های 0 تا 9 را فشار دهیم پیغامی مبنی بر شروع دوباره آن برنامه نمایش داده می شود که با تائید آن برنامه از ابتدا شروع می شود .
در هنگام نمایش اعداد که با زمان خاصی نمایش داده می شود با فشردن کلید START و تائید پیغام آن می توانیم نمایش اعداد را از ابتدا شروع کنیم .
برنامه و توضیحات آن و چگونگی کار با مدار بهمراه فایل شبیه سازی در PROTEUS را در پیوست دریافت کنید :