امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
نویسنده پیام
saber.k آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 81
موضوع‌ها: 5
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۲

تشکرها : 176
( 89 تشکر در 47 ارسال )
ارسال: #12
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
سلام
نیاز به همچین اوموزشهایی از طرف اشخاص با تجربه برای امثال من احساس میشه
واقعا ممنون میشم ادامه اموزش رو بزارید
حتما کسایی پیدا میشن که در اینده از اموزش شما استفاده کنن!!
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹-تير-۱۳۹۲, ۱۸:۵۲:۵۳، توسط saber.k.)
۲۹-تير-۱۳۹۲, ۱۸:۴۹:۲۵
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : babyy, sharin, Ambassador
sharin آفلاین
مدیر بازنشسته
*****

ارسال‌ها: 2,053
موضوع‌ها: 28
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۸۹

تشکرها : 3714
( 8171 تشکر در 2772 ارسال )
ارسال: #13
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
شما آموزش رو ادامه بدید ، به جاهای خوب خوبش برسیم داغ تر هم میشه ... .
اگر از هر 20 نفر ، 1 نفر تشکر بزنه ، مشخصا افرادی که از مطالب استفاده می کنن تعدادشون کم نیست!
بنده هم منتظر ادامه ی آموزش هاتون هستم.
لازم نیست مدام چک کنید که کی استفاده می کنه ...! ، مطمئنن همگی مشتاق هستیم.
پس لطفا ادامه بدید.

۲۹-تير-۱۳۹۲, ۱۹:۲۴:۰۱
وب سایت ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : saber.k, omid_phoenix, Ambassador, babyy
saeedshams آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 64
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۹۰

تشکرها : 113
( 56 تشکر در 21 ارسال )
ارسال: #14
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
سلام در مورد موتور ها توضيح بدين
البته گه نا اميد نشده باشن و رفته باشين Biggrin

اگر آبی از دستت ریخت وقت طلای ات را حرام جمع کردنش نکن
که حتی اگر هم توانستی این آب دیگر گل آلود است
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۳-مرداد-۱۳۹۲, ۱۸:۴۳:۴۷، توسط saeedshams.)
۱۳-مرداد-۱۳۹۲, ۱۸:۴۲:۵۵
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : Ambassador, saber.k
akbar8 آفلاین
عضو افتخاری
****

ارسال‌ها: 508
موضوع‌ها: 67
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۰

تشکرها : 1080
( 2045 تشکر در 565 ارسال )
ارسال: #15
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
فک نکنم آموزششون ادامه پیدا کنه.
این چندتا تاپیک ببینید متوجه میشید:
http://www.iranled.com/forum/thread-26105.html
http://www.iranled.com/forum/thread-16591.html
http://www.iranled.com/forum/thread-14391.html

تازه اینا سه تاش... .
۱۴-مرداد-۱۳۹۲, ۰۲:۵۸:۳۵
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : babyy, sharin, Ambassador, saber.k, omid_phoenix
mahdi_gh آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 26
موضوع‌ها: 4
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 32
( 149 تشکر در 27 ارسال )
ارسال: #16
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
سلام ازاینکه یکمدت نبودم پوزش.......
به دلیل مشغله های زندگی آموزش به تعویق افتاد.

قبل از هر چیز دوستانی که سوال تخصیصی دارن میتونن خارج از یحث از طریق پیام خوصوصی و ایمیل بپرسند

انواع موتورهاي الکتريکي چیست؟

موتورهاي DC : يکي از اولين موتورهاي دوار، اگر نگوييم اولين، توسط ميشل فارادي در سال 1821م ساخته شده بود و شامل يک سيم آويخته شده آزاد که در يک ظرف جيوه غوطه ور بود، مي شد. يک آهنرباي دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتي که جرياني از سيم عبور مي کرد، سيم حول آهنربا به گردش در مي آمد و نشان مي داد که جريان منجر به افزايش يک ميدان مغناطيسي دايرهاي اطراف سيم مي شود. اين موتور اغلب در کلاس هاي فيزيک مدارس نشان داده مي شود، اما گاهاً بجاي ماده سمي جيوه، از آب نمک استفاده مي شود.

موتور کلاسيک DC داراي آرميچري از آهنرباي الکتريکي است. يک سوييچ گردشي به نام کموتاتور جهت جريان الکتريکي را در هر سيکل دو بار برعکس مي کند تا در آرميچر جريان يابد و آهنرباهاي الکتريکي، آهنرباي دائمي را در بيرون موتور جذب و دفع کنند.

سرعت موتور DC به مجموعه اي از ولتاژ و جريان عبوري از سيم پيچهاي موتور و بار موتور يا گشتاور ترمزي، بستگي دارد. سرعت موتور DC وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جريان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ متغير يا عبور جريان و با استفاده از تپ ها (نوعي کليد تغيير دهنده وضعيت سيم پيچ) در سيم پيچي موتور يا با داشتن يک منبع ولتاژ متغير، کنترل مي شود. بدليل اينکه اين نوع از موتور مي تواند در سرعتهاي پايين گشتاوري زياد ايجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهاي ترکشن (کششي) نظير لکوموتيوها استفاده مي کنند.

اما به هرحال در طراحي کلاسيک محدوديتهاي متعددي وجود دارد که بسياري از اين محدوديت ها ناشي از نياز به جاروبک هايي براي اتصال به کموتاتور است. سايش جاروبک ها و کموتاتور، ايجاد اصطکاک مي کند و هرچه که سرعت موتور بالاتر باشد، جاروبک ها مي بايست محکم تر فشار داده شوند تا اتصال خوبي را برقرار کنند. نه تنها اين اصطکاک منجر به سر و صداي موتور مي شود بلکه اين امر يک محدوديت بالاتري را روي سرعت ايجاد مي کند و به اين معني است که جاروبک ها نهايتاً از بين رفته نياز به تعويض پيدا مي کنند. اتصال ناقص الکتريکي نيز توليد نويز الکتريکي در مدار متصل مي کند. اين مشکلات با جابجا کردن درون موتور با بيرون آن از بين مي روند، با قرار دادن آهنرباهاي دائم در داخل و سيم پيچ ها در بيرون به يک طراحي بدون جاروبک مي رسيم.
موتورهاي ميدان سيم پيچي شده
آهنرباهاي دائم در (استاتور) بيروني يک موتور DC را ميتوان با آهنرباهاي الکتريکي تعويض کرد. با تغيير جريان ميدان (سيم پيچي روي آهنرباي الکتريکي) مي توانيم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغيير دهيم. اگر سيم پيچي ميدان به صورت سري با سيم پيچي آرميچر قرار داده شود، يک موتور گشتاور بالاي کم سرعت و اگر به صورت موازي قرار داده شود، يک موتور سرعت بالا با گشتاور کم خواهيم داشت. مي توانيم براي بدست آوردن حتي سرعت بيشتر اما با گشتاور به همان ميزان کمتر، جريان ميدان را کمتر هم کنيم. اين تکنيک براي ترکشن الکتريکي و بسياري از کاربردهاي مشابه آن ايده آل است و کاربرد اين تکنيک مي تواند منجر به حذف تجهيزات يک جعبه دنده متغير مکانيکي شود.
موتورهاي يونيورسال
يکي از انواع موتورهاي DC ميدان سيم پيچي شده موتور ينيورسال است. اسم اين موتورها از اين واقعيت گرفته شده است که اين موتورها را مي توان هم با جريان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب عملاً اين موتورها با تغذيه AC کار مي کنند. اصول کار اين موتورها بر اين اساس است که وقتي يک موتور DC ميدان سيم پيچي شده به جريان متناوب وصل مي شود، جريان هم در سيم پيچي ميدان و هم در سيم پيچي آرميچر (و در ميدانهاي مغناطيسي منتجه) همزمان تغيير مي کند و بنابراين نيروي مکانيکي ايجاد شده همواره بدون تغيير خواهد بود. در عمل موتور بايستي به صورت خاصي طراحي شود تا با جريان AC سازگاري داشته باشد (امپدانس/رلوکتانس بايستي مدنظر قرار گيرند)، و موتور نهايي عموماً داراي کارايي کمتري نسبت به يک موتور معادل DC خالص خواهد بود. مزيت اين موتورها اين است که ميتوان تغذيه ي AC را روي موتورهايي که داراي مشخصه هاي نوعي موتورهاي DC هستند بکار برد، خصوصاً اينکه اين موتورها داراي گشتاور راه اندازي بسيار بالا و طراحي بسيار جمع و جور در سرعتهاي بالا هستند. جنبه منفي اين موتورها تعمير و نگهداري و مشکل قابليت اطمينان آنهاست که به علت وجود کموتاتور ايجاد مي شود و در نتيجه اين موتورها به ندرت در صنايع مشاهده مي شوند اما عمومي ترين موتورهاي AC در دستگاه هايي نظير مخلوط کن و ابزارهاي برقي اي که گاهاً استفاده مي شوند، هستند.
موتورهاي AC
عموماً ما داراي دو نوع از موتورهاي AC هستيم: تک فاز و سه فاز.
موتورهاي AC تک فاز
معمول ترين موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هايي بکار مي رود که گشتاور پايين نياز دارند، نظير پنکه هاي برقي، اجاق هاي ماکروويو و ديگر لوازم خانگي کوچک.
نوع ديگر موتور AC تک فاز موتور القايي است، که اغلب در لوازم بزرگ نظير ماشين لباسشويي و خشک کن لباس بکار مي رود. عموماً اين موتورها مي توانند گشتاور راه اندازي بزرگتري را با استفاده از يک سيم پيچ راه انداز به همراه يک خازن راه انداز و يک کليد گريز از مرکز، ايجاد کنند.
هنگام راه انداز ي، خازن و سيم پيچ راه انداز ي از طريق يک دسته از کنتاکت هاي تحت فشار فنر روي کليد گريز از مرکز دوار، به منبع برق متصل مي شوند . خازن به افزايش گشتاور راه انداز ي موتور کمک مي کند. هنگامي که موتور به سرعت نامي رسيد، کليد گريز از مرکز فعال شده، دسته کنتاکت ها فعال مي شود، خازن و سيم پيچ راه انداز سري شده را از منبع برق جدا مي سازد. در اين هنگام موتور تنها با سيم پيچ اصلي عمل مي کند.
موتورهاي AC سه فاز
براي کاربردهاي نيازمند به توان بالاتر، از موتورهاي القايي سه فاز AC (يا چند فاز) استفاده مي شود. اين موتورها از اختلاف فاز موجود بين فازهاي تغذيه چند فاز الکتريکي براي ايجاد يک ميدان الکترومغناطيسي دوار درونشان، استفاده مي کنند. اغلب، روتور شامل تعدادي هادي هاي مسي است که در فولاد قرار داده شده اند. از طريق القاي الکترومغناطيسي ميدان مغناطيسي دوار در اين هادي ها القاي جريان مي کند، که در نتيجه منجر به ايجاد يک ميدان مغناطيسي متعادل کننده شده و موجب مي شود که موتور در جهت گردش ميدان به حرکت در آيد. اين نوع از موتور با نام موتور القايي معروف است. براي اينکه اين موتور به حرکت درآيد بايستي همواره موتور با سرعتي کمتر از فرکانس منبع تغذيه اعمالي به موتور، بچرخد چرا که در غير اين صورت ميدان متعادل کنندهاي در روتور ايجاد نخواهد شد. استفاده از اين نوع موتور در کاربردهاي ترکشن نظير لوکوموتيوها، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون معروف است، روز به روز در حال افزايش است. به سيم پيچ هاي روتور جريان ميدان جدايي اعمال مي شود تا يک ميدان مغناطيسي پيوسته ايجاد شود، که در موتور سنکرون وجود دارد، موتور به صورت همزمان با ميدان مغناطيسي دوار ناشي از برق AC سه فاز، به گردش در مي آيد. موتورهاي سنکرون را مي توانيم به عنوان مولد جريان هم بکار برد.
سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذيه بستگي دارد و مقدار لغزش، يا اختلاف در سرعت چرخش بين روتور و ميدان استاتور، گشتاور توليدي موتور را تعيين مي کند. تغيير سرعت در اين نوع از موتورها را ميتوان با داشتن دسته سيم پيچ ها يا قطب هايي در موتور که با روشن و خاموش کردنشان سرعت ميدان دوار مغناطيسي تغيير مي کند، ممکن ساخت. به هر حال با پيشرفت الکترونيک قدرت مي توانيم با تغيير دادن فرکانس منبع تغذيه، کنترل يکنواخت تري بر روي سرعت موتورها داشته باشيم.
موتورهاي پله اي
نوع ديگري از موتورهاي الکتريکي موتور پله اي است، که در آن يک روتور دروني، شامل آهنرباهاي دائمي توسط يک دسته از آهنرباهاي خارجي که به صورت الکترونيکي روشن و خاموش مي شوند ، کنترل مي شود. يک موتور پله اي ترکيبي از يک موتور الکتريکي DC و يک سلونوييد است. موتورهاي پله اي ساده توسط بخشي از يک سيستم دنده اي در حالت هاي موقعيتي معيني قرار مي گيرند، اما موتورهاي پله اي نسبتا کنترل شده، مي توانند بسيار آرام بچرخند. موتورهاي پله اي کنترل شده با کامپيوتر يکي از فرمهاي سيستم هاي تنظيم موقعيت است، بويژه وقتي که بخشي از يک سيستم ديجيتال داراي کنترل فرمان يار باشند.
موتورهاي خطي
يک موتور خطي اساساً يک موتور الکتريکي است که از حالت دوار در آمده تا بجاي اينکه يک گشتاور (چرخش) گردشي توليد کند، يک نيروي خطي توسط ايجاد يک ميدان الکترومغناطيسي سيار در طولش، بوجود آورد. موتورهاي خطي اغلب موتورهاي القايي يا پله اي اند. مي توانيد يک موتور خطي را در يک قطار سريع السير ماگليو مشاهده کنيد که در آن قطار روي زمين پرواز مي کند.
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۲-مرداد-۱۳۹۲, ۱۷:۵۷:۲۸، توسط mahdi_gh.)
۲۲-مرداد-۱۳۹۲, ۱۷:۲۷:۲۷
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : babyy, omid_phoenix, mehrdadgh, helma, saber.k, Ambassador
saeedshams آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 64
موضوع‌ها: 0
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۹۰

تشکرها : 113
( 56 تشکر در 21 ارسال )
ارسال: #17
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
شما خيلي تو بطن قضيه فرو رفتي يكم بيا بيرون تر در مورد گشتاور موتور ها صحبت كنيد موتور هاي خورشيدي چه فرق با موتور هاي معمولي دارن از اينجور مسائل
ممنون ميشم

اگر آبی از دستت ریخت وقت طلای ات را حرام جمع کردنش نکن
که حتی اگر هم توانستی این آب دیگر گل آلود است
۲۲-مرداد-۱۳۹۲, ۱۸:۰۶:۴۱
ارسال‌ها
پاسخ
mahdi_gh آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 26
موضوع‌ها: 4
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 32
( 149 تشکر در 27 ارسال )
ارسال: #18
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
اگه دقت کرده باشید گفتم موتور های الکتریکری رو شرح میدم البته این بحث کمی سنگین وتخصصی بود قبولدارم
۲۲-مرداد-۱۳۹۲, ۲۲:۲۱:۵۹
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : babyy, saber.k
saber.k آفلاین
كاربر دو ستاره
**

ارسال‌ها: 81
موضوع‌ها: 5
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۲

تشکرها : 176
( 89 تشکر در 47 ارسال )
ارسال: #19
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
(۲۲-مرداد-۱۳۹۲, ۲۲:۲۱:۵۹)mahdi_gh نوشته است: اگه دقت کرده باشید گفتم موتور های الکتریکری رو شرح میدم البته این بحث کمی سنگین وتخصصی بود قبولدارم

خیلی ممنون که زحمت میکشید و این آموزشارو میزاریدHeart
لطفا سریعتر اموزشارو بگذارید که ما تشنه بخش مکانبک روباتیم
---
اگه کتاب (مکانیک روبات) خوبی هم هست که بتونه کنار اموزشای شما مفید واقع بشه لطفا معرفی کنیدHeart
۲۳-مرداد-۱۳۹۲, ۰۰:۲۳:۵۲
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : Ambassador
kimiafars آفلاین
کاربر با تجربه
****

ارسال‌ها: 819
موضوع‌ها: 71
تاریخ عضویت: فروردین ۱۳۸۶

تشکرها : 663
( 1139 تشکر در 512 ارسال )
ارسال: #20
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
اگه گذاشتید بنده خدا کارش رو انجام بده حالا یکی پیداشده یه مطلب مفید بزاره ها هی گیر بدید بهش

تولید دیمر قناری و دستگاههای کنترل سالن هیدروپونیک و اکواپونیک(انبردست)anbordast.ir[url=anbordast.ir][/url]
۲۴-مرداد-۱۳۹۲, ۱۵:۰۱:۰۵
ارسال‌ها
پاسخ
تشکر شده توسط : babyy
mahdi_gh آفلاین
كاربر تک ستاره
*

ارسال‌ها: 26
موضوع‌ها: 4
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۸۸

تشکرها : 32
( 149 تشکر در 27 ارسال )
ارسال: #21
RE: طرح درس مکانیک تخصصی ربات(کلاس مجازی)
از همه ي دوستان پوزش مي خوام

دور ساخت ربات پله نورد بودم.......

دوستانی که
سوال تخصیصی دارن میتونن از طریق پیام خوصوصی و ایمیل بپرسند
۱۲-شهریور-۱۳۹۲, ۱۷:۳۸:۵۳
ارسال‌ها
پاسخ


موضوعات مرتبط با این موضوع...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ربات مسیریاب 5 سنسور با میکروکنترلر AVR omid_phoenix 123 49,612 ۰۵-آبان-۱۳۹۷, ۲۱:۱۳:۱۸
آخرین ارسال: 1نفر
  آموزش ساخت ربات از صفر تا جایی که بتونیم ilgar 326 275,280 ۰۶-شهریور-۱۳۹۶, ۱۶:۲۷:۳۲
آخرین ارسال: telbaz
  کمک در ساخت ربات مسیر یاب osh 31 31,083 ۱۸-تير-۱۳۹۵, ۱۵:۵۸:۱۲
آخرین ارسال: omid_phoenix
  [آموزشی] اموزش ساخت ربات پرنده یا کواد کوپتر a.mehran 17 54,193 ۱۰-اردیبهشت-۱۳۹۵, ۱۲:۱۵:۱۶
آخرین ارسال: a.mehran
  ساخت ربات نور یاب برای مبتدی ها balanmo12 28 69,174 ۲۷-آذر-۱۳۹۴, ۰۳:۰۸:۰۳
آخرین ارسال: omid_phoenix
  کمک برای برنامه ربات تعقیب خط iman-63 13 16,578 ۲۸-تير-۱۳۹۴, ۱۰:۵۹:۴۳
آخرین ارسال: milad15m
  [فوری] سوالات ربات مسیریاب milad15m 245 88,823 ۰۸-خرداد-۱۳۹۴, ۲۲:۲۷:۴۴
آخرین ارسال: omid_phoenix
  مشکل تو برنامه نویسی ربات تعقیب خط (سخت افزارشو ساختم) haji110 22 24,409 ۰۶-خرداد-۱۳۹۴, ۲۳:۱۸:۲۱
آخرین ارسال: علی عابدینی
  اموزش ساخت ربات مسیر یاب 1nafar 6 104,301 ۲۰-فروردین-۱۳۹۴, ۱۶:۱۳:۰۰
آخرین ارسال: sinaitg
  [آموزشی] فیلم ساخت قدم به قدم ربات پرنده behzady 2 12,468 ۲۰-آذر-۱۳۹۳, ۰۰:۳۶:۴۷
آخرین ارسال: aminramyar78

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 2 مهمان

صفحه‌ی تماس | IranVig | بازگشت به بالا | | بایگانی | پیوند سایتی RSS