امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موتور AC يا DC
نویسنده پیام
فروم باز آفلاین
در حال پیشرفت
***

ارسال‌ها: 480
موضوع‌ها: 122
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۷

تشکرها : 321
( 107 تشکر در 72 ارسال )
ارسال: #1
موتور AC يا DC
با سلام ميخواستم بدونم موتور AC قوي تره يا DC ؟ ولتاژشون هم يكيه
و اينكه دينام ماشين كه باتري رو شارژ ميكنه چه طوري كار ميكنه؟

با تشكر.

--------------------
علی شیرمحمدی
--------------------
۲۷-آذر-۱۳۸۹, ۱۳:۱۵:۴۲
ارسال‌ها
پاسخ
رسول غایب
بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 2,458
موضوع‌ها: 237
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۸

تشکرها : 15003
( 20196 تشکر در 5767 ارسال )
ارسال: #2
RE: موتور AC يا DC
قدرت موتور گذشته از نوع dc و ac و همچنین ولتاژ کاری بستگی به نحوه سیم پیچیش داره و نمیشه همینطوری گفت کدومش قویتره!!

دینام ماشین مثل دینام دوچرخه هستش ... یعنی کارشون یکیه:

[تصویر:  dynamo1.gif]

[تصویر:  fmzjgskta8n34tp101z.jpg]

یک ژنراتور یا مولد جریان متناوب، تشکیل شده است از یک یا چند کویل( سیم پیچی که روی هسته ای فلزی پیچیده شده است )
که درون یک میدان مغناطیسی دوران می کند وبه این ترتیب ولتاژی القامی شود و جریانی را در مدار ایجاد می کند.

در یک دینام دوچرخه یک آهن ربا است که درون یک سیم پیچ (کویل) به حرکت در می آید وآن زمانی است که چرخهای عقب دوچرخه به حرکت در می آید.

در ژنراتورها یک سیم پیچ (کویل) درون یک میدان مغناطیسی به حرکت در می آید اما البته این امکان هم وجود دارد که یک آهن ربا را درون یک سیم پیچ یا (کویل) به حرکت در آورد مانند انچه که در دینام دوچرخه انجام می شود. (قانون فارادی)


این متن هم شاید به دردتون بخوره:

سوال در مورد دینام ماشین
با سلام به شما اگه ممکنه در مورد دینام ماشین توضیح بدید چون این طور که من برسی کردم کار یه ژنراتور رو انجام می دهدمن میخوام سر راه اینورترم یه دینام بزارم تا بتونه باطریمو به طور دائم شارژ کنه وفکرم به همین دینام ماشین رسید می خواستم بدونم نظر شما چیه ؟ و آیا راه آسونتر وبهتری هم هست که بشه ازش استفاده کرد؟دوم اینکه اگه ممکنه آموزش طراحی ژنراتوررو هم لطف کنیدبا تشکر


با سلام :
دوست عزيز دينام ماشين هم بله يك ژنراتور ميباشد كه براي توليد ولتاژ مصرفي خودرو توسط محور و تسمه موتور ماشين به حركت در مياد در ساختار ان از يك روتور چرخنده (ارميچر ) كه داراي يك سيم پيچ جهت ايجاد ميدان مغناطيسي (قطع وصل فلو يا شار مغناطيسي ) مي باشد و حول اين ارميچر هم توسط بالشتك هايي كه داراي سيم پيچ هستند قرار دارد در اينگونه ژنراتور ها كه سيم هاي ارميچر توسط دو عدد ذغال سنگ به بيرون انتقال ميشود جهت كنترل توان و تثبيت ولتاژ توليد شده در دور هاي متفاوت خودرو استفاده ميگردد .
نحوه كار بدين شرح ميباشد .
تمام سيم پيچ هاي بالشتك ها بطور هم جهت و سري به همديگر وصل هستند كه دو سر خروجي ان به ديود يكسوكننده پر واتي (40 امپريا بيشتر ) وصل ميشود كه خروجي پل نيز همان خروجي ژنراتور به صورت مستقيم (DC ) باتري را شارژ ميكند .
براي توليد ولتاژ توسط اين تشك ها لازم است تا اين تشك ها در ميدان مغناطيسي متغييري قرار گيرند كه اين كار را ارميچر داخل تشك ها (روتور) بدين شرح تامين ميكند .
دو سر سيم پيچ ارميچر توسط ذغال هاي منصوبه به يك مدار كنترلي كه معمولا به افتامات مصطلح شده ميرود (مدار كنترلي شارژ اتوماتيك) ورودي اين مدار نيز از خود باتري موجود خودرو تامين ميشود در اينجا مدار فوق ولتاژ دو سر باتري را با يك ولتاژ مرجعي كه در همين مدار ساخته ميشود را مقايسه كرده اگر ولتاژ باتري كمتر از حد نصاب (12 ولت ) بود مدار كنترلي ولتاژي را به ارميچرجهت توليد ميدان مغناطيسي ارسال كرده و نتيجه ان توليد يك ولتاژ متناسب با ولتاژ دريافتي در تشكها شده و باتري نهايتا شارژ ميشود (تا ولتاژ به 14/4 برسد) چنانچه ولتاژ دو سر باتري با ولتاژ مرجع مساوي باشد مدار كنترلي ولتاژي متناسب با مصرف خودرو به ارميچر ارسال ميكند كه باتري با افت ولتاژ مواجه نشود .
بزودي هم نقشه مدار كنترلي( نوعي از خودرو پيكان ايراني) كه اكثرا تمام خودرو هاي ايراني و خارجي ( فقط جنس قطعات مصرفي و توان انها فرق ميكند ) از همين ارايش مداري استفاده مكنند .

حالا شما دوست عزيز براي استفاده از دينام خودرو براي شارژ باتري بايد موتوري متناسب با سرعت دينام را داشته باشيد (كوپلينگ مكانيكي ) تا دينام مذكور را به حركت در بياورد . بفرماييد براتون مقرون به صرف هست ؟؟؟؟( من استفاده اينگونه اي را توصيه نميكنم مگر در حالت هاي اضطراري )
در مورد اموزش طراحي ژنراتور مقالاتي در بخش موتورها و ژنراتور ها و... هست و عمده ترين مبحث اين مقوله در تعداد گام ها (نت) و تعداد دور و قطر سيم انها ميباشد كه مشخصه هاي خاص مورد نياز را دارند (تعيين كننده فركانس و ولتاژ و جريان ژنراتورها )
توجه :
با تغيير سرعت دينام در خودرو ها (سرعت هاي مختلف خودرو ) فقط فركانس ولتاژ توليدي تغيير ميكند كه با توجه به يكسو سازي در خروجي محسوس نيست (توليد صداي وز (**************) ).
با افزايش تعداد دور سيم پيچ گام هاي بالشتك ميتوان به ولتاژ هاي بالاتري دست يافت (بايد قطر سيم ها كمتر گردد تا تعداد دور بيشتري سيم جاگزاري شود ولتاژ بيشتر = جريان كمتر و بالاعكس ).


----------------------------------------------
عادت انسانهای بزرگوار نیک رفتاری است
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۷-آذر-۱۳۸۹, ۱۳:۳۸:۴۰، توسط رسول.)
۲۷-آذر-۱۳۸۹, ۱۳:۳۵:۳۷
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : reza555, فروم باز, EBKA, mahdi20, حجت آقا
فروم باز آفلاین
در حال پیشرفت
***

ارسال‌ها: 480
موضوع‌ها: 122
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۷

تشکرها : 321
( 107 تشکر در 72 ارسال )
ارسال: #3
RE: موتور AC يا DC
ممنون از جوابتون يه سوال ديگه هم داشتم
در باره ي موتور برق اطلاعاتي داريد؟ اين رو ميدونم كه با دو تا موتور دار ميكنه يكي اون يكي رو ميچرخونه و برق رو توليد ميكنه ميخواستم بدونم كه موتوري كه ميچرخه و برق رو توليد ميكنه برق توليديش AC هست يا به AC تبديل ميشه؟

با تشكر.

--------------------
علی شیرمحمدی
--------------------
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۰۰:۴۶:۱۲
ارسال‌ها
پاسخ
رسول غایب
بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 2,458
موضوع‌ها: 237
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۸

تشکرها : 15003
( 20196 تشکر در 5767 ارسال )
ارسال: #4
RE: موتور AC يا DC
از نوع ac باید باشه

البته این نوع موتورها نوع dc هم دارن در ابعاد کوچک که به تاکو موتور معروفند ...

[تصویر:  30038405366074475204.gif]

اصطلاح تاكو به موتورهايي اطلاق مي شود كه همراه خود يك ژنراتور هم دارند كه شفتشان با هم كوپل شده است و با هم ميچرخند و به همين دليل در هنگام كار موتور و با توجه به مقدار دور موتور ،‌ يك ولتاژ معيني در خروجي ژنراتور توليد مي شود كه از آن مي توان براي ساخت دور سنج و ... استفاده كرد .

---------------------------------------------
هر اقدام بزرگ ابتدا محال به نظر می رسد
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۰۰:۵۹:۵۲، توسط رسول.)
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۰۰:۵۵:۱۱
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : reza555, helma
فروم باز آفلاین
در حال پیشرفت
***

ارسال‌ها: 480
موضوع‌ها: 122
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۷

تشکرها : 321
( 107 تشکر در 72 ارسال )
ارسال: #5
RE: موتور AC يا DC
يعني موتوري هست كه بتونه برق AC توليد كنه؟
موتوري كه عكسش رو بالا گذاشتيد برق AC توليد ميكنه؟

با تشكر.

--------------------
علی شیرمحمدی
--------------------
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۱۰:۳۷:۴۴
ارسال‌ها
پاسخ
رسول غایب
بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 2,458
موضوع‌ها: 237
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۸

تشکرها : 15003
( 20196 تشکر در 5767 ارسال )
ارسال: #6
RE: موتور AC يا DC
اون عکس موتور dc همراه با مولد داخلی هستش

آره موتور مولد ac هم هست ... همین دینام دوچرخه برق ac تولید میکنه

-------------------------------------------------
بهترین تجربه زندگی آن است که به تو پند دهد
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۱۴:۰۵:۱۲
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : reza555, helma
فروم باز آفلاین
در حال پیشرفت
***

ارسال‌ها: 480
موضوع‌ها: 122
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۷

تشکرها : 321
( 107 تشکر در 72 ارسال )
ارسال: #7
RE: موتور AC يا DC
دينام دوچرخه چه طوري برق AC توليد ميكنه؟ و اينكه چند هرتز و چند ولت هست همون 50 هرتز معمولي؟

با تشكر.

--------------------
علی شیرمحمدی
--------------------
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۲۱:۳۷:۰۵
ارسال‌ها
پاسخ
رسول غایب
بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 2,458
موضوع‌ها: 237
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۸

تشکرها : 15003
( 20196 تشکر در 5767 ارسال )
ارسال: #8
RE: موتور AC يا DC
تولید برق دینام رو بالا گفتم :

نقل قول: یک ژنراتور یا مولد جریان متناوب، تشکیل شده است از یک یا چند کویل( سیم پیچی که روی هسته ای فلزی پیچیده شده است )
که درون یک میدان مغناطیسی دوران می کند وبه این ترتیب ولتاژی القامی شود و جریانی را در مدار ایجاد می کند.

در یک دینام دوچرخه یک آهن ربا است که درون یک سیم پیچ (کویل) به حرکت در می آید وآن زمانی است که چرخهای عقب دوچرخه به حرکت در می آید.

در ژنراتورها یک سیم پیچ (کویل) درون یک میدان مغناطیسی به حرکت در می آید اما البته این امکان هم وجود دارد که یک آهن ربا را درون یک سیم پیچ یا (کویل) به حرکت در آورد مانند انچه که در دینام دوچرخه انجام می شود. (قانون فارادی)


ولتاژ دینام دوچرخه 12 ولت هستش

فرکانسشم ثابت نیست ... چونکه با تغییر سرعت حرکت دینام فرکانسشم بالا و پایین میشه

--------------------------------------------------------------
پول علاج گرسنگی می کند ولی درمان درد و اندوه نیست
۲۸-آذر-۱۳۸۹, ۲۲:۴۶:۲۴
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : فروم باز, helma
فروم باز آفلاین
در حال پیشرفت
***

ارسال‌ها: 480
موضوع‌ها: 122
تاریخ عضویت: دى ۱۳۸۷

تشکرها : 321
( 107 تشکر در 72 ارسال )
ارسال: #9
RE: موتور AC يا DC
ممنون از اينكه به سوال هام جواب داديد.

--------------------
علی شیرمحمدی
--------------------
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹-آذر-۱۳۸۹, ۰۹:۰۲:۴۰، توسط فروم باز.)
۲۹-آذر-۱۳۸۹, ۰۹:۰۲:۲۳
ارسال‌ها
پاسخ
amintanharpd آفلاین
تازه وارد

ارسال‌ها: 1
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: خرداد ۱۳۸۸

تشکرها : 0
( 0 تشکر در 0 ارسال )
ارسال: #10
RE: موتور AC يا DC
باتشکر از مطلب خوبتون یه سوال داشتم وقتی یه آرمیچر رو با یک آرمیچر دیگه چرخوندم اون یکی آرمیچر خروجیش ولتاژ DC بود یعنی یه جور مولد DC میخواستم بپرسم این دلیلش چیه ؟ ممنون
۰۷-مهر-۱۳۹۲, ۱۷:۲۵:۱۴
ارسال‌ها
پاسخ
a.mehran آفلاین
مدیر بخش
*****

ارسال‌ها: 1,029
موضوع‌ها: 93
تاریخ عضویت: فروردین ۱۳۹۲

تشکرها : 5125
( 4490 تشکر در 1882 ارسال )
ارسال: #11
RE: موتور AC يا DC
از کجا فهمیدی dcهست ؟

silent people have the loudest minds شادی − بهینه شده برای ورژن جدید شادی − بهینه شده برای ورژن جدید
سایت من Abrdade.com
۰۷-مهر-۱۳۹۲, ۱۹:۰۶:۲۲
ارسال‌ها
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کمک جهت انتخاب موتور مناسب Mohsen_ n 3 1,201 ۰۹-تير-۱۳۹۹, ۱۰:۴۴:۳۹
آخرین ارسال: Mohsen_ n
Sad [فوری] راه اندازی استپر موتور ماشین hmdv 5 1,737 ۲۹-تير-۱۳۹۸, ۰۱:۳۰:۵۴
آخرین ارسال: 1نفر
  [سوال] درایور کردن موتور 180ولت DC با جریان 10 آمپر salehjg 1 3,236 ۰۳-آبان-۱۳۹۵, ۰۶:۳۴:۲۶
آخرین ارسال: alimogmov
  انتخاب موتور برای نوار نقاله آزمایشگاهی hamidreza001371 0 2,168 ۰۷-شهریور-۱۳۹۵, ۲۲:۲۵:۲۶
آخرین ارسال: hamidreza001371
  موتور براشلس در پروتئوس gray 5 4,361 ۲۳-مرداد-۱۳۹۵, ۱۲:۵۵:۰۰
آخرین ارسال: gray
Rolleyes کار نکردن موتور براشلس gray 11 8,129 ۱۷-مرداد-۱۳۹۵, ۰۸:۴۷:۰۲
آخرین ارسال: alimogmov
  [سوال] حداکثر کلاک استپر موتور؟ sorena01 1 2,499 ۰۵-مرداد-۱۳۹۵, ۰۲:۰۴:۲۲
آخرین ارسال: salehjg
Question [فوری] انتخاب میکرو برای کنترل موتور براشلس gray 7 5,648 ۲۷-تير-۱۳۹۵, ۲۳:۵۷:۱۰
آخرین ارسال: gray
Rolleyes [فوری] موتور ساده و ارزان برای گهواره کودک rostamiani 1 3,377 ۲۶-خرداد-۱۳۹۵, ۱۷:۲۸:۲۴
آخرین ارسال: rostamiani
  سوال در باره سرعت ماکسیمم استپ موتور hata6417 0 2,276 ۰۹-خرداد-۱۳۹۵, ۱۷:۵۱:۰۹
آخرین ارسال: hata6417

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 5 مهمان

صفحه‌ی تماس | IranVig | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS