امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تشخيص ميزان كشش كابل
نویسنده پیام
rezadaneshgoo آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 43
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹

تشکرها : 44
( 24 تشکر در 12 ارسال )
ارسال: #1
تشخيص ميزان كشش كابل
دوستان عزيز سلام
اين سوال تا حدي هم به برنامه نويسي مربوط ميشه و اگه طولانيه به بزرگواري خودتان ببخشيد
با توجه به داشتن سرعت و شتاب متغير ، موتور مداوم بين سرعت صفر و 60rpm كار ميكنه ميخواهم در هر لحظه بدونم كه موقعيت موتور كجاست ( روي محور موتور يه پولي نصبه كه بر روي آن در يك رديف كابل پيچيده شده است و ميزان كابل كشيده و رها شده را در هر لحظه لازم دارم )
تعداد شمارش اينكودر حدودا 50 – 100 هرتز باشد با ميكرو مگا 32 و بيسيك كار مي كنم
كارايي كه تا بحال كردم :
با كانتر ميكرو و گيرنده فرستنده ir و صفحه سوراخدار ، تعداد شمارشو در يه متغير ريختم اما دقيق نبود از lm358 هم استفاده كردم ولي دقيق نشد از يه آيسي and هم با دو خروجي همزمان دو گيرنده مادون قرمز استفاده كردم ولي نشد از adc ميكرو هم استفاده كردم و بالاتر از يه سطح ولتاژ را شمارش كردم ولي در فركانسهاي بالاتر از حدود 30 هرتز دقتش از دست ميداد ( مثلا 50 دور موتور را با تلرانس حدود 5 دور شمارش ميكرد )
اساتيد محترم : لطفا تجربه گرانبها و پيشنهادتان به طور مستقل در مورد هر بخش از اين موضوع - سنسور مناسب و نحوه بكارگيري آن ، استفاده از رجيسترها و قالب برنامه - را در اختيار اينجانب هم قرار دهيد

كسي را كه آماده آموختن است تعليم ندادن، انساني را به هدر دادن است، كسي را كه آماده آموختن نيست تعليم دادن، سخن به هدر دادن است، خردمند نه انسان را به هدر مي دهد و نه سخن را
026
۲۰-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۳:۰۲:۵۱
ارسال‌ها
پاسخ
reza555 غایب
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 1,073
موضوع‌ها: 17
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 3779
( 3261 تشکر در 1342 ارسال )
ارسال: #2
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
نقل قول: ( روي محور موتور يه پولي نصبه كه بر روي آن در يك رديف كابل پيچيده شده است و ميزان كابل كشيده و رها شده را در هر لحظه لازم دارم )
اینجارو متوجه نشدم
کلا میخوای چیکار کنی؟

زندگی مدیریت فرصت هاست.
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۱۴:۲۸:۲۱
ارسال‌ها
پاسخ
rezadaneshgoo آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 43
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹

تشکرها : 44
( 24 تشکر در 12 ارسال )
ارسال: #3
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
دوست عزيز سلام
دقيقا سوال من تو همين جمله اي كه بهش اشاره كرديد خلاصه شده
يه پولي استوانه اي دارم كه كابل بر روي محيطش پيچيده مي شه براي اينكه بشه ميزان تغييرات طول كابل را با توجه به تغييرات زاويه اي موتور بدست بياريم مكانيزمي طراحي شده كه فقط يه رديف كابل بر روي پولي پيچيده بشه ( در غير اين صورت تغيير قطر پيچش = تغيير محيط پيچش )

كسي را كه آماده آموختن است تعليم ندادن، انساني را به هدر دادن است، كسي را كه آماده آموختن نيست تعليم دادن، سخن به هدر دادن است، خردمند نه انسان را به هدر مي دهد و نه سخن را
026
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۱۵:۰۵:۵۴
ارسال‌ها
پاسخ
reza555 غایب
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 1,073
موضوع‌ها: 17
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 3779
( 3261 تشکر در 1342 ارسال )
ارسال: #4
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
تنها کاری که میتونی بکنی اندازه گیری مقاومت اهمیشه
اساس کار استرین گیج ها همینه
تغییرات اهمی در برابر تنش ها
در حقیقت باید از میلی اهم متر استفاده کنی
ولی مشکل اینجاست که چجوری میخوای مقاومت سیم رو تو اون موقعیت مکانیکی اندازه گیری کنی؟نکنه با کموتاتور؟Biggrin
بهترین روش استفاده از همون صفحه سوراخ دار هست که روش شافت موتور قرار گرفته برای اندازی گیری سرعت


زندگی مدیریت فرصت هاست.
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۱۵:۳۷:۳۷، توسط reza555.)
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۱۵:۳۳:۰۲
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : rezadaneshgoo, رسول
rezadaneshgoo آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 43
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹

تشکرها : 44
( 24 تشکر در 12 ارسال )
ارسال: #5
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
دوست عزيز سلام
منظورتو در مورد استرين گيج نفهميدم ولي بهتره كه با نمونه ديگه اي شروع كنيم
اگه من بر روي موتورم يه چرخ ببندم و رو زمين بذارم و موتورم به طور غير يكنواخت حركت كنه ( چرخ در مسير مستقيم ولي با سرعت متغير و حتي برعكس حركت كنه ) چطوري مي تونم مسافت طي شده را در هر لحظه كه بخوام اندازه بگيرم ؟ تو يه تايپيك خوندم كه ( به نقل از دوست عزيز t3r!p3000 ) براي تشخيص جهت ، از دستور انكودر تو بسكام استفاده كنم . متن يك نفرو خوندم ولي فقط جهتو معين مي كنه ولي شمارش نمي كنه
لطفا با توجه به اينكه مبتديم توضيح بديد

كسي را كه آماده آموختن است تعليم ندادن، انساني را به هدر دادن است، كسي را كه آماده آموختن نيست تعليم دادن، سخن به هدر دادن است، خردمند نه انسان را به هدر مي دهد و نه سخن را
026
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۱۶:۴۹:۴۱
ارسال‌ها
پاسخ
reza555 غایب
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 1,073
موضوع‌ها: 17
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 3779
( 3261 تشکر در 1342 ارسال )
ارسال: #6
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
خوب ببین مثلا محیط چرخت 20 سانته
یعنی با هر دور کامل چرخت 20 سانت رو طی کرده
اگر از اینکودر استفاده کنی دقت اندازه گیریت بالا تر میره
یعنی اگر چرخ با هر یک دور کامل یه پالس بهت بده تو فقط 20 سانت 20 سانت میتونی اندازه بگری
مثلا اگر چرخ 30 سانت رفته باشه موتور یه پالس داده و نیمه راه رو برای ارسال پالس بعدی طی کرده

حالا اگر با ترفندی کاری کنی که با یک دور چرخش کامل چرخ مثلا 50 پالس بهت بده اونوقت حساب کن
استپ های اندازه گیریت میشه 20/50 سانتی متر
یعنی 4 میلی متر
اگر هر دور 20 پالس بده دقتت میشه 1 سانت و به همین صورت

زندگی مدیریت فرصت هاست.
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۱۶:۵۶:۴۷، توسط reza555.)
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۱۶:۵۶:۲۲
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : rezadaneshgoo, رسول
rezadaneshgoo آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 43
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹

تشکرها : 44
( 24 تشکر در 12 ارسال )
ارسال: #7
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
دوست عزيز
اين موضوع را ميدونم محيط پوليم 30 سانته و فعلا هر دور را با 16 پالس پشتيباني مي كنم
اولين مشكلم شمارش دقيقه كه به گمانم تو تفكيك ولتاژي كه به پايه كانتر ميفرستم ايراد داره
دومين مشكلم جهت موتوره كه بايد همزمان با شمارش تشخيص داده بشه سومين مشكلم تو برنامست كه بعدا مطرح مي كنم
لطفا مدار يا قطعه اي را جهت تفكيك ولتاژ دامنه پالسي كه از سنسوري مثل ir ميگيرم معرفي كنيد

كسي را كه آماده آموختن است تعليم ندادن، انساني را به هدر دادن است، كسي را كه آماده آموختن نيست تعليم دادن، سخن به هدر دادن است، خردمند نه انسان را به هدر مي دهد و نه سخن را
026
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۱:۰۹:۲۶، توسط rezadaneshgoo.)
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۰:۲۴:۰۶
ارسال‌ها
پاسخ
reza555 غایب
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 1,073
موضوع‌ها: 17
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 3779
( 3261 تشکر در 1342 ارسال )
ارسال: #8
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
نقل قول: اولين مشكلم شمارش دقيقه كه به گمانم تو تفكيك ولتاژي كه به پايه كانتر ميفرستم ايراد داره
منظورت از تفکیک چیه؟

نقل قول: دومين مشكلم جهت موتوره كه بايد همزمان با شمارش تشخيص داده بشه
منظور از این رو هم بگو Biggrin
جهت چرخش موتور که با تشخیص ولتاژ یا جریانش مشخصه

نقل قول: لطفا مدار يا قطعه اي را جهت تفكيك ولتاژ دامنه پالسي كه از سنسوري مثل ir ميگيرم معرفي كني
اینجا هم منظورت رو از تفکیک نفهمیدم
از چه سنسوری استفاده کردی؟

زندگی مدیریت فرصت هاست.
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۰:۴۲:۲۱، توسط reza555.)
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۰:۴۲:۰۷
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : rezadaneshgoo
rezadaneshgoo آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 43
موضوع‌ها: 10
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹

تشکرها : 44
( 24 تشکر در 12 ارسال )
ارسال: #9
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
دوست عزيز
خصوصيت پالسي كه براي كانتر نيازه چيه ؟
از مادون قرمز استفاده مي كنم و حدس ميزنم كه پالسم ايراد داره كه شمارشم تو فركانسهاي بالا 30 ايراد پيدا ميكنه
زماني كه پلاريته موتور عوض ميشه موتور با تاخير جهتو عوض مي كنه ( بدليل اينرسي و گشتاور ناشي از كشش كابل ) نياز به تشخيص جهت مستقل از فرمان دارم .

كسي را كه آماده آموختن است تعليم ندادن، انساني را به هدر دادن است، كسي را كه آماده آموختن نيست تعليم دادن، سخن به هدر دادن است، خردمند نه انسان را به هدر مي دهد و نه سخن را
026
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۱:۱۱:۲۴، توسط rezadaneshgoo.)
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۰:۴۶:۵۵
ارسال‌ها
پاسخ
reza555 غایب
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 1,073
موضوع‌ها: 17
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 3779
( 3261 تشکر در 1342 ارسال )
ارسال: #10
RE: تشخيص ميزان كشش كابل
عجب Biggrin
هر چی سوال میپرسم ، جواب که نمیدی یه سوال دیگه هم میپرسی
پالست هر چی هست بده به اشمیت تریگر با تغذیه 5 ولت و بده به میکرو


زندگی مدیریت فرصت هاست.
۲۱-اردیبهشت-۱۳۹۰, ۲۲:۳۳:۵۴
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : rezadaneshgoo, رسول


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 3 مهمان

صفحه‌ی تماس | IranVig | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS